Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En enää ihmettele miksi epävakailla on niin huono maine

Vierailija
22.07.2015 |

Minulla on itsellänikin epävakaan persoonallisuushäiriön diagnoosi ja sitä kautta lukenut mm. vertaistukiryhmien juttuja. Olen joka kerta niitä juttuja lukiessani suunnilleen suu ammollani että oikeastikko :O? Haaveillaan muiden kiduttamisesta ja käydään ihmisten päälle ja sitten ollaankin jo tappamassa itseään. Huudetaan, raivotaan ja hajotetaan paikkoja. Ollaan niin marttyyreitä että. Otetaan jokainen asia henkilökohtaisena vittuiluna ja loukkauksena. Vedetään päihteitä kaksin käsin. Hypitään suhteesta toiseen ja ripustaudutaan siihen kumppaniin samalla kun sitä työnnetään pois.

Vaikka olisin joskus täysin parantunut, ja vaikka valmistuisin terapeutiksi, niin en ikimaailmassa kestäisi hoitaa epävakaita noiden ryhmien juttujen perusteella. Ja ei en todellakaan koe kuuluvani joukkoon kun en riehu, hakkaa, hajota, uhkaile ainakaan omasta mielestäni koskaan, enkä edes huuda, kuin äärimmäisen harvoin. Enkä myöskään koe hankalana olla yksin.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella olet saanut diagnoosin?

Vierailija
2/25 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:41"]

Millä perusteella olet saanut diagnoosin?

[/quote]

On mulla niitä joitain piirteitä ja itsetuhoisuus on ollu tosi vakavaa. Kiistin diagnoosin todella pitkään, ennen kuin nyt pikkuhiljaa sitä vähän paremmin jo ymmärrän. Netistä löysin termin quiet borderline ja sen tyypin luonnehdinnan koen enemmän omakseni. Myös nykyinen terapia on tuonut uusia näkökulmia asiaan. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sullakin tarinat. Läälärit jakelee noita diagnooseja näköjään sattumanvaraisesti. Luulen että minut olisi tapettu myrkkyruiskeella jos oireet olisi tuon tasoisia. Diagnoosin saa paljon pienemmilläkin oireilla.

Vierailija
4/25 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli joskus ystävä joka oli todella uuvuttava ja hallitsi muita tunteenpurkauksillaan. Monien mutkien kautta ystävyytemme päättyi ja huomasin vähitellen kuinka otteessansa olinkaan ollut ja kuinka oma persoonani oli muuttunut kun "elin hänelle".

Myöhemmin aloitin psykologianopinnot ja alkuluennoilla joissa käytiin yleisimpiä diagnooseja läpi ajattelin että yksi kuvaus on aivan kuin ko ystäväni, lukuisia näyttäviä itsemurhayrityksiä myöten, epävakaa (ent rajatila) persoonallisuus.

Ja yhtäkkiä muistin että hänhän oli saanut sen diagnoosin jo vuosikausia aiemmin mutta ei hyväksynyt sitä itselleen vaan oli äärettömän loukkaantunut siitä, samoin minä, eli olin sen täysin unohtanut,

Tuon kokemukseni perusteella minäkään en ihmettele että heillä on huono maine.

Vierailija
5/25 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, ettei tätä ketjua olla jo pilattu. Kun kirjoitin ketjuun, jossa kysyttiin, halveksitaanko hulluja, että minä halveksin väkivaltaisia hulluja, niin paskaa alkoi sataa niskaan siltä istumalta. Jotenkin oletan kyllä, että normaali ihminen lähtökohtaisesti halveksii ylipäätään väkivaltaisia ihmisiä, mutta tätä julkista salaisuutta ei ilmeisesti saa paljastaa...

Vierailija
6/25 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Kun mulla esimerkiksi painajaisunet on sellaisia, missä minä pimahdan ja alan hakkaamaan ihmisiä ja niissä unissa ne ei ees pistä yhtään vastaan ja mä raivostun siitä vaan enemmän ja enemmän, niin herään tosi ahdistuneena, että toivottavasti mulla ei koskaan oikeasti napsahda tolla tavalla, niin siinä ryhmässä puolestaan puhutaan siitä kuinka niin kovasti haluaisivat vaan hakata jonkun ja oikein toivovat sopivaa riitatilannetta eteen, mikä tän mahdollistaisi. Huh, huh sanon minä.

Vierailija
7/25 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:08"]

Ap, oletko minä? Olen itsekkin noissa facen epävakaa-ryhmissä lukenut niitä juttuja ihan järkyttyneenä. Ryhmä on täynnä narsisteja, jotka pettävät ja hakkaavat kumppaniaan, uhkailevat ja kiristävät itsemurhalla, viiltelevät ja vetävät päihteitä näyttäkseen muille, huomiohuoraavat minkä kerkeävät jne. Päivystyspolilla ravataan ihan ammatikseen ja uhriutumisen leveli on 100. "Poikaystävä ei tehnyt niin kuin halusin, niinpä hakkasin poikaystävän, viiltelin ja uhkasin hypätä järveen. Poikaystävän vika. Nyt vedän päihteitä, vittu kun on paskaa elämää." ja sitten ryhmä samanlaisia väkivaltaisia sekopäitä tukemassa, että "Joo, ei ole lainkaan sun vika kun sä oot sairas, tyhmä poikaystävä, blaa blaa."

Ja joo, itsellänikin on epävakaa diagnoosi, mutta olen noita juttuja luettuani (ja paria epävakaata seurattuani) alkanut epäilemään että diagnoosi olisi kohdallani väärä. En ole koskaan väkivaltainen, en huuda tai heittele tavaroita, en kiristä muita itsemurhalla tai pahalla ololla enkä ravaa päivystyksessä joka kerta kun vähän ahdistaa. Päinvastoin, salaan pahan oloni enkä halua kertoa siitä etteivät läheiset huolestuisi.

En todellakaan sano että olisin joku pyhmiys. Minullakin on ollut mm. alkoholin liikakäyttöä ja olen teininä ollut suhteissa joskus tosi itsekäs kusipää. Myönnän sen kuitenkin enkä enää ole tehnyt samaa vuosiin. Myönnän tehneeni väärin enkä ajattele, että minulla on oikeus tehdä mitä vain "koska tää sairaus ja ku vanhemmat hakkas pienenä." Haluan tosissani parantua/kuntoutua.

Moni epävakaahan on ihan täysi narsisti. Väkivaltaisuus, kumppanin kiristäminen ja uhriutuminen kun ovat juuri niitä narsistin piirteitä. Silti sen diagnoosin taakse piiloudutaan ja ajatellaan, että saa tehdä sen varjolla ihan mitä tahansa. Vituttaa.  

[/quote]

Kiva tietää, että siellä on muitakin menosta järkyttyneitä. Ja sitten hoetaan sitä kuinka tässä ryhmässä KAIKKI ymmärtää, kun kaikilla on tää sama diagnoosi, joo ei... ap

Vierailija
8/25 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:08"]

Ap, oletko minä? Olen itsekkin noissa facen epävakaa-ryhmissä lukenut niitä juttuja ihan järkyttyneenä. Ryhmä on täynnä narsisteja, jotka pettävät ja hakkaavat kumppaniaan, uhkailevat ja kiristävät itsemurhalla, viiltelevät ja vetävät päihteitä näyttäkseen muille, huomiohuoraavat minkä kerkeävät jne. Päivystyspolilla ravataan ihan ammatikseen ja uhriutumisen leveli on 100. "Poikaystävä ei tehnyt niin kuin halusin, niinpä hakkasin poikaystävän, viiltelin ja uhkasin hypätä järveen. Poikaystävän vika. Nyt vedän päihteitä, vittu kun on paskaa elämää." ja sitten ryhmä samanlaisia väkivaltaisia sekopäitä tukemassa, että "Joo, ei ole lainkaan sun vika kun sä oot sairas, tyhmä poikaystävä, blaa blaa."

Ja joo, itsellänikin on epävakaa diagnoosi, mutta olen noita juttuja luettuani (ja paria epävakaata seurattuani) alkanut epäilemään että diagnoosi olisi kohdallani väärä. En ole koskaan väkivaltainen, en huuda tai heittele tavaroita, en kiristä muita itsemurhalla tai pahalla ololla enkä ravaa päivystyksessä joka kerta kun vähän ahdistaa. Päinvastoin, salaan pahan oloni enkä halua kertoa siitä etteivät läheiset huolestuisi.

En todellakaan sano että olisin joku pyhmiys. Minullakin on ollut mm. alkoholin liikakäyttöä ja olen teininä ollut suhteissa joskus tosi itsekäs kusipää. Myönnän sen kuitenkin enkä enää ole tehnyt samaa vuosiin. Myönnän tehneeni väärin enkä ajattele, että minulla on oikeus tehdä mitä vain "koska tää sairaus ja ku vanhemmat hakkas pienenä." Haluan tosissani parantua/kuntoutua.

Moni epävakaahan on ihan täysi narsisti. Väkivaltaisuus, kumppanin kiristäminen ja uhriutuminen kun ovat juuri niitä narsistin piirteitä. Silti sen diagnoosin taakse piiloudutaan ja ajatellaan, että saa tehdä sen varjolla ihan mitä tahansa. Vituttaa.  

[/quote]

Kiva tietää, että siellä on muitakin menosta järkyttyneitä. Ja sitten hoetaan sitä kuinka tässä ryhmässä KAIKKI ymmärtää, kun kaikilla on tää sama diagnoosi, joo ei... ap

[/quote]

No nimenomaan. Ja poikkipuolista mielipidettä ei hyväksytä, vaan heti haukutaan trolliksi, tyhmäksi jne. tai "et tiedä tästä mitään!111"

Meno niin hiekkalaatikko kuin olla ja voi, ja tuntuu että noista epävakaista tosi moni on emotionaalisesti viisivuotiaan tasolla. Kun jokin asia ei mene niin kuin haluaa niin potkitaan, huudetaan, rikotaan tavaroita, lyödään ja kiukutellaan. Muiden pitäisi olla koko ajan palvomassa, auttamassa ja ymmärtämässä. Jos joku on jostai eri mieltä niin hän on tyhmä, väärässä ja ilkeä, ja porukalla hyökätään kimppuun. 

Pahin punainen vaate noille tuntuu olevan se, kun yritetään saada heitä ottamaan joku vastuu tekemisistään ja hyväksymään se, että jokainen tekee valintansa loppupeleissä itse. Heti alkaa ulvonta sairaudesta ja säälin kerjuu sillä, että on joskus ollut kiusattu/raiskattu tms. Niin ja omassa käytöksessä ei mitään vikaa, koska "uhri" ja muut ovat aina niitä syyllisiä. :( 

Kuten aiemmin sanoin niin en itsekään ole mikään pyhimys ja olen ollut nuoruusvuosina todella kusipäinen mm. kumppaneitani kohtaan. Tajuan ja tiedostan tämän kuitenkin, olen myöntänyt virheeni ja minua inhottaa oma käytös tuolloin. Olen käynyt hoidossa tunnollisesti ja oikeasti halunnut parantua ja tehnyt jotain sen eteen. 

Nämä ikilapset syyttävät pahasta olostaan muita, eivät tunnusta omaa vastuutaan mistään eivätkä edes _yritä_ parantua. Hoitajlle vittuillaan ja hoidosta kieltäydytään, vaikka olisi tarjolla. Tai sitten odotetaan että se hoito pyörisi oman navan ympärillä, ja 24/7 olisi ympärillä hoitajia jotka hyysäisivät ja kantaisivat nokan eteen bentsoja vakuutellen, ettei mikään ole oma vika. 

Mietin tosiaan että oonkohan edes epävakaa, kun toi noiden käytös tuntuu niin oksettavalta ja vieraalta. 

t. 14

Vierailija
9/25 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voi olla toipumassa ja hyvällä tiellä, kun näkee nuo asiat ja tunnustaa sen. Vertaistuki ryhmä hyödyttää sinua tuollakin tavalla vaikka et ihan tunnekaan kuuluvasi joukkoon.

Itsellä kokemusta epävakaan kanssa elämisestä ja olin liian lepsu ja sain kärsiä mutta nyt olen katkaissut yhteyden kokonaan, koska mikään välimuoto ei oikein toimi.

Vierailija
10/25 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:11"]

Ap voi olla toipumassa ja hyvällä tiellä, kun näkee nuo asiat ja tunnustaa sen. Vertaistuki ryhmä hyödyttää sinua tuollakin tavalla vaikka et ihan tunnekaan kuuluvasi joukkoon.

Itsellä kokemusta epävakaan kanssa elämisestä ja olin liian lepsu ja sain kärsiä mutta nyt olen katkaissut yhteyden kokonaan, koska mikään välimuoto ei oikein toimi.

[/quote]

Epävakaa on todella usein narsisti. Sellaisten kanssa ei kannata olla suhteessa, sietää väkivaltaa, pettämistä, valehtelua ja kiristystä jne. ja uskoa, että "kyllä toi vielä paranee." Epävakaat ovat hyviä näyttelijöitä ja mestareita herättämään sääliä ja myötätuntoa muissa. 

Siinä vaiheessa kun toinen käy fyysisesti käsiksi ja/tai ei myönnä omia vikojaan/syyttää uhria tai vaihtoehtoisesti ottaa marttyyriasenteen on herätyskellojen soitava. Oli kyse sitten epävakaasta, vammaisesta tai mistä vain niin kannattaa juosta, ja kovaa, jos ei omaa mielenterveyttän halua pilata.

T. epävakaa.

Vierailija
11/25 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
12/25 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tietää että mun väkivaltaiset ajatukset liittyy tohon, ihmettelinkin mistä ne on peräisin. Tai siis kun olen vihainen, olen todella vihainen, väkivaltainen tosin vain päässäni. Ja unissa kun on joku juttu työstettävänä. Oon myös kade sellaisille mimosan kukille jotka ei pysty esim telkkarista katsomaan mitään muuta kuin romanttisia komedioita ja sittenkin itkevät, ja kaikki on aina ooh miten herkkä ihminen- mutta ei sellaiseksi vaan voi tulla jos kasvaa kodissa missä kaikki vain riitelevät, ryyppäävät, vittulevat, uhkailevat ja valehtelevat.

Vierailija
13/25 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
14/25 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 10:31"]

Mikä vertaistukisivusto?

[/quote]

En viitti sanoa, kun niitä juttuja ei sais jakaa ulkopuolella, vaikka toi mun teksti onkin hyvin lavea kuvaus, niin epävakaiden kanssa en halua ottaa riskiä.

Vierailija
15/25 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lukemassa tuosta "quiet borderline" -häiriötyypistä. Tähän kannattaisi perhetyä ainakin niiden, jotka kuvittelevat olevansa tasapainoisia sillä perusteella etteivät suuttuessaan huuda :D.

Vierailija
16/25 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm mun diagnoosiksi on nähtävästi muutettu määrittelemätön persoonallisuushäiriö. Ei mulle vaan oo kukaan mitään tästä sanonu. Silti B-lausunnoissa oon aina epävakaan diagnoosilla. Noh ilmeisesti oon siis häiriintynyt persoona, joka ei sovi suoraan mihinkään persoonallisuushäiriöön tällä hetkellä. Kuvastaa sinänsä kyllä mua, kun oon aika erikoinen persoona. ap

Vierailija
17/25 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella törkeätä psykiatrilta laittaa väliaikainen diagnoosi epävakaa kenellekään 1 käynnin perusteella.

Kaverille laitettiin... Typpi ei ole epävakaata nähnytkään. On normaalia suuttua, jos joku yrittää kaunistella asioita psykiatrille...

Kamalaa kuinka moni psykiatri tekee vääriä diagnooseja, eikä niitä edes korjata, ettei heidän ammattiuskottavuutensa karise.

Vierailija
18/25 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
19/25 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppia

Vierailija
20/25 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla ei ainakaan ADHD tai ADD sovi oireisiin yhtään. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan