Lähipiirini VIHAA tyttövauvani tulevaa nimeä! :(
Otsikossahan se jo tulikin. Ensi viikolla tyttö saa virallisesti nimensä ja lähipiiri painostaa mua päivittäin muuttamaan jo päätetyn nimen. Huippuhetki oli kun yksi sukulainen totesi nimen olevan sopiva rumalle, lihavalle ja ilkeälle vanhallepiialle. Harmittaa ihan hirveästi, ei olisi varmaan pitänyt kertoa nimeä etukäteen kellekkään.
Kommentit (360)
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:58"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:55"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:46"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:33"] [quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:23"] [quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:18"] En ota nyt kantaa noihin nimiin, mutta en suosittele, että lapsen jokaisessa nimessä on R (tai S). Ihan puhevikojen takia. Minulla on 10-vuotias tyttö, jonka R:ä ei ole vieläkään saatu kunnolla korjattua, vaikka sitä on yritetty puolet hänen elämästään. Tuon ikäiselle puhevika on niin iso juttu, että hän on alkanut puhua pienen pienellä äänellä, josta on vaikea saada selvää, koska hän häpeää R-äännettään. Nyt tässä tilanteessa olen vain äärimmäisen kiitollinen, ettei lapseni etunimessä ole R:ä. Saa tyttö-riepu edes nimensä sanottua, vaikka muuten häpeää puhumista. Ihan tällaisen näkökulman vain halusin tähän keskusteluun tuoda. [/quote] Miksi r tai s? On niitä muitakin vikoja. Meillä esimerkiksi lapsemme ei sano k-kirjainta. Eikä aiemmin sanonut h:takaan. Samoin l-vika voi olla. Tai muuten vaan vaikka tulla jotain ääntämisongelmia. Naurettavaa aina tuo r-vialla demonisointi kun kaikenlaisia riskejä muitakin on. Tuskin kukaan lapsen sukunimeäkään muuttaa r tai s:n takia. [/quote] R ja S on yleisimmät. Muut äänneviat on sen verran harvinaisempia (kouluikäisellä tai vanhemmalla!), että riski siihen on todella pieni. Kun taas riski pysyvään R- tai S-vikaan on huomattavasti suurempi. Minkä ikäinen sinun K-vikainen lapsesi on? Tuskin 10, niin kuin meidän R-vikainen. Kyllä se on lapselle tosi iso juttu ja vaikuttaa itsetuntoon merkittävästi. [/quote] On alle 10 kyllä, mutta ethän tosissasi ole ehdottamassa että mahdollinen r- tai s-vika olisi nimenannossa ratkaisevana perusteena? Ja luuletko, että sitä lasta kiinnostaa kuinka yleistä mikäkin äänevika tilastollisesti on, jos itselle sattuukin se harvinaisempi muoto? Parempi vaan opettaa lapselle avaimet hyvään itsetuntoon, tuollainen elämänpelko ja kaikki mahdolliset uhat ja riskit etukäteen huomioiva asennoituminen ei kuitenkaan auta asiaa millään tavalla. [/quote] En ole hän, jonka lapsella r-vika, mutta meillä lapselle nimeä mietittäessä emme halunneet missään nimessä etunimeen R- tai S-kirjainta mahdollisen äänneongelman takia. Miehelläni on r-vika ja hän ei halunnut pojalleen samaa kohtaloa, ettei omaa etunimeään osaa sanoa.
[/quote]
Mites sukunimi? Onko kumpaakaan kirjainta siinä?.
[/quote]
S löytyy sukunimestä. Mun miehelle siis oli ihan todella todella tärkeää se ettei nimessä ok varsinkaan R-kirjainta. Onneksi löytyi kiva nimi pojalle ilman ärrää ja ässää. Ei mulle olis varmaan tullut itselleni mieleen valita nimeä sen mukaan mitä kirjaimia siinä on, jos miehellä ei olisi kyseistä ongelmaa ja siitä aiheutunutta harmia lapsuudessa ja nuoruudessa.
Minä tunnen yhden ursulan, työkaveri. Nuori kaunis nainen, uskomattoman kiltti ja lempeä. Hänellä menee elämässä hyvin, kaksi pientä ihanaa lasta ja mies. Minusta ursula on nimenä kivan omaperäinen ja erikoinen.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:09"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:58"]
Viimeistään tämän ketjun jälkeen on pakko todeta että porukka täällä on pohjasakkaa. Luulisi että ketjuun on kommentoinut joukko 8-9-vuotiaita pikkupoikia jotka lällättelevät ala-asteen pihalla.
Lapsillani on erilaiset, vanhahtavat ja kansainväliset nimet ja jokainen heistä kantaa nimensä ylpeänä.
[/quote]
Jos ei ole ihan uuno, niin tajuaa, että ap on sosiopaattitrolli, joka on aloittanut ketjun, jotta saisi haukkua tätä nimeä ihan itse, lähes kaikki kiusaamisvastaukset ovat omiaan... ei nykylapsetkaan ole noin sairaita kuin tuo luonnehäiriöinen ihminen, joka tänne av:lle tekee trolleja sekä haukkuu jenni vartiaista ja muita blogisteja, näissä kyllä on muiakin kommentoijia näissä blogistiketjuissa.
[/quote]
Oletko tosissasi kommenttisi kanssa? Sosiopaatiksi minua ei vielä tämän nimiasian takia ole kutsuttukkaan! Olen itku silmässä lukenut palstan ilkeitä kommentteja ja vuoroin katsonut tyttöä, ja nyt tarvitsee sitten vielä lukea vastaavia kommentteja. Itselläni on tavallinen etunimi, mutta pieni porukka kiusasi minua eksoottisen sukunimeni vuoksi koulussa. En tosin välittänyt siitä, sillä kavereita riitti muutamasta kiusaajasta huolimatta. En ymmärrä miten yksikään bloggaaja (tai Jenni Vartiainen) liittyy tähän ketjuun, onko joku epäsuosiossa oleva bloggaaja nimeltään Ursula Orvokki? AP
Mä tykkään Ursula Orvokki nimestä. Nätti olisi myös toisinpäin Orvokki Ursula.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:09"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:58"]
Viimeistään tämän ketjun jälkeen on pakko todeta että porukka täällä on pohjasakkaa. Luulisi että ketjuun on kommentoinut joukko 8-9-vuotiaita pikkupoikia jotka lällättelevät ala-asteen pihalla.
Lapsillani on erilaiset, vanhahtavat ja kansainväliset nimet ja jokainen heistä kantaa nimensä ylpeänä.
[/quote]
Jos ei ole ihan uuno, niin tajuaa, että ap on sosiopaattitrolli, joka on aloittanut ketjun, jotta saisi haukkua tätä nimeä ihan itse, lähes kaikki kiusaamisvastaukset ovat omiaan... ei nykylapsetkaan ole noin sairaita kuin tuo luonnehäiriöinen ihminen, joka tänne av:lle tekee trolleja sekä haukkuu jenni vartiaista ja muita blogisteja, näissä kyllä on muiakin kommentoijia näissä blogistiketjuissa.
[/quote]mitä hel...? Oletko ihan tosissasi? Menee jo vainoharhaisuuden puolelle tuo kommentti.
Mielestäni tyttäresi nimi on kaunis. Ja jos hän ei nimestä Ursula vaikka sitten kouluikäisenä pidä niin tunnen itsekin monta jotka käyttävät toista tai kolmatta nimeä, kun eivät ensimmäisestä pidä tai se ei heidän mielestään sovi heille. Mutta kuten jo totesin kauniin nimen lapsesi on saamassa, älä vaihda sitä sukulaisten painostuksesta.
Ursula on kaunis nimi! Tiedän tytön jolla Ursula toisena nimenä mutta käyttää sitä kutsumanimenään.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:16"]
Oletko tosissasi kommenttisi kanssa? Sosiopaatiksi minua ei vielä tämän nimiasian takia ole kutsuttukkaan! Olen itku silmässä lukenut palstan ilkeitä kommentteja ja vuoroin katsonut tyttöä, ja nyt tarvitsee sitten vielä lukea vastaavia kommentteja. Itselläni on tavallinen etunimi, mutta pieni porukka kiusasi minua eksoottisen sukunimeni vuoksi koulussa. En tosin välittänyt siitä, sillä kavereita riitti muutamasta kiusaajasta huolimatta. En ymmärrä miten yksikään bloggaaja (tai Jenni Vartiainen) liittyy tähän ketjuun, onko joku epäsuosiossa oleva bloggaaja nimeltään Ursula Orvokki? AP
[/quote]
Ap, vähän ot mutta entä jos niitä kavereita ei riitä? Sua itseäsi on kiusattu ja nyt luotat siihen että tottakai sinun lapsesi ilman muuta hanskaa mahdollisen kiusaamisen samalla lailla kuin sinä? Toivottavasti ja todennäköisesti asiasta ei tule minkäänlainen ongelmaa, mutta te joilla on ollut kaikki hyvin ette välttämättä tajua että aina tilanne ei ole niin ruusuinen. Reippaimmallekin ja sosiaalisimmalle pariskunnalle voi tulla älyttömän arka lapsi, tästä on esimerkki omassa suvussa. Minäkin tiedän miltä tuntuu kun ei ole sosiaalisia taitoja sanoa kiusaajille vastaan ja kaveritkin on niin nynneröitä että sama tilanne. Siinä sitten joutuu vuosikausia häpeämään itseään vähän väliä ja mua ei edes kiusattu pahasti! Elämä itsessään tuo lapsille jo ihan riittävästi haasteita, mä en varta vasten vanhempana niitä menisi järjestämään sillä mentaliteetilla että no kyllä se pärjää. Enkä todellakaan sano tätä ilkeyksissäni vaan pikemminkin pala kurkussa meidän arempien lasten puolesta.
Saksalaisittain lausuttuna Ursula on ihan ok, mutta suomeksi se ei kuulosta kauniilta; uRRRRRsula. Entäs kansainvälisyys muuten? Onko Ööööösjylä ap:sta kiva?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:29"]
[/quote]
Ap, vähän ot mutta entä jos niitä kavereita ei riitä? Sua itseäsi on kiusattu ja nyt luotat siihen että tottakai sinun lapsesi ilman muuta hanskaa mahdollisen kiusaamisen samalla lailla kuin sinä? Toivottavasti ja todennäköisesti asiasta ei tule minkäänlainen ongelmaa, mutta te joilla on ollut kaikki hyvin ette välttämättä tajua että aina tilanne ei ole niin ruusuinen. Reippaimmallekin ja sosiaalisimmalle pariskunnalle voi tulla älyttömän arka lapsi, tästä on esimerkki omassa suvussa. Minäkin tiedän miltä tuntuu kun ei ole sosiaalisia taitoja sanoa kiusaajille vastaan ja kaveritkin on niin nynneröitä että sama tilanne. Siinä sitten joutuu vuosikausia häpeämään itseään vähän väliä ja mua ei edes kiusattu pahasti! Elämä itsessään tuo lapsille jo ihan riittävästi haasteita, mä en varta vasten vanhempana niitä menisi järjestämään sillä mentaliteetilla että no kyllä se pärjää. Enkä todellakaan sano tätä ilkeyksissäni vaan pikemminkin pala kurkussa meidän arempien lasten puolesta.
[/quote]
Kelläpä ei olisi ollut kakarana jotain toista kakaraa, joka ei kateuttaan tai ilkeyttään olisi toista tavalla tai toisella kiusannut. Huoh... En muista omista kouluajoistani yhtään tapausta, jossa kiusaamisen syy olisi ollut nimi. Ja esimerkiksi mun luokallani on ollut monta Ursulaa pahempaa.
Ursula ja Orvokki ovat mielestäni oikein kauniita ja persoonallisia nimiä verrattuna niiden sijaan esitettyihin Lilaan ja Augustaan, jotka luovat tyystin toisenlaista tunnelmaa ja toisia mielikuvia. Fiilis on tärkeä, ja mielestäni Ursula ja Orvokki sopivat hyvin yhteen. Lila + Orvokki olisi vähän kuin sama ajatus kahteen kertaan - aika tylsää! Pidä oma pääsi ja omat mieltymyksesi. Lapsi oppinee kyllä pitämään nimistään ja elämään niiden kanssa. Itsellänikin on "erikoinen" nimi, josta jotkut ovat ihastuneet ja toiset vihastuneet, mutta olen paljon mieluummin omannimiseni kuin vaikka joku (mielikuvitukseton tusina-)Sanna. Erityiselle ihmiselle erityinen nimi!
Olen tyytyväinen meidän päätökseemme olla kertomatta lapsemme nimeä etukäteen muille, koska esim. tämän ketjun perusteella olemme siten säästäneet itsemme paljolta mielipahalta ja päänvaivalta. Olemme miehen kanssa yhdessä valinneet ne meidän mielestämme kauniit, merkitykselliset, yhteensointuvat ja lapsellemme sopivat nimet :) Kuten tekin!
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:32"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:29"]
[/quote]
[/quote]
Kelläpä ei olisi ollut kakarana jotain toista kakaraa, joka ei kateuttaan tai ilkeyttään olisi toista tavalla tai toisella kiusannut. Huoh... En muista omista kouluajoistani yhtään tapausta, jossa kiusaamisen syy olisi ollut nimi. Ja esimerkiksi mun luokallani on ollut monta Ursulaa pahempaa.
[/quote]
Suurimmalla osalla ei ollut ainakaan minun lapsena käymissäni kouluissa. Minä esim. kuuluin neljän tytön ryhmään ja ainoastaan minua nälvittiin jatkuvasti yhden muista erottuvan fyysisen ominaisuuden takia. Kaverit saivat olla rauhassa koska olivat niin hajuttomia ja mauttomia, mutta eivät he myöskään uskaltaneet minua puolustaa näitä luokan suosituimpia kiusaajia vastaan. Niin että nielin sitten vaan sen kaiken, kerran yritin nousta niitä vastaan ja siitä seurasi kahta kauheampaa nälvimistä, opinpahan kerralla.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:32"]
Ursula ja Orvokki ovat mielestäni oikein kauniita ja persoonallisia nimiä verrattuna niiden sijaan esitettyihin Lilaan ja Augustaan, jotka luovat tyystin toisenlaista tunnelmaa ja toisia mielikuvia. Fiilis on tärkeä, ja mielestäni Ursula ja Orvokki sopivat hyvin yhteen. Lila + Orvokki olisi vähän kuin sama ajatus kahteen kertaan - aika tylsää! Pidä oma pääsi ja omat mieltymyksesi. Lapsi oppinee kyllä pitämään nimistään ja elämään niiden kanssa. Itsellänikin on "erikoinen" nimi, josta jotkut ovat ihastuneet ja toiset vihastuneet, mutta olen paljon mieluummin omannimiseni kuin vaikka joku (mielikuvitukseton tusina-)Sanna. Erityiselle ihmiselle erityinen nimi!
Olen tyytyväinen meidän päätökseemme olla kertomatta lapsemme nimeä etukäteen muille, koska esim. tämän ketjun perusteella olemme siten säästäneet itsemme paljolta mielipahalta ja päänvaivalta. Olemme miehen kanssa yhdessä valinneet ne meidän mielestämme kauniit, merkitykselliset, yhteensointuvat ja lapsellemme sopivat nimet :) Kuten tekin!
[/quote]
Olen kanssasi samaa mieltä. Lila Orvokki ei ole mielestäni hyvä nimivaihtoehto - se kuulostaa yhtä oudolta kuin Aava Meri.
Nimen kertominen etukäteen oli todella suuri vikatikki. Tämä mielipahan määrä on tullut yllätyksenä; haluaisin vain nauttia vauvasta (ja hänelle valitsemastamme nimestä). Ursula Orvokki herättää varmasti erikoisuutensa vuoksi sekä ihastusta että vihastusta, huomaahan sen jo tämän ketjun pituudesta, mutta tyttö on vain niin Ursulan näköinen. Monen assosioima paksu tukka hänellä jo onkin :) AP
Olen todella pahoillani, mutta ymmärrän sukulaisiasi. Ursula Orvokki on aivan järkyttävän ruma nimi. Ymmärrän jos perinteisistä ja vanhoista nimistä pitävät ihmiset kannattavat sitä, mutta ajattele vähän lastasi, joka joutuu kantamaan nimeä. En tiedä ketään alle keski-ikäistä jonka mielestä Ursula olisi kaunis nimi. Onneksi sen voi sitten vaihtaa..
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:26"]Sukulaiset ehdottavat Emmi Karoliinoja ja Olivia Amandoja. Mielestäni em. nimistä puuttuu sielu ja persoona. Onpahan lapsen täti todennutkin, ettei tule koskaan kutsumaan tyttöä Ursulaksi. Katson tyttöä, enkä osaa kuvitella hänelle muuta nimeä, kuin tuon Ursula Orvokin. Todella paska fiilis tuli muutamasta kommentista täälläkin. AP
[/quote]
Jos kerran mielestäsi lapsi on selvästi Ursula, niin sitten annat hänelle sen nimen!
Minun mielestäni Ursula on kaunis ja harvinainen tytön nimi! Ehdottomasti parempi kuin joku Jenni tai Emmi tai Aada tai Iida :)
Jos antaa noin pitkän nimen lapselle, pitäisi miettiä mikä lempinimi siitä lopulta tulee ja onko se parempi, neurtraali, kauheampi kuin koko nimi. Molemmat Ursula ja Augusta ovat musta nimina sellaisia ettei mun kaveripiirissä olis ainakaan ketään kutsuttu niillä, vaan ne ois väätyneet muotoon Ursa ja Aku (tai jotain sellaista.). Ainakin Ulriikasta sais Ullan...
Ursula Orvokki on kaunis ja vahva nimi. Pidä vain pääsi, äläkä välitä sukulaisista. Voisin itse myös kuvitella pienen tytön nimeltään Opri Augusta. Ihania vanhoja nimiä!
Ursula on kyllä yksi hirveimpiä nimiä mitä on.
Sisareni anoppi käyttää heidän lapsestaan lapsen toista nimeä koska sisareni puolisonsa kanssa antoivat lapselle etunimen joka ei miellyttänyt anoppia. Yritti kyllä ennen ristiäisiä painostaa vaihtamaan nimen. Mielestäni epäkohteliasta, pikkumaista ja käsittämätöntä, anoppi on liudan lapsiaan jo saanut nimetä joten antakoon nyt muiden nimetä omat lapsensa. Ja nimi on toki erikoisempi mutta ihan suomalainen ja aiemminkin annettu, ei mikään uusi nimi eikä myöskään mikään muunnos tai wt-nimi.
Olen sitä mieltä että jokainen nimetköön lapsensa ihan itse ja oman makunsa mukaan, toki vähän pitää miettiä ettei hankaloita lapsen elämää kohtuuttomasti nimellä. Mutta muilla kuin vanhemmilla ja nimilautakunnalla ei ole asiaan sanomista.
Vähän ohi aiheen, mutta kuitenkin. Ensimmäisen lapseni työnimi oli Orvokki. Mielikuva kauniista orvokki-kukasta, sametin sinisistä kauniista tummista kukista. Orvokki olisi annettu lapselle toiseksi nimeksi, mutta tulikin poikavauva. Orvokki on mielestäni niin kaunis nimi.