Oon kesätöissä kaupassa ja päästin asiakkaan vessaan
Olin hyllyttämässä tuotteita, kun eräs siististi pukeutunut nainen tuli kysymään, että voisiko päästä vessaan. Perehdytyksessä meille kerrottiin, että asiakkaita ei saa päästää vessaan, koska meillä ei ole yleistä vessaa, joten vastasin, että valitettavasti meillä ei ole asiakasvessoja. Nainen kuiskasi sitten vähän hätääntyneen oloisena, että hänellä on joku suolistosairaus, on ollut leikkauksessa eikä pysty millään pidättämään, joten tunsin myötätuntoa häntä kohtaan. Hänellä oli kärryt täynnä tavaraakin ja tuskin ehtisi ostoksiakaan tehdä hädässä. Vein hänet sitten takahuoneeseen vessaan ja jäin tiskaamaan henkilöstön asioita, että tekisin jotain hyödyllistä sillä aikaa, kun odottaisin naisen vessasta ja saattaisin hänet pois henkilöstön tiloista.
Esimies kumminkin näki, kun saatoin naisen pois vessasta ja tuli heti kysymään, että kuka henkilö oli ja miksi oli takahuoneessa. Sain haukut, kun päästin hänet vessaan, koska asiakkaita ei saa IKINÄ päästää vessaan, vaikka mikä olisi. Ei auttanut selittelyt tilanteessa. Toiminko täysin väärin, missä inhimillisyys?
Kommentit (215)
Toimit väärin. Itsekin olen myymälätyössä ja meillä sama sääntö, asiakkaita ei pitäisi päästää vessaan. Vain lapset pääsevät erikseen sovittuna. Meillä vain kaksi vessaa jotka molemmat henkilökunnan käytössä. Joskus joku on päästänyt tällaisen pidätyskyvyttömän aikuisen levittämään ripulibakteereja hlökunnan vessaan. Se ei ole kiva juttu. Turha toivoa että ko.henkilö pesisi pytyn jälkeensä. Sitä on sitten kiva siellä itse pestä (meillä ei käy siivoojaa vaan henkilökunta huolehtii siivoamisesta). Tähän vessan käyttöön liittyy nimenomaan turvallisuusnäkökohdat, vessaan tulija voi rauhassa katsoa sosiaalitilat ja tulla kenties keikkaamaan hlökunnan arvotavaroita (puhelimet, lompakot jne). Myös hlökuntaan voi käydä käsiksi takatiloissa helposti. Ikävä tosiasia on vaan se, että kuka tahansa voi VALEHDELLA sairauden tms ja saada siitä verukkeen päästä takatiloihin. Siksi on tärkeää että näitä sääntöjä noudatetaan. Niille on syynsä.
Seuraavalla kerralla voit sanoa että tiloissa ei ole asiakasvessaa, neuvo mahdollisesti mistä lähin löytyy (kirjasto, kauppa, Kelan toimisto tms). Turha jäädä kuuntelemaan meriselityksiä "on vaan niin kova hätä ja vielä pitäisi mennä asioille muuallekin, tää suolistosairaus vaan aiheuttaa tämän", kyllä aikuinen ihminen osaa huomioida nämä asiat ihan ilman sinne sun työpaikan vessaan pääsyä. Tunnen suolistosairauksista kärsiviä (itselläkin ollut ongelmia ko.asiassa) joten tiedän kyllä että kun hätä iskee, on päästävä. Sitä pitää vaan sitten miettiä että mihin lähtee että ei joudu housuunsa *askomaan. On hyvin mahdollista että tuosta mokastasi varoituksen. Muistat sitten jatkossa!
teit minusta ihan oikein. varsinkin kun et päästänyt naista vaan yksin sinne vaan jäit katsomaan että hän tulee myös henkilökunnan tiloista pois. eikä varsta sieltä.
esimies voi olla mitä mieltä vaan, mutta minusta teit oikein. sitäpaitsi hei yksittäistapaus. et aijo asiakasvessaa siitä tehdä.
älä kuitenkiaan tee tuota uudestaan, koska esimies voi ottaa siitä vielä pahemmin nokkiinsa.
Tää nainen kävi katsomassa tilat, mm. poistumistiet ja seuraavaksi sitten tulee ne varsinaiset varkaat. Kiva olla illalla töissä se viimeinen, joka sulkee ovet ja ottaa nyrkistä naamaansa.
Olisiko esimiehestäsi ollut parempi että nainen olisi paskonut ja kussut käytävälle? Niimpänii. Tämmöistä se on kun pitää olla niin tasapuoliset ja samat säännöt kaikille ettei voi mitään inhimillisyyttä ja empatiaa ajatellakaan.
Joillakin on kyllä inhimillisyys aika vieras käsite.
Kysy esimieheltä tai selvitä itse, missä on lähin yleisövessa niin osaat ensi kerralla neuvoa.
Käytit arvostelukykyäsi ja toimit inhimillisesti, etkä sokeasti sääntöjä tuijottaen. Olit myös hyvä ja joustava asiakaspalvelija. Olisin toki itsekin esimiehenä huomauttanut asiasta ennen taustojen kuulemista, mutta tuossa tapauksessa olisit loppujen lopuksi saanut toiminnastasi plussaa etkä miinusta.
Teit oikein. Vahinko jos olisi käynyt olisitte asiakkaan menettäneet. Tulee takuuvarmasti uudelleen. Sun pomo on urpo. Onko muutenkin kovin virkaintoinen?
Kaupassa missä olen töissä niin siellä sattui juuri se pahin. Kesäharjoittelija tiesi että ketään ei saa päästää henkilökunnan vessaan vaikka mikä olisi. No, harjoittelija sitten päästi naisen ja pienen tytön sinne. Harjoittelija meni kuulemma viereiseen huoneeseen eli keittiöön tekemään kahvia sillä välin kun nainen ja tyttö oli vessassa. Ja miten kävi? Pukuhuoneesta oli hävinnyt tavaraa. Sanomatta selvää että pomo huusi kurkku suorana tytölle. Sen jälkeen tulikin sitten isolla lapuilla takahuoneeseen muistutus että ketään ulkopuolista (ei edes omaa äitiä tai siskoa tai isää) saa päästää henkilökunnan vessaan. Joten teit todella tyhmästi ja haukut sait ihan aiheesta.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 18:33"]Olisiko esimiehestäsi ollut parempi että nainen olisi paskonut ja kussut käytävälle? Niimpänii. Tämmöistä se on kun pitää olla niin tasapuoliset ja samat säännöt kaikille ettei voi mitään inhimillisyyttä ja empatiaa ajatellakaan.
[/quote]
No se on sen paskojan ongelma, ei kaupan. Ei kaiken maailman tyyppejä voi päästää yksityisiin taukotiloihin. Ei voi koskaan tietää valehteleeko tyyppi vai ei.
Suhtaudutteko te muutenkin työpaikan sääntöihin leväperäisesti? Salaatissa saa olla pähkinää, vaikka siitä ei ole mainintaa? Kylmäketjua tarvitsevat tuotteet voi jättää lämpimään varastoon? Töihin voi tulla vasta 9.00, vaikka puoti piti avata jo 8.00 tavarantoimittajien kuljetuksiai varten? Lapsiasiakkaiden kaupassa syömiä tuotteita ei tarvitse maksaa? Palkkaa ei tarvitse maksaa sovittuna päivänä, koska on vain sääntöjen tuijottamista laittaa rahat tilille oikeaan aikaan. Ja silkkaa virkaintoisuutta maksaa mitään lisiä.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 18:48"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 18:33"]Olisiko esimiehestäsi ollut parempi että nainen olisi paskonut ja kussut käytävälle? Niimpänii. Tämmöistä se on kun pitää olla niin tasapuoliset ja samat säännöt kaikille ettei voi mitään inhimillisyyttä ja empatiaa ajatellakaan. [/quote] No se on sen paskojan ongelma, ei kaupan. Ei kaiken maailman tyyppejä voi päästää yksityisiin taukotiloihin. Ei voi koskaan tietää valehteleeko tyyppi vai ei.
[/quote]
No on se myös kaupan ongelma, kun muut asiakkaat kaikkoaa tapahtuman vuoksi, ja jonkun työntekijän se erite täytyy siivota.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 18:49"]
Suhtaudutteko te muutenkin työpaikan sääntöihin leväperäisesti? Salaatissa saa olla pähkinää, vaikka siitä ei ole mainintaa? Kylmäketjua tarvitsevat tuotteet voi jättää lämpimään varastoon? Töihin voi tulla vasta 9.00, vaikka puoti piti avata jo 8.00 tavarantoimittajien kuljetuksiai varten? Lapsiasiakkaiden kaupassa syömiä tuotteita ei tarvitse maksaa? Palkkaa ei tarvitse maksaa sovittuna päivänä, koska on vain sääntöjen tuijottamista laittaa rahat tilille oikeaan aikaan. Ja silkkaa virkaintoisuutta maksaa mitään lisiä.
[/quote]
Vertaatko ihan tosissasi noita asioita keskenään? Toivottavasti et oo asiakaspalvelualalla.
Meillä on töissä 2 vessaa, toinen ihan heti tilojen vieressä ja toinen takana. Takana olevaa vessaa käytti naiset ja miehet toista.
oli sanottu jos on pakko, sitten miesten vessaan ja kerran yksi miestyökaveu vei asiakkaan naisten vessaan.
meillä oli kaikki laukut siellä, samoi hajuvedet, mitä,vaan ja niinhän sieltä lähti mm mun käsilaukku, jossa oli mm lompakko ja kotiavaimet . Ja äkkiäkös kotiosoite selviää.
mulla sattumoisin oli vara-avaimet töissä ja juoksin äkkiä kotiin, asuin lähellä ja jäin päivystämään lukkoseppää.
taloyhtiön yleisiin tiloihin oli tultu, meillä on erikseen emännän avain eli ulko-oveen ja asunnon oveen käy vain varastettu avain.
työkaveri sekä omistaja olivat kummatkin tosi pihejä. Mä annoin avaimista, sekä muusta anastetusta tavarasta koosteen ja sain rahat seuraavan tilin yhteydessä, sen tiedän että työkaveri joutui jotain maksamaan, koska hänen vaimonsa tuli huutamaan kun seuraavan kerran nähtiin. Oli mun moka että mun laukku varastettiin,
tiedän että on vaikea sanoa ei, mutta tämän jälkeen on ollut helppoa, koska teko oli täysin suunniteltu,
Eikö olisi fiksua kysyä henkkarit näiltä vessaan pyrkijöiltä? Jos jotain katoaa, niin poliisi ainakin tietää keneltö kyselee. Voihan niillä tietysti olla väärät henkkarit mutta silti.
Toinen asia mikä tuli näistä tapauksista joissa on kadonnut tavaraa pukuhuoneesta, niin oletteko aivan varmoja, että se oli se vessassa kävijö joka ne vei? Voihan varas olla joku työntekijäkin joka ei muuten uskalla varastaa koska tietää jäävänsä kiinni mutta nyt sai sälytettyä varkauden vessassakävijän niskaan.
Itellä chroni ja vaipat käytössä, mutta eihän ne paljo aikuisella ihmisellä auta. Jos hätä tulee kaupassa ja henkilökunta ei vessaan päästä, en myöskään tahallani sitä vaippaan tee, vaan lasken housut ja annan mennä lattialle. Muutenkin kumma suomessa, ettei vessoja ole juurikaan missään asiakkaille. Esim. Ruosissa löytyy vessat kaikista kaupoista ja Kreikassa oli jopa lidlissä.
Ymmärrän elintarvikkeiden kanssa tekemisissä olevia firmoja, tuossa tiukassa säännössä. Entäs jos asiakas tartuttaisi henkilökuntaan suolistosairauden Noro, Salmonella tmv. Olen kuitenkin hyvilläni, että päästit naisen wc:hen. Mikäli vahinko olisi tullut pöksyihin, niin sieltä olisi takuuvarmasti asiakkaat kaikonneet.
Äitini sairastaa haavaista paksusuolta ja hänelle voi tulla tarve päästä vessaan koska vaan. Tähän asti vessaan on päässyt hyvin, toivottavasti näin on jatkossakin. Älkää aina epäilkö sitä pahinta vessakysyjästä ja pyytäkää vaikka nähdä henkkarit tai juuri täälläkin mainittu vessapassi.
Olen ikuisesti kiitollinen sille myyjälle, joka minut päästi vessaan. En edes sairasta mitään, olin vain pidätellyt jo todella pitkään ja oli kyseessä juuri sellainen korpikauppa, missä ei ollut lähellä mitään muita liikkeitä. Asutusta kuitenkin oli, joten en viitsinyt puskaan lasketella. Olin lisäksi eksyksissä, joten muutenkin jo vähän paniikissa.
Suostuisin kyllä näyttämään henkkarit ja kuvauttamaan vaikka itseni valvontakamerassa. Ymmärrän, että jotkut hätäiset ovat vain varkaita.
Toimit väärin tuossa tilanteessa. Meillä on sama juttu. Vaikka nainen tulisi pienen lapsensa kanssa niin yksinkertaisesti EI saa päästää takahuoneen vessaan vaikka seisoisi vessassa oven takana odottamassa. Joten ensi kerralla ole tiukkana.