Miksi lapsilisä loppuu juuri kun nuori tarvitsee paljon?
Viimeiset luokat lukiossa edessä, ja menot vain suurenevat!
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin etävanhempi siihen asti kun lapsi oli melkein 12v joten ei ole säästettynä mitään omaisuuksia vaan on toimeentulotuella oltu välillä elareidenkin vuoksi ja luottotiedoton. Olen eläkkeellä ja kun lapsi täyttää 16v niin loppuu lapsikorotus, sitten lähtee 17v lapsilisä ja kun elarit loppuu niin lähtee lapsikin, koska asumistuki romahtaa pohjille koska asunnossani on tuloton 18v joka ei todellakaan ala maksella opintotuestaan asumistaan ja elä sen jälkeen ilman ruokaa. Paremmin pärjää muualla.
Lapset kannattaisi tehdä sen verta nuorena, ettei nyt tarvitsi ihan eläkeiässä teinejä kasvattaa.
Ikä ei ole ainoa peruste eläkkeelle.
No on tuo ihan oikeutettu kysymys. Euroopan mittakaavassa Suomessa on suht pienet lapsilisät ja ne loppuvat aikaisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun oppivelvollisuus kerran nostettiin 18 vuoteen, niin olisi pitänyt jatkaa myös lapsilisän maksua siihen samaan.
Ja samalla poistaa oikeus opintotukeen vai? Lapsilisä päättyy nimenomaan siksi että 17-vuotiaana alkaa oikeus opintotukeen.
käyppä kurkkaamassa kelan sivuilla opintotuki osio, aika harva on oikeutettu tuossa iässä opintotukeen.
Meidän lapsi sai opintotukea 17-vuotiaana, kun oli vielä 17-vuotias aloittaessaan korkeakouluopinnot (loppuvuodesta syntynyt). Mutta se opintotuki oli jotain 100€/kk, kai siksi että siinä ajateltiin, että vanhemmat kuitenkin elättää alaikäisen (ja tietenkin elätettiinkin). Sitten kun täytti 18, alkoi saada sen 250€/kk ja lisäksi myös asumistukea.
Mutta kyllähän tämä meidänkin lapsen tilanne oli kohtalaisen harvinainen, yleensä nuoret on kuitenkin jo 18-vuotiaita, kun aloittavat korkeakouluopinnot.
Yleisin vuosi tulla korkeakoulukelpoiseksi on se, kun täyttää 19 vuotta, eli lapsenne tilanne on todella poikkeuksellinen.
Jestas mitä laiskuutta . Meidän ikäluokka maksoi keskikoulusta ja lukiosta. Verorahoja ei saa jaella laiskuuttamaan nuoria.
Pistänpä tähän FAKTAA Suomen ylihallituksellisesta lapsivihamielisyydestä (kantasuomalaisia kohtaan).
Esikoiseni syntyi 1995.Juniori 2000. Juniorin lapsilisä loppui 2017.
Koko tuona aikana vuodesta 1995 vuoteen 2017 ei lapsilisän määrää nostettu, vaan viimeisenä vuotena jopa laskettiin.
Ja aivan sama mikä hallitus, kantasuomalaisa kohdellaan samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun aikuisuus alkaa 18-vuotiaana, saa äänestää ja ostaa tiukkaa viinaa, on aikuinen.
Kuinka tyhmiä ihmiset ovat?
Ei saa ostaa tiukkaa viinaa 18-vuotiaana.
Ravintolasta saa. Alkosta vasta 20-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin etävanhempi siihen asti kun lapsi oli melkein 12v joten ei ole säästettynä mitään omaisuuksia vaan on toimeentulotuella oltu välillä elareidenkin vuoksi ja luottotiedoton. Olen eläkkeellä ja kun lapsi täyttää 16v niin loppuu lapsikorotus, sitten lähtee 17v lapsilisä ja kun elarit loppuu niin lähtee lapsikin, koska asumistuki romahtaa pohjille koska asunnossani on tuloton 18v joka ei todellakaan ala maksella opintotuestaan asumistaan ja elä sen jälkeen ilman ruokaa. Paremmin pärjää muualla.
Lapset kannattaisi tehdä sen verta nuorena, ettei nyt tarvitsi ihan eläkeiässä teinejä kasvattaa.
Ikä ei ole ainoa peruste eläkkeelle.
Ei ole, mutta se yleisin kuitenkin. Jos ei ole muuta sanotta, niin sen mukaan mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun oppivelvollisuus kerran nostettiin 18 vuoteen, niin olisi pitänyt jatkaa myös lapsilisän maksua siihen samaan.
Ja samalla poistaa oikeus opintotukeen vai? Lapsilisä päättyy nimenomaan siksi että 17-vuotiaana alkaa oikeus opintotukeen.
käyppä kurkkaamassa kelan sivuilla opintotuki osio, aika harva on oikeutettu tuossa iässä opintotukeen.
Meidän lapsi sai opintotukea 17-vuotiaana, kun oli vielä 17-vuotias aloittaessaan korkeakouluopinnot (loppuvuodesta syntynyt). Mutta se opintotuki oli jotain 100€/kk, kai siksi että siinä ajateltiin, että vanhemmat kuitenkin elättää alaikäisen (ja tietenkin elätettiinkin). Sitten kun täytti 18, alkoi saada sen 250€/kk ja lisäksi myös asumistukea.
Mutta kyllähän tämä meidänkin lapsen tilanne oli kohtalaisen harvinainen, yleensä nuoret on kuitenkin jo 18-vuotiaita, kun aloittavat korkeakouluopinnot.
Yleisin vuosi tulla korkeakoulukelpoiseksi on se, kun täyttää 19 vuotta, eli lapsenne tilanne on todella poikkeuksellinen.
Niin tai sitten kirjoittaja ei tiedä mistä töperehtii.
Siinä iässä pitää lopettaa se liimanhaistelu ja mennä opiskelemaan tai töihin.
Kuule, sun vanhempana pitää itse maksaa jälkikasvusi!!!
Hakee vaan toimeentulotukea kelasta ja opintokuluihin sossusta.
Nykyään oppivelvollisuus jatkuu 18-vuotiaaksi asti. Jos laistat tästä, pääset lastenkotiin opiskelemaan.