nyt ymmärrän miksi niin monet ylipainoiset eivät laihduta
En ole itse ylipainoinen, mutta häitä varten pudottanut nyt 5kg ja vielä pari kg jäljellä maaliin. Sinänsä helppoa hommaa: liikut ja syöt monipuolisesti, mutta vähemmän kuin kulutat.
Mutta se itsekuri. Oikeat valinnat päivästä toiseen. Kun toiset herkuttelevat. Kun sataa. Pitkäjänteisyys.
Mulla ei ole edes montaa kiloa ollu pudotettavaa. Sitkeästi vaan pysynyt suunnitelmassa. Arvostan suuresti niitä joilla on oikeasti ollut paljon kiloja pudotettatavanaan ja ovat onnistuneet ja ennen kaikkea jaksaneet.
Jokainen meistä pystyy siihen. Joten toivotankin tsemppiä kaikille painonpudottajille!!
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:25"]
Mä taas en ymmärrä miksi ihmiset eivät pidä itsestään huolta. Kehosi on temppelisi
[/quote]
Joo samaa mieltä! Itellä onkin melkoinen Taj Mahal tässä.
Ei siihen mitään itsekuria tarvitse. Kun on oikeanlaiset ruoat, ei ole ylimääräisiä mielitekoja.
Mä taas en ymmärrä miksi ihmiset eivät pidä itsestään huolta. Kehosi on temppelisi
[/quote]
ehkä koska inhoan itseäni.
Siksi sanotaan, että painonhallinta on elämäntapa. Ennen näin herkkuja joka puolella, nykyään en mene karkkiosastolle jos ei ole karkkipäivää varten sinne asiaa. Kun käyn leipomossa, näen ne leivät ja salaatit, tai näen myös leivonnaiset, mutta ne on jotakin sellaista mikä mulle ei kuulu ollenkaan. Ei häiritse enää. Olen normaalipainoinen, helposti lihova nainen.
onhan tässä ollut hommaa, mutta se kun oikeasti lopulta kyllästyy omaan peilikuvaan niin se itsekuri löytyy. Mikään ei ole kamalampaa ku katsoa peiliin ja vihata sitä mitä näkee.
N22 -42kg ja nyt normaalipainoinem
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:26"]
[/quote]
Joo samaa mieltä! Itellä onkin melkoinen Taj Mahal tässä.
[/quote]
Ihana :D
Pystyn kyllä laihdutamaan (ei sillä että erityisesti olisi tarvis) mutta ruoka on vaan semmoinen addiktio, mitä ilman elämä on vähän tylsää :D Se on mahtava tunne kun saa toteutettua jonkun mielitekonsa. Söin pari vuotta täysin puhtaasti, protskua ja kasviksia, kuitua jne. Sokerit, vehnä ja niin edelleen minimissään. Kaikki mieliteot ja kaikki intohimo ruokaan katosi tyystin. Se oli okei, oli helppoa laihtua, mutta jotenkin se vei pois itseltäni sitä niin sanonnuta elämän suolaa :D Kaikki oli niin tasapaksua, vaikka teinkin edelleen ihan yhtä hyvää ruokaa ja "nautin" siitä. Ehkä tykkään olla riippuvainen........ Tässä mielessä ymmärrän kyllä kaikenlaisia addiktioita. Olen myös vähän sellainen on-off ihminen, että jos syödään terveellisesti niin sitten kans syödään. Jos erehdyn herkuttelemaan niin se on sitten semmonen parin päivän herkkuputki :D Noh, voisi niitä pahempiakin ongelmia elämässä olla.
No kyllä minä koen muutaman kilon laihduttamisenkin jo niin hirvittäväksi urakaksi etten yhtään ihmettele motivoitumisongelmia niillä joilla pudotettavaa on kymmeniä kiloja. Lihavuus on riippuvuussairaus, ihan kuin alkoholismi. Ei siihen Nutrilett-kuuri auta, vaan ajattelutavan täydellinen muutos.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 14:31"]
No kyllä minä koen muutaman kilon laihduttamisenkin jo niin hirvittäväksi urakaksi etten yhtään ihmettele motivoitumisongelmia niillä joilla pudotettavaa on kymmeniä kiloja. Lihavuus on riippuvuussairaus, ihan kuin alkoholismi. Ei siihen Nutrilett-kuuri auta, vaan ajattelutavan täydellinen muutos.
[/quote]
sillä erotuksella, että alkoholin juonnin voi lopettaa, syömistä ei
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:27"]
Ei siihen mitään itsekuria tarvitse. Kun on oikeanlaiset ruoat, ei ole ylimääräisiä mielitekoja.
[/quote]
Tällaisten kommenttien takia ne lihavat jotka kokevat laihduttamisen vaikeaksi luovuttavat. Kyllä siihen alkuun tarvitsee itsekuria ja motivaatiota, ja paljon. Vääränlainen ruoka on usein äärimmäisen koukuttavaa ja uuden elämäntavan opettelu vaatii paljon henkistä lujuutta. Se että sinulla ei ole mielitekoja on hyvä, mutta ei tarkoita että jokainen jolla olisi tekisi jotain väärin.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 14:45"]
[/quote]
Tällaisten kommenttien takia ne lihavat jotka kokevat laihduttamisen vaikeaksi luovuttavat. Kyllä siihen alkuun tarvitsee itsekuria ja motivaatiota, ja paljon. Vääränlainen ruoka on usein äärimmäisen koukuttavaa ja uuden elämäntavan opettelu vaatii paljon henkistä lujuutta. Se että sinulla ei ole mielitekoja on hyvä, mutta ei tarkoita että jokainen jolla olisi tekisi jotain väärin.
[/quote]
Nimenomaan, vääränlainen ruoka koukuttaa, joten sitten syödään sellaista ruokaa, joka ei koukuta eikä aiheuta mielitekoja. Laihdutuksen voi ihan itse tehdä joko vaikeaksi tai sitten helpoksi.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 14:50"]
[/quote]
[/quote]
Nimenomaan, vääränlainen ruoka koukuttaa, joten sitten syödään sellaista ruokaa, joka ei koukuta eikä aiheuta mielitekoja. Laihdutuksen voi ihan itse tehdä joko vaikeaksi tai sitten helpoksi.
[/quote]
Käytännössä sanot nyt että jos laihduttajalla on mielitekoja, se on hänen oma vikansa ja tekee hänestä huonomman laihduttajan. En yhtään ihmettele jos jonkun elämäntaparemppaa aloittavan motivaatio laskee kun tällaista joutuu lukemaan.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 14:55"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Käytännössä sanot nyt että jos laihduttajalla on mielitekoja, se on hänen oma vikansa ja tekee hänestä huonomman laihduttajan. En yhtään ihmettele jos jonkun elämäntaparemppaa aloittavan motivaatio laskee kun tällaista joutuu lukemaan.
[/quote]
Ei tietenkään ole huono laihduttaja. Mutta itsehän laihduttaja ruokansa valitsee ja jos valinnat aiheuttavat vääriä mielitekoja, valinnat ovat huonoja laihtumisen kannalta.
Osittain totta mielestäni että ruoka mitä syö, vaikuttaa mielitekojen määrään. Tasapainoisella ruokavaliolla on helpompi laihduttaa. Liian tiukalla ruokavaliolla tai pelkillä herkuilla on vaikeampi laihduttaa.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 14:55"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei tietenkään ole huono laihduttaja. Mutta itsehän laihduttaja ruokansa valitsee ja jos valinnat aiheuttavat vääriä mielitekoja, valinnat ovat huonoja laihtumisen kannalta.
[/quote]
Jos on pitkään syönyt väärin niin se väärä ruoka johon on koukussa voi aiheuttaa mielitekoja pitkään oikean ruokavalion aloittamisen jälkeenkin. Eli kyse ei välttämättä ole siitä mitä syö nyt, vaan aiemmista tottumuksista, huonoista lempiruuista joita on vuosikaudet syönyt jne.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:27"]Ei siihen mitään itsekuria tarvitse. Kun on oikeanlaiset ruoat, ei ole ylimääräisiä mielitekoja.
[/quote]
Paskapuhetta :D Kyllä niitä toisinaan on vaikka mitä tekis!
T.-45kg
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 14:41"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 14:31"]
[/quote]
sillä erotuksella, että alkoholin juonnin voi lopettaa, syömistä ei
[/quote]
Niinpä. Siksi varmaan laihdutus onkin monille vaikeampaa kuin vaikka tupakoinnin tai dokaamisen lopettaminen. Eihän alkoholistejakaan kehoteta alkamaan kohtuukäyttäjiksi vaan kehotetaan lopettamaan kokonaan. Mutta syömistä ei voi lopettaa. Siinä riippuvuudessa ainoa vaihtoehto on opetella kohtuukäyttäjäksi...
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 16:20"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:27"]Ei siihen mitään itsekuria tarvitse. Kun on oikeanlaiset ruoat, ei ole ylimääräisiä mielitekoja. [/quote] Paskapuhetta :D Kyllä niitä toisinaan on vaikka mitä tekis! T.-45kg
[/quote]
Et ole osannut valita ruokiasi.
[/quote]
Ei ihmisten elimistöt toimi täsmälleen samalla tavalla. Säkin voisit jo tajuta sen, että kaikki mikä toimii sulla, ei toimi kaikilla.
Sitä ei ymmärretä, että lihavuus on vain seuraus siitä että ihminen on lääkinnyt henkistä pahaa oloaan ruualla, joku tekee sitä viinalla, joku tupakalla, joku lääkkeillä/huumeilla, joku juoksemalla pitkiä matkoja, joku shoppailemalla, joku harrastamalla irtosuhteita... meillä jokaisella on joku addiktio mikä auttaa silloin kun on "paha mieli" ja menneisyydessä on joku käsittelemätön trauma. Tuntuu että nyky-yhteiskunnassa kaikki muu itselääkintä on ymmärrettävää, mutta auta armias jos olet lihava, niin olet kaikista ihmisistä paskin, tyhmäkin vielä kun et tajua laihduttaa, muita addikteja hoidetaan ja jopa säälitään, että voi voi, kun se addiktio on sairaus, jopa seksiaddiktiota hoidetaan.
Minä lihavana kyllä sanon muille, että senkun vaan lopetat sen tupakan polton ja viinan juonnin, ei mulla ainakaan ole mitään ongelmaa olla ilman... mutta siinäpä se juttu onkin, sen takia olen ilman ollut aina, kun tiedän että isäni on alkoholisti, ja minä en pääse edes suklaasta irti, että ei kannata altistaa millekään vaarallisemmalle addiktille itseään kun kerran on geeneissä se että addiktit vie mukanaan jopa lopullisesti.
Jos joku väittää että hänellä ei ole mitään addiktia, niin valehtelee.
On hyväksyttävää kun sanoo että en voi elää ilman kahvia, tulee päänsärky ja väsyttää ja vituttaa, mutta kun minä sanon että en voi olla ilman suklaata, pidetään ihan tyhmänä ja tahdottomana pullataikinana, mutta minäpä en juo sitä kahvia, ihan hyvin pystyy elämään ilman.