Mitä teen takertuvan isoäidin kanssa?
Isoäitini on viime aikoina muuttunut entistä enemmän varsinaiseksi takertujaksi. Asumme samassa kaupungissa ja päivittäiset draamakohtaukset ovat ihan tavallisia. Olen päivät töissä ja hän saattaa soittaa minulle neljäkin kertaa yhden työpäivän aikana. Soittaa niin kauan että vastaan - työpuhelimeen ja henkilökohtaiseen. Saattaa soittaa jopa vaihteeseen ja ilmoittaa, että joku kauhea hätätilanne on käynnissä. Oikeasti puhelun aihe saattaa olla, että Maire sanoi kyläilyllä että punaiset kukat on kauneimpia ja hänellä olikin sinisiä kukkia pöydässä. Ja sitten intetään ja mangutaan että voisinko heti tuoda hänelle punaisia kukkia jos Maire tulee yllätyskäynnillle.
Häntä on pakko käydä katsomassa lähes päivittäin, asuu yksin isoa omakotitaloa ja 86-vuoden iässä kaikki kotihommat ei enää luonnistu. Tarvii kyytejä kauppareissuille, kyläilyihin, terveyskeskuskäynteihin yms. eli kyydityshommaa riittää myös. Sopii mielellään menoja viikonlopuille, loma-ajoille, jotta pystyy estämään perheemme kyläreissut, matkat yms. Viimeksi kun olimme yötä tuttavaperheen luona, vinkui ja mankui hän aluksi ettei mentäisi, ja kun ei jääty kotiin, lopulta hälytti lauantai-iltana kotiinsa palokunnan kuvitteellisen savunhajun vuoksi ja sai palomiehet uskoteltua, että hän on niin peloissaan että jonkun on tultava hänen luokseen. Palomies sitten soitteli meille 200 km päähän, että täällä on nyt hätä ja jonkun pitäisi tulla paikalle...
Vastaavanlaisia temppuja tekee muutenkin, soittelee kamalista kivuista ja ongelmista, jotka kummallisesti ovat ratkenneet jo perille ehtiessä. Isoäidillä on paljon tuttavia, jotka kyläilevät, ei suostu muuttamaan muualle, ei ole mitään diagnosoitua ongelmaa, mutta roikkuu kuin takiainen. Joka päivä pitäisi käydä, voitaisiin vaikka muuttaakin hänen luokseen, ollaan itsekkäitä ja kylmäsydämisiä kun ei huolehdita yksinäisestä ja raihnaisesta vanhuspolosta. Ja sitten laitetaan marttyyrivaihde silmään, jos ei tehdä kuten hän toivoo. Puhelimet pirisevät pitkin suomea, kun isoäiti soittelee pitkin sukulaisia valitellen kohtaloaan. Ja syyttävät sormet kääntyvät sitten meihin, kun ollaan ainoita järkevän matkan päässä asuvia. Alan olemaan tosi kyllästynyt, sanokaa mitä minä teen?!
Kommentit (7)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:49"]
No mites isoäidin lapset?
[/quote]
Kaksi asuu ulkomailla ja yksi monen sadan kilometrin päässä :( -ap
Alkava dementtia,masennus,turvattomuus?
Ei auta tehdäkaikille sukulaisillekin tiedoksi, että isoäiti tekee tuollaista. Etteivät oikeasti luule, ettette auta sitä.
Sitten vaan teette sille selväksi, että teillä on omatkin menot ja siihen ei mikään auta. Onko teillä jotain tuttua,jolle voisitte maksaa tällaisissa tapauksissa siitä,ettäkäy siellä isoäidin luona jos te ettte pääse? Mielellään sen tyyppinen,ettei vanhus siitä pidä, niin ei turhaan järjestä kohtauksia? :)
Ja toinen, teette sille selväksi, että normaalit ja hyvinvoivat vanhukset eivät käyttäydy tuolla tavoin. Viette hänet lääkäriin jos käyttäytyminen jatkuu.
Ja oikeasti tiedä, että helppo minun on kirjoittaa kuin teidän on se toteuttaa. Minä itse tosin olen ainut lapsenlapsista,joka uskaltaa sanoa isovanhemmilleen suoraan mielipiteensä ja sen ne välillä tarvitsevatkin, etteivät juoksuta toisia turhaan. Kaikki auttavat kyllä, mutta ei kukaan jaksa siyä turhan asian perässä juoksemista.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:54"]
Alkava dementtia,masennus,turvattomuus?
[/quote]
Dementiaa tms. minäkin pelkään, turvattomaksi ei ainakaan väitä itseään tuntevan - ei ole suostunut mihinkään hälytysrannekkeisiin saati muuttoon. Sosiaalista elämää hänellä on varmasti enemmän kuin tyyliin itselläni, aina joku kylässä puhelimessa tms. Ja heti kun ei ole, niin soitto tulee meille. - ap
Voi olla alkava muistisairaus, jos ei aiemmin ole ollut tuollainen. Muistihoitaja voisi käydä jututtamassa?
Ota puheeksi, pitäisikö hänen muuttaa palvelutaloon, kun hätätilanteita on jatkuvasti eikä hän näytä selviävän arjestaan.
No mites isoäidin lapset?