Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häiritseekö sinua jos et tiedä onko tapaamasi lapsi tyttö vai poika?

Vierailija
23.07.2015 |

Luulin että minua ei häiritse mutta lehtijutun kuvan katsottuani oli kuitenkin pakko tarkistaa että onko ko. kaksoset tyttöjä vai poikia. Miksiköhän se vaivaa jos ei tiedä sukupuolta? Outo juttu.

http://www.ts.fi/lukemisto/797441/Unelmien+reppu+loytyi+parissa+minuutissa

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 18:08"]

Luulin että minua ei häiritse mutta lehtijutun kuvan katsottuani oli kuitenkin pakko tarkistaa että onko ko. kaksoset tyttöjä vai poikia. Miksiköhän se vaivaa jos ei tiedä sukupuolta? Outo juttu.

http://www.ts.fi/lukemisto/797441/Unelmien+reppu+loytyi+parissa+minuutissa

[/quote]

Ei varsinaisesti häiritse,tietenkin mietityttää.Esimerkiksi tässä jutussa ajattelin nimien perusteella että kaksoset ovat tyttöjä,kuvan perusteella että ovat poikia.Ehkä "sukupuolettomuus" hämmentää enemmän kuin häiritsee.

Vierailija
2/50 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöillä on varmaan isoveli jota ihailevat. Harvoin noin pienet tytöt ihan itsestään valitsee tuollaisen tyyliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsissa, mutta aikuisissa kylläkin. Enkä ymmärrä miksi. Esimerkiksi onko Rilli Lappalainen mies vai nainen???

Vierailija
4/50 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse, kunhan tiedän omani sukupuolen ;)

Vierailija
5/50 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 18:26"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 18:23"]Mulla oli tuollainen poikatukka (äidin pakottamana) ja se tosiaan oli ihan hirveää kun luultiin pojaksi, varsinkin kun toiset tytöt sitten vähän karttelivat. Nuo lapset ovat toivon mukaan ihan vapaaehtoisesti ei-tyttömäisiä. [/quote] Ja sinäkö määrität tyttömäisyyden? Kuvassa on tyttöjä, joilla on tuollainen tyyli. Silloin se on tyttömäinen tyyli, siinä missä poikamainenkin.

[/quote]

No ei tyttömäisyys ainakaan ole tuota mitä kuvassa nuo kaksoset.

Vierailija
6/50 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei häiritse, mutta kieltämättä tulee pieni, automaattinen tarve saada tietää sukupuoli. En tietenkään lähde sitä selvittämään, kannatan muutenkin laajempaa ja joustavampaa suhtautumista sukupuoliin. Mutta jostain nousee se kiinnostus tietää. Ehkä enemmän aikuisia koskien kuin lapsia.

Vierailija
7/50 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua häiritsee se kun naapurin 4-vuotias poika näyttää ihan tytöltä, pitkät vaaleat laineilevat hiukset ja OTSATUKKA. Tiedän että se on poika mutta jotenkin ajattelen sitä tyttönä. Omatkin lapset aluksi kyseli että onko tuo oikeasti poika. Miks sen lapsen vanhemmat haluaa tuollaista...

Vierailija
8/50 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi harvoin näkee epäselviä tapauksia lapsissa. Tai sitten sitä vaan olettaa eikä edes tajua että lapsi onkin jotain muuta. Aikuisia sen sijaan näkee joskus joista ei tiedä kumpia ovat ja se vaivaa. 

Vierailija
9/50 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minua varmaankin kiinnostaa se asia, eli liian utelias taidan olla, mutta kannatan kaikkien oikeutta näyttää siltä miltä tykkää, enkä kannata lokerointia kahteen lokeroon.

Vierailija
10/50 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän sitä välillä on yllättynyt siitä, miten kipeästi pitää saada tietää lapsen sukupuoli. Mutta toisaalta se on mun jumiutuneita asenteitani, eikä niitä tarvitse heijastaa toisten lapsiin. En toisaalta ymmärrä, miksi lapsia pitää aina puhutella sukupuoli edellä. "Tyttö tekee niin, tyttö tekee näin", hymypojittelu jne. Eikö esimerkiksi omalle lapselle voi puhua toisista lapsista lapsina, kavereina, ihan nimellä tm.? Miksi pitää kehua aina, että "Oletpa suloinen tyttö!" Miksi ei voi sanoa "Oletpa söpö/suloinen/hymyilevä" tms.? Aikuiset luovat sen ilmapiirin, että kaikkea pitää lähestyä sukupuoli ensin (kaikki tehdään tyttöinä/poikina, miehinä/naisina) ja sen, että sukupuolioletusten pieleen meneminen on sitten karmea loukkaus.

Vierailija
11/50 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tuon kyseessä olevan jutun ja piti pari kertaa kyllä kuvaa katsoa, ja miettiä onko kuvatekstiin tullut toimittajalle hama.. Mutta kai ne molemmat sitten tyttöjä on..
.

Vierailija
12/50 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 22:12"]No kyllähän sitä välillä on yllättynyt siitä, miten kipeästi pitää saada tietää lapsen sukupuoli. Mutta toisaalta se on mun jumiutuneita asenteitani, eikä niitä tarvitse heijastaa toisten lapsiin. En toisaalta ymmärrä, miksi lapsia pitää aina puhutella sukupuoli edellä. "Tyttö tekee niin, tyttö tekee näin", hymypojittelu jne. Eikö esimerkiksi omalle lapselle voi puhua toisista lapsista lapsina, kavereina, ihan nimellä tm.? Miksi pitää kehua aina, että "Oletpa suloinen tyttö!" Miksi ei voi sanoa "Oletpa söpö/suloinen/hymyilevä" tms.? Aikuiset luovat sen ilmapiirin, että kaikkea pitää lähestyä sukupuoli ensin (kaikki tehdään tyttöinä/poikina, miehinä/naisina) ja sen, että sukupuolioletusten pieleen meneminen on sitten karmea loukkaus.
[/quote]

Tämä. Täysin samaa mieltä. Se on ihan aikuisista lähtöisin se ajatus, että kaikki pitää sukupuolittaa.

Vierailija
13/50 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

44 jatkaa: Mistä muuten syntyy oletus, että jos lapsi pukeutuu sukupuolelleen epätyypilliseen tapaan, tämä on aina seurausta siitä että vanhempi pakottaa lapsen, tai että kyseessä on vanhemman projekti? Voiko kyse olla siitä, että lapsi itse viihtyy tietynnäköisenä jo pienenä? Omaa kokemusta on tähän mennessä vain yhdestä nelivuotiaaksi ehtineestä lapsesta. Mutta kyllä hänellä on jo erittäin selkeät mielipiteet siitä, minkä näköistä päällä pitää olla, millaiset hiukset jne. Ei olla koettu tarpeelliseksi sanella hänelle mitään pukeutumisasioita sormi pystyssä, mutta toisten kohtelua ja vastaanottoa ollaan opetettu sitäkin enemmän. Ja tosiaan pitää mainita, että lapsi pukeutuu aika vahvasti oman sukupuolensa oletetun mallin mukaan. Ollaan välillä pyritty tarjoamaan vaatteita, jotka ei ehkä olisi niin sukupuolitettuja, mutta tässä vaiheessa kun ei kelpaa niin ei kelpaa. Turha tapella, kunhan sään mukaan mennään. Mutta mulle se tosiaan viittaa siihen, että pienelläkin voi olla erittäin voimaakkaat mielipiteet siitä, miltä haluaa näyttää. Voi se olla niin sellaisillakin lapsilla, jotka eivät mahdu ulkonäöllisesti sukupuolensa muottiin. Silloin pahaa mieltä lapselle ei aiheuta se, että he näyttäisivät väärältä tai heidät puettaisiin väärin, vaan ympäristön reaktiot ja erityisesti aikuisten ymmärtämättömyys.

Vierailija
14/50 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:49"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 18:26"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 18:23"]Mulla oli tuollainen poikatukka (äidin pakottamana) ja se tosiaan oli ihan hirveää kun luultiin pojaksi, varsinkin kun toiset tytöt sitten vähän karttelivat. Nuo lapset ovat toivon mukaan ihan vapaaehtoisesti ei-tyttömäisiä. [/quote] Ja sinäkö määrität tyttömäisyyden? Kuvassa on tyttöjä, joilla on tuollainen tyyli. Silloin se on tyttömäinen tyyli, siinä missä poikamainenkin.

[/quote]

No ei tyttömäisyys ainakaan ole tuota mitä kuvassa nuo kaksoset.

[/quote]

Minusta olivat tyttömäisiä. Ehkä meillä on eri käsitys tyttömäisyydestä.

Vierailija
15/50 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 22:28"]44 jatkaa: Mistä muuten syntyy oletus, että jos lapsi pukeutuu sukupuolelleen epätyypilliseen tapaan, tämä on aina seurausta siitä että vanhempi pakottaa lapsen, tai että kyseessä on vanhemman projekti? Voiko kyse olla siitä, että lapsi itse viihtyy tietynnäköisenä jo pienenä? Omaa kokemusta on tähän mennessä vain yhdestä nelivuotiaaksi ehtineestä lapsesta. Mutta kyllä hänellä on jo erittäin selkeät mielipiteet siitä, minkä näköistä päällä pitää olla, millaiset hiukset jne. Ei olla koettu tarpeelliseksi sanella hänelle mitään pukeutumisasioita sormi pystyssä, mutta toisten kohtelua ja vastaanottoa ollaan opetettu sitäkin enemmän. Ja tosiaan pitää mainita, että lapsi pukeutuu aika vahvasti oman sukupuolensa oletetun mallin mukaan. Ollaan välillä pyritty tarjoamaan vaatteita, jotka ei ehkä olisi niin sukupuolitettuja, mutta tässä vaiheessa kun ei kelpaa niin ei kelpaa. Turha tapella, kunhan sään mukaan mennään. Mutta mulle se tosiaan viittaa siihen, että pienelläkin voi olla erittäin voimaakkaat mielipiteet siitä, miltä haluaa näyttää. Voi se olla niin sellaisillakin lapsilla, jotka eivät mahdu ulkonäöllisesti sukupuolensa muottiin. Silloin pahaa mieltä lapselle ei aiheuta se, että he näyttäisivät väärältä tai heidät puettaisiin väärin, vaan ympäristön reaktiot ja erityisesti aikuisten ymmärtämättömyys.
[/quote]

Niinpä. Itse jo ihan pikkulapsesta asti kärsin suunnattomasti siitä, että minut puettiin pinkkeihin prinsessavaatteisiin ja muutenkin painostettiin olemaan "oikeanlainen" tyttö. Jos olisin saanut itse päättää, olisin näyttänyt samalta kuin nuo kaksi poikamaista tyttöä. En ymmärrä miksi vanhemmilla on tällainen oikeus julmasti jyrätä lapsen identiteetti ja persoonallisuus. Siitäkin voi tulla vaikeat traumat, kuten minulla. Nyt vasta 24-vuotiaana olen hyväksynyt itseni.

Vierailija
16/50 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:59"]Tosi harvoin näkee epäselviä tapauksia lapsissa. Tai sitten sitä vaan olettaa eikä edes tajua että lapsi onkin jotain muuta. Aikuisia sen sijaan näkee joskus joista ei tiedä kumpia ovat ja se vaivaa. 
[/quote]

Luultavasti vaan oletat. Itse puen puolivuotiaan lapseni välillä siniseen kauluspaitaan, välillä pinkkiin hörhelömekkoon, välillä "neutraalisti", mutta yleensä kuitenkin koordinoidusti. "Tyttövaatteet" ja "poikavaatteet" yleensä eivät sovi hyvin yhteen, niin että olisi ala- ja yläosa erilaisia. En koskaan korjaa ihmisten oletuksia, olet siis saattanut erehtyä lapseni sukupuolesta tietämättäsi.

Vierailija
17/50 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei häiritse. Olen kyllä kuullut tapauksen jossa ventovieras täti on ihan vaan mielenkiinnosta salaa kurkannut lapsen housujen sisään "tarkistaakseen" asian. Kehtasi vielä kertoa tästä julkisesti kuin tuollainen olisi jotenkin normaalia toimintaa. Hyi v.

Vierailija
18/50 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 23:21"]No ei häiritse. Olen kyllä kuullut tapauksen jossa ventovieras täti on ihan vaan mielenkiinnosta salaa kurkannut lapsen housujen sisään "tarkistaakseen" asian. Kehtasi vielä kertoa tästä julkisesti kuin tuollainen olisi jotenkin normaalia toimintaa. Hyi v.
[/quote]

Transsukupuolisena tiedän liiankin hyvin että tämä ikävä toiminta on melko yleistä ja nimenomaan aikuisten toimesta. Kun jonkun sukupuoli on epäselvä, joiltakin unohtuu perus käytöstavat ja he kokevat oikeudekseen mennä kourimaan toisen rintakehää ja alapäätä. Voitte varmaan kuvitella kuinka nöyryyttävää se on, kuin ei olisi ihminen lainkaan.

Vierailija
19/50 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 23:45"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 23:21"]No ei häiritse. Olen kyllä kuullut tapauksen jossa ventovieras täti on ihan vaan mielenkiinnosta salaa kurkannut lapsen housujen sisään "tarkistaakseen" asian. Kehtasi vielä kertoa tästä julkisesti kuin tuollainen olisi jotenkin normaalia toimintaa. Hyi v.
[/quote]

Transsukupuolisena tiedän liiankin hyvin että tämä ikävä toiminta on melko yleistä ja nimenomaan aikuisten toimesta. Kun jonkun sukupuoli on epäselvä, joiltakin unohtuu perus käytöstavat ja he kokevat oikeudekseen mennä kourimaan toisen rintakehää ja alapäätä. Voitte varmaan kuvitella kuinka nöyryyttävää se on, kuin ei olisi ihminen lainkaan.
[/quote]

Hyi saatana! Miten joku voi tehdä jotain noin kuvottavaa?! :( Että kun ottaa päähän tällaiset niin hirveästi. Ei toisten vaatteita mennä repimään tai kehoa puristelemaan vaikka mikä olisi! Uskomatonta, että oikeasti on olemassa niin idiootteja ihmisiä, jotka oikeasti tekevät noin.

Vierailija
20/50 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tytöllä on mekko päällä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi