Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko vielä mitä ja millaisia määriä söitte lapsina

Vierailija
19.07.2015 |

esimerkiksi aamupalalla ja iltapalalla?

- Aamupalaksi söin 1-2 piimälimppuviipaletta, joiden päällä oli lauantaimakkaraa. Mukillinen kaakaota.

Ruokalautasena meillä oli jotakin Arabian sarjaa, jossa lautasen koko on sama kuin nykyinen Muumi-lautainen. On se kyllä pienen näköinen verrattuna nykyisiin lauttoihin :O

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin usein kotona keitettyjä kananmunia tai makaronia. Olin paljon yksin kotona kun äiti oli töissä :(

Vierailija
2/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen muistan, että aina oli kamala nälkä, vaikka söin paljon ja usein. Olin tosi laiha ja kasvoin ihan hirveetä vauhtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitin syödä mahdollisimman harvoin ja luistaa kaikki ruokailut. Lautasia en oo syönyt :D Hassua sinällään et siitä pakkosyötöstä sit seurasi se et musta tuli syömishäiriöinen. Max paino aikuisena ollut 115kg. Mulla menee semmonen anoreksia, bed, bulimia rinki. Nyt on bulimia.

Vierailija
4/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalalla söin koko lapsuuteni lautasellisen kaurapuuroa (muumilautasen kokoinen, vajaa) ja lasin maitoa. Iltapalalla oli usein muroja.

Päiväruokalautaset olivat meillä tosi pienet, nykyisten leipälautasten kokoiset. 

Vierailija
5/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän aiheen vierestä, mutta meilläkin oli paljon tuota pakkosyöttämistä. Lautanen tyhjäksi ja ääntä kohti. Istut siinä vaikka sieni ottaan kasvaisi, mutta lautanen tyhjäksi.

Siinä sitten nieleksit purematta kuutioina jotakin kamalaa kylmää kotlettia jänteineen ja rustoineen. Ei ollut mikroa missä lämmittää. Koulussa sama juttu, läskinpalatkin piti syödä opettajan tai keittäjän vahtiessa vieressä, jos ei onnistunut pullauttamaan niitä kielellä maitopurkkiin tai käsipyyhkeen sisään ja sujauttamaan roskiin.

Inhoan monia, monia ruokia ja olen ihan ongelmainen syömisen kanssa. Liha ei uppoa ollenkaan.

Vierailija
6/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli mannapuuroa, mannavelliä, makaronivelliä, riisipuuroa ja aika paljon kalaa, kun vanhemat pyydystivät itse. Aina oli vaaleaa leipää, itse leivottua. Aikas paljon hiilareita. Hedelmiä saatiin joskus 1/lapsi, mutta ei joka päivä. Pullaa ja kahvia oli lähes joka päivä ja se oli yleinen aamupala. Taitaa olla aika iso merkitys heikolla ravinnolla siihen, että jäin pienikokoiseksi ja nyt on kaikenlaisia puutostiloja ja nivelrikko alkamassa jo paljon keskimääräistä aikaisemmin, vaikka koskaan ei ole ollut ylipainoa. Kesällä sentään sai suoraan kasvimaalta salaatilehtiä, herneitä ja porkkanoita. Taisi olla joku puutos, kun mulla oli näihin kamala himo. Kaikenlisäksi olin huono syömään, eli söin tosi pieniä annoksia. 

Vierailija
7/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Lihava olin. Kaakaota, lenkkimakkaraa ja ruislepää muista usein syöneeni.

Vierailija
8/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään mitään hedelmiä tai salaatteja ollut. Kesäisin sai vesimelonia ja herneitä. Enimmäkseen syötiin pottuja ja jotakin lihakastiketta. Leipä oli polakkaa, jota haettiin kaupan leipätiskiltä. Se käärittiin harmaaseen paperiin. Lauantaimakkaraa sai lihatiskilta ja viipalointi maksoi erikseen.

Keräsimme äidin mukana joka jumalan kesä vattuja ja mustikoita ja niitä sitten syötiin hilloina ja erilaisina pirtelöinä ja jäädykkeinä.

Vierailija
9/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 09:52"]

Ei meilläkään mitään hedelmiä tai salaatteja ollut. Kesäisin sai vesimelonia ja herneitä. Enimmäkseen syötiin pottuja ja jotakin lihakastiketta. Leipä oli polakkaa, jota haettiin kaupan leipätiskiltä. Se käärittiin harmaaseen paperiin. Lauantaimakkaraa sai lihatiskilta ja viipalointi maksoi erikseen.

Keräsimme äidin mukana joka jumalan kesä vattuja ja mustikoita ja niitä sitten syötiin hilloina ja erilaisina pirtelöinä ja jäädykkeinä.

[/quote]

Meillä kanssa käytiin marjassa ja minun piti olla mukana ja oli tavoitemäärät. Veljien ei koskaan tarvinnut. Miehen kotona on osallistuneet kaikki. Mutta meillä syötiin mustikat ja vatut aika lailla tuoreena, puolukoita survottiin korvoon talveksi kellariin. Pihassa oli viinimarjoja, kuten joka ainoassa omakotitalossa siihen aikaan ja niistä tehtiin mehua. 

Vierailija
10/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, että lapset ja aikuiset olivat todella laihoja 70-ja 80-luvuilla, kun ei silloin syöty mitään. Pottuja, kastiketta, leipää. Pottuja, kastiketta, leipää.

Kesäisin meillä oli kerran viikossa jäätelöpäivä, muulloin ei herkuteltu.

Vierailija
11/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syötiin säännöllisesti. Kello 16 oli ruoka ja silloin oli oltava pöydässä tai seurasi rangaistus. Perunaa ja makkara- ja jauhelihakastiketta, kanaa ja riisiä, makaronilaatikkoa, purkkikihamakaronisotkua, itse tehtiin pitsaa JOSKUS viikonloppuisin.
Syötiin ihan tavallista kotiruokaa ja nykyiseen verrattuna, todella vähän. Mitään salaatteja ei ollut koskaan.
Välipalaksi söin leivän päällä hilloja ja sellaista suklaakuttua. Äidin tekemä leipä ja sämpylät olivat yleisimmät leivät. Kaakaota, mehua ja jugurttia sokeripaloilla!!! Ja olin laiha.

Vierailija
12/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo säännölliset ruoka-ajat oli meilläin pikkukirkonkylässä. Klo 17 oli iltaruoka kaikilla ja koko naapurustossa. Siihen aikaan ei harrastettu tai jos oli jotain jalkapalloa, se oli 18 tai 19 alkaen. Ei paljon ajateltu, paljonko syönnin jälkeen ollaan. Iltaruuan aikaan ei haettu kavereita. Samoin kuin lomien aikaan ennen puolta päivää ei lähdetty kylille, lukuunottamatta hellepäiviä, jolloin sai aamulla käydä uimassa ja silloin piti olla 11 kotona syömässä. 

Vierailija
13/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli koko kerrostaloalueen iltapäiväruoka noin viideltä. Piha tyhjeni, kun äidit huusivat parvekkeelta syömään. Yleensä sen ruoka-ajan tiesi muutenkin, kun pihalla alkoi leijua paistetun sipulin tai ruskean kastikkeen tuoksu. Palasimme kyllä pihalle juoksemaan ruuan jälkeen.

Vierailija
14/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalaa en syöny koskaan, jotain lihapullakeittoa oli, illalla ei kehdannu syyä, vanhemmat oli syyllistäny jo tyyliin: mikä on, ku on keksejä vielä kaapissa, ollu jo pari tuntia, etkä oo vielä syöny... En sitte kehannu syyä ruokaakaan...

Vierailija
15/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalalla söin yhden vaalean leipäviipaleen voilla ja juustolla sekä join kupillisen teetä (en muista, minkä ikäisenä aloitin teen juonnin, mutta ainakin yläasteella jo join).

Meillä oli aina päivän toisena ruokana paistettuja perunoita (tähteitä edelliseltä ruualta) kananmunan, makkaran, sipulin jne. kanssa. Siis pyttipannua. Toisena ruokana oli sitten keitetyt perunat ja jokin ruskeakastike, jauhelihalla makkaralla, tai paistettua kalaa, koska isä kalasti.

Tuo siis perusarkiruokaa. Toki välissä oli keittopäiviä ja viikonloppuisin syötiin paremmin, karjalanpaistia ja -piirakoita. Puuroja ei meillä syöty, koska äiti sanoi, ettei me vaan niitä suostuttu syömään. Poikkeuksena riisipuuro ja uunipuuro, joka taidettiin sekin tehdä riisistä.

Iltapalaa en muista, mutta eiköhän se ollut tuota leipää sekin.

Äiti teki tuota pyttipannua 24-cm halkaisijaisella paistinpannulla ja siitä riitti kolmelle fyysistä työtä tekevälle aikuiselle ja kolmelle lapselle.

Vierailija
16/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalaksi oli vaaleaa leipää tai Wetabixejä ja kaakaota. Koulussa usein kanaviilokkia, joka oli hyvää!
Limsaa sai saunan jälkeen. Mummi teki maailman parhaita lettuja ♡
Söin paljon, mutta olin hoikka tyttö.

Vierailija
17/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 10:22"]Aamupalalla söin yhden vaalean leipäviipaleen voilla ja juustolla sekä join kupillisen teetä (en muista, minkä ikäisenä aloitin teen juonnin, mutta ainakin yläasteella jo join).

Meillä oli aina päivän toisena ruokana paistettuja perunoita (tähteitä edelliseltä ruualta) kananmunan, makkaran, sipulin jne. kanssa. Siis pyttipannua. Toisena ruokana oli sitten keitetyt perunat ja jokin ruskeakastike, jauhelihalla makkaralla, tai paistettua kalaa, koska isä kalasti.

Tuo siis perusarkiruokaa. Toki välissä oli keittopäiviä ja viikonloppuisin syötiin paremmin, karjalanpaistia ja -piirakoita. Puuroja ei meillä syöty, koska äiti sanoi, ettei me vaan niitä suostuttu syömään. Poikkeuksena riisipuuro ja uunipuuro, joka taidettiin sekin tehdä riisistä.

Iltapalaa en muista, mutta eiköhän se ollut tuota leipää sekin.

Äiti teki tuota pyttipannua 24-cm halkaisijaisella paistinpannulla ja siitä riitti kolmelle fyysistä työtä tekevälle aikuiselle ja kolmelle lapselle.
[/quote]

kun luin alun, piti miettiä että kirjoitinko jo tänne?!:-D minäkin join lapsena teetä, kahvia opin juomaan vasta kolmekymppisenä!

Vierailija
18/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluaamuina oli aina kaurapuuroa. :) nam! Äiti teki ja tekee siitä niiin hyvää. Lauantaisin äiti keitti aina mannapuuron ja sunnuntaisin isä keitti aina riisipuuron, ja se perinne on vieläkin lapsuudenkodissani :D
Arkena syötiin aina perusarkiruokaa, keittoja, poronkäristystä yms. Lemppariani oli silloin perunamuusi ja jauhelihamureke. Rakastin sitä ihan hirveesti!:D

Vierailija
19/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluajan ruokailun muistan olleeni ala-asteelta lukioikään saakka aamupuuro, lounas koulussa, päivällinen kotona ja iltapala. Joskus harvoin jokin välipala tuossa välissä. Kerran viikossa karkkipäivä. Limsaa ja sipsejä oli vain synttäreillä ja uutenavuotena. Olin normaalipainoinen hoikka ja terve.

Nyt on kulunut kotoa muutosta 13 vuotta ja olen lihonut noin 25 kg :( Tosin olen edelleen lievästi ylipainoinen. Läskit on hankittu päivittäisellä limukan  ja sokeristen herkkujen syönnillä. Kotoa en tuota mallia saanut. Luulen, että syömiseni on paljolti lohtusyömistä ym. koska olen todella yksinäinen nykyään ja elämässä ei ole juuri tarkoitusta työnteon lisäksi.

Vierailija
20/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalana sämpylä ilman päälysteitä/ välillä kurkulla (juusto ja leikkele ällöttivät?) kaakaota.

Iltapalana leipä tai jugurttia.

Kotiruoka oli tyyliin peruna ja kastiketta, keittoja, uunipuuroja.. Herkkuja välillä, hernekeittopäivinä oli tarjolla pannaria <3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän