Milloin viimeksi olet käyttänyt hyvin vanhanaikaista tekniikkaa
ihan arkisessa tilanteessa? Millainen tilanne oli?
Nyt tarkoitan jotain lankapuhelinta, autoa jossa on ryyppy, kuvaputkimonitoria, telkkaria ilman kaukosäädintä, jne. Ei mitään ei-älypuhelinta omg - juttuja.
Kommentit (60)
Kuuntelin musaa kasetilta korvalappustereoilla muutama päivä sitten. Myös toimivat vhs-videot löytyy kodistani, en tosin muista milloin viimeksi olen käyttänyt.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:48"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:13"]
No mulla on koko ajan käytössä niinkin Neandertahlien aikainen vehje kuin mp3-soitin.
[/quote]
Minusta tuo on moderni laite. Jos olisit puhunut korvalappustereoista, niin ymmärtäisin yläpeukut. Nyt en.
[/quote]
No kyllä nää mp3-soittimet alkavat olla menneen talven lumia. Nyt on kohta mp3-formaattinakin vanha, varmaan kohta ei ole kuin flacia. Ja joku kuukausi sitten istuin bussissa, näpyttelin soitintani etsiessäni oikeaa radioasemaa. Edessäni istuva pieni poika seurasi minua kiinnostuneena ja ilmoitti suureen ääneen: "Äiti, äiti katso kuinka pieni kännykkä!". Eiks tuo jo kerro että perinnevempeleestä on kyse?
No on mulla eräästä kehitysmaasta vuonna 1985 lahjaksi second-handina saatu aurinkokennolla toimiva taskulaskin. Edelleen sekin toimii, sen verran yksinkertaista teknologiaa se on.
Samoin edelleen Nokia 3310 puhelimena, ei siitä raaski luopua, kun kestää eikä sekoile, ja siitä alkaa jo saada myydessä rahaakin, kun on sen verran antiikkinen värkki. Lahjoitan sitten Kansallismuseoon kun ei enää toimi :D
Kyllähän nämä pienet ja simppelit tiettyyn tarkoitukseen tehdyt kestävät vehkeet hakkaavat modernit monimutkaiset kalliita yhteyksiä vaativat ja jatkuvasti latausta tai päivitystä mankuvat "älylaitteet", jotka lisäksi ovat virusmagneetteja.
No viimeiset 2vkoa olen (olemme) valmistaneet kaiken ruuan, sekä lämmittäneet tiskivedet puulämmitteisellä hellalla, kantaneet käsikäyttöisellä pumpulla pumpatut vedet ämpärillä saunaan, peseytyneet kauhalla vettä päälle kaatamalla puulämmitteisessä saunassa. Haettu juomavedet lähteestä, ruuat säilytetty ilman jääkaappia "kaivossa". Iso osa ruuasta hankittu kalastamalla ne itse. Kaadettu lisää polttopuita omasta metsästä (ensi kesää varten, tän kesän puut oli toki jo tehty) käsisahalla, ja pilkottu kirveellä. Ilman sähköä oltu koko aika. Nämä nyt tuli ekana mieleen. :)
Juuri laitoin lataukseen 2005 ostetun älyttömän puhelimen.
Lähetin tänään miehelle savumerkkejä, että löytää luokseni.
Pari viikkoa sitten halusin tunnistaa erään kasvin, joten etsin sen kasvikirjasta.
Kuuntelen LP-levyjä levysoittimella usein, viimeksi viikonloppuna.
Autoa missä on käsiryyppy viimeeksi eilen kun ajelin harrasteautollani. Erittäin hyvä ja toimintavarma keksintö.
Aamulla pumppasin vettä kaivosta ja kannoin ämpärillä sisälle.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 21:59"]
Autoa missä on käsiryyppy viimeeksi eilen kun ajelin harrasteautollani. Erittäin hyvä ja toimintavarma keksintö.
[/quote]
Joo on toki... milloin sulla on viimeksi ollut pääasiallisessa käyttöautossasi ryyppy?
Jokainen auto rikastaa seosta kylmäkäynnistyksessä eli pistää "ryypyn" päälle. Nykyään moottorinohjaus hoitaa tämän.
Soitin kaverin iphonella tänään päivällä.
Käyttöautossani on automaattiryyppy, jolloin riittää kaasupolkimen painaminen pohjaan ennen starttia, eikä poiskytkeytymisestä tarvitse murehita.
Joka päivä. Minulla on 80-luvun Volvo kaasutinmoottorilla. Siinä on ryyppy.
No tännään kastelin ulkokukat sadevedellä... Kastelukannulla...
Käsin veivattavaa pesukonetta, viime viikolla
Lypsin lehmää käsin.