110m2 talo, onko toimiva pohja?
Hei,
suunnittelemme omakotitaloa, ja tällä hetkellä meille tuleva pohjapiirros ei täysin miellytä minua. Oikeastaan isoin puute on se, että en saa arkieteistä tai vaatehuonetta eteisen läheisyyteen. Ideat pyörivät samaa rataa, joten katsotaan, löytyisikö täältä kuuluisalta av palstalta apua:
Kodinhoitohuone/pukeutumistila on pakko sijoittaa tontin vuoksi oikeaan tai vasempaan yläreunaan, koska takapihalle tulee palju ja myöhemmin myös pihasauna.
Jos muuttaisit pohjaa, niin mitä tekisit? Tuo läpitalon keittiö+oh on molempien toive, ja tontin sijoittelunkin kannalta fiksuin vaihtoehto.
Jos et muuttaisi pohjaa/saa keksittyä miten siitä saisi toimivamman, pärjääkö ilman arkieteistä? Se olisi todella huippu, sitä kaivataan nykyisessäkin asunnossa! Tuossa piirroksessa oh-keittiö on 45 m2.. Talon sisämitat on 7,8x 14,10m
Kommentit (141)
Tuossahan on arkieteinen khh:ssa. Vieläkö pitäisi olla kolmas eteinen noilla neliöillä?
Koti tehdään perhettä ja asumista, elämistä, ARKEA varten, ei vieraita varten. Siksi en käsitä tätä arkieteinen hömppää. Pitääkö vieraita varten olla oikein oma eteinen. Eiköhän ne vieraat pääse sisälle samasta ovesta kuin tekin.
Jos mh3 ja vessat ja vh vaihtaa paikkaa niin että makkareitten välissä on vain seinä ja vessa on eteisessä, ja eteisestä pääsis vaatehuoneeseen.
En nyt oikein tiedä mitä tarkoitetaan arkieteisellä. Oh+k vaikuttaa turhan isolta tai vaihtoehtoisesti keittiön tasot ja kaapit vähäiseltä. Yksi vessa tuon kokoisessa talossa mielestäni liian vähän.
Voisiko tuosta kuistista tehdä katetun ja seinät jolloin lisätilaa saisi eteiseen?
Itse kaipaisin jotain pukuhuonetta / takkahuonetta tms. saunasta. Talvella ei ole kiva tulla olohuoneeseen vilvottelemaan ja vettä valuvana. Kodinhoitohuone on kamala paikka pukeutumiseen.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:10"]Koti tehdään perhettä ja asumista, elämistä, ARKEA varten, ei vieraita varten. Siksi en käsitä tätä arkieteinen hömppää. Pitääkö vieraita varten olla oikein oma eteinen. Eiköhän ne vieraat pääse sisälle samasta ovesta kuin tekin.
[/quote]
Niin, ja jos haluaa kurahaalarit vierailta piiloon laittaa ne kaappiin eikä jätä lattialle.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:15"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:10"]Koti tehdään perhettä ja asumista, elämistä, ARKEA varten, ei vieraita varten. Siksi en käsitä tätä arkieteinen hömppää. Pitääkö vieraita varten olla oikein oma eteinen. Eiköhän ne vieraat pääse sisälle samasta ovesta kuin tekin. [/quote] Niin, ja jos haluaa kurahaalarit vierailta piiloon laittaa ne kaappiin eikä jätä lattialle.
[/quote]
Käykö teillä joka päivä vieraita? Ja usko pois, että niitä kuravaatteita ei kovin kauaa käytetä. Naurettava rakentaa jokin kuravaate-eteinen kun sen käyttötarve on todella pieni ja lyhytaikainen.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:12"]Jos mh3 ja vessat ja vh vaihtaa paikkaa niin että makkareitten välissä on vain seinä ja vessa on eteisessä, ja eteisestä pääsis vaatehuoneeseen.
[/quote]
En tajua miten onnistuisi ilman, että makkari pienenisi entisestään. Ja mitä sillä saavutettaisi?
Me olemme mieheni kanssa rakentaneet kaksi omakotitaloa. Mä kiinnitin huomiota siihen, että olohuoneesta kuljetaan kodinhoitohuoneeseen. Siitä en itse tykkää. Ja kun tulet suihkusta, niin kodinhoitohuone aina märkä.. Varsinkin, jos on lapsia. Voisko tuota kylppärin ovea saada niin, ettei tarvitsisi koko kodinhoitohuonetta kävellä läpi? Meillä tämä oli ongelma ensimmäisessä talossa. Kokoajan khh märkä. Itse muuttaisin vielä tuota keittiön ja olohuoneen avaruutta.. Eka talossa meillä oli, mutta lapsi ei keskittynyt kunnolla esim syömään, jos mies katto telkkaria. Onko keittiössä tarpeeksi kaappitilaa? Vessassa haluaisin, että olisi ikkuna.. Saa tuulettaa..
12 jatkaa. Olohuone hankalan mallinen sisustuksen kannalta. Telkkarin paikkoja vaan yksi.. Toki jos ei halua vaihtaa järjestystä koskaan tai ei omista telkkaria.
Linkkiä avaamatta voin sanoa että noin pinessä talossa on liian vähän tilaa arkieteisille ja vaatehuoneille.
Noin pienissä neliöissä arkieteinen on ihan turha! Onhan teillä sisäänkäynti khh:sta, siinä eteistä tarpeeksi.
Itse poistaisin kokonaan tuon vaatehuoneen ja tekisin kunnon kylppärin lastenhuoneille. Kph voisi jopa vähän kaventaa jolloin makkareihin jäisi tilaa kaapeille. Ja jäisi nuo turhat ovet pois makkareista, ne hankaloittaa sisustamista.
Tosi vähän säilytystilaa. Teette sen pihasaunan heti ja saunan tilalle vaatehuone. Kylppäriin kulku makkarista ja khh:sta.
Niin, ja jos haluaa kurahaalarit vierailta piiloon laittaa ne kaappiin eikä jätä lattialle.
Ei märkiä kuravaatteita, kenkiä ja lapasia voi laittaa kaappiin.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:24"]Me olemme mieheni kanssa rakentaneet kaksi omakotitaloa. Mä kiinnitin huomiota siihen, että olohuoneesta kuljetaan kodinhoitohuoneeseen. Siitä en itse tykkää. Ja kun tulet suihkusta, niin kodinhoitohuone aina märkä.. Varsinkin, jos on lapsia. Voisko tuota kylppärin ovea saada niin, ettei tarvitsisi koko kodinhoitohuonetta kävellä läpi? Meillä tämä oli ongelma ensimmäisessä talossa. Kokoajan khh märkä. Itse muuttaisin vielä tuota keittiön ja olohuoneen avaruutta.. Eka talossa meillä oli, mutta lapsi ei keskittynyt kunnolla esim syömään, jos mies katto telkkaria. Onko keittiössä tarpeeksi kaappitilaa? Vessassa haluaisin, että olisi ikkuna.. Saa tuulettaa..
[/quote]
Miksei pesuhuoneen ovelle voi laittaa sellaista kylppärimattoa, jolle astuessa jalat kuivuvat. Ei ole khh märkä, vaikka isompikin perhe kävisi suihkussa.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:24"]Me olemme mieheni kanssa rakentaneet kaksi omakotitaloa. Mä kiinnitin huomiota siihen, että olohuoneesta kuljetaan kodinhoitohuoneeseen. Siitä en itse tykkää. Ja kun tulet suihkusta, niin kodinhoitohuone aina märkä.. Varsinkin, jos on lapsia. Voisko tuota kylppärin ovea saada niin, ettei tarvitsisi koko kodinhoitohuonetta kävellä läpi? Meillä tämä oli ongelma ensimmäisessä talossa. Kokoajan khh märkä. Itse muuttaisin vielä tuota keittiön ja olohuoneen avaruutta.. Eka talossa meillä oli, mutta lapsi ei keskittynyt kunnolla esim syömään, jos mies katto telkkaria. Onko keittiössä tarpeeksi kaappitilaa? Vessassa haluaisin, että olisi ikkuna.. Saa tuulettaa..
[/quote]Meillä ei kans tykätty siitä että khh oli samalla kylppärin pukutilana. Remontissa tehtiin yhdestä makkarista vaatehuone khh yhteyteen ja tehtiin erillinen pukuhuone.
Missä istutte saunan jälkeen juomassa oluet? Olohuoneen sohvalla märän pyyhkeen kanssa? Vettä valuvana? Kesällä pääsee ulos, mutta talvella ja kylmään aikaan hyvin epätoimiva käytäntö. Yksi vessa nelihenkisessä perheessä on vähän. Ikkunaton pieni koppi kamala vessa.
Vaihtaisin ison makuuuhuoneen ja khh/s/kph paikkaa niin että keittiön kautta käynti kodinhoitohuoneeseen.
Keittiö ehkä vähän ahtaan oloinen, kääntäisin "saarekkeen/väliseinän" 90astetta jolloin keittiö avautuisi enemmän ruokailutilaan. Ja takan siirtäisin tämän "seinällisen saarekkeen" olohuoneen puolelle. Kulku ruokailutilasta helpottuisi olohuoneeseen.
Voivatko mh1 ja sisäänkäynti vaihtaa paikkaa?