Saako vauvan vain antaa itkeä?
Järkytyin, kun minulle selvisi mieheni kanssa keskustellessani 2-kuisen vauvamme nukkumisesta, että mieheni ei nosta vauvaa syliin, jos vauva itkee vaunuissa. Tänään mies lähti itkevän vauvan kanssa ovesta ja oli kertomansa mukaan antanut itkeä 10 minuuttia kunnes vauva nukahti. Minä en olisi pystynyt antaa vauvan vain itkeä, vaan minulla on vauvan itkiessä suorastaan pakottava tarve lohduttaa vauvaa. Mies ei ymmärrä tätä. Olen shokissa ja todella huolissani, että vauva jotenkin traumatisoituu, kun häntä ei nosteta syliin, vaan annetaan itkeä yksin vaunuissa. Ylireagoinko?
Kommentit (44)
Toki äidinvaistosi on oikeassa kun haluat lohduttaa, mutta ei kai se vauva heti traumatisoidu. Kysypä muilta äideiltä.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 04:16"]Toki äidinvaistosi on oikeassa kun haluat lohduttaa, mutta ei kai se vauva heti traumatisoidu. Kysypä muilta äideiltä.
[/quote]Muut äidit, mitä sanotte? Ap
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 04:14"]Minä luottaisin tuossa äidinvaistoon. Miehelläsi ei hormonit toimi samalla tavalla, koska hän ei imetä. Imettäminen erittää oksitosiinia, joka auttaa äitiä olemaan äiti. Se tukee hoivaviettiä ja auttaa vaistomaisesti toimimaan vauvan parhaaksi, juuri niin kuin olet tehnyt. Itkevän vauvan paikka on sylissä.
[/quote]Mies nukuttanut vauvaa vaunuissa jo useasti ja toiminut kertomansa mukaan aina noin eli antanut itkeä kunnes nukahtaa. En halua, että jatkaa noin. Kipeästi tarvitsisin kuitenkin hengähdystaukoa edes hetkeksi ja sellaisen on miehen vaunuttelu tuonut. Miehen vaunuttelu kuitenkin tarkoittaa, että vauva yksinkertaisesti itkee yksin itsensä uneen vaunuissa. En pysty nukkumaan, kun olen niin kauhuissani mieheni kylmältä tuntuvalta nukutustyyliltä. Mitä tekisitte?
En usko että traumatisoituu. Lisäksi on eri asia itkeekö vauva uni-itkua vai sellaista hätääntynyttä itkua, itse ainakin tunnistan ne erikseen.
Meidän vauva itkee myös vaunuissa ennen nukahtamista useita minuutteja. Mun on selvästi vaikeampi kestää sitä kuin isänsä on.
No kyllä meillä aina nostetaan vauva syliin kun itkee. Kyllähän se itku nyt kertoo, että vauvalla on jokin tarve. Joskus tosin vaunuissa vauva voi itkeä väsymystäkin jolloin vain heijataan vaunuja ja rauhoittuu melko pian. 10 minuuttia kuitenkin on t-o-d-e-l-l-a pitkä aika itkettää lasta, ehkä miehesi ei kuitenkaan osaa arvioida aikaa. 5 minuuttia itkun kuuntelua voi tuntua kaksinkertaiselta ajalta. Eiköhän teillä kaikki aika hyvin ole. Voit yrittää hienovaraisesti neuvoa miestäsi, että ainakin kädellä koskaa vauvaan jos vaunuissa itkee. Syliin ottamisestakaan ei haittaa ole.
Pahoittelen sekavaa viestiä, johtuu tässä kellonajasta -.-
t. 3 lapsen äiti
Tähän vielä kommentteja? Tietääkö joku voiko vauvalle tulla jotain psyykkisiä ongelmia tuosta huudattamisesta yksin? Minä kun en pysty tuohon, vaikka yrittäisin. Muilla tavoin nukuttaminen tarkoittaa monesti kanniskelua ja kestää kauan, joten siksi mies on päätynyt tuohon keinoon. Minusta se on kylmää ja julmaa ja mun sydän särkyy, kun ajattelenkin vauvaa lohduttomana itkemässä. ap
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 04:40"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 04:16"]Toki äidinvaistosi on oikeassa kun haluat lohduttaa, mutta ei kai se vauva heti traumatisoidu. Kysypä muilta äideiltä. [/quote]Muut äidit, mitä sanotte? Ap
[/quote]
Äidinvaistoni ja tutkimus sanoo, että vauvan itkettäminen ei ole ok. Tässä artikkeli asiasta englanniksi: https://www.psychologytoday.com/blog/moral-landscapes/201112/dangers-crying-it-out
Vauvan itku on kommunikaatiota vauvan ja vanhemman välillä. Itkuun vastaamattomuus on vauvan tarpeiden sivuuttamista. Vauva ei itke huvikseen, turhaan tai ilkeyttään.
Jatkan vielä: äidinvaisto on olemassa syystä, ei se ole mikään turha juttu.
Pointti on varmaan siinä, itkeekö vauva väsymystä vai onko oikeasti jokin hätänä. Meilläkin saattaa itkeä väsymystä ja uni-itkua, jolloin annan itkeä vaunuissa, sillä jos nostan syliin, vauva havahtuu hereille ja nukahtaminen on taas vaikeampaa. Jos vauvalla on jokin hätänä ja itku on lohdutonta, niin sitten syliin. Äänestä sen kyllä huomaa...
Ei! Ei saa antaa itkeä vaan pitää vastata vauvan itkuun. Itku on vauvan kommunikointi keino ja hän ei saa vastausta hätäänsä, johonkin mitä haluaa viestittää jos vaan annatte itkeä. Itkuun on aina vastattava ja rauhoiteltava lasta.
Kaverini sanoo, että hänkin erottaa lasten itkut. Mikä on nälkäitkua, mikä väsymystä ja mikä vaan puhdasta huomionkerjäämistä. Huomioitkun hän jättää huomiotta, koska ei halua opettaa lapsia siihen että vanhemmat on heti nenän eessä ku vähänkään älähtää. Toki jos on oikea tilanne niin sitten pää kolmantena jalkana paikalle.
Viimeviikolla bussia odotellessa näin isän juoksemassa sporttivaunun kanssa. Vauva itki lohduttomasti (aurinko paistoi suoraan vauvan silmiin) ja isä vain juoksi. Tuntui kamalalta ja pahalta, en voisi antaa vauvan itkeä ja vain juosta lenkkiä loppuun. Miten isät pystyy?
Ei kannata antaa vauvan nukahtaa omaan itkuunsa. Kun miettii asiaa vauvan kannalta, on hän täysin avuton ja riippuvainen muista, ja itku ainoa keino kertoa ettei kaikki ole hyvin ja tarvitsen apua. Jos siihen ei reagoida, kokee vauva suurta avuttomuutta, turvattomuutta ja hän kokee maailman pelottavana paikkana, jossa hänellä ei ole vaikutusmahdollisuuksia mihinkään tapahtuvaan. Pieni itku silloin tällöin vaunuissa ei ehkä tee mitään massiivista haittaa, mutta se tilanne itsessään on vauvalle ainakin juuri sillä hetkellä todella ahdistava (olen jäänyt yksin, paha olla, kukaan ei tule ja auta), ja vauvalle ainoa olemassaoleva hetki on tämä. Kun miettii asioita vauvan näkökulmasta, monet kitinät ja itkut tuntuvat helpommilta kestää, ainakin omasta mielestä!
Vauvalla itku on viesti, hänellä on jokin "hätä". Näitä ovat nälkä, suolistovaivat, likainen vaippa tai läheisyyden kaipuu. Kaikkiin kannattaa reagoida, nämä ovat lapsen tapoja kommunikoida. Ei lapsi välttämättä mitenkään traumatisoidu jos hänen annetaan itkeä, mutta oppii nopeasti. Romanialaisissa lastenkodeissa järkytti eniten se hiljaisuus; lapset eivät itke, koska ovat oppineet ettei se johda mihinkään.
Meillä lapset ovat vaunuissa itkeneet niin harvoin mutta jos ovat olleet levottomia ja itkuisia niin en ole nostanut syliin. Mutta olen RAUHOITELLUT vauvaa pysäyttämällä vaunut, jutellut ja silitellyt ja unitutti suuhun ja niin ovat taas nukkuneet. Jos kesken vaunulenkin nostaa syliin niin hetken päästä se vauva on enemmän sylissä kuin siellä vaunuissa.
Tosin tämä rauhoittelu ei varmasti auta jos vauva huutaa pää punaisena ja silloin on syliin otettava jos ei muuten rauhoitu.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 09:30"]Viimeviikolla bussia odotellessa näin isän juoksemassa sporttivaunun kanssa. Vauva itki lohduttomasti (aurinko paistoi suoraan vauvan silmiin) ja isä vain juoksi. Tuntui kamalalta ja pahalta, en voisi antaa vauvan itkeä ja vain juosta lenkkiä loppuun. Miten isät pystyy?
[/quote]
Ehkä se juoksi nopeasti kotiin jotta vauva saisi ruokaa? Muuten en ymmärrä..
Vauvan itkiessä vauvan stressitaso nousee ja näin erittyy stressihormoni kortisolia. Vauvan aivot ovat aivan liian kehittymättömät käsittelemään kortisolia, se on myrkkyä vauvan aivoille. Suosittelen lukemaan kirjan Rakkaus ratkaisee. Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys aivojen kehittymiselle.
Me mieheni kanssa riitelemme hyvin harvoin, mutta tuo oli aihe josta tuli kinaa vauvan ollessa pieni. Minusta se on julmaa vain antaa lapsen huutaa! Mies ei tätä jotenkin ymmärtänyt, hänen mielestään se on ihan sama huutaako lapsi yksin sängyssä, vai sylissä. Niinpä hän antoi vauvan itkeä sängyssä aivan yksin. Minähän tästä hormonieni kanssa kimpaannuin täysin, ei se vauva tosiaan itke ilkeyttään tai muuten vain. Onhan siitä tutkimuksia, että yksin huutava vauva voi traumatisoitua ja tuntee turvattomuutta myös myöhemmin elämässään. Mutta tuon saman kokeneena voin neuvoa, että yritä kertoa tuo miehellesi muuten kuin raivoamalla tms. Mies helposti tuntee olonsa ulkopuoliseksi vauvan ollessa pieni, äidiltä kun yleensä homma sujuu helpommin ja hän on enemmän vauvan kanssa. Mun miehelle asia meni perille ilman riitelyä, kun pyysin häntä lukemaan muutamia tutkimuksia tuosta huudattamisesta ja siitä, mitä seurauksia sillä saattaa olla.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 04:16"]Toki äidinvaistosi on oikeassa kun haluat lohduttaa, mutta ei kai se vauva heti traumatisoidu. Kysypä muilta äideiltä.
[/quote]
Tämä. Mulla on tässä lisäksi 2v ja 4v. Ei siinä kauheasti voi jäädä vauvaa eteiseen hyssyttelemään, kun täytyy lähteä. Jos vauva on ruokittu, vaippa vaihdettu ja muut perustarpeet kunnossa, niin silloin voi ajatella, että on jo tehnyt kaikken minkä voi. Miehesi tilanteessa vauva itki varmasti väsymystä kerran jos nukahti hetken päästä.
Minä luottaisin tuossa äidinvaistoon. Miehelläsi ei hormonit toimi samalla tavalla, koska hän ei imetä. Imettäminen erittää oksitosiinia, joka auttaa äitiä olemaan äiti. Se tukee hoivaviettiä ja auttaa vaistomaisesti toimimaan vauvan parhaaksi, juuri niin kuin olet tehnyt. Itkevän vauvan paikka on sylissä.