Oletko ollut koskaan mökillä, jossa pikkulapsi jäi hetkeksi vahtimatta?
Minä uskon, että moni meistä on ollut tilanteessa, jossa on säikähdetty, että missä se pikkulapsi onkaan. Sitten on huokaistu helpotuksesta kun lapsi on löytynyt. Nyt on skarppaamisen paikka meillä kaikilla. Nyt jokainen meistä huolehtii, että tuollaista tilannetta ei enää ikinä pääse syntymään. Sovitaanko?
Kommentit (15)
En ole. Vahdin pikkulapsiani suorastaan hysteerisenä kodin ulkopuolella :D seuraan yleensä kuin hai laivaa vanavedessä.. eipähän pääse varmemmin tapahtumaan mitään... Ja kyllä tuttavapiirissäkin parivuotiaitakin vahditaan koko ajan. Ei ehkä niin läheltä aina kuin itse, mutta tarkkaan kuitenkin.
Jokaiselle lapselle voi käydä tapaturma jolla on vakavat seuraukset. Kun itse mökkeilin lasten kanssa, kun nämä olivat ihan pieniä, olin niin uupunut että mökkeilyt jäi parin reissun jälkeen siihen. Mun piti ottaa molemmat lapset mm. ulkohuussiin mukaan, koska tontti oli niille niin vaarallinen, että näitä ei voinut ihan kirjaimellisesti jättää sekunniksikaan yksin. Nämä ois päässeet hengestään muutamassa minuutissa. Juoksin koko päivän, joka hetki yrittäen pitää lapset kasassa ja hengissä ja se oli rankinta työtä ikinä.
Tuntuu pahalta näiden perheiden vuoksi jotka ovat menettäneet lapsensa. Niin pienestä on elämä kiinni.
Olen ja sitä en unohda ikinä. Se tosiaan käy muutamassa sekunnissa, ja ensimmäisen lapsen kanssa vailla mitään kokemusta edes taaperoista sitä nopeutta on tosiaan vaikea uskoa :(.
Mutta ikinä ei enää tuon tapauksen jälkeen. Vesisaavit tyhjennettiin, laituri pois ym. ja lapsi tämän jälkeen joka ikinen sekunti jonkun vanhempien valvonnan alla. Niin, että vaihdoimme vuoroa sanallisesti, edes vessaan ei poistuttu ilman, että sanoimme toiselle, että varmasti tietää, eikä tule olettamuksia.
Nämä on surullisia, melkein itkettää, koska omat muistot tulevat mieleen ja se miltä tuntui, kun luuli maailman tärkeimmän ihmisen hukkuneen.
Pelastin 12-vuotiaana noin kaksivuotiaan siskoni vetämällä henkeseleistä ylös rantavedestä, jossa hän makasi suullaan. Äiti oli siivoamassa mökkiä ja ilmeisesti minut oli jätetty vahtimaan. Mutta minut yllätti pissahätä ja menin hetkeksi huusissa käymään...
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:21"]En ole. Vahdin pikkulapsiani suorastaan hysteerisenä kodin ulkopuolella :D seuraan yleensä kuin hai laivaa vanavedessä.. eipähän pääse varmemmin tapahtumaan mitään... Ja kyllä tuttavapiirissäkin parivuotiaitakin vahditaan koko ajan. Ei ehkä niin läheltä aina kuin itse, mutta tarkkaan kuitenkin.
[/quote]
Minä olen jeesus
Joskus joku tuttavista on ollut kovin huoleton ja luottanut siihen, että lapsi on ikäistään järkevämpi. Minä olen ollut silmä tarkkana tuollaisessa tilanteessa. Harmittaa sellaisten huolettomien vanhempien puolesta, sillä tiedän, että he voivat muissakin vastaavissa tilanteissa olla huolettomia, eikä silloin välttämättä ole kukaan muu vahtimassa.
En ole. Meidän mökillä on alle neljävuotiailla pelastusliivin käyttöpakko hereilläoloajan, koska rantaa, laituria, venevalkamaa ynnä muuta on jokapuolella meidän niemessä. Tämän lisäksi lapsia on tavattu vahtia, siis alle 4 v ei ole hetkeäkään yksin. Tällä konstilla on selvitty hengissä jo kolmatta sukupolvea.
Normaali huolehtiminen ei ole ylihuolehtimista. Joskus vanhemmat antavat lasten selvitä keskenään ja vetoavat siihen, että on hyvä, että sisarukset oppivat ottamaan vastuuta, eikä liikaa saisi huolehtia. Vastuu pikkulasten vahtimisesta on kuitenkin aina aikuisella.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:30"]
En ole. Meidän mökillä on alle neljävuotiailla pelastusliivin käyttöpakko hereilläoloajan, koska rantaa, laituria, venevalkamaa ynnä muuta on jokapuolella meidän niemessä. Tämän lisäksi lapsia on tavattu vahtia, siis alle 4 v ei ole hetkeäkään yksin. Tällä konstilla on selvitty hengissä jo kolmatta sukupolvea.
[/quote]
Pelastusliivit eivät tosiaan yksinään riitä. Lisäksi tarvitaan jatkuvaa valvontaa.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:35"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:30"]
[/quote]
Pelastusliivit eivät tosiaan yksinään riitä. Lisäksi tarvitaan jatkuvaa valvontaa.
[/quote]
ei niin, siksi lapsia on vahdittu.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:35"]
Inhoan mökkelilyä joten en ole.
[/quote]
noita tilanteita voi sattua muuallakin kuin mökillä.
Me oltiin vuokramökillä, entinen iso metsäkämppä. Lapsi juoksi huoneen toiselle puolelle avaaman ovea, kun se yhtäkkiä kaatui hänen päälleen. Raskas vanha puuovi. Olikin ollut vain seinää vasten nostettuna, ei siinä mitään oviaukkoa ollut. Onneksi lapsi ennätti siirtyä alta, oli kai menossa oletetusti sisään. Vain jalka jäi alle, selvesi mustelmalla ja kolhulla. Mutta se hetki, kun näin oven kaatuvan. Sen jälkeen olen tutkinut kaikki vaaranpaikat ekaksi, ettei ole yllätyksiä.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:40"]
Me oltiin vuokramökillä, entinen iso metsäkämppä. Lapsi juoksi huoneen toiselle puolelle avaaman ovea, kun se yhtäkkiä kaatui hänen päälleen. Raskas vanha puuovi. Olikin ollut vain seinää vasten nostettuna, ei siinä mitään oviaukkoa ollut. Onneksi lapsi ennätti siirtyä alta, oli kai menossa oletetusti sisään. Vain jalka jäi alle, selvesi mustelmalla ja kolhulla. Mutta se hetki, kun näin oven kaatuvan. Sen jälkeen olen tutkinut kaikki vaaranpaikat ekaksi, ettei ole yllätyksiä.
[/quote]
voin kuvitella, että sydäntä kylmäsi tuona hetkenä.
Olen ollut tuollaisessa tilanteessa, ja tiedostan, että huonolla tuurilla melkein kenen tahansa perheen kohdalle voisi osua ikävä onnettomuus. Onnettomuudet ovat kuitenkin vältettävissä varovaisuudella.