Millä perusteella lapselle annetaan erittäin tavallinen nimi
En tarkoita nyt sellaista muotinimeä vaan perinteistä joka on aina ollut suosittu. Vaikkapa joku Juha tai Anna. Onko tarkoituskin antaa ikään kuin hajuton ja mauton nimi, ettei vaan esimerkiksi syrjittäisi?
Kommentit (23)
Ihan vaikka siksi että tykkää nimestä..?
Mä annoin suht tavallisen nimen, koska mulla itselläni on erikoinen ja vihaan sitä, että kaikki kysyvät onko se minun oikea nimeni, tai kuulevat/kirjoittavat sen väärin.
Musta esimerkiksi Anna on tosi kaunis nimi, klassinen, ajaton ja kansainvälinen.
Se oli ehdolla meillä tytön nimeksi mitta tulikin poika joka sai myös klassisen ajattoman nimen.
Niinpä! Mun mielestä kaikkien pitäis antaa nimex Adelehhh tai esim. Rihanna!
Meidän lapset nimetty edesmenneiden isovanhempien mukaan. Kummankin nimi juuri tällainen klassinen ajaton nimi :) Ei ole meidän talouteen mitään Certtu-Perttuleita tulossa.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:42"]
Musta esimerkiksi Anna on tosi kaunis nimi, klassinen, ajaton ja kansainvälinen. Se oli ehdolla meillä tytön nimeksi mitta tulikin poika joka sai myös klassisen ajattoman nimen.
[/quote]
Olet oikeassa, tytöiltä oli vaikea keksiä esimerkkiä, pojilla sen sijaan tällaisia tavisnimiä on lukuisia.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:44"]
[/quote]
Ääripäiden välillä on vaihtoehtoja, esim. Juhan sijaan Johannes tai Juhana.
Minulla oli todella erikoinen ja myös todella ruma nimi. Joka toinen lapsi ja useampi aikuinenkin aina siihen tarttui. "Onko se ihan oikeasti sun nimi? Miten se kirjoitetaan? Siis onko se ihan oikeasti joku nimi? Hihihihi!" jne.
Omilla lapsillani on näin ollen top50-nimet. Ovat nimiinsä huomattavasti tyytyväisempiä kuin minä nyt todellakin jo entiseen nimeeni.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:44"]
[/quote]
[/quote]
Jos vanhemmat eivät halua antaa nimeksi Johannesta tai Rihannaa vaan Juhan. Onko se väärin vain, koska nimi on tavallinen?
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:44"]
Meidän lapset nimetty edesmenneiden isovanhempien mukaan. Kummankin nimi juuri tällainen klassinen ajaton nimi :) Ei ole meidän talouteen mitään Certtu-Perttuleita tulossa.
[/quote]
Mutta esimerkiksi Kerttu on jo paljon yksilöllisempi kuin vaikkapa Sanna, olematta mikään certtu-yamppa brooke
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:49"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:44"]
[/quote]
Mutta esimerkiksi Kerttu on jo paljon yksilöllisempi kuin vaikkapa Sanna, olematta mikään certtu-yamppa brooke
[/quote]
Sanna on todella harvinainen nimi nykylasten keskuudessa. Veikkaan, että aloittajalla on vaan jäänyt mielikuva suosituista nimistä omasta ikäluokastaan, esim. Juha, Sanna, Anna..
Jospa lapsi vaan näytti Annalta tai Juhalta?
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:49"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:44"] Meidän lapset nimetty edesmenneiden isovanhempien mukaan. Kummankin nimi juuri tällainen klassinen ajaton nimi :) Ei ole meidän talouteen mitään Certtu-Perttuleita tulossa. [/quote] Mutta esimerkiksi Kerttu on jo paljon yksilöllisempi kuin vaikkapa Sanna, olematta mikään certtu-yamppa brooke [/quote] Sanna on todella harvinainen nimi nykylasten keskuudessa. Veikkaan, että aloittajalla on vaan jäänyt mielikuva suosituista nimistä omasta ikäluokastaan, esim. Juha, Sanna, Anna..
[/quote]
No sehän jo kertoo siitä, että yleinen nimi on häirinnyt heitä, jos eivät sitä enää lapsilleen anna.
No varmaan sen perusteella, että vanhemmat ovat tykänneet nimestä. Ei siihen mitään kummallisempaa analyysia tarvita.
Meillä toisella lapsella on harvinainen nimi ja toisella suht yleinen.
Koska sukunimi on niin erikoinen, ettei yhtään saman nimistä ole kuitenkaan koko maailmassa. Eikä ole kivaa tavata etu- JA sukunimeä.
Meidän flikka sai nimensä erään kirjasarjan päähenkilön mukaan. Ihastuin hahmoon ja sitä kautta myös nimeen jo teininä. Saman nimen olisi äitini halunnut etunimekseni (on nyt toinen nimeni) samasta syystä. Jos hahmon nimenä olisi ollut vaikka Hermiinatar, niin luultavasti olisin halunnut tyttärestäni Hermiinataren :D.
.
Tämä yleinen nimi sattui olemaan myös mieheni isoäidin nimi... Ja monen kymmenentuhannen muun suomalaisen naisen nimi. Me ei miehen kanssa nimeä valittu tilastojen mukaan, vaan omien mieltymystemme :).
Sattuisko se nimi olee tavallinen koska joskus se on ollut erikoinen ja näin siitä on tullut muotinimi? Tuliko mieleen että joku vaan tykkää jostain tietystä nimestä eikä mieti kuinka "tavallinen" se on jonku mielestä? Miksi kaikkien pitäisi keksiä jokin tosi erikoinen nimi? Jos kukaan ei nimeäisi lastaan Juhaksi vaan Juhanaksi, minkä luulet 20 vuoden päästä olevan ihmisten mielestä tavallisen tylsä nimi ja mikä olisi se erikoinen?
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:59"]
Sattuisko se nimi olee tavallinen koska joskus se on ollut erikoinen ja näin siitä on tullut muotinimi? Tuliko mieleen että joku vaan tykkää jostain tietystä nimestä eikä mieti kuinka "tavallinen" se on jonku mielestä? Miksi kaikkien pitäisi keksiä jokin tosi erikoinen nimi? Jos kukaan ei nimeäisi lastaan Juhaksi vaan Juhanaksi, minkä luulet 20 vuoden päästä olevan ihmisten mielestä tavallisen tylsä nimi ja mikä olisi se erikoinen?
[/quote]
Kyse on nimenomaan nimistä joita on koko ajan annettu ja joita on niin paljon ettei varsinaista esikuvaa tai alkulähdettä ole löydettävissä.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:44"]
[/quote]
[/quote]
Ne sopii vain toiseksi nimeksi
Ehkä lapsen vanhemmat tykkäävät siitä nimestä? Tai haluavat nimetä lapsensa esim. jonkun rakkaan sukulaisen mukaan.