Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kännykän lapsiturva yms. sovellukset rajoittamiseen

Vierailija
22.07.2015 |

Android puhelin odottaa tulevaa koululaista. Pitäisi saada kaikki mahdolliset turvat siihen ettei tule vahinkoja netin sisällön yms. suhteen. Kiinnostaa siis kokemukset esim. Elisan mobiiliturvasta ja F Securen mobile securitysta. Haluaisin rajoittaa esim. Selaimen käyttö ja seurata peliaikaa, mutta whatsup tarvitaan ja päivityksiä yms. varten en halua mobiilidataa kokonaan estää (ja se wifi kuitenkin...)

Ihmettelen ettei näistä juuri löydy tietoa. Kyseessä kuitenkin 7-vee niin siksi rajoitan sen lisäksi että sovimme pelisäännöt muutenkin.

En halua vastaukseksi sitä, että tämä on turhaa kun kaverin puhelimessa kuitenkin....

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:13"]Onneksi omassa lapsuudessani vanhemmilla ei ollut tällaisia isoveli valvoo-ohjelmia, joilla voi lukea lastensa tekstiviestit ja valvoa koko ajan, missä lapsi menee.
Nettiselainta et lapsen puhelimesta saa pois etkä sovellusten asentamisoikeutta. Sen sijaan voit hankkia lapsellesi ihan tavallisen puhelimen tai vain hyväksyä sen, ettet voi koko ajan valvoa, missä se kullannuppu menee ja millaisilla sivustoilla se netissä liikkuu.
Ja mitä tekstiviesteihin tulee, niin sinulle ja kaikille muillekin mammoille tiedoksi, että lapsenkin tekstiviestejä koskee kirjesalaisuus. Niitä ei saa edes äiti lukea.
[/quote]

Kyllä saa. Lastensuojelulaki velvoittaa vanhempia varmistamaan, että lapsi ei kohtaa mitään hänen kehitykselleen tai kasvulleen haitallista. Lastensuojelulaki on varsin järeä laki, joka menee viestintäsalaisuuden yli. Ja kun on kyse ejalupkkalaisesta, niin vanhempi tarkistaa puhelimen päivittäin.
[/quote]
Ja sillä verukkeella "ettei lapsi kohtaa mitään kehitykselleen haitallista" äiti lukee tekstiviestit päivittäin?? Kai kerrot tämän lapsellesi vai luetko salaa? Jos luette salaa, niin onnea vaan vitusti luottamuksen rakentamiseen.
Mun mielestä vanhemman ja lapsen välisen suhteen tulisi olla sellainen, että vanhempi tietää lapsensa kännykkää nuuskimattakin, missä mennään ja mitä lapsen elämään kuuluu. Jos luottamus on kunnossa, lapsi uskaltaa kyllä kertoa äidillekin, jos jotain omituista tapahtuu.
[/quote]

Veruke? Taidat olla nuori ja typerä, joten en ala sinun kanssa väitellä vanhempien velvollisuuksista, etenkin kun on kyse ekaluokkalaisesta.

Nuoruudesta pääset vielä eroon, mutta veikkaan, että tuosta typeryydestä et pääse.

Vierailija
2/47 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei saa käyttää nettiä eikä sovelluksia, niinkuin mä itse ymmärsin, niin miksei hänelle voisi ostaa ihan perus näppäinpuhelinta? Ite olen nyt menossa viidennelle luokalle eikä mulla ollu ekaluokalla mitään älykännykkää, että niin. Tämä on vaan mun mielipide, saa olla eri mieltä kunhan ei räyhää.. Ps. Näppäinpuhelimet maksaakin paljon vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on valovuosia meitä aikuisia edellä näissä asioissa ja osaa yhdellä napin painauksella poistaa nämä palvelut. Ainoa asia miten voit estää on luottaa omaan kasvatukseesi!

Vierailija
4/47 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Ei kyllä meidän 7 vuotias vielä muutamaan vuoteen osaa näitä poistaa ja jos osaa niin ohjelma ilmoittaisi siitä minulle.

Ap

Vierailija
5/47 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:27"]

Heh. Ei kyllä meidän 7 vuotias vielä muutamaan vuoteen osaa näitä poistaa ja jos osaa niin ohjelma ilmoittaisi siitä minulle. Ap

[/quote]

Ehkä ei teidän, mutta ne kaverit...

Vierailija
6/47 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin hankitaa vasta sitten kun lapseen voi luottaa, että hän käyttää sitä pelisääntöjen mukaisesti. Sovitte säännöt ja seuraukset, jos sääntöjä rikkoo. Estot on melkko helppo kiertää.

Vierailija
7/47 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wifi on puhelimen ominaisuus ja sitä ei palvelurajoituksilla estetä.

Vierailija
8/47 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:27"]

Heh. Ei kyllä meidän 7 vuotias vielä muutamaan vuoteen osaa näitä poistaa ja jos osaa niin ohjelma ilmoittaisi siitä minulle. Ap

[/quote]

Sanoo hän joka meinaa, että wifin voi poistaa estopalvelulla.

Vierailija
9/47 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisinko kokemuksia estoista ja "vahti"-ohjelmista? Mistä tiedän rikotaanko sääntöjä jos en näitä laita? Ihanko totta kaikki on sitä mieltä että parasta on antaa lapselle puhelin ja sanoa ettei saa käydä xxx-sivuilla ilman, että sen varmistaa ohjelmistolla? Tekniikan luulisi olevan jo sen verran hyvää että tämä mahdollista helposti ja kohtuu hintaan. Karkea vertaus: jättää asekaapin lukko auki ja sanoa 7-vuotiaalle ettei saa ottaa...

Ap

Vierailija
10/47 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:34"]Wifi on puhelimen ominaisuus ja sitä ei palvelurajoituksilla estetä.
[/quote]
Mutta jos hankin palvelun joka estää uusien sovellusten asentamisen ja puhelimessa ei ole nettiselainta tai muita vastaavia sovelluksia niin ei kai wifistä silloin ole ongelmaa?

Vierailija
11/47 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:36"]

Saisinko kokemuksia estoista ja "vahti"-ohjelmista? Mistä tiedän rikotaanko sääntöjä jos en näitä laita? Ihanko totta kaikki on sitä mieltä että parasta on antaa lapselle puhelin ja sanoa ettei saa käydä xxx-sivuilla ilman, että sen varmistaa ohjelmistolla? Tekniikan luulisi olevan jo sen verran hyvää että tämä mahdollista helposti ja kohtuu hintaan. Karkea vertaus: jättää asekaapin lukko auki ja sanoa 7-vuotiaalle ettei saa ottaa... Ap

[/quote] On tosi helppoa juu, niin helppoa että 7-vuotiaskin osaa kiertää nuo estot. Niihin on ihan turha laittaa rahaa, oikeasti.

Vierailija
12/47 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä täydennän aloitustani. Haluan, että lapsen puhelimessa toimii soittaminen, tekstarit, whatsup, kamera ja pari peliä. En halua että siinä toimii nettiselain, uusien sovellusten asentaminen, some, youtube yms. Lisäksi haluan, että puhelimen paikannus on helppoa. Mikä sovellus tai palvelu tekisi tämän mahdolliseksi android puhelimeen?

Vierailija
13/47 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä toimii meillä kohtuu hyvin, tukee niin tietokoneita kuin mobiili laitteitakin.

https://family.norton.com

Vierailija
14/47 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lataa puhelimeen suosikkipeli subway surfia! Juuri odottaa 260€ lasku kun oli ostettu lisää kolikoita nettikaupasta :/ Onnistuu ilman mitään tunnuksia ym tuo ostelu.. Minun puhelimella siis pelasivat.
Puhelimessa kaikki estot päällä.
Lapsen puhelimessa ei pelejä ole eikä niitä pysty lataamaan ilman minun suostumusta. Pystyn Microsoft tilillä näitä asioita hallitsemaan.

Vierailija
15/47 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen vanhempi ostaa 7 vuotiaalle älypuhelimen?

Vierailija
16/47 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:44"]Älä lataa puhelimeen suosikkipeli subway surfia! Juuri odottaa 260€ lasku kun oli ostettu lisää kolikoita nettikaupasta :/ Onnistuu ilman mitään tunnuksia ym tuo ostelu.. Minun puhelimella siis pelasivat.
Puhelimessa kaikki estot päällä.
Lapsen puhelimessa ei pelejä ole eikä niitä pysty lataamaan ilman minun suostumusta. Pystyn Microsoft tilillä näitä asioita hallitsemaan.

[/quote]
Onnistuu jos laittaa asetuksista puhelimen tilaan, jossa se ei kysele tunnuksia ostosten tekemiseen. Mutta eihän kukaan ole niin tyhmä, että laittaisi puhelimensa siihen tilaan ja antaisi lapsensa pelailla sillä, eihän?

Vierailija
17/47 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:47"]Minkälainen vanhempi ostaa 7 vuotiaalle älypuhelimen?
[/quote]
Suurin osa uuden puhelimen hankkivista. Oletko vähän aikaan käynyt puhelikaupassa? Ja niissä peruspuhelimissakin on netti...

Vierailija
18/47 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:52"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:47"]Minkälainen vanhempi ostaa 7 vuotiaalle älypuhelimen? [/quote] Suurin osa uuden puhelimen hankkivista. Oletko vähän aikaan käynyt puhelikaupassa? Ja niissä peruspuhelimissakin on netti...

[/quote]Olen kyllä käynyt ja tutkinutkin niitä, esim tässä peruspuhelimessa ei ole nettiä: http://www.gigantti.fi/product/puhelimet-ja-gps/matkapuhelimet/NOK108BLACK/nokia-108-matkapuhelin-musta

Sillä voi silti soittaa,tekstata sekä kuunnella radiota tai omia musiikkikappaleita SD kortilta, ei varmasti tule satojen eurojen laskuja eikä varmasti eksy näkemään mitään törkeyksiä.

Vierailija
19/47 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
20/47 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:18"]Lapset on valovuosia meitä aikuisia edellä näissä asioissa ja osaa yhdellä napin painauksella poistaa nämä palvelut. Ainoa asia miten voit estää on luottaa omaan kasvatukseesi!
[/quote]

No Tele Finlandilla kaikki kännykän toiminnot on vanhemman hallittavissa netin kautta, esim. netti, ulkomaan puhelut, palvelunumerot, jne. Pystyn myös katsomaan, paljonko on puhuttu ja lähetetty tekstareita. Toiminnot ovat käyttäjätunnuksen ja salasanan takana. Wifin voi tietysti laittaa päälle, mutta puhelin tarkistetaan päivittäin. Mobiilidataa ei tule meidän ekaluokkalaiselle.