Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkyttävää miten naiset lihoavat muutamassa vuodessa

Vierailija
21.07.2015 |

Olen ollut samassa työpaikassa nyt kahdeksan vuotta ja moni työpaikan naisista on tuona aikana lihonut. Ovat muuttuneet vähän pyöreästä sairaalloisen ylipainoisiksi. Näitä naisia tulee heti mieleen useita, paljon laihduttaneita vain kaksi.

Eikö ihmiset itse huomaa lihomistaan ajoissa vai mikä on? Sen tajuan, että kiloista on vaikea päästä eroon.

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 11:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 09:30"] [quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 09:21"]Osa ihmisistä voi henkisesti huonosti ja osa on tosi stressaantunut ja arjen kuormittama. Jotkut sitten ovat vaan välinpitämättömiä. [/quote] Juuri näin. Itsellä esim. syömisten tarkkailu on viimeisenä mielessä, kun elämä on kuormittavaa. En vaan jaksa. Taustalla vakava, toistuva masennus, joten en vain voi stressatakaikesta tai olisin osastokamaa. Viimevuosina olen lihonut 30 kg, koska olen syönyt mitä sattuu stressin ja surun.vuoksi. nyt on helpottanut ja taas on elämäntaparemontti päällå. Toki oypyrin aina pysyvään muutokseen, mutta menetykset ka vastoinkäymiset ovat toistaiseksi tulleet väliin. Nyt pyrin muuttamaan tapojani vähän kerrallaan. Jos tällö kertaa jaksaisin myös vastoinkäymisten kohdatessa sitoutua terveelliseen syömiseen. [/quote] Eihän sitä syömistä tarvitse mitenkään tarkkailla kun on raskasta (ja juu niin on kaikilla). Syö kuten ennenkin: hyvää terveellistä itse laitettua kotiruokaa. Herkkujakin vaikka lohdutukseksi mutta pakkoko on mättää säkkitolkulla? Tuo lohtusyöminen on niiiiin huono perustelu - sitä on jokaisella mutta jotkut vain osaavat silloinkin syödä kohtuudella. Miksi lohduttautua sipseillä, mäkkärillä, kilolla irtsareita eikä esim hyvällä pihvillä, ravuilla ja lasillisella valkoviiniä, mansikoilla ja lasillisella skumppaa, tummalla suklaapalalla ja espressolla... valintoja valintoja... [/quote] Sä et selkeästi ymmärrä käsitettä syömishäiriö.olet juuri niitä typeriä, jotka kuvittelevat että kun jokin asia on itselle helppoa, se on sitä muillekin.

[/quote]

Huoh, ei kaikilla lihavilla, masentuneilla ja stressaantuneilla voi olla syömishäiriötä! Ennen ei edes tiedetty sellaista termiä... on vissiin hienoa olla "erityinen". Ymmärrän ne joilla on virallinen diagnoosi mutta av-diagnoosia en noteeraa.

Vierailija
42/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:22"]

En jaksanut avat uutista, mutta just on Iltalehden sivuilla juttu että jotkut ihmiset eivät laihdu tai että se on paljon vaikeampaa heille kuin toisille.

Tiedoksi teille jotka moralisoitte heitä jotka eivät viitsi edes yrittää.

Ihmiset eivät ole homogeenistä massaa, näissäkään asioissa.

[/quote]

Ja taas moni ylipainoinen sai uuden selityksen kiloilleen... Ruuan määrä ja laatuhan ei lihota, eihän;D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:32"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:22"]

En jaksanut avat uutista, mutta just on Iltalehden sivuilla juttu että jotkut ihmiset eivät laihdu tai että se on paljon vaikeampaa heille kuin toisille.

Tiedoksi teille jotka moralisoitte heitä jotka eivät viitsi edes yrittää.

Ihmiset eivät ole homogeenistä massaa, näissäkään asioissa.

[/quote]

Ja taas moni ylipainoinen sai uuden selityksen kiloilleen... Ruuan määrä ja laatuhan ei lihota, eihän;D

[/quote]

Ai niin, lainaan vielä tuota artikkelia

Tutkijoiden mukaan kansalaisten ylipainon kertyminen pitäisi pystyä estämään alun alkaen

Kukaan ei ole syntyjään lihava, kyllä se on ihan syömällä hankittu

Vierailija
44/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:57"]Naiset alko heti puolustella: "mutku miehetkin" :DD

Miksi? Vaikka aloittaja tuskin edes on mies. 
[/quote]
Femakot Täälä huutelemassa aina puolustuksena, kun naisista puhutaan"pahaa"

Vierailija
45/87 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua suututtaa tämän lihavuuden selittely ja nämä "senioreilla läski suojaa lonkkia" jutut. Suuri massa on aika rasite nivelille ja aiheuttaa sairauksia. Moni toki lihoo vanhetessaan ja ymmärrän, että on ne terveelliset valinnat haastavampia varsinkin pienten lasten arjessa tai ainakin sen ajan löytyminen. Sitten kun ne kilot takertuvat siihen lantiolle, on ne aika työn ja tuskan takana saada pois hidastuneen aineenvaihdunnan myötä, mutta mahdottomuus se ei ole eikä minusta +20kg ylipaino enää ole mitenkään iän tuomaa rasitetta. Ihminen kun lihoo vain sillä, mitä suuhunsa laittaa sairaudet poislikien. Jokainen tekee kuitenkin itse nuo valinnat ja oli lihava tai laiha, ei kenenkään pitäisi toisen vartaloon puuttua tai kokea oikeudekseen kommentoida jos nyt ei ole lääkäri. Kumpikaan ääripää ei ole hyvä ja sairaalloinen lihavuus nyt vain on epäterveellistä, mutta en ymmärrä, kuinka jotakin voi toisen pieni pulleus kiinnostaa. Ja itse pidän hoikasta olemuksestani, mutta jos joku priorisoi elämänsä niin, ettei hoikkuus tai terveys ole ylimpänä, se hänelle suotakoot. Jokainen huolehtikoon omasta elämästään ja omista vartaloistaan, koska jokainen itse joutuu elämään valintojensa seurauksien kanssa. Lihavuus ei kuitenkaan ole terveellistä, ei miehillä eikä naisilla.

Vierailija
46/87 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 18:52"]Minusta taas on järkyttävää, miten ihmiset vanhenevat. Eivätkö he voisi pysyä nuorekkaina ja kauniina (n. 20 v. ikäisenä) sen sijaan että muuttuvat ulkonäöltään. Ryppyjä yäk, vartalon muutoksia yök loputtomiin. Se että maailmalla nähdään nälkää ja paetaan sotia, on pikkuseikka tämän rupsahtamisen rinnalla. Tulkaa nyt järkiinne hyvät ihmiset ja käykää vaikka dementiaosastoilla katsomassa, mihin vanheneminen voi johtaa. Sen jälkeen kyllä pysytte nuoruuden kuosissanne, takaan sen! Lihavuus on rumaa, vanhuus on rumaa, köyhyys on rumaa, tyhmyys ja ulkonäkö viimeisen päälle tavoiteltavaa.
[/quote]

Näin 45-vuotiaana en oikein jaksa stressata kropan muutoksista tai rypyistä, mutta pidän silti itseni kunnossa. Nyt alkaa huomaamaan pikkuhiljaa mitä hyötyä on terveestä kropasta ja toimivista lihaksista. Ja siitä ettei tarvitse kantaa kymmentä/kymmeniä ylikiloja. Kyllähän se laihuttaminen ja lihaskunnon parantaminen on satsaamista hyvään ja terveeseen ikääntymiseen, ei niinkään ulkonäkökysymys

Vierailija
47/87 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on siis naisvaltaisesta työpaikasta. Osa tekee istumatyötä, osa fyysistä.

En tavallisesti seuraa kenenkään painoa (edes omani), enkä ole muutenkaan ulkonäkökeskeinen. Nämä painonmuutokset ovat vain niin hätkähdyttäviä, koska suurinta osaa ihmisistä en näe päivittäin. Jokainen saa tietysti painaa sen verran kuin haluaa, mutta nyt puhun jo ylipainosta, joka todennäköisesti terveydelle haitallista.

Vierailija
48/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään näyttää olevan normaalia todeta että "kiloja vain tulee vanhemmiten".

Sehän ei pidä paikkaansa ellei niitä anna tulla. Selityksiä löytyy: ei tarvitse etsiä enää kumppania eikä miellyttää ketään (aviomiestä ei siis tarvitse miellyttää!!??), yövalvomiset, stressi, vaihdevuodet yms yms. Mun mielestä vain huonot elintavat, välinpitämättömyyttä ja ajattelemattomuutta. Sairaudet ja lääkitykset sitten erikseen.

Omassa ystäväpiirissä vain 1 on lihonut parikymmentä kiloa viimeisten 20v aikana, hän on ollut aina pyöreähkö ja lihomiseen taipuvainen. Me muut olemme suunnilleen samoissa mitoissa kuin parikymppisinä ilman nälkäkuureja tai herkuista kieltäytymistä. Mieskin on pysynyt saman painoisena yhdessäolovuodet, ehkä laihtunut muutaman kilon kun saa kunnon ruokaa einesmätön sijaan.

Vierailija
49/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kilot tosiaan itsestään vaan yhtäkkiä ilmesty, tekosyitä.

Vierailija
50/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki liho, minä olen koko aikuiselämäni painanut saman verran (nyt 62 v)

Vierailija
51/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:57"]

Naiset alko heti puolustella: "mutku miehetkin" :DD

Miksi? Vaikka aloittaja tuskin edes on mies. 

[/quote]

Kaksi vääryyttä tuottaa yhden oikeuden on argumentointivirhe.

Lapset käyttävät tätä argumenttia usein:

Äiti: Etkö sinä Antti tajua, ettei pikkusiskoa saa tukistaa!Antti: Mutta kun Jenni löi minua ensin!

Vierailija
52/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 08:36"]Nykyään näyttää olevan normaalia todeta että "kiloja vain tulee vanhemmiten".

Sehän ei pidä paikkaansa ellei niitä anna tulla. Selityksiä löytyy: ei tarvitse etsiä enää kumppania eikä miellyttää ketään (aviomiestä ei siis tarvitse miellyttää!!??), yövalvomiset, stressi, vaihdevuodet yms yms. Mun mielestä vain huonot elintavat, välinpitämättömyyttä ja ajattelemattomuutta. Sairaudet ja lääkitykset sitten erikseen.

Omassa ystäväpiirissä vain 1 on lihonut parikymmentä kiloa viimeisten 20v aikana, hän on ollut aina pyöreähkö ja lihomiseen taipuvainen. Me muut olemme suunnilleen samoissa mitoissa kuin parikymppisinä ilman nälkäkuureja tai herkuista kieltäytymistä. Mieskin on pysynyt saman painoisena yhdessäolovuodet, ehkä laihtunut muutaman kilon kun saa kunnon ruokaa einesmätön sijaan.
[/quote]

Itseasiassa lihominen iän myötä on normaalia ja jopa terveellistä, jos paino on todella alhainen. Yli 65-vuotiaille ihannebmi on 25-30.

Vierailija
53/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:22"]Järkyttävämpää on sanoa "lihoavat", kun pitäisi sanoa "lihovat".
[/quote]
Puhekielisessä chat tyyppisessä keskustelussa oikeinkirjotuksella onki niin hiton paljon merkitystä tässä sinun esimerkissäs?

Vierailija
54/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 08:43"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 08:36"]Nykyään näyttää olevan normaalia todeta että "kiloja vain tulee vanhemmiten".

[/quote]

Itseasiassa lihominen iän myötä on normaalia ja jopa terveellistä, jos paino on todella alhainen. Yli 65-vuotiaille ihannebmi on 25-30.
[/quote]

Niin, jos paino on todella alhainen.

Vierailija
55/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 08:43"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 08:36"]Nykyään näyttää olevan normaalia todeta että "kiloja vain tulee vanhemmiten". Sehän ei pidä paikkaansa ellei niitä anna tulla. Selityksiä löytyy: ei tarvitse etsiä enää kumppania eikä miellyttää ketään (aviomiestä ei siis tarvitse miellyttää!!??), yövalvomiset, stressi, vaihdevuodet yms yms. Mun mielestä vain huonot elintavat, välinpitämättömyyttä ja ajattelemattomuutta. Sairaudet ja lääkitykset sitten erikseen. Omassa ystäväpiirissä vain 1 on lihonut parikymmentä kiloa viimeisten 20v aikana, hän on ollut aina pyöreähkö ja lihomiseen taipuvainen. Me muut olemme suunnilleen samoissa mitoissa kuin parikymppisinä ilman nälkäkuureja tai herkuista kieltäytymistä. Mieskin on pysynyt saman painoisena yhdessäolovuodet, ehkä laihtunut muutaman kilon kun saa kunnon ruokaa einesmätön sijaan. [/quote] Itseasiassa lihominen iän myötä on normaalia ja jopa terveellistä, jos paino on todella alhainen. Yli 65-vuotiaille ihannebmi on 25-30.

[/quote]

Joo, olen minäkin "lihonut" 39 vuodessa bmi 19-23 mutta tuskin mun tarvitsee ehdoin tahdoin itseäni enempää lihottaa.

Voihan se olla että tuo uusi "ihanne" bmi yli 65 vuotiaille on annettu siksi että ne ylipainoisemmat älyäisivät laihduttaa edes siihen? Vähän sama kuin vaatekoot suurennetaan siksi että ihmiset saisivat yhä tuntea olevansa kokoa M vaikka todellisuudessa ovat L tai XL

Vierailija
56/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset eivät ole kovin itsekurista väkeä. Luulen että lihominen on sosiaalisesti hyväksyttyä: et ole sen kummempi kuin me muutkaan. Hieman kuin se miten naiset suhtautuvat sutjakkaan ja laittautuvaan kanssasisareen: yrittää olla jotain, pissis, blondi. Kulttuurissamme erottautuminen on aina haasteellisempaa kuin joukkoon sulautuminen.

Vierailija
57/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 08:48"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 08:43"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 08:36"]Nykyään näyttää olevan normaalia todeta että "kiloja vain tulee vanhemmiten". Sehän ei pidä paikkaansa ellei niitä anna tulla. Selityksiä löytyy: ei tarvitse etsiä enää kumppania eikä miellyttää ketään (aviomiestä ei siis tarvitse miellyttää!!??), yövalvomiset, stressi, vaihdevuodet yms yms. Mun mielestä vain huonot elintavat, välinpitämättömyyttä ja ajattelemattomuutta. Sairaudet ja lääkitykset sitten erikseen. Omassa ystäväpiirissä vain 1 on lihonut parikymmentä kiloa viimeisten 20v aikana, hän on ollut aina pyöreähkö ja lihomiseen taipuvainen. Me muut olemme suunnilleen samoissa mitoissa kuin parikymppisinä ilman nälkäkuureja tai herkuista kieltäytymistä. Mieskin on pysynyt saman painoisena yhdessäolovuodet, ehkä laihtunut muutaman kilon kun saa kunnon ruokaa einesmätön sijaan. [/quote] Itseasiassa lihominen iän myötä on normaalia ja jopa terveellistä, jos paino on todella alhainen. Yli 65-vuotiaille ihannebmi on 25-30. [/quote] Niin, jos paino on todella alhainen.

[/quote]

Lievän ylipainon vaarattomuus korkealla iällä johtuu siitä, että henkilö ei elä enää niin kauaa, että kerkeäsi sairastumaan ylipainosta johtuvaan sairauteen. Ts. lihavuutensa takia kuolleet ovat kuolleet jo nuorempana.

Lähde: http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/attachments/vrn/ikaantyneet.suositus.pdf s.40

Vierailija
58/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 08:51"]Suomalaiset eivät ole kovin itsekurista väkeä. Luulen että lihominen on sosiaalisesti hyväksyttyä: et ole sen kummempi kuin me muutkaan. Hieman kuin se miten naiset suhtautuvat sutjakkaan ja laittautuvaan kanssasisareen: yrittää olla jotain, pissis, blondi. Kulttuurissamme erottautuminen on aina haasteellisempaa kuin joukkoon sulautuminen.
[/quote]

Suomalaiset eivät ole kansana mitenkään erityisen lihavia, vitsaus koskee useaa kansakuntaa. Mutta Suomessa käytetään ainakin erään ylellä esitetyn dokumentin mukaan suhteellisen paljon Eurooppaan verrattuna maissisiirappia tai -tärkkelystä, se ei ainakaan auta painonhallinnassa.

Vierailija
59/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastojen mukaan miehet on kyllä lihavampia kuin naiset.

Vierailija
60/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää miten ihmiset rivät ikinä opi kirjoittamaan oikein. LIHONUT, LIHOVAT