Mitä mieltä mummonimistä lapsilla?
Mitä mieltä mummonimistä tyttölapsilla?
Esim. Hilda, Elsa, Eila, Olga, Alma, Rauni, Rauha, Bertta, Ulla, Selma...
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 15:09"]
Mitä mieltä mummonimistä tyttölapsilla? Esim. Hilda, Elsa, Eila, Olga, Alma, Rauni, Rauha, Bertta, Ulla, Selma...
[/quote]Tämänkaltaiset nimethän olivat muotia vauvoille viitisentoista vuotta sitten tai oikeastaan parikymmentä.
[/quote]Niin oli! Ainakin meidän naapurustossa vilisi vauvaikäisestä kouluikäisiin Selmaa, Saimia, Eetua, Aatua, Toivoa, Onnia, Paavoa, Hilmaa jne
Jotkut vanhat nimet on kauniita, mutta ne erottaa ei-kauniista siinä, että niistä on tullut klassikoita, ajattomia. Niitä ei edes mielletä mummonimiksi. Sitten taas toiset nimet on näitä kiertonimiä, jotka kiertää sykleissä. Eeva, Hanna, Iida, Helena, Saara, Susanna, Minna, Maria, Hertta jne. on klassikoita, joiden suosio on melko tasainen. Toini, Elma, Lyydia, Oili, Hulda, Suoma, Impi, Martta jne. ovat kiertonimiä, eli välillä muodissa ja sitten taas ei.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 15:26"]No esim. Hilda on aivan ihana, mutta joku Ulla taas aivan kamala vauvalle. Se riippuu niin nimestä. Ja mitä hitto, mummonimiä? Onko nekin erikseen luokiteltu? Mun tytön nimi on Hilda ja vähän kyllä loukkaannuin. :(
[/quote]
Älä loukkaannu, Hilda on ihana nimi! Kaikki ei tykkää kaikesta, et itsekään varmaan jostain Safinasta tai Serafinasta, mutta joku tykkää (olen kuullut).
Olen 32- vuotias Selma ja esikoisemme juuri kastettiin Hildaksi. Kääk!
Ja nämä mummot nimineen eivät ole olleet lapsia? Osasta tykkään, osasta en. Itse en pidä c, d, f jne. kirjaimista nimissä. Ole kai aika suomalainen (perus-, en!!!). Omat lapset Saimi, Helmi ja Tuomas. Mummo- ja pappanimiä vissiin. Itse olen Kerttu ja mieheni Matias. Tunnistaako joku?
[/quote]En tunnista mutta jos nuo ovat oikeasti teidän perheen nimet niin aivan ihanat ja yhteensopivat nimet kaikilla! Oi että, Kerttu&Matias, hurmaavaa :)
No minun tyttöni on Ulla ja taas loukkaannuin sinun mielipiteestäsi. Ulla on mielestäni ihana nimi!
Ulla on liikaa Ritva ja Raili sukupolven nimiä. Muuten ok. Eeva on myös samaa sarjaa.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 15:32"]
Olen 32- vuotias Selma ja esikoisemme juuri kastettiin Hildaksi. Kääk!
[/quote]No korjaat virheen seuraavan kohdalla, olkoon hän vaikka Jennica.
Jotkut vanhat nimet on kauniita, mutta ne erottaa ei-kauniista siinä, että niistä on tullut klassikoita, ajattomia. Niitä ei edes mielletä mummonimiksi. Sitten taas toiset nimet on näitä kiertonimiä, jotka kiertää sykleissä. Eeva, Hanna, Iida, Helena, Saara, Susanna, Minna, Maria, Hertta jne. on klassikoita, joiden suosio on melko tasainen. Toini, Elma, Lyydia, Oili, Hulda, Suoma, Impi, Martta jne. ovat kiertonimiä, eli välillä muodissa ja sitten taas ei.
[/quote] Joka aikakaudella on myös uusia nimiä, jotka tulevat käyttöön. Sodan jälkeen tulivat uusina esim Pirkko, Pirjo, Ulla, Arja ja Tuula. Samoin poikien nimissä oli uusia esim Jorma, Markku, Risto, Pekka jne.
Luultavasti näistäkin nimistä ainakin joku jää klassikoksi kunhan aikaa kuluu 20-30 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 15:26"]No esim. Hilda on aivan ihana, mutta joku Ulla taas aivan kamala vauvalle. Se riippuu niin nimestä. Ja mitä hitto, mummonimiä? Onko nekin erikseen luokiteltu? Mun tytön nimi on Hilda ja vähän kyllä loukkaannuin. :( [/quote] Älä loukkaannu, Hilda on ihana nimi! Kaikki ei tykkää kaikesta, et itsekään varmaan jostain Safinasta tai Serafinasta, mutta joku tykkää (olen kuullut).
[/quote]Serafiinakin on vanha suomalainen (tai "suomalainen") nimi, eli mummonimi. Minusta kaunis. Kuten Hilda tai Ulla.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 15:43"]
Ulla on liikaa Ritva ja Raili sukupolven nimiä. Muuten ok. Eeva on myös samaa sarjaa.
[/quote]Eeva on kyllä aika paljon vanhempi nimi kuin Ritva-Raili-sukupolven ikäinen... Lisäksi se on kansainvälinen.
Katos kun vanhemmat antaa ihan hiton tyhmiä nimiä ja luulevat, ettei koulussa kiusata nimen takia niin kun sillon ennen. Eräs kaveri on Kainonpoika ni arvaatteko oliko nimi kustsumanimenä? Päivikkikään ei tykännyt nimestään. T. Laman lapset
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 15:30"]Mummini nimi on Elsa ja antaisin saman nimen myös tyttärelleni, jos vain sellainen olisi.
[/quote]
Sama
Pidän vanhoista nimistä, jotka eivät kuulosta "liian mummolta". Esim. Selma, Senja, Iida..
Mitä mieltä mummonimistä tyttölapsilla? Esim. Hilda, Elsa, Eila, Olga, Alma, Rauni, Rauha, Bertta, Ulla, Selma...
[/quote] Kivoja.
Tykkään. Tosin Ulla ei mun mielestä kuulu tuohon kategoriaan.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 15:56"]
Pidän vanhoista nimistä, jotka eivät kuulosta "liian mummolta". Esim. Selma, Senja, Iida..
[/quote]
Itse olen varttuneempi av-palstailija ja kyllä minun korvaani ko nimet ovat tosi "mummoja" ;), samaa sarjaa kuin Esteri, Viivi ja Tyyne.
[/quote]Tämänkaltaiset nimethän olivat muotia vauvoille viitisentoista vuotta sitten tai oikeastaan parikymmentä.
[/quote]Hirmuisesti alapeukkuja mut mulla on samantapainen mielikuva, ensin (Satujen, Sannojen, Marjojen, Jussien, Petterien, Jukkien jne jälkeen) tulivat Josefiinat, Eveliinat, Johannekset yms "krumeluu" vanhat nimet ja sen jälkeen yksinkertaisemmat ja napakammat vanhat suomalaiset Helmit, Vilmat, Voitot, Selmat, Martat, Onnit, Paavot sun muut. Riippuu kai sitten (asuinalueen) kulttuurista, koska sama ilmiö oli meilläkin mutta näköjään ei yleisesti.
Nuo ovat ihania! Jos saisin tytön niin sen nimeksi tulisi Elsi :) toinen kiva nimi on Hilla.