ostelun lopettaminen
Olen saanut kodin raivattua turhasta roinasta. Kuinka nyt osaan välttyä houkutuksilta, ettei vaivihkaa kotiin taas tule lisää tavaraa? :(
Kommentit (10)
Itseäni alkoi ahdistaa joka paikasta tursuavat tavarat. Sain laitettua valtavasti tavaraa pois. Kaupoissa mietin nykyisin tarkkaan tarvitsenko kyseistä tavaraa.. Myös muutot ovat helpompia pienemmällä määrällä tavaraa.
Haluan myös ulkomaille lähteä, joten en halua käyttää rahoja, jotka voin laittaa säästöön lomaa varten. Ahdistaa nykyisin ostaa tavaraa kun tiedän sen tulevan kotiin, jossa vieläkin muutamia ylimääräisiä tavaroita. Ahdistaa rahan tuhlaaminen..
vaihda käteiseen rahaan vaikka seuraavaksi kuukaudeksi ja katso miten käy.
voi myös päättää että tällä viikolla käytän vain määrän x rahaa ja sillä sitten mennään.
Jokaisen uuden ostoksen jälkeen vie kaksi tavaraa kierrätykseen.
pysähdyt miettimään tarttenko tätä tavaraa, jos olet ostamassa sen.
toinen kikka on myös että saat ostaa vain harkittuja tavaroita, eli sun pitää mennä uudestaan kauppaan jos olet varma että haluat ostaa sen tavaran.
kanssa käteisellä maksaminen auttaa hahmottamaan rahaa paljon paremmin.
Olet jo saanut edellisiltä hyviä neuvoja. Olen pyrkimässä samaan eli karsin kodistani tavaroita pois. Minun aikomukseni on välttää kauppoja ja ostoskeskuksia. En aio enää mennä niihin muuten kuin jos on aivan pakko esim. jos lapsi tarvitsee isommat kengät. Jos minulla on tarve mennä johonkin kuluttamaan aikaa ja kiertelemään ja katselemaan, niin mene mieluummin museoon tms kuin ostoskeskukseen.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:36"]
Jos minulla on tarve mennä johonkin kuluttamaan aikaa ja kiertelemään ja katselemaan, niin mene mieluummin museoon tms kuin ostoskeskukseen.
[/quote]
Tämä onkin hyvä vinkki. Helposti ostoskeskukseen menee pyörimään vaan aikaa kuluttaakseen tai muuten huvin vuoksi. Nettikauppojakin tulee selattua ihan vaan tylsyydestä. Joten hyvä keksiä itselleen jotain muuta tekemistä, ja jos tekee mieli jotain piristystä, niin käy vaikka kahvilla tai elokuvissa mieluummin.
kirjaa kaikki menot ylös vaikka ruutuvihkoon ja laske joka viikko paljonko olet tuhlannut. silloin näet mustaa valkoisella mihin on mennyt rahaa ja huomaat miten paljon huvituksiin ja ei tarpeellisiinkin osotoihin oikeasti kuluu rahaa.
noissa tuhluri ohjelmissa laitetaan henkilö aina käteiskuurille eli maksamaan kaikki käteisellä jolloin rahantaju pysyy paljon paremmin. silloin on myös pakko laskea esim. ruokakaupassa paljon sun ruokaostot maksaa.
Mulla on ollut pitkä kausi, että kodin sisustus meni uusiksi. Shoppailu liittyy siihen, että neljän vuoden aikana multa on kuollut 6 lähiomaista ja olen ostanut molemmat mummolani, toisen kodiksi, toisen kesämökiksi. Niinpä huonekaluja ja tavaraa on tullut talojen mukana, ja omat vanhat lastulevyt on näyttäneet aika rumilta 1900-1950-luvun isomummojen ja mummojen puukalusteiden rinnalla. Niin että lastulevyt lensi piharovioon ja rahaa meni... Valitettavasti vaan sisustusbongailushoppailu meinaa jäädä päälle....
Olen nyt 3 kk ollut ostoslakossa ja kysynyt aina itseltäni, tarvitsenko todella tätä ehdottoman mahdottoman välttämättömästi ja voiko ilman tätä elää seuraavaan tilipäivään tai sitä seuraavaan? Vältän kirppareita, nettikauppoja, sisustuskauppoja, kaikkea missä voi bongata jotain. Onneksi, oi onneksi, en omista luottokortteja. Jos sulla sellainen on, suosittelen piilottamaan sen lukolliseen laatikkoon ja unohtamaan jonnekin kaapin perälle.
Ja tee viikkobudjetti. Siinä pitää pysyä. Säästöt erilliselle tilille. Mulla näkyy 500 euroa jäävän ihan iloisesti, kun en shoppaa.
jeps usein on kyse vain hetken mielenjohteesta tai tunneshoppailusta. yritä välttää kaupassa käymistä jos se johtaa aina turhiin osoihin. pidä kirjaa menoista ja vaihda tarvittaessa käteiseen. keksi mielekästä tekemistä johon ei liity ostelua tai kaupoissa käymistä.
siirrä tietty summa säästötilille ja sitten pitää elää palkkatilille jääneillä rahoilla seuraavaan palkkaan.