onko vaasan ruispalat terveellisiä?
Yritän laihduttaa ja syödä terveellisesti. Pitäiskö jättää leipä kokonaan pois?
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 17:36"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 17:23"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 17:16"]Ei ole terveellistä, eikä epäterveellistä. Kokonaisuus varmaan ratkaisee, mitä kaikkea muuta syöt. [/quote] Niin syön salaattia, hedelmiä ja marjoja juomana vesi tai tee mut nuo muutamat 2-4 ruispalaa jotka syön päivässä vie nälän pois kokonaan, muuten mul on koko ajan nälkä
[/quote]
Et näköjään syö proteiinia juuri ollenkaan jos tuo on ruokavaliosi. Ei ihmekään jos on nälkä. Kroppa huutaa ravintoa.
[/quote]
Oon mä aika usein laittanu salaatin sekaan kalaa tai kanaa, mut nyt ei oo rahaa. Kauhee nuudeli himo mut sekään ei taida olla ihanteellista laihduttajan ruokaa. Kai mä sit jätän ton leivän
[/quote]
Muitakin yhtä kevyitä ruokia on olemassa kuin tuo salaatti. Tee vaihteluksi esimerkiksi kasvissosekeittoa, sekaan muutama lusikallinen raejuustoa. Tai kypsennä kasviksia vaikka uunissa tai höyryttämällä, siihen kylkeen se paistettu broileri tai kala.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 17:35"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 17:27"]
Elimistö tarvitsee myös leivästä saatavia hiilihydraatteja. Ja ruisleivässä on myös kuitua. Suosittelen syömään juuri sen pari palaa päivässä, jos auttaa pitämään olon kylläisempänä ja samalla verensokerin tasaisempana.
Vaikka laihduttaa, ei pidä sulkea ns. perusravintoon kuuluvia elementtejä pois. Jos ruokavaliosta tekee liian tiukan, on palaaminen normaaliin hankalaa, koska harva jaksaa loppuikänsä syödä pelkkää salaattia.
[/quote]
Taas on leipätiedotuksen uhri puhunut. Elimistö ei tarvitse juuri leivästa saatavaa hiilihydraattia eikä niitä paljon mainostettuja kuituja.
Aivojen tarvitseman glukoosin tai ketonit osaa kroppa tehdä proteiinistakin tai kasviksista hedelmistä tai marjoista. Kasviksissa sen sijaan on liukoisia kuituja jotka hellivät vatsaa. Ruisleivän syönti sulamattomine kuituineen on sama kuin raapisit suoltasi raastimella.
Tuskin kukaan syö pelkkää salaattia, aika paljon kärjistit. Mulla kyllä menee helposti kasviksia eri muodoissa yli puoli kiloa päivässä vaikka olen ihan sekasyöjä. Enkä ole ketoosissa.
[/quote]
Kerroppas mistä olet tietosi repinyt? Ketoaineet ovat rasvojen hajottamisen sivutuotteita, joita ei voi sanoa ravitsemuksen kannalta tärkeiksi. Ennemminkin ne ovat haitallisia suurina määrinä.
Toisekseen suolisto tarvitsee myös sulamatonta ainesta pysyäkseen kunnossa. Kuidut ovat avainasemassa esimerkiksi paksusuolen syövän ehkäisyssä.
Vielä aloittajalle, joku aiemminkin jo mainitsi, ettei pelkällä salaatilla jaksa. Yritä lisätä salaattiin kanaa, kananmunaa tai muuta proteiinin lähdettä.
Ruispalojakin on erilaisia. Itse tykkään siitä uudesta "jyväiset" versiosta.
Syö vaan leipää jos siltä tuntuu kunhan et syö liikaa. Fakta on se että leipä on helppoa syötävää ja ruispaloissa (kuten kaikissa muissakin ruisleivissä) on vehnää käytetty leivonnassa jotta taikinaan saadaan sitkoa joka helpottaa leipomista ja tekee leivästä mehevän. Suosittelen hapankorppuja, niissä ei ole vehnää! sen takia ne on kovia ja rapeita.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 17:43"]Itse jätin viljat kokonaan pois pari vuotta sitten ja lihoin 10 kiloa, ylipainon rajoille. Yritin laihduttaa niitä kaikin keinoin, ei onnistunut. Tänä kesänä olen ottanut viljat takaisin ja laihtunut 4kg
[/quote]
Mitä söit viljojen tilalla, kun lihoit?
Eivät Ole, niissäkin ruista vain osa ja maistuvat pahalle.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 17:14"]
On terveellisiä ja mun mielestä parasta ruis leipää
[/quote]
Ei ne ole ruisleipää.
Tämä ketju on kyllä ehkä parasta viihdettä, mutta faktaa ei ole edes siteeksi. Teollinen "ruisleipä" ei tosiaankaan ole terveellistä. Jos ruisleipää on pakko saada, tee itse.
Ruispaloissa on myös perunahiutaletta.
Oikeasti voisit elää vaikka pelkästään rasvalla. Se on monella tapaa terveellisin tapa. Luonnottomat aineet kuten sokeri on se jota pitää välttää.