Soitimme äsken hätäkeskukseen, epäilen että
Miehellä on ketoasidoosi, johon on meinannut kuolla jo kerran. Nyt oksentelee, pulssi kova, paha olo, vatsa kipeä ja mikään ei pysy sisällä. Hätäkeskuspuhelun aikana miehen olo helpotti, ja mies puhui ambulanssihenkilökunnan kanssa että jos pahenee oireet niin ambulanssia sitten, hätäkeskus käski tarkkailla tilannetta. Nyt mies on ok, pitää pussia nyt sylissä sohvalla, mutta pelkään että tila meneekin niin pahaksi että ei ehdo tekemään mitään tai kohtaus tulee yöllä kun nukun, (nukun lääkityksen takia todella sikeästi enkä herää). Ahdistaa, onko kellään kokemusta tästä ja miten pitäisi toimia?
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 00:59"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 00:57"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 00:50"]Siis laitat itse nukkumaan? No hey camoon, sinä vlavot ja tiiraat tilannetta koko ajan, eikö niin. [/quote]en laita itse nukkumaan. Valvon tietenkin,mietin alunperin että seurataan tilannetta,nyt mitattu sokerit kolme kertaa, vaihdellut ja nyt 4.0 eli ihan ok, ja kun tilanne parin tunnin sisään rauhottuu, menemme nukkumaan. Luin enemmän tuosta ketoasidoosista ja huolettaa. Mutta valvon vieressä ja tarkkailen tilannetta, mies on tuossa sohvalla vieressä.
[/quote]
Mikäs pelle sä oikein olet vai oletko sä aivan dille? Verensokeri ei saa olla noin matala nukkumaan mennessä. En mä usko tarinaasi, koska sun kokemus ei tunnu riittävän siihen, että ymppäisit tarinaasi uskottavan pistoshoidon, sori vaan.
[/quote]ei ole menossa nukkumaan ymmärrä jo!! Mies sano et 4.0 on sille ok eli älä sä siihen puutu. Vituttaa tälläsessä tilanteessa tollaset.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 01:00"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 00:57"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 00:50"]Siis laitat itse nukkumaan? No hey camoon, sinä vlavot ja tiiraat tilannetta koko ajan, eikö niin. [/quote]en laita itse nukkumaan. Valvon tietenkin,mietin alunperin että seurataan tilannetta,nyt mitattu sokerit kolme kertaa, vaihdellut ja nyt 4.0 eli ihan ok, ja kun tilanne parin tunnin sisään rauhottuu, menemme nukkumaan. Luin enemmän tuosta ketoasidoosista ja huolettaa. Mutta valvon vieressä ja tarkkailen tilannetta, mies on tuossa sohvalla vieressä.
[/quote]Ketoasidoosissa sokerit on yleensä > 17.
[/quote]juu, tiedän. Miehen verensokeri oli 26, siitä tippui nopeasti ja nyt on 4. Oli kyllä juonut sokerista mutta silti.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 01:03"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 01:02"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 00:59"]Tämä se sama joka heräsi ns.kuolleista sairaalassa? Jos tämä ei ole provo niin ET tietenkään ota mitään lääkettä itse vaan valvot ja seuraat tilannetta [/quote]sanoinhan jo että teen niin. On sama homma, ei ole provo ja useat diabeetikot on meinannut kuolla ketoasidoosiin, ei ole mikään ihmeellinen juttu.
[/quote]
Kyllä se on aika ihmeellinen juttu, mutta sä pelleilet nyt aivan väärällä asialla.
[/quote]KUULE, SOITATKO MIEHELLENI
Annappa numeros niin mies soittaa sulle jos et usko, ole uskomatta
Tulipa hiljaista. Alkaa ärsyttää toi kun pyytää neuvoa niin haukutaan provoksi kun on itse huolen keskellä. Mun provoilut on jotain ihan muuta luokkaa, tälläsellä asialla en ala leikkimään.
Tämä palsta ei ole oikea paikka avunkyselyyn, soitat häneen uudelleen jos asiat eivät ole kunnossa. Ei tämä mikään lekuriaseman vast.palvelu ole.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 01:04"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 00:59"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 00:57"] [quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 00:50"]Siis laitat itse nukkumaan? No hey camoon, sinä vlavot ja tiiraat tilannetta koko ajan, eikö niin. [/quote]en laita itse nukkumaan. Valvon tietenkin,mietin alunperin että seurataan tilannetta,nyt mitattu sokerit kolme kertaa, vaihdellut ja nyt 4.0 eli ihan ok, ja kun tilanne parin tunnin sisään rauhottuu, menemme nukkumaan. Luin enemmän tuosta ketoasidoosista ja huolettaa. Mutta valvon vieressä ja tarkkailen tilannetta, mies on tuossa sohvalla vieressä. [/quote] Mikäs pelle sä oikein olet vai oletko sä aivan dille? Verensokeri ei saa olla noin matala nukkumaan mennessä. En mä usko tarinaasi, koska sun kokemus ei tunnu riittävän siihen, että ymppäisit tarinaasi uskottavan pistoshoidon, sori vaan. [/quote]ei ole menossa nukkumaan ymmärrä jo!! Mies sano et 4.0 on sille ok eli älä sä siihen puutu. Vituttaa tälläsessä tilanteessa tollaset.
[/quote]Oletko varma, että mies mahdolisessa ketoasidoosissaan on sen verran järkevä, että pystyy tulkitsemaan sokerimittarin tuloksia. Entä jos se olikin 40?
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 01:12"]Tulipa hiljaista. Alkaa ärsyttää toi kun pyytää neuvoa niin haukutaan provoksi kun on itse huolen keskellä. Mun provoilut on jotain ihan muuta luokkaa, tälläsellä asialla en ala leikkimään.
[/quote]
No tämä ei ole oikea paikka oleskella jos on huolen keskellä. Se apu löytyy ihan muualta. Vaikka päivystyksestä
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 01:11"]Ap. Paljonko sulla olikaan ikää?
[/quote]paljon vähemmän varmasti kuin teillä, ihan täysikäinen silti olen. Sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä. Juu oli tuo ehkä lapsellista mutta mieti sitä siinä vaiheessa kun tarvitset iyse apua tai edes tukea ja sua aletaan haukkua provoksi eikä neuvota niin hieman kiihdyin, ja miksi mä tekisin provoa yhden aikaan yöllä?! Juu, ihan sama, miehen tila on nyt ok, ei ole hetkeen oksennellut. On nyt ok ja seurailen. Tää on hirveä tää palsta. Jos kerron että haluan kissalleni joka ei uskalla liikkua valjaissa, rattaat mitkä on suunniteltu vielä lemmikeille niin joku tekee "hauskuuttaakseen" ketjun perään jossa aikoo hommata rattaat pillulleen. Ei tuntunut kauhean kivalta niinkuin ei tämäkään.
Ja jos halusitte pahoittaa mielen niin onnistuitte siinä kyllä mainiosti, itken täällä, olette varmaan todella tyytyväisiä!
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 01:20"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 01:11"]Ap. Paljonko sulla olikaan ikää?
[/quote]paljon vähemmän varmasti kuin teillä, ihan täysikäinen silti olen. Sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä. Juu oli tuo ehkä lapsellista mutta mieti sitä siinä vaiheessa kun tarvitset iyse apua tai edes tukea ja sua aletaan haukkua provoksi eikä neuvota niin hieman kiihdyin, ja miksi mä tekisin provoa yhden aikaan yöllä?! Juu, ihan sama, miehen tila on nyt ok, ei ole hetkeen oksennellut. On nyt ok ja seurailen. Tää on hirveä tää palsta. Jos kerron että haluan kissalleni joka ei uskalla liikkua valjaissa, rattaat mitkä on suunniteltu vielä lemmikeille niin joku tekee "hauskuuttaakseen" ketjun perään jossa aikoo hommata rattaat pillulleen. Ei tuntunut kauhean kivalta niinkuin ei tämäkään.
[/quote]
WTF
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 01:13"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 01:04"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 00:59"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 00:57"] [quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 00:50"]Siis laitat itse nukkumaan? No hey camoon, sinä vlavot ja tiiraat tilannetta koko ajan, eikö niin. [/quote]en laita itse nukkumaan. Valvon tietenkin,mietin alunperin että seurataan tilannetta,nyt mitattu sokerit kolme kertaa, vaihdellut ja nyt 4.0 eli ihan ok, ja kun tilanne parin tunnin sisään rauhottuu, menemme nukkumaan. Luin enemmän tuosta ketoasidoosista ja huolettaa. Mutta valvon vieressä ja tarkkailen tilannetta, mies on tuossa sohvalla vieressä. [/quote] Mikäs pelle sä oikein olet vai oletko sä aivan dille? Verensokeri ei saa olla noin matala nukkumaan mennessä. En mä usko tarinaasi, koska sun kokemus ei tunnu riittävän siihen, että ymppäisit tarinaasi uskottavan pistoshoidon, sori vaan. [/quote]ei ole menossa nukkumaan ymmärrä jo!! Mies sano et 4.0 on sille ok eli älä sä siihen puutu. Vituttaa tälläsessä tilanteessa tollaset.
[/quote]Oletko varma, että mies mahdolisessa ketoasidoosissaan on sen verran järkevä, että pystyy tulkitsemaan sokerimittarin tuloksia. Entä jos se olikin 40?
[/quote]no mieskö ne mittasi? Minä mittasin ja näin sen 4.0 ihan omin silmin ja eli normaalin verensokerin rajassa 4-7 googleta vaikka ja tuu sit vasta esittelee tyhmiä mielipiteitäsi.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 01:56"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 01:13"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 01:04"] [quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 00:59"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 00:57"] [quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 00:50"]Siis laitat itse nukkumaan? No hey camoon, sinä vlavot ja tiiraat tilannetta koko ajan, eikö niin. [/quote]en laita itse nukkumaan. Valvon tietenkin,mietin alunperin että seurataan tilannetta,nyt mitattu sokerit kolme kertaa, vaihdellut ja nyt 4.0 eli ihan ok, ja kun tilanne parin tunnin sisään rauhottuu, menemme nukkumaan. Luin enemmän tuosta ketoasidoosista ja huolettaa. Mutta valvon vieressä ja tarkkailen tilannetta, mies on tuossa sohvalla vieressä. [/quote] Mikäs pelle sä oikein olet vai oletko sä aivan dille? Verensokeri ei saa olla noin matala nukkumaan mennessä. En mä usko tarinaasi, koska sun kokemus ei tunnu riittävän siihen, että ymppäisit tarinaasi uskottavan pistoshoidon, sori vaan. [/quote]ei ole menossa nukkumaan ymmärrä jo!! Mies sano et 4.0 on sille ok eli älä sä siihen puutu. Vituttaa tälläsessä tilanteessa tollaset. [/quote]Oletko varma, että mies mahdolisessa ketoasidoosissaan on sen verran järkevä, että pystyy tulkitsemaan sokerimittarin tuloksia. Entä jos se olikin 40? [/quote]no mieskö ne mittasi? Minä mittasin ja näin sen 4.0 ihan omin silmin ja eli normaalin verensokerin rajassa 4-7 googleta vaikka ja tuu sit vasta esittelee tyhmiä mielipiteitäsi.
[/quote]Miksi sitten epäilet ketoasidoosia miehesi oireiden syyksi. Miksi et vie miestäsi päivystykseen, vaan ammattitaidottomana vahdit häntä kotona? Hänellä ei ole ketoasidoosia, mutta voi olla jokin vakava infektio, joka vaatii päivystysluontoisesti lääkärin kannanottoa.
Lue joskus tekstit.... Ambulanssi ohjeisti näin. Olivat pahimmillaan 26.siksi epäilen. Ps lue ne tekstit ennen pätemistä. Lue ne.
ELI MIEHELLÄ ON KAIKKI NYT OK, JOHTUI LUULTAVASTI LIIASTA SOKERISTA OKSENTELU, en tiedä miksi heittää noin korkealle mutta mittailen ja on ollut nyt jonkin aikaa hyvä. Miehen kunto ok nyt ja ei ole kuulemma enään niin paja olo, sai limun juotua eikä tullut ulos.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 02:12"]ELI MIEHELLÄ ON KAIKKI NYT OK, JOHTUI LUULTAVASTI LIIASTA SOKERISTA OKSENTELU, en tiedä miksi heittää noin korkealle mutta mittailen ja on ollut nyt jonkin aikaa hyvä. Miehen kunto ok nyt ja ei ole kuulemma enään niin paja olo, sai limun juotua eikä tullut ulos.
[/quote]*paha. Ja juu piti kirjoittaa lainaukseen eikä yleisesti.
Oksenteli liian sokerin vuoksi ja joi perään limsaa? Mitä en nyt tajua?
Teillä ei ole ketoainemittaria? Nyt lääkäriin. Ja nelosen sokereilla ei 1-tyypin diabeetikko saa käydä nukkumaan.
http://www.diabetes.fi/diabetesliitto/lehdet/diabetes-lehden_juttuarkisto/laakehoito/happomyrkytys_voi_tulla_tunneissa.4072.news