Mitä on oikeasti kovat kuukautiskivut?
Kommentit (56)
Voi herrajumala! Eikö näihin kauhutarinoihin saa mistään apua?
Se, kun ei pysty ajattelemaan mitään muuta kun sitä että muistaa hengittää. Ja sitten joutuu haukkomaan henkeä koska hengittäminenkin sattuu liikaa. Pyörtyy kivusta, oksentaa, ripuloi, ja tätä kestää keskimäärin sen viikon. Plus tietysti ennen ja jälkeen ja oviksen aikana.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:37"]Se, kun ei pysty ajattelemaan mitään muuta kun sitä että muistaa hengittää. Ja sitten joutuu haukkomaan henkeä koska hengittäminenkin sattuu liikaa. Pyörtyy kivusta, oksentaa, ripuloi, ja tätä kestää keskimäärin sen viikon. Plus tietysti ennen ja jälkeen ja oviksen aikana.
[/quote]
Siis eihän kukaan voi elää näin? Mitä ratkaisuja sulle on ehdotettu tähän?
Mulla alkoi 26-vuotiaana kovat kivut, ne kesti menkkojen pari ekaa päivää, vuoto oli ihan normaalia. Istuin kaksinkerroin nojatuolin käsinojan päällä ja yritin painaa itseäni sitä vasten, koska tuntui kuin ihan oikeasti meloni olisi tunkenut ulos molemmista rei'istä ja joku olisi venyttänyt kaikkia alapään luita ulospäin samalla kun olisi viillellyt puukolla suolistoa. Kipukohtaukset kesti noin 2 tuntia (jos olin unohtanut ottaa Panacodin mitä kipuihin määrättiin) ja sen ajan olin toimintakyvytön. Kerran makasin sikiöasennossa työpaikan vessan lattialla ja oksensin kuolaa kipujen takia. Kaikki vaatteet olivat farkkuja myöten liimautuneet hiestä ihoon kun kohtaus loppui, voimat oli poissa ja oli pakko lähteä kotiin. Kotona mittasin kuumeen, kropan lämpötila oli joku 35,6. Menin sänkyyn ja nukuin 6 tunnin päiväunet. Onneksi aika nopeasti opin aloittamaan Panacod 3 x päivässä päivää ennen menkkojen alkua ja kahtena ekana päivänä, siihen jäi kivut. Tosin Panacod on siitä kamala lääke että se pistää pään sekaisin eikä voi ajaa autoa. Mutta mieluummin se, kuin ne kammottavat kivut.
Reilu kolmekymppisenä kivut loppuivat itsestään, varsinaista syytä ei ikinä löydetty.
Pahimmillaan on noussut kuume. Missään asennossa ei ole hyvä olla... vois auttaa ehkä pienessä kippurassa olo sikiöasennossa paksujen villapeittojen alla, mut sit vuotaa helposti ohi. Yleensä kolme sidettä osittain päällekkäin on pakko olla, koska vuotoa tulee myös peräsuolesta (lääkäri ei uskonut, kun sanoin). Pahimmillaan siteiden vaihtoväli 15 min ja kämmenen kokoisia hyytymiä, kuin pieniä sikiöitä valahtais. Hirveä päänsärky, vatsa kuin juuri puhkeamaisillaan oleva kumipallo, levoton ja ärtynyt olo. Hirveetä, loppuis jo....
Mulla on pahimmillaan kuukautiskivut verrattavissa synnytyksenkäynnistyslääkkeiden aiheuttamaan supistelukipuun. Löytyy siis vertailuna kun olen saanut keskeytyneen keskenmenon, ja ks. lääkkeillä hoidettiin raskausmateriaali ulos.
Eikä ole siis endoa tms., joillakin ne kuukautiskivut vaan on puhdasta tuskaa ilman mitään ruumillista poikkeamaa. Joillakin on vielä pahemmat tuosta, kun on lisäksi oksentelua jne.
Täysin työkyvytön ekana päivänä. Kaikki nuo yllämainitut oireet ja yritykset selvitä. Pyörtymisiä kivusta. Miranax auttaa, jos ehtii ajoissa ottaa eikä oksenna heti. Eniten pännii ettei monet gynet ottaneet tosissaan kun hain apua.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 16:09"]Onks teillä muutoin herkkä kipukynnys? Mulla ei ole oikeastaan mitään kipuja menkkojen aikana, ja muutenkin siedän kipua aika hyvin. Kun taas kaverillani ihan järkyttävät menkkakivut ja pieni jomotuskin päässä saa hänet tuskailemaan.
[/quote]
Minulla on todella korkea kipukynnys ja silti joudun menkkojen alkupäivät syömään lääkkeitä. Joskus harvoin kivut ovat niin isot että tuskanhiki on iholla, huimaa ja oksettaa. Eräs tällainen kerta oli kampaamotuolissa. Piti jättää hiustenvärjäys kesken ja kampaaja ajoi minut kotiin.
Pakko myös kertoa havainnostani. Olin alkuvuodesta keskellä elämäntaparemonttia. Jätin kaikki sokerit ja viljat pois ja tulin kahtena perättäisenä kuukautena menkkojeni yllättämäksi. Ne vain alkoivat, ilman mitään kipuja. Nyt olen ollut kuukauden kesälomalla, romuttanut ruokavalioni ja syönyt miten sattuu ja kappas, pitkästä aikaa kivuliaat menkat yllättivät minut 4pv sitten. Jostakin syystä ruokavalio vaikuttaa tähän kipuun tehokkaasti. On the other hand, iho meni ihan paskakuntoon, hilseili kuivuuttaan yms... Sen kultaisen keskitien kun löytäisi.
Pahimpien kipujen aikana tuntuu siltä kun joku kairaisi puukolla vatsaan, ei sitä kipua voi edes kuvailla, ihan helvettiä. Välillä tuntuu myös siltä kun joku pistäisi puukon peräsuoleen.. Tollaisten menkkojen aikana en pysty kun itkemään kaksi päivää sängyssä. Sen jälkeen helpottaa eli pystyn tekemään normaaleja asioita kipulääkkeiden voimalla, mutta 5 päivää kokonaisuudessaan kestää kivut.
Pari kk sitten hain pillerit, joiden pitäisi auttaa. Nyt tullut parit menkat ja kivut on ns. siedettäviä, eli ei noita kamalia kramppeja enää, mutta silti melko kovat.
Nauttikaa te, joilla ei ole pahoja kipuja!
Pahimmat kivut ikinä oli kun olin siirtänyt kuukautisia keltarauhashormonivalmisteella ja pillerit lopetettuani alkoi menkat. Huusin kivusta, en pystynyt olemaan missään asennossa, pahoinvointia, iho kalpea, kylmä ja hikinen, Burana 800mg + Panadol 1g ei vaikuttanut millään tavalla, kaikenlisäksi jouduin ajamaan töistä kotiin 100km noiden kipujen kanssa, tuntui että en saa autoa pidettyä tiellä.... loppupäivän makasin/nukuin sängyssä sikiöasennossa. En tiedä vaikuttiko toi kuukautisten siirto kipuihin noin, ei ole ikinä ennen ollut noin tuskallisia menkkoja vaikka nuorempana kivuliaat/runsaat olikin...
Itselle tuo runsas vuoto on myös sitä että kuukautiset kestäisivät ilman hormonaalista ehkäisyä sen 12-17 päivää. Ja krooninen anemia on tosiaan riivannut kymmeniä vuosia.
Niin ja piti vielä sanoa, alkaa ärsyttää kun jotkut suosittelevat liikuntaa helpotukseksi kipuihin.
Varmasti kevyt treeni voi auttaa pieneen kipuun, mutta haluaisin sen nähdä kun joku tässä kipuhelvetissä lähtee lenkille kun hädin tuskin pääsee konttaamaan vessaan....
t.43
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:40"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:37"]Se, kun ei pysty ajattelemaan mitään muuta kun sitä että muistaa hengittää. Ja sitten joutuu haukkomaan henkeä koska hengittäminenkin sattuu liikaa. Pyörtyy kivusta, oksentaa, ripuloi, ja tätä kestää keskimäärin sen viikon. Plus tietysti ennen ja jälkeen ja oviksen aikana. [/quote] Siis eihän kukaan voi elää näin? Mitä ratkaisuja sulle on ehdotettu tähän?
[/quote]
"ota burana." Yläasteella ja lukiossa terveydenhuoltaja sanoi vaan että sitä se naisena oleminen on, voi voi. jossain vaiheessa tajusin käydä omatoimisesti gynellä ja kokeilla e-pillereitä. Ei auttanut, kokeilin toisia, ei auttanut, kohta kokeilen kolmansia.
Äidilleni en koskaan oikeastaan edes asiasta puhunut. On sellainen vainoharhainen "pilteistä, hiusväreistä ja hormonivalmisteista saa syövän, puhelimet säteilee ja kaupan vihanneksissa on kaikissa salmonella" -ihminen. Joskus yläasteikäisenä vihjasin että haluaisin kokeilla e-pillereitä kun ei kipulääkkeet auta, seurasi monen päivän kotkotus siitä kuinka lääkkeet sotkee ihmisen luonnollisen tasapainon. En vihjannut toista kertaa.
Runsaat menkat mulla=super++ tamponi sekä side, jossa neljä tippaa. Se on todellinen tulva, huaah. Kivut tuntuu samalta kuin synnytyksessä supistusten alkaessa sekä selkäjomotus. Burana 800mg ja lepo. On aika invalidisoiva juttu kyllä.
Ja mä luulin että mulla on kovat menkkakivut ja runsas vuoto
En käsitä miten voitte kestää joka kuukausi tollasta tuskaa
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 15:32"]Ja mä luulin että mulla on kovat menkkakivut ja runsas vuoto
En käsitä miten voitte kestää joka kuukausi tollasta tuskaa
[/quote]
On melkoista kärsimystä. Työskentelen valkoisessa hoitsupuvussa ja työni on fyysistä. Voi kuvitella millaista se on kuukautisten aikaan... yritän siis tehdä pitkää päivää ja jemmata vapaita niin, että saan vapaalla potea kuukautiset :( -30
Mulla on iham normaali vuoto, mut kivut on aivan järkyttävät välillä. Pahimmillaan vedän särkylääkkeitä niin paljon kuin maksa sallii, ja makaan lähes taju kankaalla suihkun lattialla lämpimässä suihkussa (auttaa selkäkipuun)
Kahtena ekana vuotopäivänä lastenvaippa housuissa ettei tarvi puolentunnin välein olla niitä paksuimpia yösiteitä vaihtamassa.
Kipu niin kovaa että olen pyörtynyt, pissasminen ja kakan punnaaminen sattuu niin kovasti että itku tulee. Oksettaa ja kuumeinen olo.
Särkylääke auttaa tunnin verran.. ihan järkyttävää.
Menkat kestää 4-5pvää. Ihanaa olla nainen..not <3
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 15:37"]
Mulla on iham normaali vuoto, mut kivut on aivan järkyttävät välillä. Pahimmillaan vedän särkylääkkeitä niin paljon kuin maksa sallii, ja makaan lähes taju kankaalla suihkun lattialla lämpimässä suihkussa (auttaa selkäkipuun)
[/quote]
Mäkin vedin nuorempana kaksin käsin särkylääkkeitä, näitä buranoita ja ketoprofeeneja (olikohan viä jotain?)
No, nykyään ei elimistö enää kestä mitään noista. Pidä huoli, ettei sulle käy samalla lailla. Jos mulle tulis joku sanoon että ota burana, mottaisin turpaan.
Mulla helpotti huomattavasti laparoskopia jossa sitä endoo kaavittiin pois, ja sitä oli paljon.
Särkyyn mulla sopii ja riittää Miranax 4-6 kpl/ 2-3 vrk nykyään.
Up