Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko toisilla äidinmaito parempilaatuista kuin toisilla?

Vierailija
22.07.2015 |

Kaverini sai lapsen muutama kuukautta aikaisemmin kuin minä. Hän täysimetti vauvaa puolivuotiaaksi asti ja vauva oli jo 4-5kk iässä tosi pullukka ja paino nousi ihan yläkäyrällä. Minunkin oli tarkoitus täysimettää puolivuotiaaksi asti, mutta neuvolassa sanottiin jo 4kk iässä, että paino ei nouse tarpeeksi ja pitää alkaa antamaan kiinteitä. En aloittanut vielä silloin, koska vauva vaikutti ihan tyytyväiseltä. 5kk neuvolassa taas sanottiin, että kyllä nyt pitää aloittaa kiinteät kun paino ei ole vieläkään noussut tarpeeksi. No aloitettiin sitten ja 6kk neuvolassa paino olikin noussut huomattavasti enemmän.

Ja kyse ei ole siitä ettenkö olisi imettänyt tiheästi. Kaverini vauva söi n 4 tunnin välein ja minun 2-3 tunnin välein, joskus tiheämminkin. Imetin myös yöllä 1-2 kertaa. Täälläkin aina julistetaan, että kyllä maitoa tulee tarpeeksi kun vaan jaksaa sinnikkäästi imettää. 

Voisiko joku selittää miten sitten on mahdollista, että tiheällä imettämisellä vauvan paino ei noussut tarpeeksi?

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 11:29"]

Tuo painonnotkahdus on ihan normaalia juuri tuossa iässä täysimetetyillä vauvoilla. Voi hyvä ihme, ettei kaikissa neuvoloissa tätä ymmärretä, on täysin th:n omasta mielenkiinnosta kiinni miten paljon asioista viitsii ottaa selvää, ikävä kyllä. Hae neuvoa muuten mieluummin imetystukilistalta kuin täältä, osa neuvojista kertoo ihan puuta heinää..

[/quote]

Luepa ap:n viesti uudelleen. Jos kyse on painokäyrän liian hitaasta noususta (näin itse ymmärsin) ei kyse ole notkahduksesta. Notkahdus painoon tulee syntymän jälkeen ja sen jälkeen syntymäpaino pitää kiriä kiinni, ja tuon jälkeen painokäyrän pitää kulkea tiettyyn suuntaan. Jokainen notkahdus tuon jälkeen tarkoittaa, ettei maidosta tule riittävästi ravintoa.

Voi hemmetti että kiukuttaa nämä imetysfanaatikot, jotka eivät ymmärrä edes perusasioita! Onko se korvikkeen käyttö ihan oikeasti NIIN kamala asia? Tärkeintähän on lapsen riittävän ravinnonsaannin turvaaminen, eikä äidin ideologia.

Vierailija
62/71 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aloittanut kiinteitä 4kk iässä, koska vauva vaikutti ihan tyytyväiseltä. Ei siis ollut mitenkään nälkäisen oloinen. Itse en ole mikään imetysfanaatikko, eikä asia todellakaan stressannut niin että olisi ollut tarpeen ottaa yhteyttä mihinkään ihmetystukiryhmiin. Ihmettelen vaan, kun joka puolella toitotetaan että kyllä maitoa tulee kunhan vaan paljon imettää.

Ja vauvalla oli kyllä hyvä imuote. Itseasiassa kaverillani (joka siis täysimetti 6kk) oli alkuun paljon ongelmia ja joutui mm. ekan kuukauden pumppaamaan maitoa, koska imettäminen ei heti onnistunut. Syön myös ihan monipuolisesti eli ei voi olla siitä kiinni.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta tulee vain kevytmaitoa tai ehkä jopa rasvatonta. Ihan pumpattunakin oli sellaista kirkkaanvalkoista, kun taas kavereilla ja sukulaisilla oli sellaista kellertävän kermaista. Muutenkin oli juoksevaa, tippui rinnoista imetysten välilläkin ja liivinsuojat ja maidonkerääjät olivat ahkerassa käytössä. Molemmat vauvat olivat pienipainoisia ja saivat painoa lisää kitsaasti, kiummankin kanssa suositeltiin lisämaitoa, mutta annoin sitten omaani, kun sitä tulvi jääkaappiin ja pakkaseen ihan ilman pumppaamistakin. Kaikki imetyssessiot kestivät 30-40 minuuttia eli maha ei tuntunut vauvoista täydeltä, kun taas kavereiden vauvat imivät noin 5-10 minuuttia.

Minulla neuvola kyllä kannusti 6 kk:n täysimetykseen, mutta itse aloitin soseet reilun 5 kk:n ikäisille, kun luin allergialääkäreiden suosituksia ja vauvan herkkyyskausista. Jotenkin surullista, että moni tuijottaa suosituksia ja suorittaa sitä imetystä sen sijaan, että osaisi katsoa, milloin vauvalla on oikeasti se herkkyyskausi soseiden maisteluun. Meillä molemmilla vauvoilla oli siinä 5 kk:n kieppeillä, esikoisella oli vähällä mennä ohi kokonaan, kun en osannut asiaan tarpeeksi ajoissa perehtyä.

Ei se 6 kk:n täysimetys ole mikään saavutus vaan imetys ylipäätään.  Se, saako vauva satunnaisesti lisämaitoa tai soseita, ei muuta onnsitunutta imetystä mihinkään. Vain jotkut fanaatikot ajattelevat niin. Tärkeintä ei ole äidin onnistunut imetys vaan vauvan onnistunut ruokkiminen.

Vierailija
64/71 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eroa, omat lapseni ovat kaikki kolme alkaneet kasvaa "normaalisti" vasta kun ovat saaneet lisämaitoa tai kiinteää ruokaa. Olen yrittänyt kaikkia keinoja, enkä enää suostu syyllistämään itseäni imetyksen vaikeudesta. Itsekin yritin liian pitkään, meinasi mennä parisuhde, kun stressi oli sitä luokkaa, että itku tuli joka kerta, kun vauvan oli aika syödä. Kyllähän se lapsikin stressin vaistoaa.

Itse vannoin, etten ikinä tuomitse yhtäkään ihmistä imetyksen lopettamisesta. Ei sitä maitoa vaan tule kaikilta tai tulee liian hitaasti, huonolaatuista, vääränmalliset rinnat, kärsimätön vauva yms. Ihmiset ovat yksilöitä.

Vierailija
65/71 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin oli maito kuin kermaa. Vauva oli syntyessään nelikiloinen, ja kasvoi +2-käyrällä koko vauva-ajan, kun sai äidinmaitoa. Vuoden iässä tuli notkahdus, kun lopetin imettämisen.
Täytyy tosin myöntää, että terveellisen ruoan lisäksi napsin myös paljon herkkuja. Niihin oli jostain syystä imetysaikana aivan älytön himo. Yleensä en mitään suklaita tms. juuri syö, mutta silloin oli joku sisäsyntyinen "pakko" niitä vetää. Ehkä energiaa vain kului imetykseen niin paljon, että runsasenergisiä herkkuja vain elimistö ohjasi syömään.

Vierailija
66/71 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 11:47"]

Minulta tulee vain kevytmaitoa tai ehkä jopa rasvatonta. Ihan pumpattunakin oli sellaista kirkkaanvalkoista, kun taas kavereilla ja sukulaisilla oli sellaista kellertävän kermaista. Muutenkin oli juoksevaa, tippui rinnoista imetysten välilläkin ja liivinsuojat ja maidonkerääjät olivat ahkerassa käytössä. Molemmat vauvat olivat pienipainoisia ja saivat painoa lisää kitsaasti, kiummankin kanssa suositeltiin lisämaitoa, mutta annoin sitten omaani, kun sitä tulvi jääkaappiin ja pakkaseen ihan ilman pumppaamistakin. Kaikki imetyssessiot kestivät 30-40 minuuttia eli maha ei tuntunut vauvoista täydeltä, kun taas kavereiden vauvat imivät noin 5-10 minuuttia.

Minulla neuvola kyllä kannusti 6 kk:n täysimetykseen, mutta itse aloitin soseet reilun 5 kk:n ikäisille, kun luin allergialääkäreiden suosituksia ja vauvan herkkyyskausista. Jotenkin surullista, että moni tuijottaa suosituksia ja suorittaa sitä imetystä sen sijaan, että osaisi katsoa, milloin vauvalla on oikeasti se herkkyyskausi soseiden maisteluun. Meillä molemmilla vauvoilla oli siinä 5 kk:n kieppeillä, esikoisella oli vähällä mennä ohi kokonaan, kun en osannut asiaan tarpeeksi ajoissa perehtyä.

Ei se 6 kk:n täysimetys ole mikään saavutus vaan imetys ylipäätään.  Se, saako vauva satunnaisesti lisämaitoa tai soseita, ei muuta onnsitunutta imetystä mihinkään. Vain jotkut fanaatikot ajattelevat niin. Tärkeintä ei ole äidin onnistunut imetys vaan vauvan onnistunut ruokkiminen.

[/quote]

Olen myös huomannut, että mitä myöhemmin kiinteiden syömisen aloittaa, sitä hankalampaa se tuntuu olevan. Tuijotetaan vain imetystukilistoja, eikä havainnoida sitä oman lapsen kehitystä lainkaan.

Vierailija
67/71 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkihän sen synnärin jääkaapista että äidinmaidot ovat erilaisia, toisissa oli paksumpi rasvakerros pinnassa ja värierotkin melkoisia, sinertävästä kermankeltaiseen. Jääkaapissa säilytettiin äitien lypsämää maitoa.

Ihminen on nisäkäs. Vertaan lehmiin joiden maidoissa on myös eroja (määrä ja laatu) ja syövät samaa ravintoa.

Kropat toimii yksilöllisesti.

Uskon että äidin syömällä ravinnolla on myös merkitystä millaista maitoa äiti tuottaa.

Vierailija
68/71 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 11:27"]On eroja. Ja minulla tissit "ei toimineet" 1.lapsen kanssa ollenkaan. Maito ei noussut ja rinnoista tuli vain veristä vettä. Ja kipu oli mallia "salamoita" tyhjissä tisseissä kun vauva yritti imeä ja nännit hajosi totaalisesti.

2.lapsen kanssa maito nousi 5 päivää synnytyksestä ja maito oli jopa valkoista ja kipuja ei ollut eikä nännit hajonneet.

Joillain tutuilla maito oli suorastaan kermaisen näköistä (kun lypsettiin pulloon) ja sellaista ei kyllä minusta herunut ikinä ;)
[/quote]

Mulla on maito ihan kermaa. Synnärillä jo näkivät vauvan pukluista että tältä lehmältä tulee rasvaista maitoa. :)

Niinku joku aiemmin sano niin tisseissä ja vauvoissa on eroja. Mutta ei niitä kannata alkaa vertailemaan. :)

Vierailija
69/71 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenaikaisesti syntyvien lasten äideillä on keskimäärin maito paljon rasvaisempaa, eli luonto kompensoi näin lyhyeksi jäänyttä raskausaikaa.  Itsellänikin oli näin, maito testattiinkin koska luovutin sitä. Laihduin vaikka söin tuplasti enemmän kuin normaalisti.

Vierailija
70/71 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikka ostaa äidinmaitoa jäätölöön.Vink vink

Vierailija
71/71 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 11:41"]Eri ihmisillä on erilainen rasvaprosentti maidossaan. Muistaakseni Ruotsissa testataankin asiaa. Jos maito on kovin laihaa, korvikkeet ovat tarpeen.
[/quote]
Miksi alapeukut? Pitäisikö vauvaa huudattaa nälkäisenä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi