Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkyttävää miten naiset lihoavat muutamassa vuodessa

Vierailija
21.07.2015 |

Olen ollut samassa työpaikassa nyt kahdeksan vuotta ja moni työpaikan naisista on tuona aikana lihonut. Ovat muuttuneet vähän pyöreästä sairaalloisen ylipainoisiksi. Näitä naisia tulee heti mieleen useita, paljon laihduttaneita vain kaksi.

Eikö ihmiset itse huomaa lihomistaan ajoissa vai mikä on? Sen tajuan, että kiloista on vaikea päästä eroon.

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:13"]Entisessä työpaikassani oli sama juttu, mutta myös miehet lihoivat. Lopulta paljastui, että koko mörskä (rakennus) oli umpihomeessa. Ihmeellistä, mutta rakennuksesta pois päässeillä alkoi paino tippua. Itse laihduin omiin mittoihin takaisin, kun pääsin pois sieltä. Homemyrkyt pistää kropan sekaisin.
[/quote] Oho. Voisko olla näin. Istuin homeisessa toimistohuoneessa ja olin jatkuvasti poskiontelontulehduksessa. Äitiyslomalla laihduin kun päädin huoneestani pois.

Vierailija
22/87 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen reilu 40-kymppinen, kaksi kertaa raskauksissa lihonut 20 kg. Molemmilla kerroilla saanut ne pois vaunuilemalla ja muuten liikkumalla ja katsomalla mitä suuhun laitan. Minulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta ja struumakasvain (ja siihen lääkitys) silti käyn 3 kertaa viikossa juoksulenkillä, kahvakuulailen ja kuntonyrkkeilen. Lisäksi olen kahden lapsen yksinhuoltaja. Moni asia on vaan halusta ja motivaatiosta kiinni. Ei se helppoa ole, mitä vanhemmaksi elää mutta minähän en anna painolle periksi.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:04"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 09:16"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 09:13"]Tunnen oloni hyväksi, kun BMI on 21 -22 enkä ole suinkaan laiha. Arvot 25 - 30 olisivat todella ihan liikaa, vaikka ikää on jo reippaasti yli 65 vuotta. [/quote] Eihän se mikään pakko ole. Kuitenkin on havaittu, että terveimmät vanhukset löytyvät väliltä 25-30. Ei se tarkoita, että sinun pitäisi painaa sen verran tai, että olisiy terveempi painavampana.

[/quote]

Suurin osa vanhemmista ihmisistä taitaa kuulua porukkaan, joiden BMI on  25 -30. Tästä joukosta osa saattaa sairauksien vuoksi pudota joukkoon, joiden BMI on alle 25.   Voidaanko sitten tästä vetää johtopäätös, että joukkoon 25 -30 kuuluvat ovat terveimpiä? 
[/quote]

Toki tuo on yksi tekijä. Mutta onhan sillekin syynsä, että iso osa tuon ikäisistä on Bmi välillä 25-30. ;-)

Vierailija
24/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 11:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 09:30"] [quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 09:21"]Osa ihmisistä voi henkisesti huonosti ja osa on tosi stressaantunut ja arjen kuormittama. Jotkut sitten ovat vaan välinpitämättömiä. [/quote] Juuri näin. Itsellä esim. syömisten tarkkailu on viimeisenä mielessä, kun elämä on kuormittavaa. En vaan jaksa. Taustalla vakava, toistuva masennus, joten en vain voi stressatakaikesta tai olisin osastokamaa. Viimevuosina olen lihonut 30 kg, koska olen syönyt mitä sattuu stressin ja surun.vuoksi. nyt on helpottanut ja taas on elämäntaparemontti päällå. Toki oypyrin aina pysyvään muutokseen, mutta menetykset ka vastoinkäymiset ovat toistaiseksi tulleet väliin. Nyt pyrin muuttamaan tapojani vähän kerrallaan. Jos tällö kertaa jaksaisin myös vastoinkäymisten kohdatessa sitoutua terveelliseen syömiseen. [/quote] Eihän sitä syömistä tarvitse mitenkään tarkkailla kun on raskasta (ja juu niin on kaikilla). Syö kuten ennenkin: hyvää terveellistä itse laitettua kotiruokaa. Herkkujakin vaikka lohdutukseksi mutta pakkoko on mättää säkkitolkulla? Tuo lohtusyöminen on niiiiin huono perustelu - sitä on jokaisella mutta jotkut vain osaavat silloinkin syödä kohtuudella. Miksi lohduttautua sipseillä, mäkkärillä, kilolla irtsareita eikä esim hyvällä pihvillä, ravuilla ja lasillisella valkoviiniä, mansikoilla ja lasillisella skumppaa, tummalla suklaapalalla ja espressolla... valintoja valintoja... [/quote] Sä et selkeästi ymmärrä käsitettä syömishäiriö.olet juuri niitä typeriä, jotka kuvittelevat että kun jokin asia on itselle helppoa, se on sitä muillekin.

[/quote]

Huoh, ei kaikilla lihavilla, masentuneilla ja stressaantuneilla voi olla syömishäiriötä! Ennen ei edes tiedetty sellaista termiä... on vissiin hienoa olla "erityinen". Ymmärrän ne joilla on virallinen diagnoosi mutta av-diagnoosia en noteeraa.
[/quote]

Itsehän sä täällä niitä diagnooseja jakelet, tai olet ottamassa pois. Mä en jatkosaa noteeraa sun kaltaisia pölkkypäitä!

Vierailija
25/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä se on kun naiset keskittyy uraan. Mennään timminä haastatteluun ja saadaan paikka. Sitten lässähdetään kun on työpaikka nalkissa. Ei ole vielä oppinut työpaikan ja miehen eroa vaan kuvittelee, että molemmista vaan kupataan rahaa.

Vierailija
26/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:57"]Naiset alko heti puolustella: "mutku miehetkin" :DD

Miksi? Vaikka aloittaja tuskin edes on mies. 
[/quote]

No siksi että ap:n kommentista voi tulla sellainen ajatus että vain naiset lihovat mikä ei pidä paikkaansa [quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:57"]Naiset alko heti puolustella: "mutku miehetkin" :DD

[/quote][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:57"]Naiset alko heti puolustella: "mutku miehetkin" :DD

[/quote][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:57"]Naiset alko heti puolustella: "mutku miehetkin" :DD

[/quote]

No siksi että aloittajan kommentti voisi tarkoittaa etteivät miehet liho, mikä ei pidä paikkaansa. Miehet lihovat enemmän. Tai sitten voisi ajatella että ap: n mielestä vain naisten lihominen on vastenmielistä mutta miesten ei, jolloin siitä ei tarvitse keskustella.

Ap olisi voinut sanoa että ihmiset lihovat, mutta koska valitsi naiset, on hänellä joko väärää tietoa tai jostain syystä häntä ei kiinnosta miesten lihominen.

Vierailija
27/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myönnän, että olen lihonut hoikasta nuoresta naisesta pyöreähköksi vähän vanhemmaksi naiseksi parissa vuodessa. Syynä tähän on yksi kertaisesti kuormittava työ. En jaksa edes ajatella työpäivän jälkeen lähteväni lenkkipolulle, sen sijaan huomaan palkitsevani itseäni ruoalla. En syö juurikaan herkkuja, vaan vain enemmän tavallista ruokaa. Paha tapa, josta yritän päästä irti. Olen nyt kyllä ryhdistäytynyt, kun vaatteet ovat alkaneet kiristää. Olen päättänyt, että isompia en osta, vaan laihdutan mielummin. 

Vierailija
28/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas on järkyttävää, miten ihmiset vanhenevat. Eivätkö he voisi pysyä nuorekkaina ja kauniina (n. 20 v. ikäisenä) sen sijaan että muuttuvat ulkonäöltään. Ryppyjä yäk, vartalon muutoksia yök loputtomiin. Se että maailmalla nähdään nälkää ja paetaan sotia, on pikkuseikka tämän rupsahtamisen rinnalla. Tulkaa nyt järkiinne hyvät ihmiset ja käykää vaikka dementiaosastoilla katsomassa, mihin vanheneminen voi johtaa. Sen jälkeen kyllä pysytte nuoruuden kuosissanne, takaan sen! Lihavuus on rumaa, vanhuus on rumaa, köyhyys on rumaa, tyhmyys ja ulkonäkö viimeisen päälle tavoiteltavaa.

Vierailija
29/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää, miten miehet eivät osaa kirjoittaa. Antaa todella tyhmän kuvan, ja tappaa kaikenlaisen kiinnostuksen alkumetreillä. Me naiset voimme toki  joskus lihoa, mutta emme lihota.

Vierailija
30/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 09:51"]

https://www.thl.fi/fi/tutkimus-ja-asiantuntijatyo/hankkeet-ja-ohjelmat/kansallinen-lihavuusohjelma-20122015/lihavuus-lukuina/lihavuuden-yleisyys-suomessa

Kyllä suomalaiset ovat erityisen lihavia: 56% on vähintään ylipainoisia (bmi 25+), ellei jopa lihavia (bmi 30+). Euroopan keskiarvo lihavuudessa on 16%. Euroopan kärkitilastoihin ei sentään päästä kiitos superläskien brittien ja irkkujen, ja etelässä lihavuus on yleisempää kuin meillä. Vertailun vuoksi 2/3 jenkistä on väh. ylipainoisia, eli ei nyt niin kovin kauas jäädä.

Ja miehet ovat Suomessa paljon lihavampia kuin naiset. 60% miehistä on vähintään ylipainoisia. 

[/quote]

Jep. Lomailin kesällä Ranskassa ja tunsin itseni tankiksi paikallisten sorjattarien keskellä. Ja BMI minulla 20.

Vierailija
31/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 12:02"]

Kuulun ihmisiin, jotka vain eivät liho. Joku on todennut, että en varmaan syökään kovin paljon ja ehkä se pitää paikkansa. Ihmisten pitäisi opetella syömään vähemmän. Keho tottuu tiettyyn ravintomäärään. Kun on opetellut tietyn ruokailurytmin, se on luontevaa, eikä halua ahmia koko ajan.

[/quote]

Täällä toinen, joka ei vain liho. Olen joskus mättänyt oikeasti kaksin käsin ruokaa esim. koko kevään (ts. useamman kuukauden) ja paino on noussut kilon tai pari. Ja sitten kun olen alkanut dieetin, tuo pari kiloa on plopsahtanut pois parin ensimmäisen päivän aikana. Että ei oikein motivoi syödä terveellisesti. Ikää nyt 31, olen odotellut milloin se aineenvaihdunnan hidastuminen alkaa.

Vierailija
32/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:20"]

Olen ollut samassa työpaikassa nyt kahdeksan vuotta ja moni työpaikan naisista on tuona aikana lihonut. Ovat muuttuneet vähän pyöreästä sairaalloisen ylipainoisiksi. Näitä naisia tulee heti mieleen useita, paljon laihduttaneita vain kaksi. Eikö ihmiset itse huomaa lihomistaan ajoissa vai mikä on? Sen tajuan, että kiloista on vaikea päästä eroon.

[/quote]

Jos kilot kertyy pikkuhiljaa vuosien varrella,ei siihen välttämättä itse kiinnitä huomiota.Silloin vasta kun vaaka näyttää kolminumeroista lukua ja vaatteet pitää ostaa erikoisliikkeestä.

T:Vaivihkaa lihonut

Vierailija
33/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:08"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 12:02"]

Kuulun ihmisiin, jotka vain eivät liho. Joku on todennut, että en varmaan syökään kovin paljon ja ehkä se pitää paikkansa. Ihmisten pitäisi opetella syömään vähemmän. Keho tottuu tiettyyn ravintomäärään. Kun on opetellut tietyn ruokailurytmin, se on luontevaa, eikä halua ahmia koko ajan.

[/quote]

Täällä toinen, joka ei vain liho. Olen joskus mättänyt oikeasti kaksin käsin ruokaa esim. koko kevään (ts. useamman kuukauden) ja paino on noussut kilon tai pari. Ja sitten kun olen alkanut dieetin, tuo pari kiloa on plopsahtanut pois parin ensimmäisen päivän aikana. Että ei oikein motivoi syödä terveellisesti. Ikää nyt 31, olen odotellut milloin se aineenvaihdunnan hidastuminen alkaa.

[/quote]

Mä olen ilmeisesti samanlainen. Muutaman (3-4) viikon ulkomaan lomilla syön paljon enemmän kuin kotona ja hiilaripitoisempaa ruokaa. Ihan normaalia syödä 2-3 ruokalajin ateria kahdesti päivässä, jäätelöä ja kunnon aamiainenkin. Viimeiseltä  reissulta tuli 1,5 kiloa lisää ja se on jo poissa, palasimme Suomeen lauantaina. Ja ikää jo 50+

Vierailija
34/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kiinnittänyt huomiota kenenkään mittoihin töissä. Nirsoilevat ruokailijat kyllä pitävät huolen pysyäkseen esillä. Kukaan ei jaksa enää heistä kiinnostua.

Vierailija
35/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 09:16"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 09:13"]Tunnen oloni hyväksi, kun BMI on 21 -22 enkä ole suinkaan laiha. Arvot 25 - 30 olisivat todella ihan liikaa, vaikka ikää on jo reippaasti yli 65 vuotta. [/quote] Eihän se mikään pakko ole. Kuitenkin on havaittu, että terveimmät vanhukset löytyvät väliltä 25-30. Ei se tarkoita, että sinun pitäisi painaa sen verran tai, että olisiy terveempi painavampana.

[/quote]

Suurin osa vanhemmista ihmisistä taitaa kuulua porukkaan, joiden BMI on  25 -30. Tästä joukosta osa saattaa sairauksien vuoksi pudota joukkoon, joiden BMI on alle 25.   Voidaanko sitten tästä vetää johtopäätös, että joukkoon 25 -30 kuuluvat ovat terveimpiä? 

Vierailija
36/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 12:26"]

Täällä lihoi mies reippaasti ja ihan vain puolessa vuodessa. Taisivat itseltä lähteneet raskauskilot siirtyä hälle, kyllä inhottaa ja miestä ei tunnu paljon hetkauttavan

[/quote]

Minäkin olen havainnut raskauksien lihottavan miehiä enemmän kuin naisia.

Vierailija
37/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktahan on, että miehissä on enemmän ylipainoisia kuin naisissa.

Vierailija
38/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoavat

Vierailija
39/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut avat uutista, mutta just on Iltalehden sivuilla juttu että jotkut ihmiset eivät laihdu tai että se on paljon vaikeampaa heille kuin toisille.

Tiedoksi teille jotka moralisoitte heitä jotka eivät viitsi edes yrittää.

Ihmiset eivät ole homogeenistä massaa, näissäkään asioissa.

Vierailija
40/87 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua niin raivostuttaa -asiassa kuin asiassa- nämä jotka käyttävät itseään mittana sille mikä on normaalia ja kuinka sen perusteella jokaikisen ihmisen tulisi toimia samoin, masentuneiden vain päättää olla reippaita, lihavien vain syödä vähemmän jne.

Kuinka vaikeata on tajuta että eri ihmisillä on eri taustat, systeemit jne. Ei samat lääkkeetkään toimi kaikilla samasta vaivasta kärsivillä samallatavalla, siitäkin voisi ehkä päätellä jotain?

Enkä selittele ja puolustele omaa painoani, olen hoikka. Ärsyttää vain joidenkin yksinkertaisuus ja aiheeton ylimielisyys.