Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä on oikeasti kovat kuukautiskivut?

Vierailija
20.07.2015 |

Ja runsas vuoto?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ihan noin järkyttävää ollut. Kerran on taju lähtenyt, kun menkat alkoi yöllä ja oli liian suuri ponnistus hakea särkylääkettä viereisestä huoneesta. Usein esim. 16 -vuotiaana olin menkkojen ekan päivän pois koulusta kunnes sain tarpeeksi vahvoja särkylääkkeitä ja opin ottamaan niitä ajoissa.

Vierailija
42/56 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ennen e-pillereiden aloittamista aivan kauheat kuukautiskivut. Vuotoa ei edes ollut mitenkään epätavallisen paljon. En päässyt kivuiltani kouluun tai liikkumaan mihinkään. Pyörin sängyssä kivusta täristen ja oksensin vessassa. Lisäksi kakkasin varmaan 5-6 kertaa mikä oli outoa. En uskalla lopettaa enää e-pillereitä kipujen ja sen pelossa että akne tulee takaisin. Epäilen sitä munarakkulaoireyhtymää, mutta sairaala hylkäsi lääkärin laittaman ultraäänen :( 

N21

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks teillä muutoin herkkä kipukynnys? Mulla ei ole oikeastaan mitään kipuja menkkojen aikana, ja muutenkin siedän kipua aika hyvin. Kun taas kaverillani ihan järkyttävät menkkakivut ja pieni jomotuskin päässä saa hänet tuskailemaan.

Vierailija
44/56 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipuihin ei auta mikään, makaat lattialla ja oksennat. Runsas vuoto sellasta, että et pysty normaali arkiaskareita tai töitä tekemään niin, etteikö vessassa juokseminen keskeyttäisi jotain koko ajan häiritsevästi, taju lähtee vuodon määrästä. Onneks edes kivut lähti synnytysten myötä.

Vierailija
45/56 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 16:09"]Onks teillä muutoin herkkä kipukynnys? Mulla ei ole oikeastaan mitään kipuja menkkojen aikana, ja muutenkin siedän kipua aika hyvin. Kun taas kaverillani ihan järkyttävät menkkakivut ja pieni jomotuskin päässä saa hänet tuskailemaan.
[/quote]

Kaksi lasta synnytin luomuna, oli helpompaa kestää kipua koska menkkakivut on hirveät. Vika ei siis ole kipukynnyksessä. -30

Vierailija
46/56 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"oikeasti kovat kuukautiskivut" sanoisin ovat sitä että kipu säteilee varpaista kainaloihin , nukkuminen ei onnistu kipujen takia , ennen nukkumaan menemistä joutuu pukee kunnon "sukellus asun" eli ns. Kolmet housut ja muovialustat sänkyyn , ettei aamulla sänky näyttäisi kuin rikospaikalta murhan jälkeen.
Syöminen ei huvita sillä ripuloit pitkin päivää ja vessassa ponnistelu tuntuu kuin sisäelimiä revittäisiin ulos alakautta.
Istuminen sattuu viiltävästi ja "kyllä se likkunta auttaa" viisastelut sais suksee kuusee , tässä kunnossa mihinkään lähde kun pyörryt liikkeelle lähtiessä(*joutunu päivystykseen sen takia parii otteesee) kipulääkkeet ei auta , ei edes etukäteen otettuna , lämpö ja kylmä ei auta, liikunta ei auta , mikään ei auta.

Mitä vuotoon tulee niin paksuimmat, isoimmat ja imukykyisimmät suojat täynnä puolessa tunnissa. Kivut kesti ja vuoto 2 viikkoa jopa ennen. Hallelujah ! ja helpottava lisä oli kun sain e-pillerit nimeltä zoely.. kivut yhä samat mutta kahden viikon sijaan kestää sen n.4-5 pvää eli on sekin jotain.

Vierailija
47/56 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 17:46"]

Niin ja piti vielä sanoa, alkaa ärsyttää kun jotkut suosittelevat liikuntaa helpotukseksi kipuihin.
Varmasti kevyt treeni voi auttaa pieneen kipuun, mutta haluaisin sen nähdä kun joku tässä kipuhelvetissä lähtee lenkille kun hädin tuskin pääsee konttaamaan vessaan....

t.43

[/quote]

Avainsana on säännöllinen liikunta.

Vierailija
48/56 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi te joilla runsaat kuukautiset, ette käytä esim kuukuppia. Mulla kanssa runsas vuoto ja kovat kivut, mutta että jollain siteellä yrittäisi selvitä niin ihan älyvapaata puuhaa.. Isomman kupin kanssa riittää kun käy tyhjäämässä sen pahimmassa vaiheessa noin kolmen tunnin välein, siihen vielä side päälle niin ei tarvitse olla koko ajan vessassa. En ikinä selviäisi pelkillä siteillä.

Vierailija
49/56 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:25"]Vertailukohtana vois ottaa sen, että synnytys on mun mielestä ollut tosi siedettävö kokemus ja vähällä kivulla mennyt. Mun menkkakivut on ollu paljon pahempia ja niissä ei ole taukoa. Synnytyssupistusten välissä ehtii hengähtää ja se kestää vain hetken. Menkkakivut kestää päiviä eikä mikään helpota. Ensin toivot, että et kuole ja sitten toivot, että kuolisit.
[/quote]
Sama. :) Ekassa synnytyksessä hyvä kun ehdin sairaalaan kun ohje oli että sitten kun et enää pysty olee kotona niin pitää lähteä. Kivut oli siedettävät siihen asti kunnes olin 9 cm auki, onneksi kellotin supistuksia ja lähdettiin kun ne tuli parin minuutin välein. Nuorempana söin vahvoja särkylääkkeitä, mutta eivät ne auttaneet mitään. Olen tottunut kipuun. Eikä auttanut vaikka olen synnyttänyt, kipuja on edelleen.

Vierailija
50/56 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörryin aina ekoina vuotopäivinä useamman kerran, makasin suihkussa lämpimän veden alla ja välillä ryömin oksentamaan. Loppuivat kun aloitin e-pillerit eikä raskauden jälkeen ole onneksi ollut enää kuin hillitön ripuli pari päivää. Hauskaa kun ripuli tuntuu itselleni pieneltä vaivalta :D

Vierailija
51/56 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa teitä kohtalotovereita paljon!

Mulla alkoi pyörtyilyt jo kouluaikana. Kerran pyörryin ruokalan jonossa yläasteella. Sen jälkeen jäin aina kotiin 2. menkkapäiväksi, joka on edelleen pahin. Kokonaisuudessaan kuukautiset kestävät 5-7 päivää. Olen kokeillut erilaisia pillereitä, mutta en ole itse saanut niistä apua. Olen joutunut lopettamaan ne saatuani niistä muita oireita.

Sairaalaan olen joutunut näiden kipujen vuoksi kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla pyörryin kotonani ja löin pääni sohvapöydän kulmaan, jolloin soitin ambulanssin, koska päähän tullut iso haava vuoti verta. Toisen kerran pyörryin kadulla kotikaupunkini keskustassa ja auttamaan jäänyt nainen soitti hätäkeskukseen. 

Yleensä jään suosiolla kotiin menkkapäivinä. Tämä on vaikuttanut jopa ammatinvalintaani. Nyt olen työssä, jossa päätän pitkälti itse työaikani. Pahimpina päivinä kotoa ei edes voisi poistua välittömästä vessan läheisyydestä pidemmäksi aikaa, kuin ehkä puoleksi tunniksi. Super plus -tamponi ja yöside menee siinä ajassa läpi. Kumpaakin voi mennä paketti päivässä. Kuukuppia en voi runsaimpaan vuotoaikaan käyttää, koska se täyttyy hetkessä jo suurien verihyytymien vuoksi. Minulla on kuukautisten aikaan käytössä joskus Tena-side, koska kuukautisiin tarkoitetut eivät mahdollista nukkumista. Oli side mikä hyvänsä, asetan puhelimeen kaksi herätystä per yö. Muuten joudun aamulla vaihtamaan teurastamoalueen näköisen sängyn lakanat, tyynyliinat ja yöpaidat ja jynssäämään patjat. Sitäkin on tehty kymmeniä kertoja. Aika usein joudun myös yöllä käymään pikasuihkussa, kun verta valuu reisiä pitkin nilkkoihin saakka. Otan silloin myös uudet särkylääkeannokset, että voin vielä nukkua muutaman tunnin.

Minulla on kasa vahvoja särkylääkkeitä menkkakipuihin. Clotam tai Panacod auttavat parhaiten suurina annoksina. Koko kipua nekään eivät vie pois, mutta onneksi niistä on jotain apua.

Olen nyt 42-vuotias ja odotan jännityksellä vaihdevuosia. Olivat ne oireet mitä hyvänsä, en usko, että ne voivat näistä kovin paljon pahemmaksi mennä. 

Vierailija
52/56 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti kauheeta tuo kk-kipu helv..myös kaiken kokeneena..endo löydettiin vasta 34-vuotiaana. Sain haukkuja jos joutui olemaan töistä/koulusta pois..itselläni kivut kesti väh.5pvää..särkylääkkeitä vedin suruitta..kukaan ei oikein uskonut vaikka itkin silmät päästä joka kuukausi. Henkeä ahisti ja olin pyörtyä joka paikkaan kun kipu oli niin kova. Lääkärit eivät silloin osanneet auttaa..e-pillerit rupesi auttamaan vasta endo-leikkauksen jälkeen. Tavallaan jouduin riippuvaiseksi toisten avusta, kun ei kykenyt, ei pystynyt. Sittemmin tuli suolistosairaus, todennäköisesti särkylääkkeiden ja antibioottikuurien liika käytöstä, mutta sitä ei voi varmaksi sanoa. .toivon vaan että lääkärit ottaisivat tosissaan toistuvasti sairaslomaa pyytävän kuukautiskipujen takia ja tutkimuksiin. Ettei kävisi niin että elämä menee kivun kourissa ja muuta ei sitten pysty tekemäänkään. Olkaa tosissanne ja vaatikaa tutkimuksia! Tsemppiä!

Vierailija
53/56 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi kuukautiset kutakuinkin 3 vuotta sitten eikä mulla ollut koskaan ihan hirveätä vuotoa eikä kipuja juuri ollenkaan. Välillä harkoissa (voimistelua harrastan) vihloi alavatsaa kun esim selkää venyteltiin mutta ei oikeestaan koskaan ollut niin paljon kipua että olis edes itkenyt vaikka itken herkästi. Nyt pari kuukautta sitten mulla alkoi normaalisti kuukautiset ja menin aamulla sitten liikkatunnille ja tunnin aikana tuli huono olo ja kun kyynelet alkoi valumaan niin menin urheiluhallin vessaan. Otin särkylääkkeen repusta ja istuin vessanpytyn äärellä ja yökin mutta mitään ei tullut itkin vaan holtittomasti ja makasin lattialla. Lopulta ehkä 10min kuluttua pääsin ryömimällä/konttaamalla ja lopulta pukuhuoneen penkeistä tukea pitäen tavaroitteni luokse ja soitin äidin hakemaan kotiin ja pyydin ihan ulko-oven eteen tulemaan. Siitä sitten puin ulkovaatteet ja pääsin pukuhuoneesta pois ja ulko-oven luo niin opettaja kysy että onko yhtään parempi olo ja että mistä äiti tulee hakemaan ja sitten kun avasin ulko-oven niin samantien oksensin siihen oven eteen. Kotona menin sänkyyn ja itkin kivusta joka ei lievittäny missään vaiheessa ja jouduin käymään koko ajan vessassa vaikka mitään ei tullut. 2-3 kertaa oksensin muutaman tunnin aikana sängyn vierellä olevaan ämpäriin ja lopulta sitten kuitenkin nukahdin ja heräsin alle tunnin päästä ja oli jo melko hyvä olo. Aattelin että se ois voinu johtua ehkä aamuliikunnasta tai että olin syöny jotain pilaantunutta mutta sitten joululomalla mulla alkoi taas kuukautiset ja päivän aikana tuli taas hirveä kipu ja muutamaa tuntia kivun alettua makasin taas sängyssä yökkimässä mutta sillä kertaa en kuitenkaan oksentanut koska olin aamulla syönyt eikä ollut mitään oksennettavaa. Pari tuntia sängyssä maattua huono olo meni taas ohi ja illalla olin kunnossa. Nyt mua pelottaa kamalasti tuleeko mulle samanlainen olo ja alanko oksentaa seuraavissa kuukautisissa.

Kirjotin aika pitkän tekstin mutta toivottavasti joku jaksaa lukea tämän ja kertoa mikä voisi auttaa. Molemmilla kerroilla olin ottanut siis särkylääkkeenkin mutta ei yhtään helpottanut oloa

Vierailija
54/56 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormoonikierukkaa (mulla se 7vuoden) voin suositella, itse saanut tästä avun, aluksi tuntui että oireet vaan pahenee, mutta puolen vuoden jälkeen alkoi näkyä se positiivinen vaikutus, kannatti todella kestää.

Vierailija
55/56 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis en tiiä onko nää ny sit nii kovat noihi muihi verrattuna:

Yleensä herään yöllä siihen ku kramppaa aika 'miedosti' että tuntuu iha vaa siltä ku olis joku kiristysside mahan ympärillä. En tiedä missä meillä on särkylääkkeet jotenka yleensä n. 10 min heräämisen jälkeen on jo niin kovat kivut että kyyneleet silmissä ajattelen laulun sanoja ja yritän niistä muodostaa tarinaa. Näin nukahdan ja aamulla herätessäni olen sikiöasennossa yrittämässä hellittää kipuja. Jos en ole tässäkään vaiheessa juossut kysymään särkylääkettä, joudun oikeasti ravaamaan sänkyni ja keittiön välissä. Asiahan menee niin että pystyn olemaan 15 sekuntia sängyssä ja sit pitää nousta kun ei vaan pysty olemaan enään. Sit 15 sekuntia kävellen ja takas sänkyyn. Tätä kestää n. Puolituntia jos ehdin särkylääkkeen ottamaan. Yleensä on burana 600mg ja se kestää mulla ehkä 6h ja taas oon hirveissä kivuissa. Tätä kestää 2 pv ja vuodot on kans ihan hirveetä. Olen niin laiska että 2-3 kertaa päivässä vaihdan siteen mutta sitten ku side on jo vähän aikaa ollu niin pitää varoo istumista ettei vaan tuu housuihin verta. Yöllä en ees enään jaksa pitää toivoa siitä ettei tarvis yöhousuja pestä. Nyt on kans alkanu tulla välivuotoa niin se kannattais kans käydä tutkituttamassa. AINIIN ja näissä moni sano että ku pillerit oli sitten kunnon pelastus mutta mullapa onki apc-resistenssi niin en voi niitä käyttää...

Vierailija
56/56 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 v kirjoitti:

No siis en tiiä onko nää ny sit nii kovat noihi muihi verrattuna:

Yleensä herään yöllä siihen ku kramppaa aika 'miedosti' että tuntuu iha vaa siltä ku olis joku kiristysside mahan ympärillä. En tiedä missä meillä on särkylääkkeet jotenka yleensä n. 10 min heräämisen jälkeen on jo niin kovat kivut että kyyneleet silmissä ajattelen laulun sanoja ja yritän niistä muodostaa tarinaa. Näin nukahdan ja aamulla herätessäni olen sikiöasennossa yrittämässä hellittää kipuja. Jos en ole tässäkään vaiheessa juossut kysymään särkylääkettä, joudun oikeasti ravaamaan sänkyni ja keittiön välissä. Asiahan menee niin että pystyn olemaan 15 sekuntia sängyssä ja sit pitää nousta kun ei vaan pysty olemaan enään. Sit 15 sekuntia kävellen ja takas sänkyyn. Tätä kestää n. Puolituntia jos ehdin särkylääkkeen ottamaan. Yleensä on burana 600mg ja se kestää mulla ehkä 6h ja taas oon hirveissä kivuissa. Tätä kestää 2 pv ja vuodot on kans ihan hirveetä. Olen niin laiska että 2-3 kertaa päivässä vaihdan siteen mutta sitten ku side on jo vähän aikaa ollu niin pitää varoo istumista ettei vaan tuu housuihin verta. Yöllä en ees enään jaksa pitää toivoa siitä ettei tarvis yöhousuja pestä. Nyt on kans alkanu tulla välivuotoa niin se kannattais kans käydä tutkituttamassa. AINIIN ja näissä moni sano että ku pillerit oli sitten kunnon pelastus mutta mullapa onki apc-resistenssi niin en voi niitä käyttää...

Osta apteekista itsellesi särkylääkettä. Saa ilman reseptiä. Pidä niitä vaikka yöpöytäsi laatikossa, niin sulla on lääkkeet lähellä. Ja pidä myös laukussa mukana särkylääkettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän