Kuinka tarkkaan noudatat nopeusrajoituksia?
Jos esim. kaupungin keskustassa on neljänkympin rajoitus, ajatko tiukasti neljääkymppiä vai esim. viittäkymppiä? Entä ajatko kovempaa kuin saisi, jos liikenteessä on hiljaisempaa? Sana on vapaa.
Kommentit (78)
Enemmän soisi näkevän, että ajettaisiin tilanteen mukaisesti. Itse ajelen normiylinopeuksilla pääsääntöisesti, eli se liikennevirran +5 - +10. Toisinaan kun on hyvät olosuhteet ja tarvis, ajelen reippaampia ylinopeuksia. Mutta sitten on paikkoja, kuten taajamissa nyt kesällä kauppojen ja kioskien lähistöt joissa pienet pyöräilijät ja potkulautailijat suhahtelevat milloin mistäkin esiin, ei ole mitään järkeä ajaa niin kovaa kun nopeusrajoitus on. Varsinkin kun se usein on taajamissa on se 50 tai 40. Sitten on tieosuuksia, joissa ei ole _mitään_ tien ympärillä, ei liittymiä, ei metsää ja rajoitus on 40. Kun tullaan asuttuun taajaamaan, se nousee 50??! Ajan tuollaista tietä usein, ja usein illalla/yöllä. Sen 40 osuuden ajan sellaista kahdeksaakymppiä ja taajamaan tultaessa ajankohdan, kelin yms. mukaan hiljennän 20-50 nopeuteen. Päiväsaikaan en uskalla kyllä siinä mitään viittäkymppiä ajella.
Nopeusrajoitukset pitäisi nähdä enemmän suosituksina, niiden suurin etu on tietenkin se että kaikki teoriassa tietää millä nopeudella tulisi ajaa. Usein, varsinkin hyvällä kelillä, on turvallisuuden kannalta ihan yhtä olennaista että kaikilla on sama käsitys siitä miten nyt ajetaan kuin eksakti nopeus, järkevissä rajoissa. Kuitenkin ne rajoitukset määräytyy usein käytännössä tientekijöiden budjetin perusteella ja niiden noudattamisesta on jokaisella oma tulkinta. Soppa on paljon monimutkaisempi kuin tänne kukaan jaksaa kirjoittaa, ja uskon useimpien tienkäyttäjien tiedostavan tämän. Siksipä ei siitä sen enempiä, tahtoisin vain nostaa keskusteluun sen seikan, että kun jotain käy, ei ole mitään merkitystä millään numeroilla tai säännöillä, ei niiden taakse voi mennä. Kun kuljettaa jotakin ajoneuvoa, tai vaikka on jalankulkia, on itse tiedostettava mikä on turvallista ja mikä ei. Ja myös toimittava sen mukaisesti. Jos sitä ei osaa arvioida, kannattaa välttää itsenäistä liikenteeseen osallistumista.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 16:18"]Jos esim. kaupungin keskustassa on neljänkympin rajoitus, ajatko tiukasti neljääkymppiä vai esim. viittäkymppiä? Entä ajatko kovempaa kuin saisi, jos liikenteessä on hiljaisempaa? Sana on vapaa.
[/quote]
Noudatan tarkasti gps hälyttää heti kun on kilometrikin ylinopeutta. Tässä maassa on alkoholissa nollaraja ja viimekesänä ajoin toisen kerran ylinopeutta ja mulla oli vielä kolmas sakko vuoden sisään kun, en tiennyt että keltaisia päin ei saa täällä ajaa, ja toinenkin ylinopeussakko oli kai 95 kmh 90 rajoitusalueella nopeuskamerasta.
Ajoin siiten vähän reilummin kun oli oikeasti kiire ja moottoripyöräpoliisi pysäytti, pääsin puhaltamaan ja mittari värähti, vaikka olin päivän ollut juomatta, kortti otettiin sitten joku kuukausi myöhemmin pois.
Olin ajokiellossa ja suoritin teoriaosuuden uusiksi että sain korttini.
Nyt mulla on gps-nopeusnäyttö hälytyksellä ja alkomittari, seuraava töppö voi viedä kortin pitkäksi aikaa ja saa tehdä ajokokeetkin ehkä uusiksi.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 23:01"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:51"]
Suurimmat riskithän me suojellut skandinaavit koetaan juuri maantiellä. Siellä vaara on todellinen. Ja viinanjuonnissa ja lihomisessa, myönnetään.
Mutta mikään muuhan ei ole niin vaarallista kuin maantieliikenne.
[/quote]
Täytyy tunnustaa itsensä syntiseksi kun Saksan moottoriteillä olen ajanut jopa 200km/h nopeuksilla...
Yritän parantaa tapani, vaikka se vaikeaa onkin - Seuraavan kerran en Saksassa ajaessani tule ylittämään 60km/h nopeutta.
[/quote]
Saksassa kaksikaistaisella pimeällä kovassa vesisateessa 250 km/h mitä isosta Bemarista lähti.
Suomessakin ajotyyli on luokkaa "Italia". Eli rajoituksille lähinnä nauretaan!
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:32"]
Mittarivirhe nykyautoissa on kyllä tyypillisesti siinä 5km/h paikkeilla. 20 000-30 000 kilsaa tulee vuodessa mittariin ja voin kyllä todeta paskapuheeksi tuonkin että muut autoilijat ajaisivat voittopuolisesti "alinopeutta". Ruuhkaisimpia pätkiä lukuunottamatta liikennevirran todellinen nopeus on yleensä sen 5-10km/h päälle rajoituksen - 80 alueella määrävä tekijä on yleensä raskaan liikenteen rajoittimet eli se 89km/h.
100km/h rajoituksella 300km pätkä 3h, tunti pois niin keskinopeus 150km/h. 80km/h rajoituksella 110km/h. 120km/h rajoituksella pitäisi ajella jo 200km/h keskinopeudella tuo matka tunnin säästääkseen.. Paskapuheelta haiskahtaa siis tämäkin. Jos on yhtään enemmän liikennettä (eli joudut odottamaan ohituspaikkoja), säästetty aika kutistuu helposti olemattomiin.
[/quote]
"Nykyautoissa" voi jäädäkin mittarivirhe viiteen kilometriin tunnissa, mutta mikäs olikaan se suomalaisen autokannan keski-ikä?
Ihan kokemuspohjaista tietoa mainitsemani, ja kokemusta on 30 vuoden ajalta jo noin 1.5 miljoonan kilometrin verran.
[/quote]
Ei se sinun "kokemusperäinen" paskanpuhumisesi muuta fysiikan lakeja mihinkään. Alle päiväsakkorajan et tuntia tuolla matkalla säästä, ellet aja taajamassa.
Ja loppuväitteesi ovat ihan samaa tasoa. Liikennevirran keskimääräisistä nopeuksista löytyy muuten ihan tutkittuakin tietoa tiehallinnolta, eivätkä ne suinkaan ole 10km/h alle rajoituksen kuten esität (poislukien ruuhkaliikenne, tietysti).
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:51"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:39"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:48"]
Ajan vain "pikkuteitä" monesti 5-10 km yli rajoitusten, mutta silti saan joskus tuntea olevani körryyttelijä. Inhoan kaahaamista ja turhaan ohittelijoita, enkä voisi antaa itselleni anteeksi jos aiheuttaisin jollekin vahinkoa tai jopa kuoleman omalla lainrikkomisellani. Ohittelijoiden kanssa ollaan monesti peräkkäin risteyksessä, joten ei sillä edes aikaa säästä.
[/quote]
Eihän sillä säästä kuin tunnin kolmellasadalla kilometrillä, eikä tarvitse edes päiväsakkonopeuksilla ajella...
[/quote]
Päiväsakon raja on 20km/h yli nopeusrajoituksen. Jos ajat 100km/h 80 km/h sijaan, säästät 15 minuuttia sadalla kilometrillä, eli kolmellasadalla aikasäästö on reippaasti alle tunnin.
[/quote]
Juu... Teoriassa, jos toiset oikeasti ajaisivat todellista nopeutta nopeusrajoituksen mukaan, mutta aika suuri osa ajaa mittarin mukaan, eli todellisuudessa 5-10km/h alle rajoituksen. Jos ohittelematta ajaisi itsekin samaa nopeutta, niin nopeus tippuisi vielä enemmän koska muiden jarruttelut ja kääntymiset hidastavat entisestäänkin.
[/quote]
Hautaanko sulla on kiire, kun et ehdi rajoitusten ja liikenteen mukaan ajaa?
[/quote]
Jos liikkeelle lähdetään, niin sitten mennään sen verran pidemmälle, että niillä säästetyillä tunneilla on jo merkitystä.
- Pakaralihakset väsyy
- Pääsee nukkumaan tunnin/parikin aikaisemmin
Jollain sadan kilometrin matkalle ei vielä säästäkään merkittävästi.
[/quote]
Perslihaksia voi nostaa sieltä penkistä ajaessakin senverran, etteivät puudu. Aja vähän vielä lujempaa, niin pääset nukkumaan vuosikymmeniä aikaisemmin.
En aja ylinopeutta. En silti välttämättä aja neljääkymppiä neljänkympin rajoitusalueella.
Noudatan erittäin tarkasti. Jos rajoitus on 40 km/h, ajan neljääkymppiä, en yhtään enempää.
Pilkuntarkasti noudatan aina. Mulla on rahoilleni parempiakin kohteita kuin ylinopeussakot. Enkä myöskään halua aiheuttaa itselleni enkä kenellekään toiselle vaaratilanteita ajamalla ylinopeutta.
Ajan hiukan yli rajoituksen, 10-20 km/h todellista aina rajoituksen päälle, eli moottoritiellä reilut 140 mittarissa matkanopeutena.
Hiljaisella tienpätkällä joskus sitten kaasu pohjassa aivan helvetisti kovempaa, nuorempana varsinkin.
Jossain Italiassa esim. jos ajat vähemmän kuin 30 km/h päälle rajoituksen niin keräät jonoa.
En noudata kovin tarkasti. Ajan samaa nopeutta kuin muutkin, enkä ala hidastamaan koko autoletkaa. Motarilla ajan yleensä ylinopeutta, mutta en kovin paljoa. Ehkä 110 km/h satasen alueella. Talvikeleillä ajan sään mukaan.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 16:28"]Enkä myöskään halua aiheuttaa itselleni enkä kenellekään toiselle vaaratilanteita ajamalla ylinopeutta.[/quote]
Aika pöljää kuvitella, että nopeusrajoitus on aina onnistuttu määrittelemään juuri siihen maagiseen nopeuteen, jonka ajaminen on turvallista ja ylittäminen aiheuttaa vaaratilanteita. Itse ajan tilanteen mukaan, yleensä kuitenkin välttäen päiväsakoilla rangaistavia ylinopeuksia,
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:43"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:39"]
Tarkkaan, jos en tiedä onko autossa mittarivirhettä, ajan niin kuin se näyttäisi totta. Tutuilla autoilla osaan lisätä nopeuteen sen 3-7km/h lisää, jonka voi ajaa ja selvitä huomautuksella. Mies on kerran ajanut meidät lasten kanssa ojaan ja oikeasti olen onnellinen, että hän noudatti nopeusrajoitusta. Ärsyttää, kun maantiellä tiedät ajavasi suurinta sallittua nopeutta +7 ja silti koet olevasi teiden tukko. Siksi usein ajan siis tuon huomautusrajan verran lisää. Mutta pääsääntöisesti yritän ajaa taitojeni mukaan ja ne ei oo hääppöiset... Toinen asia, joka nyppii, on moottoritie-ohituksissa, kun yrität ohittaa jotain 80 km/h ajavaa ja noudatat samalla nopeusrajoitusta niin eiköhän sieltä joku arjensankari tule perseeseen kiinni 150km tuntinopeudella.
[/quote]
Aika harvoin joku ajaa 150 todellista nopeutta.
Ja paina sitä kaasua -miksi välittäisit holhoavien viranomaisten pellerajoituksista?
[/quote]
Minä välitän esim. siksi, että olen menettänyt läheiseni onnettomuudessa, jonka aiheuttajana oli kaltaisesti toope, joka ei halunnut välittää noista pellerajoituksista.
Alle 80 km/h -alueella ajan usein viidellä yli.
Mutta motarilla ajan helposti vain 90 vaikka muut vetelisivät 140 lasissa ohi :D Pelkään siis suuria nopeuksia, siksi yleensä kierränkin motarit ja oikeasti en ikinä edes aja..
Ja juu, olen nainen, ja just sellainen, jolle on ihan ok sanoa "nainen ratissa" :)
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 16:31"]En noudata kovin tarkasti. Ajan samaa nopeutta kuin muutkin, enkä ala hidastamaan koko autoletkaa. Motarilla ajan yleensä ylinopeutta, mutta en kovin paljoa. Ehkä 110 km/h satasen alueella. Talvikeleillä ajan sään mukaan.
[/quote] Niin ja lisään että hiljaisemmilla maanteillä voin ajaa aika reiluakin ylinopeutta kun muuta liikennettä ei juuri ole eikä kameroita. Kuitenkin niin ettei kortti lähde jos osuu ratsiaan.
Todella tarkkaan sen jälkeen, kun sain 20-vuotiaana ylinopeussakot 80 alueella ajettuani 89 km/h nopeutta.
Taajaman ulkopuolella yleensä 10-20km/h yli nopeusrajoituksen, taajamassa aikalailla rajoitusten mukaan etenkin keskusta-alueella vähän allekkin (ei ehdi muuten mitenkään huomioida jalankulkijoita + muuta liikennettä). Ja sään mukaan tietenkin nopeuden sovitus.
Ajan melko tarkkaan hieman yli rajoitusten, n. 3-5 km yli kuivalla kesäkelillä. Joskus saatan kelin ja tien huonon kunnon vuoksi ajaa rajoituksia hitaammin. Tällainen tilanne oli mm. rankkasade vuosi sitten kesällä, kun ei nähnyt eteensä juuri yhtään, sitä ei tajua mikä tilanne oli jos ei sellaisessa ole oikeasti ajanut. Ei ollut mikään kova sade, vaan sellainen kaatosade, jota ei montaa kertaa elämässä tule vastaan. Siitä oli lehdissäkin. Samoin kun tuiskuttaa kovaa ja tie on aurattu huonosti, en satasen alueella aja satasta. Vakioreitilläni on satasen rajoitus tiellä talvellakin, mutta ei se tie kovin hyvä ole, rajoitus on hiljaisen liikennemäärän vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:45"] Olin liikenteessä suviseurojen paluuliikenteen aikaan pohjoisesta Vaasaan päin ja kyllä silloin olin varpaillani, mutta yllättäen vastaantulijat eivät asuntovaunujonoista huolimatta ainakaan minun kohdallani aiheuttaneet minkäänlaista haittaa tai vaaraa, eli ihmiset jaksoivat ajaa kiltisti jonossa.
[/quote]
Itse olin menossa päinvastaiseen suuntaan ja vähän nauratti pari sankaria, jotka kokivat tarpeelliseksi lähteä ohituksiin vaikka mäen päältä aukeavalla suoralla näkyy 30 karavaanaria jonossa. Tulipahan taas todistettua tuon adaptiivisen vakkarin hermoja säästävä vaikutus, mikäpä siinä oli maisemia katsellessa kun ei kiirekään ollut. Tosin ennen pedersören siltatyömaata sai 45min ryömittää automaattia tyhjäkäynnillä, se meinasi jo vähän kiristää.
[/quote]
OT:ksi menee, mutta menköön. Me arvioitiin kyydissäni olleen pojan kanssa, että jono oli silloin iltapäivällä jotain 2 km ja rapiat. Siinä on kiertotiemahdollisuus, mutta eihän sitä kaikki tiedä, vähän hölmöä ettei sitä oltu laitettu, kun näin nettisivuilta että sitä neuvottiin käyttämään. Eikä se ole edes pitkä se kiertoreitti.
[/quote]
Iltapäivällä mekin, mutta ilmeisen parempaan aikaan kun suma alkoi jo ennen Lövön levähdyspaikkaa. 6km katselin kartalta, että tuossa 45min edettiin. Asiaa ei auttanut se, että kartturi totesi 50m Bennäsin risteyksen jälkeen, että olis saattanut kannattaa koukata tuolta, joten naatiskeltiin se loppukin :)
Ajan aina 10 yli. Mittari valehtelee 5 eli todellisuudessa ajan 5 yli. Kun tulen yöllä iltavuorosta ajan niin lujaa kun uskallan :p (huom. Hirvet sun muut)