Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helppoa kotiruokaa 1-vuotiaalle

20.07.2015 |

Nyt olis hakusessa meidän 11 kuukautiselle pojalle helppotekoisia kotiruokia. Jätkä on pääsääntösesti syönyt vain purkkiruokia. Ja joo tuomitkaa tästä asiasta ihan rauhassa. Mutta niin ruokaohjeita, jotka olisivat helppotekoisia ja maistuu lapselle? Ne mitä on kokeiltu tuon ipanan kanssa ei ole kelvanneet alkuunkaan.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi söi 1-vuotiaana samaa ruokaa kuin muukin perhe. Kun oli 1-v oltiin kerran Mäkkärissä, eikä enää tyytynytkään mukana eväänä olleeseen sosepurkkiin, vaan halusi sitä mitä muutkin ja söi sitten ranskalaisia. 

Vierailija
22/34 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseksi synkronoitte perheen ruoka-ajat eli ainakin kerran päivässä, mieluiten tietysti useammin, koko perhe syö SAMANAIKAISESTI SAMAA RUOKAA. Erotat lapselle sopivan annoksen ennen kuin lisäät suolan ja mausteet. Jätä se sauvasekoitin nurkkaansa, silloin kun on esim perunaa, kasviksia ja lihaa tai kalaa. Lapsen on hyvä nähdä, mitä hän suuhunsa pistää. Samalla hän oppii makuja. Uudet maut eivät monesti uppoa kerrasta, vaan maistelua on harjoitettava moneen kertaan, joku on puhunut jopa kymmenestä kerrasta. Lisäksi lapsen pitää myös oppia pureskelemaan ruokaansa. Jos aina vaan syöttää mössöä, niin ei kyllä opi.

Opiskelukaverini sai vauvan ja kuvitteli, että kun imetyksestä aletaan siirtyä kiinteäämpään sapuskaan, niin homma hoituu pilteillä sun muilla, mutta lapsipa olikin fiksu. Ei suostunut purkkiruokiin lainkaan. Kaverini ihmetteli aikansa, mutta maistoi sitten jotain mössöä ja tuumasi, että nyt hän ymmärtää, miksi ne eivät tytölle kelvanneet. Sen sijaa tavallinen kotiruoka upposi saman tien, jopa aika erikoisetkin maut kuten esim. hapankaali, jota tyttö olisi vetänyt vaikka kuinka paljon. Sama koski monia muitakin voimakkaampia makuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No osaako se keittää makaronia?

Vierailija
24/34 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:59"]Minullekkin kelpaisi vinkit! Mun pikkumiehelle maistuisivat vain lihapullat ja makkara:D kaikkea kuitenkin tarjotaan aina..
[/quote]

Tiedät sä paljon noissa on suolaa????

Vierailija
25/34 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:06"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:59"]Minullekkin kelpaisi vinkit! Mun pikkumiehelle maistuisivat vain lihapullat ja makkara:D kaikkea kuitenkin tarjotaan aina.. [/quote] Tiedät sä paljon noissa on suolaa????

[/quote]
Ei kiinnosta. Ihminen tarvitsee myös suolaa.

26/34 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me syödään itse yleensä eri aikaan, kuin lapsi syö. 

Kyseessä on siis meillä ensimmäinen lapsi, ja vähän on harjoitusta siis itse kullakin tälläisen kanssa. Lapsi ei ole esim. nokkamukiin tottunut vielä. Hieman on ollut hankalaa myös jo tuttipullosta itse juominen.

Vierailija
27/34 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="JENNA MERILÄINEN" time="20.07.2015 klo 12:13"]

Jotenkin sormiruuan anto ei ole mieleeni, sotkee niin paljon vaikka sehän kuuluu asiaan. Eikä jätkä kyllä ole missään vaiheessa itse ole innostustaan kyseiseen asiaan ilmoittanut. Jotenkin ei jätkä osaa käsiään käyttää enään, kun laittaa ruokalapun kaulaan. Hyvä, jos suostuu itse tuttipullosta juomaan.

[/quote]

JÄTKÄ, puhut siis pienestä lapsestasi tuohon sävyyn. Onko hän joku vanhanajan savottajätkä, tukkijätkä. Puistattaa oikein miten puhut lapsestasi.

Niin ja miksi ihmeessä omalla nimelläsi?

Vierailija
28/34 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ipana, jätkä

Mitä WT-sakkia te oikein olette?

Miten nimittelet miestäsi ja miten hän nimittelee sinua?

Sormiruokailu ei ole teidän pahin ongelma. Arvostava ja kunnioittava puhetapa perheenjäsenistä olisi suotavaa.

Vierailija
29/34 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="JENNA MERILÄINEN" time="20.07.2015 klo 13:23"]Me syödään itse yleensä eri aikaan, kuin lapsi syö. 

Kyseessä on siis meillä ensimmäinen lapsi, ja vähän on harjoitusta siis itse kullakin tälläisen kanssa. Lapsi ei ole esim. nokkamukiin tottunut vielä. Hieman on ollut hankalaa myös jo tuttipullosta itse juominen.
[/quote]

Ei lapsi opi mitään jos ei anneta tehdä ja kokeilla itse. Siispä nyt se tuttipullo heti pois päiväkäytöstä, yleensähän sen käyttö aloitetaan jo puolen vuoden tietämillä. Yksivuotias oppii sen päivässä-parissa kun ei motoriikasta pitäisi olla kiinni. Voit joutua ostamaan pari-kolmekin erilaista ennen kuin löydät teidän lapselle sopivimman mallisen. Meillä alkuun paras oli NUK-merkkinen jossa nokka on silikonia ja muistuttaa siten hyvin paljon tuttipulloa. Siitä siirryttiin ihan tavalliseen Ikeasta 1 e maksaneeseen nokkikseen. Päivä- ja yöunille mennessä juo vettä MAM venttiilillisestä nokkamukista.

Vierailija
30/34 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 13:32"][quote author="JENNA MERILÄINEN" time="20.07.2015 klo 13:23"]Me syödään itse yleensä eri aikaan, kuin lapsi syö. 

[/quote]

Ei lapsi opi mitään jos ei anneta tehdä ja kokeilla itse. Siispä nyt se tuttipullo heti pois päiväkäytöstä, yleensähän sen käyttö aloitetaan jo puolen vuoden tietämillä. Yksivuotias oppii sen päivässä-parissa kun ei motoriikasta pitäisi olla kiinni. Voit joutua ostamaan pari-kolmekin erilaista ennen kuin löydät teidän lapselle sopivimman mallisen. Meillä alkuun paras oli NUK-merkkinen jossa nokka on silikonia ja muistuttaa siten hyvin paljon tuttipulloa. Siitä siirryttiin ihan tavalliseen Ikeasta 1 e maksaneeseen nokkikseen. Päivä- ja yöunille mennessä juo vettä MAM venttiilillisestä nokkamukista.
[/quote]

Niin siis nokkamukin harjoittelu aloitetaan puolen vuoden iässä, vähän huonosti ilmaisin itseäni :D

Vierailija
31/34 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhenlihaperunasoselaatikko
Sosekeitot
Muutkin keitot menee, kun esim. muussaa haarukalla perunat yms.
Porkkana-perunasose
Maustat suolalla ja pippurilla hiukan

Vierailija
32/34 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="JENNA MERILÄINEN" time="20.07.2015 klo 13:23"]Me syödään itse yleensä eri aikaan, kuin lapsi syö. 

[/quote]
Miks syötte eri aikaan!?? Esimerkillä lapsi oppii helpoiten, kun seuraa muitten syömistä ja juomista!

Vierailija
33/34 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 12:15"]Meillä tyttö 1v2kk ja on jo monta kk syönyt samaa ruokaa kuin me. Sotkuiset ruoat annan lusikalla,muuten saa sormin syödä ja harjoitella. Uudet maut aina vähän tökkii ja oon välillä antanut lisänä purkkiruokaa jos näyttää ettei mitään päädy suuhun asti. :)
Sotkuahan se aiheuttaa mutta saan ite syödä rauhassa samalla kun ei tarvi olla lusikoimassa kokoaikaa. :)
[/quote]

Ja mausteisetkin ruoat syö. Miksi suomalaiset pelkäävät antaa lapsilleen mausteita??
[/quote]
Niimpä, kyllä ne samanikäiset muksut syö noissa aasian maissa tulisia ruokia ja eivätkä niihin ole kuolleet :D
Se on tottumuskysymys. Tietysti ei nyt mitään tabascoo lusikalla syötetä, mutta reippaasti maustettu ruoka ei tapa lasta.

Vierailija
34/34 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 13:39"][quote author="JENNA MERILÄINEN" time="20.07.2015 klo 13:23"]Me syödään itse yleensä eri aikaan, kuin lapsi syö. 

[/quote]
Miks syötte eri aikaan!?? Esimerkillä lapsi oppii helpoiten, kun seuraa muitten syömistä ja juomista!
[/quote]

Tämä. Sanoisin, että paras olisi yhdessä syöminen. Ei ne säännölliset ruoka-ajat tee pahaa vanhemmillekaan. Omatkin ruokailut järkevöityi, kun aloimme vuoden ikäiselle tarjoamaan samaa ruokaa kuin meille ja syödään samalla. Alun sotkujen jälkeen syö nyt itse siististi. Oma suolankäyttökin vähentynyt, kun lisää vaan omalle lautaselle tai ei ollenkaan sitä. Olen jopa liian laiska ottamaan ruokaa erilleen. Tehdään sellaista, että kaikki voi syödä, vanhemmat sitten lisää lautaselleen jotain, jos kaipaa lisää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän