Te keillä ei oo autoa ja kauppa kaukana, miten jaksatte??
Ite en millään jaksaisi lähteä kauppaan, lähin kauppa n. 1.5 km päässä
Kommentit (32)
Mullakin 1,5 km. Otan sen liikuntana.
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuo ole matka eikä mikään! Vaikka ryömii. Meillä oli lapsena 20 km lähimpään kauppaan. Nykyisin on vaikka mitä palveluita käytössä jos ei jaksa lähteä kauppaan.
Heh, niin minäkin lapsena. Kävellen kävin Raisiossakin ihan meiltä asti. Nykyään tekee kipeetä kun pitää kävellä kilometri (1km).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa kaukana :D mä käyn kaupoissa 1-2.5km päässä ilman ongelmaa vaikka olen aika rapakuntoinen.
Ongelma ei ole se käveleminen vaan se miten jaksaa kantaa kaikki kotona. Hedelmät ja vihannekset jo yksinään painaa todella paljon ja sitten vielä maitotölkit sun muut päälle. Itse tilaan ne painavimmat ruuat kotiin ja jotain kevyempää voin sitten täydennyksenä hakea itse sieltä kaupasta. Kävelylle menen mieluummin kauniiseen luontoon kuin yksitoikkoista tietä pitkin sinne kauppaan.
Reppu selkään ja kassit käteen niin paino jakautuu tasaisesti. Ja käy useammin niin ei tarvitse niin valtavia määriä kantaa kerralla. Ton kävelee 15min suuntaansa, niin ei nyt ole kovin paha edes sillä tylsässä tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sulla fillari on? Eihän tuo ole matka eikä mikään.
Aika matka jos auraukset hoidettu kuin meilla. Odotellaan sohjon jäätymistä ja sitten hammashöylällä rouhitaan pintaa.
Kuljen pyörällä 6km kauppaan yhteen suuntaan. Ison osan saa taluttaa mutta ostokset on kevyempi pyörän kyydissä kuin kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulla on 7 km kaupoille. Kesällä pääsee pyörällä, talvella ei auta kuin pyydellä kyytiä ja yrittää selvitä käymällä n. kuukauden välein.
Miten saat isot ostokset vietyä pyörällä?
Minulla on etukori, reppu ja tarakka/takakori, ja tarvittaessa kassi vielä olallakin. Joo, maitoa yms. en enää juurikaan osta. Peräkärryäkin olen kyllä harkinnut.
Eikö tuollaiset kannattaisi ottaa huomioon asuinpaikkaa valitessa? Ja jos syrjään joutuu jostain syystä muuttamaan, miksei hanki korttia ja autoa?
Itsekin olen autoton, joten asun kaupungin keskustassa. Muutaman korttelin säteellä on useita ruokakauppoja. Jos joutuisin landelle muuttamaan, niin kyllä auto olisi sitten hankittava.
Olen pienituloinen, mutta se ei estä suunnittelemasta elämää ja tekemästä itselle sopivia valintoja.
Pari kuukautta pystyi heittämään kantamukset pulkkaan. Nyt on hiekoituskone löytänyt mun matkalle.
Matkaa edestakaisin lähikauppaan 25 km. Kotiinkuljetus toimii hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuollaiset kannattaisi ottaa huomioon asuinpaikkaa valitessa? Ja jos syrjään joutuu jostain syystä muuttamaan, miksei hanki korttia ja autoa?
Itsekin olen autoton, joten asun kaupungin keskustassa. Muutaman korttelin säteellä on useita ruokakauppoja. Jos joutuisin landelle muuttamaan, niin kyllä auto olisi sitten hankittava.
Olen pienituloinen, mutta se ei estä suunnittelemasta elämää ja tekemästä itselle sopivia valintoja.
Noh on minullakin ennen ollut auto, mutta kun viimeisestä aika jätti ei ollut enää varaa hankkia tai maksaa koko ajan nousevia vakuutuksia ja veroja.
Minä olen käytännössä kotoisin täältä syrjästä, vielä olen jotenkin pärjännyt joten en ole luovuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulla on 7 km kaupoille. Kesällä pääsee pyörällä, talvella ei auta kuin pyydellä kyytiä ja yrittää selvitä käymällä n. kuukauden välein.
Miten saat isot ostokset vietyä pyörällä?
Polkupyörällä satulalaukussa ja jos on enemmän, niin ainakin meidän Lidlissä on hyvä pakkaamistaso ja rullakoissa aina tarjolla jotain tyhjiä ,yleensä aaltopahvisia pakkauslaatikoita.
Pakkaamispöydällä on yleensä vielä teippiäkin rullassa pakkaajille.
Niistä katson siis ostosteni mukaan niille sopivan, eli siis sellaisen johon ne sopivat. .
Mukanani käsilaukussa on vakiovarusteena pienet Fiskarsin pöytäsakset ja tietysti myös niitä 'mustekaloja ' muutama tarakalle kiinnitystä varten. Sen lisäksi siellä on myös pieneen kokoon taitettava ostoskassi (siltä varalta jos velä pyörän etukoria tarvii käyttää.
Näin siis toimin marketeissa ja elintarvikeliikkeissä. Jos sensjaan ostan esim. huonekalukaupasta tuolin, niin sen kuljetuksesta ja ostosta on stten sovttava vaan jonkun auton omistavan kaverini kanssa. (hyvin harvoin minulla ihan niitä sellaisia ostoksia kuitenkaan on)
Vierailija kirjoitti:
Syrjään? Itse en kyllä pitäisi syrjässä asumisena jos kauppaan on 1.5km. Menisin tuon matkan pääasiassa kävellen vaikka olisikin auto.
Aina löytyy kyytiä.