Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummi laittoi 4-vuotiaan yksin ulos

Vierailija
21.07.2015 |

Sota syttynyt minun ja äitini välille. Äitini halusi ottaa hoitoon 4-vuotiaan esikoiseni kun minä olen vastasyntyneen vauvan kanssa kiinni. Sanoi, että voi olla niin pitkään kuin tarvis.
Kun palasin, löysin lapsen ilman aikuista ulkoa taloyhtiön pihalla isomman pojan kanssa. Äitini sisällä, eikä mitään näköyhteyttä. Puolustautui sillä että oli jättänyt pojan 5-vuotiaan seuraan. No tuo lapsi oli mennyt kotiinsa, eikä hänkään saa olla yksin muualla kun kotinsa ikkunan alla.
Äitini suuttui minulle että olen nipo. Olenko? Tuo isompi poika juuri sai kipsin kun teloi itsensä trampoliinilla. Ja me emme ole koskaan päästäneet lasta ilman aikuista ulos. Naapurin kanssa saatamme vuorotella siten,että joku aikuinen vahtii sovitusti. Tontillamme ajaa autoja ja siellä on korkeuseroja. Kerran viereisessä metsässä oli narkkari. Poikamme ei mielestämme ole tarpeeksi kypsä, eikä hän välttämättä osaa pysyä pihalla ja saattaa lähteä muiden lasten mukana pois. Hän ei myöskään ymmärrä, että jotkut aikuiset voivat olla pahoja, eikä heihin aina voi luottaa.
En tajunnut, että äidilleni olisi pitänyt erikseen kertoa, että hieman alle 4-vuotias ei kaupungissa ulkoile yksin. Pidin selvänä, että jos lapsi on mummin kanssa muutaman tunnin niin he ovat tuon lyhyen ajan yhdessä.

Äitini sanoi, että on 2 lasta kasvattanut ja hän kyllä tietää. Veljeni ja minä leikimme aina yksin. Samoin on ilmoittanut, että ihmettelee miksi "nipotamme", ettei lapsi matkusta autossa ilman turvaistuinta. Eihän niitä ollut meidänkään lapsuudessamme. Äitini on myös luvatta leikannut pojan tukkaa. Ja loukkaantunut kun mieheni toivoi, että sokeria annetaan kohtuudella.

Miten saan hänet kuriin? Tämänpäiväinen oli niin törkeä, että haluan ottaa etäisyyttä. Äitini heittäytyy marttyyriksi ja sanoo, että onneksi hän kuolee pian pois. Kuolemaa nyt tehty 10 v. Viimeksi vetosi tähän penkoessaan henkilökohtaisia kaappejamme "järjestelymielessä".

Vauvalle pitäisi järkätä ristiäiset, mutta äitini sanoi niin ilkeitä asioita, niin minäkin, että haluan ottaa etäisyyttä. Onko äitini narsisti kun ei ole valmis myöntämään tehneensä väärin? Hän ei ole tyhmä tai tietämätön vaan akateeminen, sivistynyt ja maailmaa nähnyt.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyse lapsesi turvallisuudesta ja ei enää mummolle hoitoon! On se 6v. vieläkin vaarassa vaikka yksin ulkoilisikin. Nyt jos rima noin matalalla niin mieti mitä se on 6v. kanssa .Lapsi keksii ties mitä vaan, toivottavasti ei ole vettä lähellä.

Vierailija
22/31 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:09"]Näin mummina ajattelen, kun lueskelen näitä aggressiivisia kommentteja, että pitäisikö meidän mummien kokonaan kieltäytyäkin näistä lastenhoidoista ;) Hoitakaapa omat lapsenne, kyllä mummit saa aikansa kulumaan muutenkin. 

[/quote]

Voi kuule kun kieltäytyisittekin! Se kun menee niin päin, että te vaaditte saada hoitaa lapsia, ja siitä ei yleensä auta kieltäytyä. Sitten perästäpäin valitellaan kun ei tytär/miniä ole kiitollinen, kun mummi on pyyteettömästi tullut hoitamaan lasta silloin kun mummille itselleen sopii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samanlainen äiti. Siksi en anna lapsiani hänelle hoitoon. Ei välittänyt lapsemme allergioista, koska ei juuri uskonut niihin..

Ekan kerran saivat olla mummolassa yötä 7 ja 10 vuotiaina, kun allergiat olivat menneet ohi ja osasivat itse pitää huolen itsestään..

Viimeksi kehuskelivat siskoni kanssa kuinka lujaa ajelevat autoilla ja ihmettelivät, miksi en antanut lapsiani heidän kyytiinsä. Ja no, välit on sitten poikki, kun en kerran heihin luota! Tottahan se on, etten luota, mutta ei se nyt sitä tarkoita etteikö voisi tekemisissä olla.. Ja molemmat ovat narsisteja, äiti ehkä iän myötä rauhoittunut, mutta sisko on kyllä aivan täynnä itseään ja omaa erinomaisuuttaan!

Vierailija
24/31 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:15"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:09"]Näin mummina ajattelen, kun lueskelen näitä aggressiivisia kommentteja, että pitäisikö meidän mummien kokonaan kieltäytyäkin näistä lastenhoidoista ;) Hoitakaapa omat lapsenne, kyllä mummit saa aikansa kulumaan muutenkin. 

[/quote]

Voi kuule kun kieltäytyisittekin! Se kun menee niin päin, että te vaaditte saada hoitaa lapsia, ja siitä ei yleensä auta kieltäytyä. Sitten perästäpäin valitellaan kun ei tytär/miniä ole kiitollinen, kun mummi on pyyteettömästi tullut hoitamaan lasta silloin kun mummille itselleen sopii.

[/quote]

Aamen. Juuri näin!

-Ap

Vierailija
25/31 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:09"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:54"]

Maailma on muuttunut. Tuo OLI ihan normaalia kasvatustyyliä vielä 70-luvun lopulla. Lasten tapaturmaiset kuolematkin olivat ihan eri luvuissa kuin nykyään. Muistuta tästä äitiäisi. Meillä ihan samoja ongelmia. Turvaistuimissa auttoi kun löin eteen lakipykälät. Kerrot kiihkottomasti mummolle että hoitaa teidän säännöillä tai ei ollenkaan. Itse en lapsiani (3 ja 5v) jätä mummon kanssa mökille vielä vuosikausiin. Meillä kotona voi muutamia tunteja hoitaa.

[/quote] Eikä ollut! Omat lapseni 70-luvun taitteessa olivat jo 5 v, kun jätin hetkeksi ikkunan eteen leikkimään, kun menin käväsemään sisällä. Ja pihamme oli suljettu kerrostalon piha. Varmaan monenlaista tyyliä oli aiemmin ja on nytkin.

Näin mummina ajattelen, kun lueskelen näitä aggressiivisia kommentteja, että pitäisikö meidän mummien kokonaan kieltäytyäkin näistä lastenhoidoista ;) Hoitakaapa omat lapsenne, kyllä mummit saa aikansa kulumaan muutenkin. 
[/quote]

Ei minun lapsiani mummi hoida ainakaan. Miksi hoitaisi? Oma äitini ei elä. Jos mummi tulee meille, hän tulee lapsenlapsiaan tapaamaan, ei siis hoitamaan. Joskus lapset ovat olleet mummin luona, mutta sekin on vain siksi, että mummi on niin pyytänyt. Hoidetaan me äidit oma jälkikasvu ITSE!

Vierailija
26/31 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummojen ei kannata hoitaa lapsenlapsia jos ei pysty takaamaan turvallista hoitoa. Silloin on parempi olla ilman sitä hoitoa. Lapsi kuitenkin  pysyy elossa.

Minä olen itse  hoitanut lapseni. Mummo oli hidas ja huonosti reagoiva. En olisi uskaltanut antaa lapsiani hänelle hoitoon.

Vierailija
27/31 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:09"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:54"]

Maailma on muuttunut. Tuo OLI ihan normaalia kasvatustyyliä vielä 70-luvun lopulla. Lasten tapaturmaiset kuolematkin olivat ihan eri luvuissa kuin nykyään. Muistuta tästä äitiäisi. Meillä ihan samoja ongelmia. Turvaistuimissa auttoi kun löin eteen lakipykälät. Kerrot kiihkottomasti mummolle että hoitaa teidän säännöillä tai ei ollenkaan. Itse en lapsiani (3 ja 5v) jätä mummon kanssa mökille vielä vuosikausiin. Meillä kotona voi muutamia tunteja hoitaa.

[/quote] Eikä ollut! Omat lapseni 70-luvun taitteessa olivat jo 5 v, kun jätin hetkeksi ikkunan eteen leikkimään, kun menin käväsemään sisällä. Ja pihamme oli suljettu kerrostalon piha. Varmaan monenlaista tyyliä oli aiemmin ja on nytkin.

Näin mummina ajattelen, kun lueskelen näitä aggressiivisia kommentteja, että pitäisikö meidän mummien kokonaan kieltäytyäkin näistä lastenhoidoista ;) Hoitakaapa omat lapsenne, kyllä mummit saa aikansa kulumaan muutenkin. 

[/quote]

Kun minä olin 1 vee, asuimme omakotitalossa, jossa oli palotikkaat katolle. Äitini silloin jätti minut ulos 5-vuotaan veljeni kanssa. Kertoo aina hauskana anekdoottina, että katsoi ulos ikkunasta ja minä olin kiivennyt tikkaita vaarallisen ylös. Eriskummallista, ottaen huomioon, että olin pitkään odotettu lapsi. Että ei sillä niin nuukaa, jos vaikka putoaa ja kuolee. Äidillä pitää olla sitä "ommoo lommoo" lastenhoidosta. Äitiyslomakin oli niin ihanaa, koska isäni tuli kotiin aina klo 16, jolloin äitini aina ojensi meidät lapset isän hoiviin ja lähti pääkaupungin rientoihin tapaamaan ystäviään. Perheemme lomailikin aina niin, että äiti lomaili aikuisten lomilla Lontoossa, Pariisissa ja Madridissa ystäviensä kanssa. Minä, veljeni ja isäni menimme sitten perhelomalle Kanarialle ilman äityliä. En pitänyt sitä ihmeellisenä silloin, nyt vasta tajuan, että olipas outoa, ettei äiti jaksanut lomia kanssamme.

Avioeron äitini jotenkin vieritti syykseni (olin 10-vuotias), vaan aikuisena syyt ovat selvinneet, eikä homma liittynyt mitenkään minuun. Äitini on pieni ja hentorakenteinen, minä olen aina ollut rintava ja rehevämpi. No, tästä sain kuulla ja äitini tarkkaili jokaista suupalaani siitä lähtien kun olin 12-vuotias. Kutsui läskiperseeksi ja mietti ääneen, että voisin näyttää samalta kuin olympialaisten luistelijatytöt, jos vaan katsoisin mitä söisin. Sairastuin anoreksiaan, mutta laihtuminen ei ollutkaan hyvä juttu. "Mitä naapuritkin ajattelee, kun meillä on tollainen hullu". Ehkä näistä syistä olen aina ollut vähän taipuvainen alavireisyyteen, jopa masennukseen. Mutta äiti aina jaksoi sanoa, että lopettaisin valittamisen ja ajattelisin positiivisesti. Masennus on hänestä vain asennekysymys.

Että joo. Joku sanoi, ettei äitini ole narsisti. Rohkenen olla toista mieltä.

Vierailija
28/31 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:30"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:09"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:54"]

[/quote]

Kun minä olin 1 vee, asuimme omakotitalossa, jossa oli palotikkaat katolle. Äitini silloin jätti minut ulos 5-vuotaan veljeni kanssa. Kertoo aina hauskana anekdoottina, että katsoi ulos ikkunasta ja minä olin kiivennyt tikkaita vaarallisen ylös. Eriskummallista, ottaen huomioon, että olin pitkään odotettu lapsi. Että ei sillä niin nuukaa, jos vaikka putoaa ja kuolee. Äidillä pitää olla sitä "ommoo lommoo" lastenhoidosta. Äitiyslomakin oli niin ihanaa, koska isäni tuli kotiin aina klo 16, jolloin äitini aina ojensi meidät lapset isän hoiviin ja lähti pääkaupungin rientoihin tapaamaan ystäviään. Perheemme lomailikin aina niin, että äiti lomaili aikuisten lomilla Lontoossa, Pariisissa ja Madridissa ystäviensä kanssa. Minä, veljeni ja isäni menimme sitten perhelomalle Kanarialle ilman äityliä. En pitänyt sitä ihmeellisenä silloin, nyt vasta tajuan, että olipas outoa, ettei äiti jaksanut lomia kanssamme.

Avioeron äitini jotenkin vieritti syykseni (olin 10-vuotias), vaan aikuisena syyt ovat selvinneet, eikä homma liittynyt mitenkään minuun. Äitini on pieni ja hentorakenteinen, minä olen aina ollut rintava ja rehevämpi. No, tästä sain kuulla ja äitini tarkkaili jokaista suupalaani siitä lähtien kun olin 12-vuotias. Kutsui läskiperseeksi ja mietti ääneen, että voisin näyttää samalta kuin olympialaisten luistelijatytöt, jos vaan katsoisin mitä söisin. Sairastuin anoreksiaan, mutta laihtuminen ei ollutkaan hyvä juttu. "Mitä naapuritkin ajattelee, kun meillä on tollainen hullu". Ehkä näistä syistä olen aina ollut vähän taipuvainen alavireisyyteen, jopa masennukseen. Mutta äiti aina jaksoi sanoa, että lopettaisin valittamisen ja ajattelisin positiivisesti. Masennus on hänestä vain asennekysymys.

Että joo. Joku sanoi, ettei äitini ole narsisti. Rohkenen olla toista mieltä.

[/quote]

Ja ai niin. Vanhempani erosivat, ja äitini löysi uuden miehen. Hän oli ihan ok, mutta tuli niin aikaisin eron jälkeen, että minulla oli vaikeuksia asia sulattaa. Äitini sanoi minulle, 12-vuotiaalle, että saisin olla onnellinen. X on hyvä mies. On niitäkin, jotka raiskaavat tyttäriä. Että tämä on sentään kunnon mies.

Vierailija
29/31 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote] Aika monesti olen lasteni perheitä auttanut pulasta, kun olen ottanut lastenlapsia hoitooni. Olen sovitellut omia töitäni, ottanut ylimääräsiä lomapäiviä jne. Tykkään olla lasten kanssa ja ei minulla ole tuollaisia konflikteja kyllä vanhempien kanssa ollutkaan. Ja kyllä minä aina kiitokset olen työstäni saanut ja paras kiitos tietysti tulee lapsilta, kun tulevat mielellään mummilaan.

Toivottavasti lapseni eivät minua täällä av:lla parjaa ;)

Vierailija
30/31 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:45"]

[/quote]

[/quote] Aika monesti olen lasteni perheitä auttanut pulasta, kun olen ottanut lastenlapsia hoitooni. Olen sovitellut omia töitäni, ottanut ylimääräsiä lomapäiviä jne. Tykkään olla lasten kanssa ja ei minulla ole tuollaisia konflikteja kyllä vanhempien kanssa ollutkaan. Ja kyllä minä aina kiitokset olen työstäni saanut ja paras kiitos tietysti tulee lapsilta, kun tulevat mielellään mummilaan.

Toivottavasti lapseni eivät minua täällä av:lla parjaa ;)

[/quote]

Et varmaan siihen anna aihettakaan.

Vierailija
31/31 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöt ja tavat olivat tosiaan eri. Ja lapsikuolleisuus oli ihan eri luokkaa. Multa on esim kaksi lapsuudenkaveria kuollut onnettomuuksissa. Ennenkään jätettiin vauvat kaupan ulkopuolelle nukkumaan. Samoin saatettiin jättää kerrostalon pihaan vaunuihin ja sitten vaan ikkunasta katsottiin heiluuko vaunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän