Onko ilman kivunlievitystä synnyttäneitä täällä?
Millaiset kokemukset jäi? Ainahan ei ehditä kipulääkkeitä antaa, kuten omalla kohdallani yhdessä synnytyksessä kävi. Ei jäänyt mitään kauhua siitäkään.
Kommentit (29)
Lämpöpussilla meni. Pidin puudutusta ikävänä ja en halunnut sitä. Ilokaasua en halunnut kokeilla kun oksensin muutenkin jatkuvasti.
Positiiviset kokemukset jäi. Käynnistettiin klo 9 aamulla. Vaikka supiteli koko päivän, oli ihna siedettävää. Illalla avautumisvaihe oli kyllä kivulias mutta nopea. Poika (4,2 kg) sytyi ensimmäisellä ponnistuksella syöksynä.
Kaksi kertaa olen synnyttänyt ilman kivunlievitystä. Kammotti jo etukäteen ajatus ponnistamisesta tunnottomana, joten epiduraalia en halunnut. Eka synnytys oli käynnistetty, se sattui jossakin vaiheessa todella paljon, mutta en oikein osannut pyytää ilokaasua, ja sitten käynnistyikin kehon oma kivunlievitys että humpsista vaan. Toka synnytys ei sattunut kovasti missään vaiheessa.
Mulla kaksi synnytystä takana. Kummassakaan ei ehditty antaa kunnollista kivunlievitystä, vaikka itkin ja pyysin, sattui niin paljon. Mutta sanottiin, ettei ehdi enää. Synnytykset meni nopeasti, mutta sattui niin perkeleesti että ihan tosissaan luulin kuolevani. En todellakaan ymmärrä näitä ehdoin tahdoin luomusynnyttäjiä, kun helpotukset on meille keksitty.
Kaikki 5 synnytystä ilman. Ekassa ei ehditty antaa mitään ja enpä ole sen jälkeenkään kokenut tarvetta :)
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 22:05"]Olen synnyttänyt kaksi kertaa ilman kivunlievitystä. Olisin ehtinyt saada, mutten halunnut. Kipeää teki, makasin avautumisvaiheet sängyssä kyljellään, pari-kolme tuntia meni ponnistusvaiheeseen. Oikeanlainen hengittäminen auttoi. Ponnistusvaiheet nopeita, 5-15 min. Suosittelen kokeilemaan, on mukavaa haastaa itsensä ja kokea luonnollinen synnytys. En halunnut myöskään, että vauva saa turhaan lääkkeitä ja syntyisi tokkuraisena tms. Hyvin se menee, kun on äidillä asenne kohdillaan :)
[/quote]
Miksi noin paljon alapeukkuja? :) Eikö saisi synnyttää ilman lääkkeitä?
En synnyttänyt ilman kivunlievitystä. Kivunlievityksenä oli amme ja ilokaasu.
Mutta mitään lääkkeitä tai puudutuksia en ottanut, mitä aloittaja varmaan ajoi takaa.
Hyvin meni, ponnistusvaiheesta en muista kipua ollenkaan. Supistukset olivat kyllä tuskaisia. Niihin amme auttoi, ilokaasu taas ei.
70-luvulla olen synnyttänyt. ei ollut mitään kivunlievitystä, enkä muista kipuja.
Mulla kävi niin, että sain epiduraalin, mutta synnytys pitkittyi ja lopulta ei annettu enää lisää, vaikka pyysin. Puudutus lakkasi ja kaikki kivut räjähtivät tajuntaan ilman, että ehdin tottua niihin. N. 1,5h synnytyksen lopusta ja 45min. ponnistusta pelkällä ilokaasulla, jota sitäkin säännösteltiin. Ei annettu edes vettä juoda mahdollisen sektion varalta koko päivänä. Salaa join vähän. Hirveää tuskaa oli.