Nainen, tienaatko enemmän kuin miehesi?
Itse tienaan tuplaten verrattuna mieheeni. Huomaan, että häntä harmittaa tämä välillä. Toivottavasti ei kohta lähde siivoojaan tai kassaneidin matkaan :)
Kommentit (45)
Ensimmäiseksi näin miehenä tulee mieleen, että mitä helvetin väliä sillä on kumpi tienaa enemmän? Nykyisen puolisoni kanssa tienaan itse yli puolet enemmän, mutta aikaisemman kanssa hän tienasi 30% enenmän. En jaksa tajuta mitä se haittaa jos nainen tienaa enemmän...
Tienaan enemmän, mutta sillä ei ole merkitystä, koska kaikki rahat ovat yhteisiä. Kummallakin on hyvä työpaikka ja palkka. Bruttona tienaan monta sataa euroa enemmän, mutta käteen jää lähes yhtä paljon progressiivisen verotuksen vuoksi.
Meillä vaimo tienaa enemmän ja tämä ei sinänsä olisi ongelmma muuten, mutta vaimon asenne on vähän syvältä. Hän mm. kuvittelee, että hän saa määrittää milloin minä käyn töissä, käyttää automaattisesti viikonloput, illat ja osan lomista opiskeluun minun hoitaessa lapset/ kodin.
Käytännössä tämä myös blokkaa minun mahdollisuuden luoda uraa, koska jos siirtyisin vaativampiin tehtäviin, niin en voisi jousta niin paljon perheen eteen kuin nyt teen (vaimo saa päättää, milloin ehtii hakea/ viedä lapset hoitoon, harrastuksiin ei käytännössä koskaa jne.) En todellakaan tiedä, miten meidän arki pyörisi silloin. Tätä kotityötä vaimo ei taas arvosta tippaakaan - hänhän tienaa enemmän, joten hänen työt ovat aina tärkeämmät (ja kaikki muut sivuprojektit, joista ei siis edes makseta).
Ja se palkaaero - tienaan tällä hetkellä hieman alle 4000, vaimo hieman yli. Onhan se ihan huomattava, muttei nyt kuitenkaan niin suuri.
Tienaan vähemmän, mutta miehellä on niin monta lasta muiden naisten kanssa, että minulla jää käteen enemmän, kun hän on maksanut elatusmaksunsa. Omaisuutta minulla on sen sijaan enemmän. En tiedä haittaako tämä rahanjako meillä ketään.
Tienaan n. 500 e enemmän kuukaudessa kuin mieheni. Meillä on molemmilla hyvä palkka ei tarvitse tarkkaan miettiä mihin rahat laittaa. Joten asia ei näy mitenkään meidän arjessa.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:37"]Ensimmäiseksi näin miehenä tulee mieleen, että mitä helvetin väliä sillä on kumpi tienaa enemmän? Nykyisen puolisoni kanssa tienaan itse yli puolet enemmän, mutta aikaisemman kanssa hän tienasi 30% enenmän. En jaksa tajuta mitä se haittaa jos nainen tienaa enemmän...
[/quote]
Enemmän tienaavana joudun tyytymään huonompaan elintasoon, kun miehen tulot ei ole niin hyvät.
Tienaan 2000e enemmän kuin mieheni. Ei se meitä kumpaakaan rasita, rahat on joka tapauksessa yhteiset.
Meillä myös minä naisena tienaan 2000e enemmän kuin mieheni. Rahat on yhteiset. Asia ei vaivaa kumpaakaan.
Mieheni taas on yrittäjä ja saa yrityksen kautta meille etuja, jotka helpottavat arkea.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:37"]Ensimmäiseksi näin miehenä tulee mieleen, että mitä helvetin väliä sillä on kumpi tienaa enemmän? Nykyisen puolisoni kanssa tienaan itse yli puolet enemmän, mutta aikaisemman kanssa hän tienasi 30% enenmän. En jaksa tajuta mitä se haittaa jos nainen tienaa enemmän... [/quote] Enemmän tienaavana joudun tyytymään huonompaan elintasoon, kun miehen tulot ei ole niin hyvät.
[/quote]
Enpä haluaisi elää ihmisen kanssa, jolle "elintaso" on niin tärkeä asia, että edes viitsii mainita tai tulee ajatelleeksi moista tässä yhteydessä.
Tienaan.
Mies lastentarhanopettaja, minä erityislastentarhanopettaja/varhaiskasvatuksen erityisopettaja. Kasvatustieteen kandeja molemmat, itse tosin teen maisteriopintoja töiden ohella.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 16:33"]
Tienaan.
Mies lastentarhanopettaja, minä erityislastentarhanopettaja/varhaiskasvatuksen erityisopettaja. Kasvatustieteen kandeja molemmat, itse tosin teen maisteriopintoja töiden ohella.
[/quote]
Ja siis mies tienaa n. 2400e/kk, minä toistaiseksi 2600e/kk.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:19"]
Juu, paljonkin enemmän. Mies nuoriso-ohjaaja, minä projektipäällikkö. Eipä ole aiheuttanut ongelmia, korkeintaan suhteen alussa mies joskus (pienessä humalassa useimmiten) koki alemmuutta asiasta. Minua ei ole haitannut, "elintaso" on vähintäänkin riittävä.
Taidan muutenkin olla monessa suhteessa "epänaisellinen", tai siis meillä nämä perinteiset roolit toisin päin. Esim. minä olen kunnianhimoinen työelämässä, olen järki-ihminen siinä missä mies ehdottoman tunneihminen. Lastenkin kanssa meillä mies on se "hoivaaja", minä enemmän leikittäjä ja hauskuttaja. Mies jäi koti-isäksi molempien lasten kanssa mun äitiysloman jälkeen, ja äippälomallakin hän heräili yöllä maitopulloa lämmittämään ja vaihteli sutjakammin vaipat kuin minä. Oli tosi hyvä vauvojen kanssa, itse aloin enemmän nauttimaan lasten seurasta kun he kasvoivat (tämän useimmin kuulee miehen suusta). Mutta joo, meni OT.
[/quote]
Ai niin, se vielä unohtui, että meillä mies tekee kotitöistä ehkä 70%. Ja rehellisesti voin sanoa, että siksi, kun pitää niistä, on hyvä niissä ja tekee mielellään. On superhyvä ruuan laittaja, tehokas siivoaja, jne. Minä niissä paitsi haluton, useimmiten kehno.
Tienaan tällä hetkellä noin 500e enemmän kuussa, kuin mieheni. Mutta mies onkin opiskelija ja kesätöissä (ei oman alan töissä), joten ihan ymmärrettävää.
Miettikääpä kaikki naiset omalta kohdaltanne, että mies tienaisi sinua vähemmän. Aiheuttaisiko se teillä ongelmia?
Tienaan tonni n enemmän kuin mieheni, ja molemmat tienataan enemmän kuin miesten keskipalkka.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:31"]Miettikääpä kaikki naiset omalta kohdaltanne, että mies tienaisi sinua vähemmän. Aiheuttaisiko se teillä ongelmia?
[/quote]
Meillä elintaso romahtaisi. Mun palkka noin 2000 euroa ja miehen moninkertainen.
Peruspalkka meillä on aika sama, mutta lisät tekee mulla sen, että vuositulot on isommat. Mulla on myös enemmän vähennyksiä, eli teen pienemmällä veroprossalla ja silti saan vielä roimat palautuksetkin, sillä koskaan ei sitä verotusta saada ihan kohdilleen.
Miehellä on enemmän (pakollisia) kuluja kuin minulla. Sitä selvästi harmittaa, että mulla jää enemmän säästöön kuin sillä.
En tienaa enemmän, mutta olen saanut isohkon perinnön. Meillä on kuitenkin kaikki yhteistä. Ja vaikka maksoin osalla perintöäni asuntolainamme pois, mies puolestaan on halunnut maksaa kaikki laskut yksin silloin kun olin hoitovapaalla.
tienaan enemmän kun mieheni tällä hetkellä jo yhdestä työstä, lisäksi teen toista työtä keikkaluonteisesti. minulla valityössä vuorotyö ja toinen työ on ns virka-aikaan olevaa työtä. eli saan aika paljon ilta ja yö lisiä myös. mies virka-aikaan vaan töissä joten ei saa lisiä.
toki mulla on tämä opittu malli ns kotoa, sillä oma äitinki tienasi ja tienaa edelleen n kaksi kertaa sen mitä isäni. yhdessä ovat vieläkin.
miehen vanhemmilla on kuitenkin niin että hänen isä tienää enemmän kun äitinsä...
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:24"]Tienaan pari tuhatta euroa enemmän. Miestä ei häiritse, mua häiritsee.
[/quote]
Mulle riittäisi jos tienaisimme yhtä paljon. Silloin meillä olisi hyvä tulotaso ja voisimme matkustella enemmän.