Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka olette lopettaneet alkoholin käytön kokonaan, kertoisitteko

Vierailija
27.09.2006 |

Minua kiinnostaisi kuulla, mikä teillä on ollut syy lopettaa.

Itse en ole varsinaisesti tehnyt päätöstä lopettaa. Mutta mietin kovasti asiaa, kun lähipiirissä kävi ikävä onnettomuus juuri alkoholin takia ja olen miettinyt, tuoko alkoholi oikeasti elämääni jotain positiivista.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai no yksi notkahdus sattui 21v. iässä, mutta sen jälkeen en ole juonut humaltuakseni. En vain halua humalaan, se on minusta yksinkertaisesti oman itsensä rikkomista.

Saunasiiderin voin juoda ja jopa kaksi, jos juon ne hitaalla tahdilla. Siinä menee mun rajani. Enempään ei vain ole mitään tarvetta. En siis ikinä halua olla humalassa ja menettää itsekontrolliani. En ikinä.

Vierailija
22/39 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on merkki vahvuudesta ja itsenäisestä ajattelusta.

Jos koet, että alkoholi ei tuo elämääsi mitään positiivista, niin silloin on parempi luopua siitä kokonaan. Sinusta ja sinun ruumistasi on kyse, haluatko tuhota sitä vai et, vai elää ehjästi ja terveesti.

Ihmisen pitäisi kunnioittaa itseään, Jumala on meidät rakentanut alusta loppuun, äitimme kohdussa kutonut ja rakastaa meitä ja jokaista soluamme ja hiuskarvaamme. Olemme Jumalan kallein aarre. Hän ei halua meidän tuhoavan itseämme, paholainen on se, joka haluaa että me tuhoamme itsemme alkoholilla, huumeilla, väkivallalla, tupakalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toisin kuin monet mä en ole huomannut että mua pidettäisiin sen takia mitenkään outona tai että sitä pitäisi jotekin selitellä. Mä vaan juon jotain alkoholitonta. Ei siihen kukaan kiinnitä mitään huomiota.

Vierailija
24/39 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sillonkin pitäisi ottaa se yksi.

Vierailija
25/39 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkin pieni asia kun lapset saivat mut kokonaan lopettamaan alkoholin käytön. Mies ei ole lopettan. Mä vaan päätin että enää en ota tippakaan. Aikasemmin oli tapana ottaa iltasin siideri tai kalja, ja lauantaisin muutama enemmän. Nyt oon ollu täysin ilman alkoholia kohta vuoden, eikä edes tee miel maistaa vaikka mies siemailee vieressä.

Vierailija
26/39 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, miekin tulin uskoon n.5 vuotta sitten.. sain pari lastakin, kun löysin ihanan miehen. Hänki uskossa. Lopetin juomisen, ei vaan tehnyt enää mieli, tupakastakin vapauduin vaikka oli polttanut jo 8vuotta. No muutaman kerran yrittänyt sitten käydä parilla.. ja kuten arvata saattaa, kun antaa pikkusormen se vie koko käden. Ja taasen oltiin kanttu vei, seuraamuksista huolimatta. Eli nyt jouduin taasen toteamaan, et viina ei meikälaiselle sovi, kun en kerran kohtuudella osaa ottaa. Mut voihan sitä taas yrittää ens vuonna vaikka ;)

Ilman juomisia pysyy pää ja suhde kunnossa ?????? onkohan nuin

Vierailija
27/39 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis yleensä Suomessa ja myös meidän läheisissä ihmisissämme, vaikka alkoholisteja ei (vielä) kukaan olekaan.

Olen keskiluokkaisesta, hyvin koulutetusta ja toimeentulevasta perheestä, samoin kuin suurin osa tuttavianikin. Jossain vaiheessa aloin kiinnittää huomiota siihen, kuinka alkoholi pyörittää monia tapaamisiamme ja monia ihmisiä.

Esim lomamatkalla ystäväperheemme vanhemmmat aloittivat joka aamu päivän kaljapullo kourassa, se pullo vain vaihtui pitkin päivää. Tissuttelua, kumpikaan ei ollut mitenkään selvästi kännissä, mutta heidän teni-ikäiset lapset tuntuivat häpeävän tätä käytöstä. Kyse siis kahden viikon lomasta kotisuomessa, jotenkin tuntui vaan oudolta, koska itse olen tottunut että korkeintaan ruoan kanssa ja iltasella otetaan.

Samoin huomasin, että vanhempieni luona kyläillessä ensimmäisenä on alkoholia tarjolla, kukaan ei vedä kännejä mutta tarviiko sitä ensimmäiseksi sukua nähdessä ottaa viinipullot esiin? Siis ennen ruokaa tms.

Työkavereiden kanssa lähdimme risteilylle, kyseessä eräänlainen seminaari. Lähtö tapahtui aamulla klo 10 jolloin osa lähti suoraan baariin oluselle, samaa tissuttelua jatkui koko pvä ja iltapäivästä osa jo sammui hyttiin, Tallinnan puolelle ei kaikki edes ehtineet ja ne ketkä ehti niin... aika kamalassa kunnossa olivat jo ennen iltaohjelmaa kuuluvaa ruokailua. Kukin tokin tavallaan, itse otin minäkin siideriä jne mutta se örveltäminen... kamalaa katsottavaa.

Ärsytti vaan, että ilman viinaa ei tunnu tehtävän enää mitään ja kaikille tuntuu kuuluvan pitkin viikkoa tissuttelu+ perjantaikännit asiaan. Ei vaan tehnyt itse enää mieli juoda ollenkaan...

Suomalaisethan on euroopan ainoa kansa, jonka alkoholinkulutus senkun kasvaa, muut maat (joa viinimaat kuten Ranska) osaa v' hentää juomista... sairasta tämä nykymeno!

Vierailija
28/39 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vaan huvita.

Enkä mitään periaatepäätöstä ole tehnyt, huomasin vaan että en ole juonut vuosiin edes sitä viinilasillista.

Kun ei maistu niin sitten ei!

Vierailija
29/39 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun sanotaan että joku asia on sairasta poistan varmistimen

Vierailija
30/39 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika rasittava kännissä. Krapula kestää kolme päivää. Tulee turvonnut ja ruma olo. En kyllä ole juonutkaan kuin alle kymmenen kertaa vuodessa. Saunakaljoja ja muuta tissuttelua en ole harrastanut. Päätin lopettaa alkoholin käytön kokonaan. Samalla lopetin myös tupakanpolton (poltin töissä 0-4 tupakkaa päivässä, kotona en, baari-iltoina askin) ja kahvinjuonnin. Hyvin menee.

Vierailija
31/39 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Niinkin pieni asia kun lapset saivat mut kokonaan lopettamaan alkoholin käytön. Mies ei ole lopettan. Mä vaan päätin että enää en ota tippakaan. Aikasemmin oli tapana ottaa iltasin siideri tai kalja, ja lauantaisin muutama enemmän. Nyt oon ollu täysin ilman alkoholia kohta vuoden, eikä edes tee miel maistaa vaikka mies siemailee vieressä.

Sama juttu minulla, minä olen ollu 5v juomatta. Alkoholi ei vaan sovi minulle. Suvussa muutenkin ollu tarpeeksi alkoholisteja.

Vierailija
32/39 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsien vuoksi olin juomatta pari vuotta ja ei ole mieli tehnyt senkään jälkeen. En ole päättänyt, että en juo. Näin on vain käynyt. Alkoholi maistuu mielestäni pahalta.

Vierailija
33/39 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain saa mitään lisäarvoa elämääni juomisesta. Ei makunautintoja tai mitään sellaista vapautumista, mikä olisi jotenkin tavoiteltavaa, ja miä ei voisi mitenkään muuten saavuttaa. Olen ollut viimeksi humalassa varmaan 5 vuotta sitten, ja sain niin järkyttävän kankkusen että vieläkin ajatus hirvittää.

Minusta on erikoista, että juomattomuus on jotenkin poikkeus ja juominen normi. Kyselyitä ei pahemmin tutuilta tule, mutta jos joku kysyy, niin kuittaan sillä, etten pidä alkoholin aiheuttamasta tunteesta, ja siksi en juo.

Vierailija
34/39 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 vuotta juomatta ja säästyypähän nekin fyffet.

Vierailija
35/39 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännin jälkeen menee melkeen viikko ennen kuin masis hellittää ja tuntee itsensä taas jonkun arvoiseksi vaikka ei olisi mitään töpeksinytkään.

Vierailija
36/39 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viina tuhosi kaiken elämästäni, en pysty juomaan vain vähän silloin tällöin. Turhaan minä mitään puolustelen, niin saatanan salakavalasti se vaan minut sairastutti. Nyt olen ollut juomatta 2v 3kk

Vierailija
37/39 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lopetan kokonaan. Sillon kun mulla ei ole tällainen kausi menossa niin juon silti aika vähäsiä määriä, siis sillon tällön pari olutta tai pari lasia viiniä, ei juuri koskaan yli kolmea, neljää annosta.

Nyt olen taas ollut kaksi kuukautta ihan " totaalikieltäytyjä" . Minulla on oikeestaan vain yksi syy: oma nukkuminen. Pienikin määrä alkoholia huonontaa mun yöunia niin tuntuvasti. Nukun pinnallisesti, herään vähän väliä jne. Nyt on olo taas ollut aivan loistava kun olen nukkunut hyvin, enkä vois kuvitella että tuhoaisin tämän olon olutpullollisella.

Vierailija
38/39 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan kanssa otan edelleen joskus viiniä, sillä kuten joku sanoi se saa monet ruuat maistumaan entistä paremmalle. Ehkä joku muukin hapan juoma ajaisi saman, en ole kokeillut.

Vierailija
39/39 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mua vituttaa se, että suuri osa huumoristakin, siis ihan telkkarista tai radiosta tuleva perustuu siihen, että ollaan kännissä ja ai että kun hauskaa. Itse pidän huolen, että kaikki hauska, mikä mun kynästä lähtee on alkoholitonta : )

Ärsyttää miehen iltakalja tai kaksi ja ärsyttää se lomamatkoilla tissuttelu. En vaan tykkää yhtään.

Vierailija:

siis yleensä Suomessa ja myös meidän läheisissä ihmisissämme, vaikka alkoholisteja ei (vielä) kukaan olekaan.

Olen keskiluokkaisesta, hyvin koulutetusta ja toimeentulevasta perheestä, samoin kuin suurin osa tuttavianikin. Jossain vaiheessa aloin kiinnittää huomiota siihen, kuinka alkoholi pyörittää monia tapaamisiamme ja monia ihmisiä.

Esim lomamatkalla ystäväperheemme vanhemmmat aloittivat joka aamu päivän kaljapullo kourassa, se pullo vain vaihtui pitkin päivää. Tissuttelua, kumpikaan ei ollut mitenkään selvästi kännissä, mutta heidän teni-ikäiset lapset tuntuivat häpeävän tätä käytöstä. Kyse siis kahden viikon lomasta kotisuomessa, jotenkin tuntui vaan oudolta, koska itse olen tottunut että korkeintaan ruoan kanssa ja iltasella otetaan.

Samoin huomasin, että vanhempieni luona kyläillessä ensimmäisenä on alkoholia tarjolla, kukaan ei vedä kännejä mutta tarviiko sitä ensimmäiseksi sukua nähdessä ottaa viinipullot esiin? Siis ennen ruokaa tms.

Työkavereiden kanssa lähdimme risteilylle, kyseessä eräänlainen seminaari. Lähtö tapahtui aamulla klo 10 jolloin osa lähti suoraan baariin oluselle, samaa tissuttelua jatkui koko pvä ja iltapäivästä osa jo sammui hyttiin, Tallinnan puolelle ei kaikki edes ehtineet ja ne ketkä ehti niin... aika kamalassa kunnossa olivat jo ennen iltaohjelmaa kuuluvaa ruokailua. Kukin tokin tavallaan, itse otin minäkin siideriä jne mutta se örveltäminen... kamalaa katsottavaa.

Ärsytti vaan, että ilman viinaa ei tunnu tehtävän enää mitään ja kaikille tuntuu kuuluvan pitkin viikkoa tissuttelu+ perjantaikännit asiaan. Ei vaan tehnyt itse enää mieli juoda ollenkaan...

Suomalaisethan on euroopan ainoa kansa, jonka alkoholinkulutus senkun kasvaa, muut maat (joa viinimaat kuten Ranska) osaa v' hentää juomista... sairasta tämä nykymeno!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän