Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuinen ihminen: monelta menet nukkumaan illalla?

Vierailija
23.07.2015 |

Kertokaa, te etenkin jotka olette virka-aikaan töissä tai koulussa, monelta menet arkena illalla nukkumaan ja mitkä ovat iltarutiinisi? Monelta heräät aamulla?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen sänkyyn klo 21-22 ja nukahdan noin klo 23. Herätys klo 7.15. Olen uniongelmainen, joten nukahtamisessa menee pitkään ja 8 tuntia unta on minimi.

Vierailija
2/62 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 19:18"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 19:14"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 19:12"]Olet ap nainen. Ja tuossa iässä pitäisi ymmärtää monelta pitää mennä nukkumaan, minun 11-vuotis tyttönikin ymmärtää.
[/quote]

No minulle ei ole ikinä opetettu. Sinä oletkin hyvä äiti. Tätä se on kun pitää itse opetella ihan kaikki.
[/quote]

Kyllä maalaisjärjellä pärjää aika pitkälle kun on kuitenkin jo aikuinen ihminen. Jos on aikainen herätys niin ei ehkä kannata valvoa kauhean myöhään. Ei olisi tällänen tullut mieleen:)
[/quote]

No ei ole kaikille itsestään selvää, mutta kiitos kun annoit arvostelevan mielipiteesi. Olen monella tapaa aikuinen, mutta 20v on kuitenkin vielä todella nuori varsinkin jos ei lähtökohta elämään ole ihanteellinen. Ihan terapeutin suusta tämä. -ap.
[/quote]

Luoja miten avuton ihminen ::D
[/quote]

Sinun käytännöllinen järkesi ei näemmä paljoa auta, kun on kyse käytöstavoista ja empaattisuudesta. Ei jatkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkumaan puolilta öin. Kello soi seiskalta. 7tuntia yhtäjaksoista, hyvää unta on mulle just passeli.

Vierailija
4/62 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkisin klo 21-22 välissä. Herään kuuden jälkeen.

Vierailija
5/62 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herään nykyään 6:05, joten nukkumaan menen viimeistään 22:30. Illalla luen kirjaa tai katson jakson jotain sarjaa läppäriltä. Ja tietty av:ta luen puhelimella. Suihkussaki käyn tai saunassa :)

Vierailija
6/62 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen sänkyyn viimestään klo 20.00, herätys klo 4.30.

Vierailija
7/62 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella paljon kiitoksia teille kaikille asiallisista vastauksista! Ihanaa että täällä edelleen empaattisiakin ihmisiä, teidän neuvoista ja kokemuksista on tosi paljon apua. Uni on monelle ongelma, niinkuin minulle jolle kukaan ei ole koskaan neuvonut mitään, vaan olen elänyt ihan "valloillaan", eli ilman yhtäkään sääntöä tai oppia elämään. Juuri opin maksamaan laskunikin itse. Kyllä se tästä lähtee!

Sinä joka kommentoit negatiivisesti, sinulla on varmasti epätyydyttävä elämä kun jaksat mollata muita avuttomia. Suosittelen sinullekkin terapiaa, se on kiistaton tosiasia että tarvitset sitä. Voimia elämässäsi, en toivo sinulle kuin hyvää loppuelämää, ja että löydät tarvitsemasi avun niinkuin minä löysin. Ehkä löydät sen empatiakyvyn jossain vaiheessa.

Vierailija
8/62 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvuoropäivinä menen nukkumaan 20.30-21.30 ja herään 05.00-05.50 riippuen vuoron alkamisajasta.

Iltavuoropäivinä menen nukkumaan 23.00-00.00 ja herään viimeistään 10.00.

Vierailija
9/62 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 19:36"]Helpommin saat unirytmin käännettyä niin päin, että heräät aamulla aikaisemmin. Laitat herätyskellon soimaan vaikka klo 07.00, etkä mene päivällä päikkäreille, niin väkisinkin sua illalla väsyttää ajoissa. Ja netissä ei kannata notkua pitkään, se vie yöunet. Klo 21 kone ja kännykät sun muut pois, luet vaikka jotain kirjaa, äläkä stressaa siitä tuleeko uni vai ei.

[/quote]
Mulla ei toimi tämä ollenkaan. Ilta/yövirkkuna ihmisenä sitä kummasti piristyy 8 jälkeen illalla, vaikka olisi ollut iltapäivällä kuolemanväsynyt. Ei toivoakaan saada unta ennen yhtä yöllä, vaikka kuinka yrittäisin eri konstein. Onneksi nyt työttömänä voi toteuttaa omaa rytmiään vapaasti, mutta töissä ollessa oli huomattavia hankaluuksia nukkumaanmenon ja heräämisen kanssa.

Vierailija
10/62 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 19:36"]Helpommin saat unirytmin käännettyä niin päin, että heräät aamulla aikaisemmin. Laitat herätyskellon soimaan vaikka klo 07.00, etkä mene päivällä päikkäreille, niin väkisinkin sua illalla väsyttää ajoissa. Ja netissä ei kannata notkua pitkään, se vie yöunet. Klo 21 kone ja kännykät sun muut pois, luet vaikka jotain kirjaa, äläkä stressaa siitä tuleeko uni vai ei.

[/quote]
Mulla ei toimi tämä ollenkaan. Ilta/yövirkkuna ihmisenä sitä kummasti piristyy 8 jälkeen illalla, vaikka olisi ollut iltapäivällä kuolemanväsynyt. Ei toivoakaan saada unta ennen yhtä yöllä, vaikka kuinka yrittäisin eri konstein. Onneksi nyt työttömänä voi toteuttaa omaa rytmiään vapaasti, mutta töissä ollessa oli huomattavia hankaluuksia nukkumaanmenon ja heräämisen kanssa.
[/quote]

Mulla ihan sama juttu. Olin vuosia töissä, joihin ehtiäkseen on pitänyt herätä 5.30 - 6.00. Unirytmini ei muuttunut, tulin vain sairaaksi. Vuosikausien univaje vei terveyden. Nyt onneksi voin työskennellä oman vuorokausirytmini mukaan ja alan pikkuhiljaa taas olla kunnossa.

Vierailija
11/62 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vie vähintään tunnin (monesti kaksikin), että saan unen päästä kiinni. Aivan sama olenko nukkunut viime yönä 8 vai 4 tuntia! Nukkumaanmenoaikani vaihtelee klo 21-24 välillä (mutta se ei ole sama kuin nukahtamisaika), ja heräämisaika 05-09 välillä. Kaikki konstit on tähän ikään kokeiltu (29v), mulle ei vaan sovi tasainen unirytmi. Olen miettinyt, että sen on pakko olla joku ihmisbiologiaan liittyvä juttu, että joillakin on unirtymi vaihtelevampi ja uni herkempää sekä unensaanti vaikeampaa. Siis, että ihan evolutiivisesti toiset ovat joutuneet kehittymään enemmän varuilla olevaksi, koska jonkun on pitänyt yhteisössä olla valveutuneempi jatkuvasti esim. pedoilta.

Mutta on siinä se hyväkin puoli; tulen toimeen tosi pienillä yöunilla tarvittaessa, ja suoriudun silti hyvin työstä, joka vaatii henkistä valppautta. Unenpuute ei siis terrorisoi omaa logiikkaa. Tosin auton rattiin en jostain syystä mielelläni lähde huonoilla yöunilla. Niin ap sanoisin sinulle vinkiksi, että muista vaikka väsyttäisi ja ärsyttäisi kun oma rytmi ei hetkessä muutu, että unenpuutteeseen et kuole, ja ihminen kestää jonkin aikaa aina lyhyillä yöunilla. Keskiajalla nukuttiin kahdessa erässä; ensin klo 21-01 sitten oltiin hereillä jonkin aikaa (käytiin jopa toisten luona kylässä) ja uudestaan nukkumaan klo 04 (tarkat ajat saattaa olla väärin). Tämä meidän 8h yöunet on oikeasti tosi uusi juttu ihmisen historiassa.

Vierailija
12/62 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aamulla on töitä niin unessa olen viimeistään puoli yhdeltätoista (yleensä jo ennen kymmentä). Herätys on viideltä ja töihin menen seitsemäksi.

Vierailija
13/62 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herään 06:30 ja sängyssä koitan olla viimeistään klo 22.

Vierailija
14/62 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
15/62 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttakaa jooko, täällä arkea opetteleva 20v tyttö kyselee. Olen tottunut valvomaan noin 01-02 yöllä ja aamulla heräämään 10-11 aikaan mutta nyt eka työpaikka alkaa kohta niin pitäisi opetella normaali vuorokausirytmi.

Vierailija
16/62 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noun klo 23. Herään 6:30

Vierailija
17/62 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arki tai pyhä, myös lomalla nukkumaan 21.30 aamulla ylös 05.00 ja herätyskelloa ei ole.

Vierailija
18/62 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

klo 22, herään 6-6:30.

Vierailija
19/62 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

20.00 sänkyyn, unille viimeistään 21 ja ylös 5 aikoihin aamukahville ja lehteä llukemaan.

Vierailija
20/62 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klo 22 nukkumaan ja kuudelta herätys.