*** Tammenterhojen keskiviikko ***
Huomenta!
Linkki tiistain pinoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=&m=8440104&p=1&tmode=…
Kommentit (29)
[color=darkviolet]Silmää kivistää, toivottavasti ei mikkää tulehus oo taas vaihteeks tulossa. Vessanpönttöön en tietääkseni oo tiiraillu. .
(.) ihmeesti tänään on ottanu selekään. Jotenki säteilee tai miten sitä kuvailis. .ottaa kummiski. Neuvolatätille viestittelin. Oli koulutuksessa, joten huomenna soittaa sille niin selvitellään asiaa mitä tää ois. En kyenny etes leipoon sämpylöitä ite, ku seisaaltaan tuntu pahalle. Hirvittää, jos alhaalla alkaa tapahtuun nyt jo jotain, ku on tällasia tuntemuksia :/
[color=blue]Ardisia [color=maroon]no jo on ollu naikkonen mikä on sammakoita päästäny suusta :O Tuo on kyllä kumma, ku jotku olettaa toivovan tiettyä sukupuolta, jos sellanen sattuu " uupumaan" perheestä. Tommosille pitäs sanoo, että joillaki ukoilla ei oo pateja ku yhteen sukupuoleen, että naapuriinko pitäs lähtee. .
[color=blue]Mieletön [color=violet]toivottavasti jonku lääkkeen etes sulle keksivät mikä auttaa, jos operaatioita ei voi tehä odottajille. Ruokavaliollahan sitä voi yrittää säätää, mutta kuka jaksaa esim. luumuja popsia aina :/
[color=blue]Mirabella [color=maroon]toivottavasti saat herkuttelupäivän mahtumaan kalenteriin ;) Mulla tekis tuommonen tosi tiukkaa.
[color=bleu]Elin@ [color=violet]älyttömän vähän sulle on tullu painoo :O Huolehtiiko ne neuvolassa, jos ei tule? Eivät varmaan, jos vauva kasvaa normaalisti.
[color=darkviolet]Vielä omaa (.) ku alko huolettaan. Kaveri tuossa just kerto, että sillä tällaset tuntemukset oli saanu paikkoja aukeen. Lepoa oli määrätty. Voi elämän kevät tää akka alkaa poukkoileen seinille hyvin äkkiä, jos petiin köytetään :O
Huomenna soittelen aamusta neuvolaan ja katotaan mitä se tuumaa. Perjantaina mulla joka tapauksessa on sinne treffit sovittuna. Jospa tästä tukivyöstä on apua. Ei kyllä nyt oo ollu sellasta ku aamupäivällä oli. Vähä väliä pakotti tai säteili. P*ru ku sitä tunnetta ei niin vain osaa etes kuvailla.
Pitääpä kurkata uuniin, joko sapuska ois valmista. .
Joskos sitä aloittaisi taas sillä valituksella... elikkä mulla on IHAN JÄRKKY närästys ei renniekään auta voih ja röyh.. no ehkä tämä tästä..
Kysyisin teiltä muilta kun huomasin tuossa toissa iltana saunan jälkeen että rinnoista valui maitoa? Voiko olla maitoa? oli kyllä kirkasta tai ehkä kellertävää ja tahmeaa. Esikoisen aikana ei tuommoista ollut silloin tuli selkeesti ensimaitoa loppuaikana. Joko teiltä muilta tulloopi tuollaista maitoa? Ja onkohan nyt sitten tarpeellista suojata rinnat kylmältä? Auttakkeehan tietämätöntä!!!
Mutta nyt täytyy lähteä silittämään tytölle huomiseksi vaatteet kun on ensimmäinen tarhakuva ja pitää olla nättinä!
äityli ja möhis 23+0
[color=996699]Nyt vasta pääsin koneelle kirjoittamaan, viimeisiä työpäiviä kun viedään, niin kiirettä riittää...
[color=royalblue][b]Mellum[/b], hyvä että isäsi leikkaus kuitenkin onnistui lopulta ja pitäkäähän huoli tosiaan ettei enää savukkeisiin tartu.
[color=996699][b]Mieletön[/b], voi kurjuus... yritä saada julkiselta puolelta lähete hoitoon. Eihän tuollaista jaksa kukaan 4 kuukautta vielä! Jaksamista!
[color=royalblue][b]Mirabella[/b], ootkos kokeillut kalaöljyä masennukseen? Mulla ainakin auttaa ihan selvästi, olen syönyt More EPA merkkistä jo pitkään ja mieli on ollut tosi iloinen. Ajattelin siirtyä seuraavaksi Minisun E-EPA (uusi tuote) kun siinä on D-vitamiini, jota kehoitettiin alkaa syödä lokakuusta lähtien ja tuo E-EPA imeytyy vielä aivoihin paremmin kuin tavallinen EPA.
[color=996699][b]Kelan kuvioista[/b]
(Omppu, Hermione, Maria)
;
Tosiaan hakulappujen ohjeissa lukee mm. seuraavaa:
-Äitiys-, isyys, ym. rahan määrä lasketaan
[u]etuusoikeuden alkamista edeltäneenä vuonna
[/u] toimitetussa verotuksessa todettujen työtulojen mukaan. Tiedot näistä Kela saa suoraan Verohallistukselta.
-Etuuden perusteena voidaan käyttää edellisen vanhempainpäivärahan
[u]työtuloa
[/u], jos ed. lapsi ei ole täyttänyt 3 v. ennen lask. aikaa
-Jos haette etuutta verotuksesta poikkeavien työtulojen perusteella, esittäkää selvitys tuloistanne
[u]välittömästi etuusoikeuden alkamista edeltäneeltä 6 kk ajalta[/u]
Tähän viimeiseen poikkeuksena Kelan sivuilta:
Jos hakija on ollut ilman työtuloja esimerkiksi työttömyyden, sairauden, asevelvollisuuden tai äitiys-, vanhempain- tai hoitovapaan takia, hän voi esittää Kelaan työtulonsa niiltä kuudelta kuukaudelta, jolloin hän viimeksi oli työssä. Tulot voi kuitenkin esittää vain äitiys- ja vanhempainrahan alkamisvuodelta ja sitä edeltävältä vuodelta.
Eli ei haittaa jos on saikulla ennen äitiysloman alkamista, 6 kk tulot voidaan katsoa ennen saikun alkamista olevasta ajasta. Muutoin ne lasketään siis
välittömästi
ennen ä-loman alkamista olevalta ajalta.
[color=royalblue][b]Hermione[/b], turhaan siis odottelet viime vuoden verotusta. Vaikka aloittaisit ä-loman 31.12.2006, lasketaan raha v.2004 verotuksen mukaan.
[color=996699][b]Maria[/b], olitkin vissiin ite hoksannut että ed. etuus pitää olla siis työtuloista nimenomaan laskettuna. Miten sulle tulee minimiäitiysraha, jos kerran olit töissä 2004?? Eikö se nyt pitäisi olla hiukka suurempi kuin minimi, vaikka olisi kuinka huono palkka tahansa...?
[color=royalblue][b]Omppu[/b], työnantajan maksamaa palkkaa ekalta 3 kuukaudelta ei voi laskea 6 kk tuloiksi, koska sun etuusoikeus alkaa silloin kun äitiysloma alkaa. Sullehan alkaa tulemaan äitiysrahaa heti, mutta se menee sun työnantajalle sen ajan kun sä saat palkkaa. Eli pitää laskea 6 kk tulot just ennen äitiyslomalle jäämistä. Voit olla varma ettei Kela omatoimisesti vertaile mikä sulle on edullisinta!! Ne kattoo varmasti niin etteivät itse vaan joudu maksamaan ylimääräistä. Kannattaa käydä siellä itse paikanpäällä selvittämässä.
Edeltäneitä tuloja voi laskea jopa vain kuukauden ajaltakin, tietyin edellytyksin, jolloin ne kerrotaan 12:lla ja katsotaan vuosituloiksi. Kelan sivuilta:
Työtulo voidaan arvioida vuosityötuloksi (=12 kuukauden tuloksi) myös vähintään kuukauden työtulon perusteella edellyttäen, että hakija tekee määräaikasta työtä (pätkätyötä) ja esittää työnantajan todistuksen (esim. työsopimus) tai muun luotettavan selvityksen (esim. selvitys hakijan työhistoriasta) siitä, että työssäolo olisi jatkunut vähintään kuusi kuukautta, ellei hakijan oikeus vanhempainpäivärahaan olisi alkanut. Tämä ei kuitenkaan koske vakituisessa työsuhteessa olevia eli hoitovapaalta vakituiseen työsuhteeseen palaavia.
Olisiko sulla mahdollisuutta käyttää tätä hyödyksi? Kantsii tosiaan konsultoida siellä Kelassa.
Kaiken kaikkiaan se että lasketaanko sulle 2004 tulojen vai 6 kk tulojen perusteella, määräytyy siten että nuo pätkätulot täytyy siis olla 20 % korkeammat kuin v. 2004 tulot. Muuten menee [b]aina[/b] 2004 tulojen mukaan, niin kauan kuin äitiysloma alkaa 2006 vuoden puolella. Kuten meillä kaikilla. Äläkä huoli siitä että kaikki jää pois töistä, saa päätöksiä jne. Minä jään pois töistä kun mulla on sattumoisin vuosilomia rästissä kahdesta eri työpaikasta, yhteensä 7 viikkoa. Ja äitiyslomankin aloitan niin varhennettuna kuin mahdollista. Siksi olen kiiruusti vienyt Kelan laputkin, että työnantaja ehtii alkaa saamaan äitiysrahan mun palkallisen jakson aikana. En voi jättää viime hetkeen eli 2 kk ennen lask.aikaa joka mulla olisi 20.11. kun mulla alkaa ä-loma jo 17.11.! :) Tsemppiä näihin byrokraattisiin kiemuroihin.
[color=996699][b]Äitiliini[/b], siis KÄÄK, voiko ne Kelan laput jättää mihin vaan Kelaan?? Luulin että ne pitää toimittaa omaan kuntaan. No, tein melko selväksi että laittavat meidän kunnan Kelalle, toivottavasti meni perille... :)
[color=royalblue](.) Tuli tosiaan pissatulehdustuomio ja Kefalex-kuuri menossa. Oireet jo vähän helpottaneet, nyt sitten Gefiluksen voimin rukoilen että säästyisin hiivatulehdukselta...
[color=996699]Sinda & Nipsu rv 23+4
Kylläpä on taas porukalle tapahtunut! Jaksuja sisäisten ja ulkoisten vaivojen kanssa kamppaileville ja kärsivällisyyttä kaiken maailman toimistojen kanssa takkuaville!!! Hienoa oli kuulla, et Tuiskuakin selvis säikähdyksellä ja Mellumin isä toipumaan päin.
Nauroin muuten aika makeasti sille itseruskettavalle voiteelle ja rusketetuille käsille ja masulle *kuvittelee mielessään*...
NimiG: Esikoinen oli kyseisen nimen 68:s omistaja Suomessa ja tällä hetkellä niitä taitaa olla kaikkiaan satakunta. Jos tämä kakkonen on tyttö, on mietittyä vaihtoehtoa tähän mennessä 67. Hyvällä säkällä siis päästään samaan tilastonumeroon 68 :-) Pojan nimen kanssa onkin sitten vaikeampaa, kun ei lapsen isän kanssa olla ollenkaan samoilla linjoilla... Kumpikin tyrmää toisen ehdotelmat laakista. Tuo väestörekisterikeskuksen hakuhan näyttää _kaikki_ kyseisen nimen saaneet, myös kuolleet ja ne joilla se on toisena tai kolmantena nimenä. Todellisuudessa siis kutsumanimenä sitä on huomattavasti tilastoa vähemmän.
LohtuG: Mitäs tuohon sanoisi... Vaikka ollankaan miehen kanssa tekemisissä miltei, ei voi sanoa, että se sen kummemmin mun mielentiloistani olis kiinnostunut. Pääasiassa jorisee omiansa ja omaa napaansa... Ha-haa, paljastuipa yksi syy eron taustalta!
(. ) Siis ihan oikeasti toispuoleinen... Jostain syystä napa ei ole enää keskellä masua, vaan toisella poskella muutaman sentin. Näyttää aika hupaisalta, katsoo sit mistä suunnasta vaan. Vointi on ihan todistetustikin hyvä: sokerirasitus kirkkaasti läpi, verenpaine 114/64, HB 109 eli rautakuurille jouduin, kohdunsuu ylhäällä ja tiukasti kiinni, painoa tullu 5,2 kiloa lähtölukemista, sf-mitta 23,5cm ja vauvan syke 134-158/min. Voishan noistakin tietysti jotain moittia, mut oon niin onnellinen, kun en sokerirasituksessa narahtanu, että nyt kaikki käy!
Kuulin sit oikein hyvän ja riemastuttavan uutisenkin; meidän synnytyspolille Vaasaan on ilmestynyt 4D-ultra sitten esikoisen syntymän! Onneks en tilannut aikaa Helsingistä. Nyt varmaan selviää se sukupuolikin kahden viikon päästä, jos vain suostuvat sinne jalkoväliin ultraa kohdistamaan edes. Ne kuvat on niiiiin upeita, mitä siellä blogissa on, et nyt rupes oikein jännittämään tuo oman aikaansaannoksen ulkonäkö. Hui!
Vertailin tänään vakuutusyhtiöiden vakuutustarjouksia ja yllättäen hinnoissa oli jopa 150¿:n eroja samalle paketille! Syntymättömän lapsen vakuutus heitteli vain muutaman kympin, mutta ehdoissa oli aika huimat erot. Suurimmat erot rahallisesti löyty tuon esikoisen sairaskuluvakuutuksessa - halvin 116 ja kallein 189 (oma vakuutusyhtiö...). Nyt on sit vakuutusyhtiön vaihto edessä ja elän toivossa, et hyväksyvät hakemukseni myös tuon masuasukin osalta. Aika viime tinkaanhan tämä jäi, sillä ens ke on viimeinen palautuspäivä. Samalla tuli oivallettua, että sitähän syytää kirstuittain rahaa noille yhtiöille, kun meidänkin paketti oli yli 1200¿/vuosi... Sen kun laittais säästöön, niin olis aika pian kiva pesämuna tilillä. Mutta... Sit taas toisaalta... Murphy varmasti iskis heti jos ne jättäis ottamatta.
Nyt sisustamaan kylppäriä. Tai oikeastaan siivoamaan, että saan yhden kirotun hyllykön sijoitettua asemiinsa.
¨c¨ rv 25+6
Kiitos kattavasta vastuksesta :)
Kävin tänään Kelalta kysymässä ja sain kuin sainkin nyt kattavan vastauksen. Eli missään poikkeuksen poikkeus tapauksissakaan EI vuoden 2005 tulojen mukaan voida mennä, vaan joko 2004 tai viimeisin 6kk, joka esim tapauksessani (äippäloma 05.12.->) lasketaan tuosta kuudelta ed kk. Palkkatodistukset voin/pitää toimittaa jälkikäteen ja äippäpakkauksen ehdin toki nyt saada päätöstä aiemmin. Laskeskelin, että on aivan hilkulla saanko tuon 20% nyt enemmän, vaiko enkö. (käytännössä tulisi merkitsemään 300e heittoa käteenjäävässä osuudessa) Tähän asti kun jaoin 8kk:n vuodelle (1.1.-31.8. palkka/8 x12kk) jäi tuohon vuosiansioon enää 100e vaivainen heitto ja tuohan ei todellakaan mikään varma laskentakaava ollut. Nyt olis mahdollisuus siis vielä kiriä, eli ylitöitä, iltavuoroja ym, jotta saisin tuon 20% ylittymään. Krääk. 2005 vuonna tuo olisi mennyt helposti yli, mutta hitsin uudistukset meillä on heikentäneet tuloja. Pöh.
Pukamista: Tosi kauhea vaiva!! Sain elämäni ensimmäiset tämän raskauden aivan alkumetreillä (sattumaa, vai hormonitko edesauttoi!??) ja äityi NIIIIN kipeäksi, että ei auttanut kuin mennä lääkärin pakeille parin päivän päästä ja hän viilteli ja puristeli siitä paineet pois. Säpsyin ja säikyin yölläkin asentoa vaihtaessa, sen verran ärhäkkä oli, mutta tuo käynti lääkärissä auttoi, joskin osa siitä jäi muistoksi, kun en enää pysynyt aloillani. (sattui..!!!!!) Yksi kivuliaimmista vaivoista mitä mulla ollut. Huom, ensisynnyttäjän kauhein kokemus tähän saakka ;)
Pitänee jatkaa töitä. Huom, iltavuorossa tälläkin hetkellä, euron kuvat silmissä ¿¿¿¿¿¿
Mä olen tuskaillut tänään tuon jättimäisen laskupinon kanssa. Asiaa ei auta yhtään nuo vihlonnat tuolla alapäässä. Sairasloma mitä ilmeisemmin jatkuu ens viikolla ja sehän ei auta laskujen kanssa. Kaiken lisäks laskin Kelan sivuilla tuota ä-rahaa... Ranteet auki vaan!!!!!!!!!
Pitää soitella vielä noista tuonne duunin sairaskassaan, jota kautta paperit mulla menee. Et tosiaan jos laskisivat alkuvuoden tuloista sen 6kk... Noi rahajutut on kyllä sellainen tunnelman latistaja ja masentaja. Ei se raha varmaan onnelliseks tekis, jos sitä olis paljon, mut olis elämä ainakin jonkin verran helpompaa!
Pitää vissiin noita kalaöljykapseleita hommata. Jospa niillä tätä munkin mielialaa ylemmäs..
Kiva kuulla Mellum että isäsi voi paremmin!
Jotain vielä piti kommentoida mutta enpähän taaskaan muista! :/
Iloisempaa päivää kaikille huomenna!
t. H ja I 24+4
Zatulle: mulla on vähän ylimääräistä ennestään niin siksi ei haittaa vaikka painoa ei niin tulekaan. Pituutta mulla on 167cm ja ekassa neuvolassa oli painoa 72kg, siihen siis tullu se reilu kilo. Oli aika hurja ku esikoiselta vika neuvolapunnitus oli 94kg. Olotila oli jokseenkin karmea...
Äitylille: ihan esimaidolta kuulostaa! Lueskelin esikon odotusajan juttujani ja mulle on tullu eka kerran esimaitoa viikolla 13 =). Tällä kertaa kävi niin, että siitä aavistinkin olevani raskaana ku saunassa ollessa alko maitoa tihkua! Maanantaina jumpan jälkeen huomasin toisessa liivinkupissa selvän maitoläntin, elikkäs mulla liivinsuojat kehiin ainaki jumppaan! Mut mä tosiaan lopetin imetyksen marraskuulla niin varmaan siks tuli nyt niin aikaseen ku on vähän aikaa imetyksestä. Joo ja kannattaa jo alkaa huomioida, ettei ainakaan vetoa tuu rintoihin!
Vieläkö muuten muiden rintoja pakottaa? Tai onko pakottanu? Mulla oli kuukauden tauko ja nyt on taas alkanu.
Laitoin kuvan siilihaalarista blogiin, on kyllä melko huono (kännykällä otettu) mutta kai selventää jonkin verran mistä on kyse. [b]Ulpu83[/b], mulla jostain syystä pienensi kone reilusti tuota sun kuvaa. Jos haluat sen isompana tuonne blogiin, lähetä uudelleen. Ehdin sen jo poistaa sähköpostistani... :(
[b]Omppu[/b], hyvä jos sait selvitettyä noita Kela-asioita. Nyt vaan ilta- ja yötuuria kehiin! ;)
[b]Hermione[/b], käsittääkseni sen 6 kk tulot pitää laskea ajalta välittömästi ennen ä-lomalle jäämistä tai jos on ollut saikulla, niin välittömästi 6 kk ennen saikulle jäämistä. Siihen väliin kai ei voi jäädä ns. tyhjää, mitä ei huomioida tulojen laskuissa. Mut kantsii kysyä vielä suoraan Kelasta.
Mulla ajatus tökkii niin pahasti, että parempi mennä nukkumaan. Nipsukin myllää valtavasti...huoh...ei sais valittaa, sitten kun on hiljaisempi päivä, huolestuttaa. Tää on niin tätä.... :) ihanuutta :)
Hyvää yötä kaikki,
Sinda
Reissu tehty... taaskaan ei saatu laskettua vaavin sykettä! Karkasi mokoma koko ajan pois doblerin alta, niin että aina kun alko jotain kuulua niin vauhdilla toiseen nurkkaan. Terkkaakin vähän nauratti kun sattui näkemään mahan päältä pari kunnon potkua! Yritettiin kyllä aika kauan, kun ei oo vielä kertaakaan sykettä mitattu, mutta jospa sitten ensi kerralla. Sitte on taas lääkärineuvolakin
sf-mitta on 19cm, eli ihan käyrien sisällä täällä mennään
paino +380g/vk, eli alkaa se syöminen tehota. Vielä 3,5kg matkaa mun kevätpainoon, joten nou hätä kuitenkaan! Ekasta neuvolasta tullu 1,3kg =)
RR 110/60
Hemppa 129, laskusuunnassa...
syke+, liikkeet ++ =)
Ja kelan paprut sain kouraan. Ei vaan tullukaan postissa mun loma-ajan palkkakuitit keväältä, joita oon odotellu kodinhoitotuen hakemista varten, joten katsotaan ny meenkö vielä huomenna sinne toimistolle vai jätänkö maanantaihin. Sokerirasitukseen pitäis varata aika lokakuun 23. tai 24. päivälle, kun lääkärineuvola on sit torstaina 26.päivä niin että jos jotain ilmenee niin saa sen samalla hoitoon.
LohdutteluG: mies on aika avuton tossa asiassa. vaikka harvemmin on tarvinnut sitä harjotellakaan, minä kun aina yritän olla ettei tässä mitään...
Ardisialle: ei kyllä mullakaan koetettu peräaukon kautta! Nyrkillä vaan paino lantioon (mikä ei kyllä tuntunu herkulta!) pikaisesti ja totesi että hyvin mahtuu.
Mieletön: onpa sulla inhottava vaiva! Mulla on ollut ihan lievänä ja se kyllä riitti. Ja oon kanssa kuullu huhuja ettei pukamat tosiaankaan helpota itsestään ku vasta joskus synnytyksen jälkeen. Synnytys itsessään pahentaa niitä huomattavasti kun pitää työntää niiiiiiin kovaa. Eipä tainnu paljon lohduttaa... Painostusta vaan neuvolan kautta hoitoon pääsyyn!
Elina 22+4