Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapsilisä loppuu juuri kun nuori tarvitsee paljon?

Vierailija
26.02.2022 |

Viimeiset luokat lukiossa edessä, ja menot vain suurenevat!

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervemenoa 70-luvulle! Kyllä pärjättiin eikä millään yhteiskunnan tuilla eletty, lapsilisääkin olivat tosi pieniä. Niitä maksettiin muistaakseni kolme kuukauden välein.

Tuon ikäinen voisi tehdä jo töitä. Jakaa mainoslehtisiä, mennä mäkkäriin, puhelinmyyntiyritykset (en suosittele) ym.

Kun suunnittelette lasten hankintaa (mikäli niitä siunaantuu) niin SILLOIN. On aika laskea kustannukset. Ei nyt jälkeenpäin.

Isoäiti, pian isoisoäiti.

Elät jossain dystopiassa. Nykyaikana kukaan ei voi luottaa siihen, että töitä on. Tuolla asenteella ei kukaan voi enää hankkia lapsia. HERÄÄ!

Vierailija
42/93 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisän pitäisi jatkua siihen asti, kunnes toisen asteen opinnot loppuvat. Kohtuutonta, että opintolainaakin on pakko ottaa elämiseen, vaikka on pakollinen toinen aste. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin etävanhempi siihen asti kun lapsi oli melkein 12v joten ei ole säästettynä mitään omaisuuksia vaan on toimeentulotuella oltu välillä elareidenkin vuoksi ja luottotiedoton. Olen eläkkeellä ja kun lapsi täyttää 16v niin loppuu lapsikorotus, sitten lähtee 17v lapsilisä ja kun elarit loppuu niin lähtee lapsikin, koska asumistuki romahtaa pohjille koska asunnossani on tuloton 18v joka ei todellakaan ala maksella opintotuestaan asumistaan ja elä sen jälkeen ilman ruokaa. Paremmin pärjää muualla.

Sinulla on kuitenkin elatusvelvollisuus, kunnes lapsi on suorittanut lukion tai ammattikoulun loppuun. Yleensä se tapahtuu sinä vuonna, kun nuori täyttää 19. Eli kannattaa alkaa säästää heti.

Vierailija
44/93 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan halua elättää omaa lastaan?

Vierailija
45/93 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun aikuisuus alkaa 18-vuotiaana, saa äänestää ja ostaa tiukkaa viinaa, on aikuinen.

Kuinka tyhmiä ihmiset ovat?

Tiedätkö milloin lapsilisä loppuu?

Vierailija
46/93 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio on nykyää näille 05 syntyneille ilmainen.

Mutta totta on, että teinit kuluttaa aika paljonkin enemmän kuin vauva.

Vierailija
47/93 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin etävanhempi siihen asti kun lapsi oli melkein 12v joten ei ole säästettynä mitään omaisuuksia vaan on toimeentulotuella oltu välillä elareidenkin vuoksi ja luottotiedoton. Olen eläkkeellä ja kun lapsi täyttää 16v niin loppuu lapsikorotus, sitten lähtee 17v lapsilisä ja kun elarit loppuu niin lähtee lapsikin, koska asumistuki romahtaa pohjille koska asunnossani on tuloton 18v joka ei todellakaan ala maksella opintotuestaan asumistaan ja elä sen jälkeen ilman ruokaa. Paremmin pärjää muualla.

Sinulla on kuitenkin elatusvelvollisuus, kunnes lapsi on suorittanut lukion tai ammattikoulun loppuun. Yleensä se tapahtuu sinä vuonna, kun nuori täyttää 19. Eli kannattaa alkaa säästää heti.

Tietysti minä hänen kotinsa kalusteet kustannan ja tarvikkeet ja katson että valmistuu. Hänen isällään ei olekaan mitään elatusvelvollisuutta joten se on yksin minun. Ja säästetään juuri niistä lapsilisistä mitä nyt saa.

Vierailija
48/93 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se asumistuki muutu, jos aikuinen lapsi on tuloton. Eikä lapsen opintotuki vaikuta asumistukeen. Kesätyöt vaikuttaa.

Vierailija
49/93 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukio on nykyää näille 05 syntyneille ilmainen.

Mutta totta on, että teinit kuluttaa aika paljonkin enemmän kuin vauva.

No se on kyllä hyvä juttu, että lukio muuttui maksuttomaksi.

Vierailija
50/93 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se asumistuki muutu, jos aikuinen lapsi on tuloton. Eikä lapsen opintotuki vaikuta asumistukeen. Kesätyöt vaikuttaa.

Kyllä se muuttuu, olen sen Kelan laskurilla laskenut.

Vierailija
51/93 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsilisiä ylipäätään maksetaan? Mikäli ei pärjää ilman niintä niin luulisi silloin aikuisen ihmisen tajuavan ettei ole varaa hankkia lapsia. Miksi minun pitäisi elättää verorahoillani sinun lapsesi? Emme edes tunne toisiamme mutta silti viet rahani. Miksi tämä on näin päin täysin laillista mutta jos minä vien sinun rahasi niin se on varastamista ja siitä saa tuomion? Häpeäisit.

Vierailija
52/93 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun oppivelvollisuus kerran nostettiin 18 vuoteen, niin olisi pitänyt jatkaa myös lapsilisän maksua siihen samaan.

Ja samalla poistaa oikeus opintotukeen vai? Lapsilisä päättyy nimenomaan siksi että 17-vuotiaana alkaa oikeus opintotukeen.

Tavallisen duunariperheen lapsi ei saa opintotukea kotona asuessaan.

Tavallinen duunariperhe ei ole niin köyhä että se yksi 100€ vaikuttaisi kovinkaan paljoa perheen budjettiin varsinkaan nyt kun toisen asteen opinnot eivät maksa mitään.

Vierailija
53/93 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nuori tulee ikään jolloin oletetaan jo osaavan itsekin tuenata edes jonkin verran.

Vierailija
54/93 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä loppuu kun täyttää 17, mutta opintotukea ei saa jos vanehmmat on töissä. Mutta sitten kun täyttää 20 niin alkaa saada opintotuen, vanhempien tuloista riippumatta. Ei tässä ole mitään järkeä. Lapsilisä tulisi ehdottomasti maksaa toisen asteen opinnoon loppuun asti, jos lapsi asuu vanhempien kanssa, koska vanhempien elatusvelvollisuuskin kestää sinne asti.

Vierailija
55/93 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun oppivelvollisuus kerran nostettiin 18 vuoteen, niin olisi pitänyt jatkaa myös lapsilisän maksua siihen samaan.

Ja samalla poistaa oikeus opintotukeen vai? Lapsilisä päättyy nimenomaan siksi että 17-vuotiaana alkaa oikeus opintotukeen.

Tavallisen duunariperheen lapsi ei saa opintotukea kotona asuessaan.

Tavallinen duunariperhe ei ole niin köyhä että se yksi 100€ vaikuttaisi kovinkaan paljoa perheen budjettiin varsinkaan nyt kun toisen asteen opinnot eivät maksa mitään.

Lapsilisän loppuminen on kuitenkin se noin 100€ pois perheen käytettävissä olevista nettotuloista.

Vierailija
56/93 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööö...  mitenkähän sitä rahaa saisi? Yläkouluikäiset voi jo alkaa tehdä töitä. Kesätyöt, marjastus, sienet, kotityöt maksaville mummeleille, lumityöt, lapsenvahtihommat, taimien istutus, huh vieläkö jatkan?

Lain mukaan oppivelvollisia ei saa ottaa töihin

Vierailija
57/93 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö...  mitenkähän sitä rahaa saisi? Yläkouluikäiset voi jo alkaa tehdä töitä. Kesätyöt, marjastus, sienet, kotityöt maksaville mummeleille, lumityöt, lapsenvahtihommat, taimien istutus, huh vieläkö jatkan?

Höpöhöpö, ei ole mitään tällaista lakia! 14-vuotiaasta olen töitä tehnyt, ysiluokallakin monesti pari tuntia ennen kouluun lähtöä ja koulun jälkeen useamman tunnin! Ei siksi että meillä olisi ollut rahasta pulaa, päinvastoin, mutta kun halusin.

Vierailija
58/93 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vielä tarkemmin tuon lakipykälän missä niin sanotaan?

Vierailija
59/93 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa pykälät sallivat jopa peruskoulun jälkeisen oppivelvollisuuden suorittamisen oppisopimuksella, eli siis käytännössä työsuhteessa.

Vierailija
60/93 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti sitä ennen kuin lisäännyt että lapsilisä loppuu aikanaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme