Hesarin juttu: Yi-Ping Liao uskaltautui synnyttämään toisen lapsensa Suomessa, ja kokemus oli shokki
Olen ennenkin lukenut ja kuullut siitä, miten hienosti vastasynnyttänyttä äitiä kohdellaan Aasiassa. Tässä tuli jälleen näitä asioita, miten voi olla, että me Suomessa kehuskelemme elintasolla ja sillä miten "sisukkaita" naiset täällä ovat? Minusta voisi ajatella vähän sitä äidin hyvinvointia ja toipumistakin, eikä vain synnyttää - ja mieluiten perinteisesti, ihan sama jos vähän repeää - ja sitten hop hop kotiin ja yksin hoitamaan kaikki.
Ajatella, jos saisi kuukauden (tai edes viikon) levätä ja saada ruokavalion mukaiset ateriat, apua, tukea, vinkkejä, hoitoja, oman kampaajan, keisarinleikkausen. Yhden ja saman lääkärin. Jne.
Huokaus.
Kommentit (1214)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnyttäjä on potilas ihan siinä missä muutkin. On sektiota, epparia, särkyjä, uupumusta jne. Miksi nämä aina sivuutetaan vain vedoten siihen, että raskaus ei ole sairaus? Mikä helvetin sairaus vaikka miehen tikattava 15 tikin haava peniksessa sitten on? Miksi silloin olisi syytä ottaa rauhassa ja levätä? Tai jos kuka tahansa muu kuin synnyttäjä päätyy leikkaukseen, jo on saikkua ja vuodelepoa. Synnyttäjä hoitaa lasta ympärivuorokautisesti, on ehkä monen päivän univelat, ruoka pitää itse hakea, lakanat vaihtaa, alapää vuotaa jne.
Edelleen. Lakanat vaihdetaan. Edelleen, liikkua pitää, ja paljon, että ei tule sitä veritulppaa, jonka riski on suuri. Jatkuvasti olivat minua ja kun siskoni oli synnyttämässä, håntäkin kehottamassa liikkumaan hoitajat juuri tuosta syystä. Ja hyvää se teki, muuten sitä olisi vaan jäänyt sänkyyn.
Ei ainakaan Hussissa vaihdeltu. Ja varmasti jokainen tietää, että liikkumaan kannattaa ruveta heti, kun voi. Äiti voi aloittaa vessakäynneillä ja kahvioon köpöttelemällä. Lakanat voisi vaihtaa laikkari. Itse vaihdoin laikkarina aina, jos se oli tarpeen (sisätautiosasto). Tosin siitä on jo aikaa, enkä tiedä onko tähän nyt tullut joku muutos, että laitoshuoltajat eivät vaihda edes lakanoita?
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa kyläilykielto kaikille vieraille. MInä olisin heittänyt pihalle vieraat, jotka tulevat kotiimme vain sohvallemme istumaan ja loisimaan eivätkä ymmärrä vastasynnyttäneen äidin väsymystä ja univelkaa. Olikohan kyseessä appivanhemmat?
Vain typerykset ovat tuppautumassa kylään vastasynnyttäneen äidin kotiin. Kamerat on keksitty ja sukulaisille voi laittaa pari kuvaa vauvasta. Äidillä on oikeus lapsivuodeaikaan ja perheellä on oikeus kotirauhaan. Kannattaa opetella pitämään omista oikeuksista kiinni ja laittamaan rajat.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tässä nyt ei ole kyse jostain lakanoista tai anopin muuttamisesta perheen kotiin kahdeksi kuukaudeksi, vaan siitä, että tunnistettaisiin synnytyksen jälkeisen ajan erityisyys ja annettaisiin äidin palautua rauhassa eikä oltaisi vaatimassa, että kaiken pitää synnytyksen jälkeen jatkua kuten ennen sitä. Itse en olisi jaksanut synnytyksen jälkeen vieraita, jotka tulivat sohvalle istumaan ja valittivat, kun meillä ei ollut heille edes pullaa tarjolla. Nukuin yöt vauvan kanssa pätkissä, harjoittelin imetystä ja toivuin loppuraskaudesta ja synnytyksestä, joten olisin, mielestäni ihan ymmärrettävästi, kaivannut rauhaa ja toivonut, että mahdolliset vieraat olisivat olleet mahdollisimman vähän vaivaksi. He eivät olleet mitään toipilaita toisin kuin minä.
Kyllähän se mietityttää, että jos lähes kaikkialla muualla maailmassa äiti ja vauva viettävät virallista lapsivuodeaikaa, niin mikä meistä (kanta)suomalaisista tekee niin erilaisia, että meillä pitäisi synnytyksen jälkeen paahtaa samaan tapaa kuin ennenkin?
Kyseessä oli omat vanhempani. Anoppi toi täytekakun, lämpimän ruoan ja vei koiran ulos, mistä jäi tosi hyvä muisto.
Toki urpot vieraat saa heittää pihalle ja niin kannattakin tehdä, mutta itse olin tuolloin vielä kiltti, rajaton enkä oikein itsekään tajunnut, että synnytyksestä palautuminen ja lepääminen on ihan ok. Eipä siitä ollut kukaan puhunut. Enää en tuollaista p'rseilyä hyväksyisi.
Ei varmaan kukaan estä suomalaista matkustamasta Aasiaan ja ostamasta itselleen samanlaista palvelua jostakin sikäläisestä yksityissairaalasta, kuten tarinan synnyttäjäkin on itselleen hankkinut.
Rahallahan niitä extrapalveluita Suomessakin halutessaan saa. Voi tilata itselleen kampaajan pesemään hiukset, siivoojan kotiin ja ruoat mistä tahansa ravintolasta sekä osallistua saippuantekokurssille tmv. mikä itseä sattuu kiinnostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gisela kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se on aika härskiä että vastasynnyttäneet äidit laitetaan itse vaihtamaan lakanat ja hakemaan ruuat. Mitään muuta potilasryhmää ei kohdella niin.
Edes psykiatrisilla osastoilla ei tarvitse itse niitä lakanoita vaihtaa, laitossiivojat vaihtaa ne.
Milloin äitiydestä/synnyttämisestä on tullut sairaus?
SynnytysSAIRAALA. Soittaako kelloa?
Niin? Siellä turvataan se synnytys. Miten siellä kotona pärjää jos ei jalkeille pääse sairaalassakaan? Ja lakkaa huutamasta.
Se ei kuulu mitenkään sille sairaalalle. Sairaalassa on ruokalan väki ja siivoojat töissä. ei niitä töitä asiakkailla teetetä.
Kyllä se sairaalalle kuuluu jos sinä et synnytyksen jälkeen kykene huolehtimaan itsestäsi ja vauvastasi tai osoita merkkejä että kykenisit siihen kotiuttamisen jälkeenkään. Koska sinä olet joutunut ruoat itse valmistamaan sairaalassa? Se lakanan räpsäisy petiin vie pari minuuttia ja kyllä siihenkin apuja saa mutta ei juuri sillä sekunnilla kuin sinä sitä haluat. Tarvitsetko suihkuun ja vessaankin hoitajaa pesemään ja tukitelineeksi?
Se miten asiakas elämänsä järjestää ei kuulu sairaalalle pätkän vertaa. Sairaalalle kuuluu se, että se järjestää asialliset olot siellä sairaalassa, myös naisille.
Kyllä se lapsen etu ja vointi on sairaalalle olennaisen tärkeää. Älä edes jaksa väittää muuta.
lapsen etu on tyytyväinen hyvävointinen äiti. sellaista ei kyykyttämisellä ja nöyryyttämisellä koskaan saavuteta.
Mutta kun rahaa ei ole loputtomasti. Sen lapsen etu on se että yhteiskunnalla on varaa hoitaa hänet kun hän sairastuu, eikä kaikkia julkisia varoja ole mällätty terveiden aikuisten passaamiseen.
Äidin hyvinvointi ei ole se mistä säästetään. Jätetään nämä ulimiehet itsekseen. He ei tuota mitään.
Olen eri mieltä. Normaalin äidin hyvinvointi ei vaadi sitä, että häntä passataan päivätolkulla sänkyyn. Jos on niin erityisherkkä, niin pitää järjestää se passaus itse tai sitten jättää lisääntymättä.
Niin kuin sanottu, kaikki eivät ole kunnossa synnytyksen jälkeen. Eivät hekään saa mitään apua.
Kyllä useimmat saa. Minä en esimerkiksi tunne yhtäkään paljon vuotanutta tai sektiolla synnyttänyttä joka olisi joutunut vaihtamaan lakanansa itse. Ruoka piti useimpien hakea itse, mutta se nyt on hyvin harvoin kohtuuton ponnistus edes leikatulle, saati sitten normaalisti synnyttäneelle.
no lue tämä ketju niin saat paremman kuvan kuin tuo mutusi
Aika moni näistä kommenteista on kyllä sen sävyisiä, että koetaan että se oman ruuan hakeminen on huutava vääryys kun pitäisi saada "palvelua", hyvin harva on esittänyt mitään hyviä syitä siihen miksi se tarjottimen hakeminen olisi ollut mahdotonta. Tietysti on eri jos on vuotanut kaksi litraa eikä pysy tolpillaan. Se on hyvin harvinaista ja yleensä näitä äitejä kyllä autetaan.
No mutta, onhan täällä esitetty syitä, miksi äiti ei pääse aina hakemaan tarjotinta ruokalasta: äiti on niin väsynyt että nukkuu ruoka-ajan yli, äiti ei pääse koska vauva syö juuri silloin, imetys on vaikeaa, äiti ei aina jaksa huimaukseltaan tai kivuiltaan ruokalaan asti, vauva itkee jatkuvasti..
Haetaanko jossain päin Suomea se ruoka oikeasti sairaalan ruokalasta? Ainakin HUS-alueella se on haettu muutaman metrin päästä osaston käytävältä.
Ok, sopiiko termi ruokailutila? Joka tapauksessa HUSissa lapset vähän aikaa sitten synnyttäneenä hain ruokani sieltä ruokailutilasta, joka sattui sijaitsemaan käytävän toisessa päässä. Ruokakärry siis oli siellä eikä kahden metrin päässä käytävällä. Selvensikö?
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa kyläilykielto kaikille vieraille. MInä olisin heittänyt pihalle vieraat, jotka tulevat kotiimme vain sohvallemme istumaan ja loisimaan eivätkä ymmärrä vastasynnyttäneen äidin väsymystä ja univelkaa. Olikohan kyseessä appivanhemmat?
Vain typerykset ovat tuppautumassa kylään vastasynnyttäneen äidin kotiin. Kamerat on keksitty ja sukulaisille voi laittaa pari kuvaa vauvasta. Äidillä on oikeus lapsivuodeaikaan ja perheellä on oikeus kotirauhaan. Kannattaa opetella pitämään omista oikeuksista kiinni ja laittamaan rajat.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tässä nyt ei ole kyse jostain lakanoista tai anopin muuttamisesta perheen kotiin kahdeksi kuukaudeksi, vaan siitä, että tunnistettaisiin synnytyksen jälkeisen ajan erityisyys ja annettaisiin äidin palautua rauhassa eikä oltaisi vaatimassa, että kaiken pitää synnytyksen jälkeen jatkua kuten ennen sitä. Itse en olisi jaksanut synnytyksen jälkeen vieraita, jotka tulivat sohvalle istumaan ja valittivat, kun meillä ei ollut heille edes pullaa tarjolla. Nukuin yöt vauvan kanssa pätkissä, harjoittelin imetystä ja toivuin loppuraskaudesta ja synnytyksestä, joten olisin, mielestäni ihan ymmärrettävästi, kaivannut rauhaa ja toivonut, että mahdolliset vieraat olisivat olleet mahdollisimman vähän vaivaksi. He eivät olleet mitään toipilaita toisin kuin minä.
Kyllähän se mietityttää, että jos lähes kaikkialla muualla maailmassa äiti ja vauva viettävät virallista lapsivuodeaikaa, niin mikä meistä (kanta)suomalaisista tekee niin erilaisia, että meillä pitäisi synnytyksen jälkeen paahtaa samaan tapaa kuin ennenkin?
Jeps meillä anoppi yritti änkeä ekan viikon aikana jo toistamiseen kylään, eka oli kutsuttuna. Laitto viestiä et ”onko ok jos tuun käymään? 20min kuluttua siellä, en viivy kauaa”. Eli oli jo matkalla ja oletti, että eihän me kieltäydytä.
Eikä hän tee mitään muuta kun vauva pitäs ojentaa hälle syliin ja kuvata someen😡
Vitutti niin, että kun pisti päänsä makarin ovesta (imetin) niin pyysin sulkemaan oven ja ilmoitin nukkuvani nyt kun voin.
KAKSI TUNTIA kälkätti miehen kanssa ja itkeä tihrustin vitutustani väsyneenä. Ihan periaatteesta en mennyt vauvan kanssa sinne, että jos haluaa nähdä vauvan, tulee kutsuttuna.
Pistin viestin perään, että ei enää kutsumatta kylään, oon väsynyt ja kaipaan nyt rauhaa.
Ihan varmasti loukkaantu, mutta jos on noin törppö, nii ihan sama.
Ei ole onneks tuppautunut enää.
Vierailija kirjoitti:
Ajatteletteko tosiaan, että kaikilla aasialaisilla naisilla on mahdollisuus levätä synnytyksen jälkeen, saada ruoka nenän eteen valmistettuna, pesetyttää tukkansa kampaajalla ja käydä saippuakursseilla?
Eiköhän tämä ole rikkaiden etuoikeus. Nyt vähän valoja päälle!
Olen lukenut useita lehtijuttuja siitä, miten esim. Kiinassa äiti ei synnytyksen jälkeen saa pitkään aikaan nousta sängystä muuta kuin käydäkseen vessassa ja pesulla. Naispuoliset sukulaiset tulevat apuun. Muun muassa Kiinassa asuvat ja kiinalaisen kanssa naimisissa olevat suomalaisnaiset ovat näin kertoneet, eikä kyse ole ollut mistään ökyrikkaista.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan kukaan estä suomalaista matkustamasta Aasiaan ja ostamasta itselleen samanlaista palvelua jostakin sikäläisestä yksityissairaalasta, kuten tarinan synnyttäjäkin on itselleen hankkinut.
Rahallahan niitä extrapalveluita Suomessakin halutessaan saa. Voi tilata itselleen kampaajan pesemään hiukset, siivoojan kotiin ja ruoat mistä tahansa ravintolasta sekä osallistua saippuantekokurssille tmv. mikä itseä sattuu kiinnostamaan.
Suomessa joutuu maksamaan jopa puolet tuloistaan veroja, joten on ihan asiallista odottaa saavansa niillä sitä palvelua.
Ja keisarinleikkausta ei Suomessa saa mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnyttäjä on potilas ihan siinä missä muutkin. On sektiota, epparia, särkyjä, uupumusta jne. Miksi nämä aina sivuutetaan vain vedoten siihen, että raskaus ei ole sairaus? Mikä helvetin sairaus vaikka miehen tikattava 15 tikin haava peniksessa sitten on? Miksi silloin olisi syytä ottaa rauhassa ja levätä? Tai jos kuka tahansa muu kuin synnyttäjä päätyy leikkaukseen, jo on saikkua ja vuodelepoa. Synnyttäjä hoitaa lasta ympärivuorokautisesti, on ehkä monen päivän univelat, ruoka pitää itse hakea, lakanat vaihtaa, alapää vuotaa jne.
Edelleen. Lakanat vaihdetaan. Edelleen, liikkua pitää, ja paljon, että ei tule sitä veritulppaa, jonka riski on suuri. Jatkuvasti olivat minua ja kun siskoni oli synnyttämässä, håntäkin kehottamassa liikkumaan hoitajat juuri tuosta syystä. Ja hyvää se teki, muuten sitä olisi vaan jäänyt sänkyyn.
Edelleen: Täällä kerrotaan, että ei ole lakanoita vaihdettu, vaan on vaihdatettu.
Ja miksi se liikkuminne on kytketty juurikin siihen, että se vastasynnyttänyt hoitaa samalla henkilökunnan töitä?
Mitä henkilökunnan töitä? Ruokatarjottimen kantaminen itse pöytään, kun syö? Missä sanotaan, että se on henkilökunnan työtä, ei missään.Ja jos et oikeasti jaksa , niin se tuodaan. Näin toimittiin, kun itse olin synnytyksessä. Kun olin lyhyessä leikkaukseesa ja olin sairaalassa iltaan asti, niin itse käytiin sielläkin ruoka hakemassa Ihme jauhamista sinulla. Tosi outoa.
Siivoaminen ja ruokatarjoilu. Oliko sulla alapää tohjona ja olit valvonut monta vuorokautta ja elänyt epämukavasti 9 kuukautta ja kotona odotti valvominen ja työmaa?
Oli. Ja pahasti olikin.
Voi hyvänen aika sentään. Mikä ihmeen siivoaminen, moppi käteen. Ei todellakaan. Ruoka tuodaan eteen, jos ei jaksa, jos jaksaa, niin sen SAA käydä hakemassa itse. Täällä naiset puhuu, ihan kuin kyseessä olisi joku rangaistus??? Sitä ruokaahan oli muutenkin tarjolla siellä 24h, ja sitä SAI itse käydä hakemassa sieltä osaaton keittiöstä.Petaaminen on siivoamista.
Täällä on moneen kertaan kerrottu, että ei tuoda ruokaa eteen.
Ja jopa ponnistusvaiheessa jätetään yksin.
Voi hyvänen aika. Sänkyyn vaihdetaan lakanat. Niitä liinavaatteita on kärryssä sen takia, jos tarvitsee puhtaan pyyhkeen tms. Tottakai ne kätilöt joutuu käymään myös muualla, jos on useita synnytyksiä samaan aikaan hoidettavana, ei niitä ole kuin rajallinen määrä.
EI VAIHDETA. Etkö sinä osaa lukea????
Itse ihmettelen myös tätä samaa itse on pakko pärjätä-asennetta, kylmää, kuin nainen olisi synnytyskone. En minä kuukautta haluaisi sairaalassa olla, mutta että suhtautuminen olisi lempeää ja auttavaista siellä sairaalassa sen aikaa kun siellä on.
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen myös tätä samaa itse on pakko pärjätä-asennetta, kylmää, kuin nainen olisi synnytyskone. En minä kuukautta haluaisi sairaalassa olla, mutta että suhtautuminen olisi lempeää ja auttavaista siellä sairaalassa sen aikaa kun siellä on.
Sitä samaahan se on äitinä ihan koko ajan. Tylytystä joka puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa joutuu maksamaan jopa puolet tuloistaan veroja, joten on ihan asiallista odottaa saavansa niillä sitä palvelua.
Hiustenpesua ja saippukursseja?
Jos tarkkoja ollaan, ei niitä tarjottu Taiwanissakaan, vaan kyseinen 20 päivän täysihoitopalvelu oli ostettu jostain yksityisestä hotellin tapaisesta yrityksestä, jossa majoittuivat synnytyksen jälkeen.
Mitä synnytyksen hintaan tulee, ei se Suomessakaan ole ilmaista, vaan maksaa useita tuhansia.
Veikkaanpa, että valtaosa synnyttäjistä on tyytyväisiä, ettei joudu niitä tuhansia pulittamaan omasta pussistaan, vaan saa käyttää rahansa johonkin muuhun kuin synnytykseen.
Halutessaan sillä rahalla, minkä synnyttäjä hoitomaksuista Suomessa säästää, hän voisi kustantaa itselleen vaikka minkälaista hemmottelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkkoja ollaan, ei niitä tarjottu Taiwanissakaan, vaan kyseinen 20 päivän täysihoitopalvelu oli ostettu jostain yksityisestä hotellin tapaisesta yrityksestä, jossa majoittuivat synnytyksen jälkeen.
Mitä synnytyksen hintaan tulee, ei se Suomessakaan ole ilmaista, vaan maksaa useita tuhansia.
Veikkaanpa, että valtaosa synnyttäjistä on tyytyväisiä, ettei joudu niitä tuhansia pulittamaan omasta pussistaan, vaan saa käyttää rahansa johonkin muuhun kuin synnytykseen.
Halutessaan sillä rahalla, minkä synnyttäjä hoitomaksuista Suomessa säästää, hän voisi kustantaa itselleen vaikka minkälaista hemmottelua.
Jankuti jankuti.
Kukaan ei ole pyytänyt mitään luksusta, vaan asiallista palvelua. Puhtaan sängyn, ruokaa, ystävällisen ja kannustavan asenteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän lailla Suomessa "säästää hoitomaksuissa", kun Suomessa on pakko kustantaa koko ajan tämä julkinen sektori, josta ei saa kuitenkaan itselleen eikä edes lapselleen enää minkäänlaista hoitoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen: Täällä kerrotaan, että ei ole lakanoita vaihdettu, vaan on vaihdatettu.
Ja miksi se liikkuminne on kytketty juurikin siihen, että se vastasynnyttänyt hoitaa samalla henkilökunnan töitä?
Mitä henkilökunnan töitä? Ruokatarjottimen kantaminen itse pöytään, kun syö? Missä sanotaan, että se on henkilökunnan työtä, ei missään.Ja jos et oikeasti jaksa , niin se tuodaan. Näin toimittiin, kun itse olin synnytyksessä. Kun olin lyhyessä leikkaukseesa ja olin sairaalassa iltaan asti, niin itse käytiin sielläkin ruoka hakemassa Ihme jauhamista sinulla. Tosi outoa.
Siivoaminen ja ruokatarjoilu. Oliko sulla alapää tohjona ja olit valvonut monta vuorokautta ja elänyt epämukavasti 9 kuukautta ja kotona odotti valvominen ja työmaa?
Oli. Ja pahasti olikin.
Voi hyvänen aika sentään. Mikä ihmeen siivoaminen, moppi käteen. Ei todellakaan. Ruoka tuodaan eteen, jos ei jaksa, jos jaksaa, niin sen SAA käydä hakemassa itse. Täällä naiset puhuu, ihan kuin kyseessä olisi joku rangaistus??? Sitä ruokaahan oli muutenkin tarjolla siellä 24h, ja sitä SAI itse käydä hakemassa sieltä osaaton keittiöstä.Petaaminen on siivoamista.
Täällä on moneen kertaan kerrottu, että ei tuoda ruokaa eteen.
Ja jopa ponnistusvaiheessa jätetään yksin.
Voi hyvänen aika. Sänkyyn vaihdetaan lakanat. Niitä liinavaatteita on kärryssä sen takia, jos tarvitsee puhtaan pyyhkeen tms. Tottakai ne kätilöt joutuu käymään myös muualla, jos on useita synnytyksiä samaan aikaan hoidettavana, ei niitä ole kuin rajallinen määrä.
Miksi väitä, että lakanat vaihdetaan, jos on yleistä, että niitä ei vaihdeta? Väitätkö, että äidit täällä puhuvat palturia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä samaahan se on äitinä ihan koko ajan. Tylytystä joka puolelta.
Naisvihamielisyys on voimissaan. Ensin nuorena olet riski työnantajalle, sitten työpaikalla oikein odotetaan milloin nainen jää äitiyslomalle. Synnytyssairaalassa annetaan apua vain sen verran kuin on pakko. Kipulääkkeitä myöten pihtaillaan kaikesta. Sitten palataan kotiin, jossa kaiken pitäisi vain lähteä sujumaan. Neuvola kyttää koko ajan miten hoidat lasta, mutta jos itse tuot esiin ongelman, sitä ei oteta vakavasti. Esimerkkinä vauvan ruoka-aineallergiat, joita ei suostuttu tutkimaan julkisella puolella. Menin yksityiselle allergialääkärille niin johan alkoi löytyä. Myöhemmin otin allergia-asiat uudelleen esiin julkisella niin yks kantaan todettiin, että mene sitten yksityiselle eli ei edes yritetty auttaa.
No, sitten kun nainen palaa töihin, joka ikisestä poissaolosta valitetaan. Jos ei suoraan niin selän takana alkaa puheet. Samaan aikaan päiväkoti ja koulu odottaa, että olet kesken päivän hyppäämään milloin minkäkin asian vuoksi. Jos kehityksessä havaitaan jotain, niin taas jonotetaan kuukausikaupalla arviointia ja sitten arvioidaan kuukausikaupalla tai estetään apu suoraan. Meille kävi perheneuvolan kanssa niin, että jonotimme 9 kk, jonka jälkeen minulle soitettiin ja todettiin, ettei meillä ole mitään tarvetta palvelulle. Olisi ollut silloin liki vuosi sitten, mutta kun ei apua saanut kuukausiin, piti asiat selvittää itse ja omalla rahalla.
Aina puhutaan miten paljon lapsiperheillä on palveluita, mutta oikeasti niitä on vain paperilla. Tavallinen työssäkäyvä ihminen joutuu kyllä aivan kaiken maksamaan itse. Veroja saa maksaa, jotta palveluita voidaann tuottaa, mutta en tiedä kenelle niitä myönnetään. Esimerkiksi hammaslääkäripalvelut olen vuosia hakenut yksityiseltä, koska julkiselle ei pääse kuukausiin. Kipeän hampaan kanssa joutuu odottamaan viikkoja, joskus kuukausia.
Vierailija kirjoitti:
Olin vasta 3 viikkoa osastolla. Luuletko, että muita sairaita paapotaan? Ihan yhtä lailla omatoimisuutta muiltakin vaaditaan kuin synnyttäneiltä äideiltä. Saat lääkitykset ja hoidon mutta kyllä ylös kammetaan heti leikkausten jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jankuti jankuti.
Kukaan ei ole pyytänyt mitään luksusta, vaan asiallista palvelua. Puhtaan sängyn, ruokaa, ystävällisen ja kannustavan asenteen.
Tämä juuri! Olin hoitajana liki 10 vuotta hyvin erilaisissa yksiköissä (en synnärillä, mutta siellä olen ollut potilaan roolissa). MISSÄÄN muualla ei joudu itse hakemaan ruokaa, petaamaan sänkyä tai tekemään yhtään mitään itse, paitsi lapsivuodeosastolla! Ainoa paikka, missä joudut huolehtimaan toisesta ihmisestä, niin mitään apua et saa, ellet pyörry lattialle. Muissa yksiköissä kuntoutumiseen riittää, että käyt itse vessassa tai käppäilet osaston käytävillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jankuti jankuti.
Juuri näin. Luulisi, että Suomella olisi varaa tähän, kun kerran lapsia halutaan.
Joku tässä ketjussa puhui myös neuvolan imetystuesta. Sairaalassa se vauva kuitenkin alkaa syödä, joten imetysohjaus on tärkeintä juuri siellä. Äidille tulee taata mahdollisuus aloittaa imetys ilman stressiä ja ahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vasta 3 viikkoa osastolla. Luuletko, että muita sairaita paapotaan? Ihan yhtä lailla omatoimisuutta muiltakin vaaditaan kuin synnyttäneiltä äideiltä. Saat lääkitykset ja hoidon mutta kyllä ylös kammetaan heti leikkausten jälkeen.
Minä olen ollut monessakin operaatiossa, eikä missään ole ollut samaa tylytystä kuin naistentaudeissa on.
Ja niiden muiden operaatioiden jälkeen ei ala se valvominen, uusi elämänvaihe, hormonit ole umpisekaisin jne. Ja lapsen etu ei ole tylytetty, nöyryytetty, nujerrettu ja alistettu huonovointinen äiti.