Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö lautanen syödä tyhjäksi?

Vierailija
18.07.2015 |

Pakottaako vielä nykyaikana joku lapsensa syömään lautasen tyhjäksi?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toivottavasti ei

Vierailija
2/33 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse istuin lapsena itku kurkussa puurolautasen edessä joka aamu. Ei. En todellakaan tee samaa omille lapsilleni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
4/33 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on itse lautaselleen jotain valinnut, saa syödä sen loppuun joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. Curlingvanhemmat opettavat taas lapsistaan ronkeleita...

Vierailija
5/33 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan ottamaan sen verran mitä jaksaa syödä. Silti joskus saattaa vähän jäädä. En pakota syömään loppuun, mutta moitin, että lapsi on ottanut liikaa ja muistutan, että kaikkea pitää maistaa. Näin tehdään myös koulussa, joten opetellaan tulevaa koulutietä varten. 

Vierailija
6/33 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:00"]Jos lapsi on itse lautaselleen jotain valinnut, saa syödä sen loppuun joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. Curlingvanhemmat opettavat taas lapsistaan ronkeleita...
[/quote]
Toki maistaa pitää. Mutta pakottaminen saa hyvin helposti aikaan syömishäiriöisiä.

Vierailija
7/33 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun olin lapsi inhosin jo keitetyn kananmunan hajua. Isäni koitti pakottaa syömään sen lopulta uhaten puhkaista haarukalla silmäni. Oksensin siihen paikkaan ja ei tarvinu syödä enää pakolla. Nykyisin tykkään keitetyistä munista :P

Vierailija
8/33 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjäksi syödään. Ruokaa ei heitetä roskiin! Aika rikas pitää olla, jos onvaraa lautasellisia heittää päivässä pois.

Vierailija
9/33 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä enkä pakota. Enkä itsekään osaa arvioida etukäteen kuinka paljon ruokaa on sopivasti.

Vierailija
10/33 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan tarvitse. Ihmiset ovat muutenkin niin lihavia nykyään, että haluan opettaa lapseni kuuntelemaan kehoaan, joka kertoo, milloin on saanut tarpeeksi ravintoa. Väkisin ei tarvitse syödä yli oman tarpeensa.

Vierailija
11/33 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen sääntö että ottaa ensin vähän ja sitten voi ottaa lisää. Näin ne lapset oppivat mikä on sopiva määrä.

Vierailija
12/33 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hitto, en ikinä pakottaisi. Ikäviä kokemuksia. Pahinta oli, kun KOULUSSA opettajat tulivat mättämään lisää ruokaa, kun muka otin liian vähän. Kun en jaksanut syödä, piti ensin kuunnella keittiötädin saarna ruoan hukkaan heittämisen moraalittomuudesta, jonka jälkeen hän armollisesti raotti biojäteastian kantta.

Vierailija
13/33 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi otaa lisää vaikka pihviä tai jos kalafile tarjoillaan kokonaisena? Kyllä lapsi voi jättää syömättä, jos ei jaksa tai halua. Ihmisen ei pidä syödä pakolla enemmän, vaan kuunnella kehoaan. 

Vierailija
14/33 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:18"]Miten voi otaa lisää vaikka pihviä tai jos kalafile tarjoillaan kokonaisena? Kyllä lapsi voi jättää syömättä, jos ei jaksa tai halua. Ihmisen ei pidä syödä pakolla enemmän, vaan kuunnella kehoaan. 
[/quote]

No ne voi leikata vaikka puoliksi ne pihvit jos pieniä lapsia samaten kalan ei se siittä pilalle mene.

Vierailija
15/33 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:21"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:18"]Miten voi otaa lisää vaikka pihviä tai jos kalafile tarjoillaan kokonaisena? Kyllä lapsi voi jättää syömättä, jos ei jaksa tai halua. Ihmisen ei pidä syödä pakolla enemmän, vaan kuunnella kehoaan.  [/quote] No ne voi leikata vaikka puoliksi ne pihvit jos pieniä lapsia samaten kalan ei se siittä pilalle mene.

[/quote]

näinpä, ja on kivampi syödä niitä jämiä myöhemmin kun ne ei ole ensin pyörineet varttia lapsen lautasella.

Vierailija
16/33 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan pakottanut lapsia syömään lautasta tyhjäksi.

Maistaa pitää kaikkea, mutta sitten kun maha on täynnä, ei tarvitse enää syödä mitään. Haluan opettaa lapsen itse huomaamaan, milloin riittää, eikä tarvitse ahtaa itseään ähkyyn.

Vierailija
17/33 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:08"]

Tyhjäksi syödään. Ruokaa ei heitetä roskiin! Aika rikas pitää olla, jos onvaraa lautasellisia heittää päivässä pois.

[/quote]

Oletpa vanhakantainen,syö minkä jaksaa. Ei aikuinenkaan aina osaa arvoida, paljonko ruokaa menee. Tuoko on siis rikkautta?

Vierailija
18/33 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole edes pakko maistaa, mutta toki kehoitamme aina maistamaan ja kehumme lasta, kun hän niin toimii. Lisäksi lapselle laitetaan yhteisymmärryksessä sellainen annos, joka menee alas. Kaikkea myös tarjotaan. Meillä ei tehdä ruokaa lapsen makumieltymyksien mukaan vaan niin, että se on monipuolista ja vaihtelevaa.

Ruoka-ajoista pidetään kiinni eikä huonosti syönyt lapsi saa mitään välipaloja.

Itselle lapsena ruokailut olivat lähinnä itkunpaikka, kun piti syödä kaikki. Vihaan edelleen kaikkea mahdollisesti klimppistä, mutta olen aikuisiällä myös opetellut syömään monia juttuja, joista lapsuudessa syntyi traumoja.

Vierailija
19/33 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ottaa itse ruokansa, niin muistutan kyllä ottamaan sen verran, minkä jaksaa syödä. En kuitenkaan pakota syömään loppuja, jos ei kertakaikkiaan jaksa. Paitsi yhtenä jouluna lapset kilpailivat puurolla mantelista ja ottivat kukkuralliset lautaset, vaikka kuinka toppuuteltiin. Mantelihan löytyi isältään parin lusikallisen jälkeen, jonka jälkeen kummallakaan lapsella ei ollut enää yhtään nälkä. Täynnä joulumieltä pistin lautaset jääkaappiin ja kumpikin sai syödä puuronsa loput iltapalaksi. Sen jälkeen ei ole tarvinnut "pakkosyöttää".

Vierailija
20/33 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lautaselle on itse annostellut ruan, on suotavaa syödä lautanen tyhjäksi. Jos joku muu on kauhonut sinulle annoksen valmiiksi, voi jättää osan syömättä. Maistella pitää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä