Onko joku tehnyt elämäntaparemontin ennen raskauden yritystä?
Hei!
Mieheni ja minä olemme päättäneet alkaa yrittää lasta. Yhdessä olemme olleet pian kymmenen vuotta ja lapsista on haaveiltu jo kauan. Nyt molemmilla on vakituiset työt, oma koti ja kaikki kutakuinkin kohdillaan. Olemme kuitenkin molemmat hieman pulskia. Mies juuri ja juuri normaalipainon rajoissa, minä hieman lievän ylipainon puolella.
Minä syön pääsääntöisesti terveellisesti, mutta liikaa ja viikonloppuisin tulee käytyä Mäkkärillä ja ostettua karkkia. Mies syö varsinkin töissä melko huonosti. Yhdessä käymme silloin tällöin kävelemässä ja pyöräilemässä.
Minkälainen vaikutus ennen raskautumista tehdyllä elämäntaparemontilla on lapsen kannalta? Onko merkitystä jos tulisin raskaaksi heti ja eläisin raskausajan terveellisesti verrattuna siihen että aloittaisimme terveellisemmän elämän nyt ja lapsen yrittämisen esim 3 kk päästä? Onko tästä jotain tutkimuksia?
Kommentit (14)
Minä aloitin. Kuukauden päästä olinkin jo raskaana :D
http://www.vauva.fi/keskustelu/4479507/ketju/sina_joka_laihdutit_raskautuessasi
Puoli vuotta ennen yritystä lopetimme tupakoinnin, laihdutin 15kg ja mies 10kg. Vaihdoimme rasvattomasta maidosta vähärasvaiseen, jonkun tutkimuksen mukaan rasvaton maito edesauttaa lapsettomuutta :D. No toki liikuimme enemmän ja söimme paremmin, eihän painoa muuten oltaisi alemmas saatukaan.
.
Jostain artikkelista tänään luin, että miehen elintavat ja ylipaino vaikuttavat siittiöihin vielä 100 päivän päästäkin, eli ehkä tuollainen 3kk kestävä elintaparemontti oli ainakin meille ihan paikallaan. Vaikka eihän kaikkea lukemaansa tarvitse uskoa :D.
.
Raskaaksi tulin toisella yrittämällä ja helpon raskauden jälkeen on nyt terve vauveli sylissä :). Onnea yritykseen!
Minä aloitin heti yrityksen alussa ns. raskausruokavalion. Eli jätin vähänkin alkoholin pois, söin maitotuotteet pastöroituna jne. Ei tuosta erityistä hyötyä ollut, mutta ei isompaa haittaakaan. :-)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 17:55"]Hei!
Mieheni ja minä olemme päättäneet alkaa yrittää lasta. Yhdessä olemme olleet pian kymmenen vuotta ja lapsista on haaveiltu jo kauan. Nyt molemmilla on vakituiset työt, oma koti ja kaikki kutakuinkin kohdillaan. Olemme kuitenkin molemmat hieman pulskia. Mies juuri ja juuri normaalipainon rajoissa, minä hieman lievän ylipainon puolella.
Minä syön pääsääntöisesti terveellisesti, mutta liikaa ja viikonloppuisin tulee käytyä Mäkkärillä ja ostettua karkkia. Mies syö varsinkin töissä melko huonosti. Yhdessä käymme silloin tällöin kävelemässä ja pyöräilemässä.
Minkälainen vaikutus ennen raskautumista tehdyllä elämäntaparemontilla on lapsen kannalta? Onko merkitystä jos tulisin raskaaksi heti ja eläisin raskausajan terveellisesti verrattuna siihen että aloittaisimme terveellisemmän elämän nyt ja lapsen yrittämisen esim 3 kk päästä? Onko tästä jotain tutkimuksia?
[/quote]
alkoholi pois ja femibion 1 raskausvitamiinit käyttöön, suositellaan ne aloittamaan 3kk ennen raskautta ja 3kk siihen menikin <3
nin [quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 17:55"]Hei!
[/quote]
alkoholi pois ja femibion 1 raskausvitamiinit käyttöön, suositellaan ne aloittamaan 3kk ennen raskautta ja 3kk siihen menikin <3
[/quote]
niin ja olen 36 , esikoikinen tulossa rv19+4 ja bmi 33 etten minäkään mikään keijukainen ole, miehelläkin vain ylksi kives ja silti raskauduin 3 kuukauessa :)
tsemppiä !!!
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 18:00"]
Minä aloitin heti yrityksen alussa ns. raskausruokavalion. Eli jätin vähänkin alkoholin pois, söin maitotuotteet pastöroituna jne. Ei tuosta erityistä hyötyä ollut, mutta ei isompaa haittaakaan. :-)
[/quote]
Tästä täytyy kyllä sanoa, että kieltämättä ihan ok jos se yrittäminen jää lyhyeen, mutta jos tuntuu ottavan aikaa niin ei kannata tehdä mielelle lisähallaa kun kuvittelee elävänsä jo raskaana - vaikka tärppiä ei kuulu. Vuosien lapsettomuuden kokemuksella sanon siis. Mutta ihan ok varmasti, jos se yrittäminen tosiaan jää lyhyeen. Jos vuosien päästä lasta ei kuulu, niin se johtuu aivan muusta kuin satunnaisen drinkin juomisesta tai pästöroimattomien tuotteiden syönnistä. Mutta ylipainolla ja tupakoinnilla sen sijaan voikin olla vaikutusta.
4
[/quote]
Tuo on totta. Meillä eka tärppäsi neljännestä kierrosta ja loput ekasta, ei siis ehtinyt hermo mennä. Tosin mä aloitin tuon ruokavalion lähinnä oman psyykeni vuoksi. Mulla kestää aikaa sopeutua uusiin juttuihin ja oli hyvä, että ruokavalio oli jo tuttu.
Varmaan kannattaa, ja muutenkin se on ihanaa keskittyä hetki itseensä. Jos raskautuisittekin nopeaa, niin et välttättä voisi panostaa niin paljon terveyteesi (liikunta&ruokavalio) kuin ennen raskautta. Varmasti haluat elää myös terveesti raskauden aikana, niin hyvähän ne tavat olisi totuttaa jo nyt. Tuskin haluat sortua mättämään mitä sattuu pahoinvoinnin&mielitekojen tullessa, kun pohja on hyvä, niin selviää paremmin noistakin.
Yksi mikä tutkitusti kannattaa aloittaa n. 3kk ennen yritystä, on foolihapon syönti. Siitä sanotaan, että pitäisi nimenomaan jo ennen raskautta aloittaa sen syönti. Kyllä mä tsemppaisin teitä elämäntapojen muutokseen nyt, se on paljon vaikempaa aloittaa raskaana/vauva tullessa :) Nyt luotte terveet rutiinit, niin on helppo jatkaa sitten tärpätessä tervettä elämää. Tuskin sen hedelmällisyyden lisääminen sun ainoa motiivi muutenkaan on; mieti kuinka hyväksi lapselle on kun vanhemmat on kunnossa (ennen kaikkea raskauden aikana), ja mieti kuinka hyvä fiilis siitä tulee kun tiedät eläväsi terveellisesti!
Itse lopetin tupakoinnin, ei juuri muuta. Vitamiinilisiä silloin tällöin, mutta raskaaksi tuleminen kesti kolme vuotta joten ei kauheasti tullut enää pilkkua viilailtua joka välissä.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 18:00"]
[/quote]
Tästä täytyy kyllä sanoa, että kieltämättä ihan ok jos se yrittäminen jää lyhyeen, mutta jos tuntuu ottavan aikaa niin ei kannata tehdä mielelle lisähallaa kun kuvittelee elävänsä jo raskaana - vaikka tärppiä ei kuulu. Vuosien lapsettomuuden kokemuksella sanon siis. Mutta ihan ok varmasti, jos se yrittäminen tosiaan jää lyhyeen. Jos vuosien päästä lasta ei kuulu, niin se johtuu aivan muusta kuin satunnaisen drinkin juomisesta tai pästöroimattomien tuotteiden syönnistä. Mutta ylipainolla ja tupakoinnilla sen sijaan voikin olla vaikutusta.
4
Siis täh, eikö molempia voisi aloittaa saman tien? Ylipaino voi haitata koko projektia.
Kiitos vastauksista. Haluan tähdentää vielä sen verran, että paremmat elämäntavat päätimme aloittaa jo viikko sitten. Tosiaan kovin suuria muutoksia ei onneksi ole tarpeen edes tehdä. Lähinnä pohdin sitä että pitäisikö lapsen yrittämistä tarkoituksella lykätä esim 3 kk eteenpäin tämän vuoksi? Onko siitä lapselle jotain hyötyä? Ja toki tiedostan senkin että raskautumiseen voi mennä kuukausi tai vuosia..
Ap
Sä oot tod näk raskaana ennen kuin noi vaikutukset alkaa. Tai sitten siinä menee niin kauan ettei kannata odottaa kolmea kuukautta. Ala elämään terveellisemmin ja yrittäkää heti.