Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

NELJÄS LAPSI?

Vierailija
17.07.2015 |

hei! haluaisin vain jakaa ajatuksia mieltäni askarruttavasta asiasta...

meillä on jo kolme lasta, 6, 4 ja 2 vuotiaat. olen ollut kotona äitiys ja hoitovapaalla vakityöstäni putkeen esikoisen syntymästä saakka noin 6-vuotta. tämä kolmonen piti olla viimoinen mutta nyt huomaankin että pyörittelen jatkuvasti mielessäni ajatusta mahdollisesta nelosesta =)

aikomukseni on jatkaa hoitovapaalla siihen saakka kunnuorin on sen kolme, eli vielä vuosi..sitten mietin että jos vielä vauveli saisi tulla niin en halua mitään isoa väliä ikäeroille niin kohtahan se pitäisi laittaa tuumasta toimeen ja se taas tietäisi lisää kotiäiti vuosia..voi kauhea mitähän ne töissäkin taas ajattelisi!

mies olisi asiassa heti mukana, on itse isosta perheestä..minä taas mietin kaikkea mitä voi sattua raskaus, synnytys, kotikin jää jo auttamatta pieneksi, on kolme makkaria 113 neliöö mutta tämä paikka on niin rakas että tästä ei haluta luopua. auto ois onneksi jo 7 paikkainen =)

äsken kävikin jo niin hassusti ettyä luulin olevani raskaana ja asia oli sanottaisko iloinen järkytys =) mietteet asiasta heilahteli aamuin illoin positiivisesta negatiiviseen mutta kuitenkin päällimmäisenä oli mukava kutkutus että nytkö se vaavi sitten meille tuleekin..kun sitten selvisi että kyse oli väärästä hälystä tai varhaisesta keskenmenosta olinkin pettynyt kun en sitten raskaana ollutkaan. . olisi ollut niin helppoa tavallaan kun ei tarvinnut tehdä itse sitä päätöstä että no tehdäänkö me se nelonen vai ei..nyt tämän tapauksen jälkeen olen huomannut että asia vaivaa päätäni entistä enemmän ja stressaa mahdollinen päätös ja ollaanko nyt ihan hulluja jos tähän vielä ryhdytään ? onhan meillä jo kolme ihanaa lasta..

huoh ja olisi kiva kuulla teiltä ajatuksia ja mielipiteitä tai jos joku kamppailee samojen ajatuste kanssa..

miea

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä maailmassa on jo ihan liikaa jengii. Ei ole ihmiset elukoista parempia. Mikä ihme on kun pitää vaan sikiää?!? Tosi vastuutonta.

Vierailija
42/71 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 16:03"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 14:46"]

Mene nyt jo töihin, tai anna se paikka jollekin, jota työnteko kiinnostaa!!! Vituttaa tommoset, pitää nyt 6 vuotta työpaikkaa varattuna!!!

[/quote]

Ohiksena vain sen verran, että olin itse myös 5 vuotta pois töistä lasten takia. Jos olisin sanonut itseni irti, paikkani olisi lopetettu ja sijainenkin joutunut kortistoon. Mutta paikkaa ei voitu poistaa, koska olin äitiyslomalla ja näin ollen siis yksi työtön sai olla töissä 5 vuotta pitkässä työsuhteessa lomineen.
[/quote]
No eipä ollu kovin tärkeä työ, jos ois voinu lopettaa koko duunin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up..

Vierailija
44/71 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee.
Oikeesti.
Nuorimman kouluikään mennessä yrität sitten taikoa lapsille omia huoneita, eikä onnistu. Nuoret ihan oikeasti tarvitsevat omaa tilaa.

Vierailija
45/71 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

..

Vierailija
46/71 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on viides nyt syksyllä tulossa, joten ymmärrän sinua hyvin.

Jos voimavarasi ym. tärkeät asiat riittävät, niin mikä ettei. Minä en ainakaan ole koskaan katunut yhtäkään näistä pienistä ja mieskin on ihan hyvillään.

Mitä muihin maallista omaisuutta käsitteleviin vastauksiin tulee, niin kuuntele vain puolella korvalla. Lapsen vatsa ei tietenkään täyty rakkaudesta, mutta lapsi ei ole mitenkään laiminlyöty ellei tämä välittömästi saa yhtä huonetta kokonaan itselleen. Itse vuotta vanhemman siskoni kanssa jaoimme teininä huoneen, ei siinä mitään pahaa kitkaa syntynyt. Sitä paitsi, ainahan sitä voi muuttaa.

Vierailija
47/71 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 14:46"]

Mene nyt jo töihin, tai anna se paikka jollekin, jota työnteko kiinnostaa!!! Vituttaa tommoset, pitää nyt 6 vuotta työpaikkaa varattuna!!!

[/quote]

Ei sitä työpaikkaa jäihin laiteta, vaan tilalle hankitaan sijainen. On hienoa, ettei nykypäivänä raskaus tarkoita työpaikan menettämistä. Pidetään se niin.

Vierailija
48/71 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on viisi lasta, mutta sinun tilanteessasi en tekisi neljättä. En voisi olla noin kauan pois työelämästä. Lapset myös tarvitsevat tilaa, joten jos et ole valmis muuttamaan nykyisestä asunnosta, niin liian ahdasta tulee.

Meillä on kolme isompaa lasta (14v - 10v) ja kaksi pientä (2v ja vauva). Tämä setti toimii hyvin. En ole ollut kohtuuttoman kauan pois töistä yhteen putkeen. Pienillä on yhteinen huone, mutta kun ovat sen ikäisiä että kaipaavat omia huoneita, niin isommat jo muuttavat pois kotoa. 

Mutta tietenkin kannattaa tehdä niinkuin itsestä parhaalta tuntuu. Kyllä meitäkin kauhisteltiin kun haluttiin vielä lisää lapsia, vaikka kolme vanhimpaa olivat jo niin isoja. 

Vierailija
49/71 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ainahan voi muuttaa. Mulla ei ainakaan riitä rahat puolen miljoonan taloihin.

Vierailija
50/71 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu että parisuhteenne kestää ja rahat riittää niin miksipäs ei....nykypäivänä vaan niin moni eroaa ja tiedän monia 4 lapsen yksinhuoltajia, jotka sitten elävät valtion kirstulla jossakin lähiössä kaupungin vuokra-asunnossa.

Vierailija
51/71 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Noin suuret perheet elävät yleensä tuilla tai sitten molemmat tai ainakin jompi kumpi vanhemmista on jossain kunnan tai valtion virassa, joka ei vaadi yhtään mitään eikä työajalla ole mitään tekemistä. Nyt kun kovasti supistetaan noista julkisista viroista niin nämä suurperheelliset ovat sitten ensimmäisinä siellä ajamassa asiaa ja levittämässä tietoutta kuinka "suuria" virheitä ollaan tekemässä.

Vierailija
52/71 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaa jättää kolmeen. Kaikki saavat sitten riittävästi äidin huomiota. Minulla on krooninen vauvakuume ja 3 lasta. Mietin itsekin aiemmin, että vielä yksi vauva olisi ihana. Poika 9 v. pudotti minut maan pinnalle sanoessaan, että olis äiti tosi kiva, jos me joskus mentäis kahdestaan uimahalliin ja sä ehtisit katsoa, kun mä hypin viitosesta. Niinpä! En ole kertaakaan päässyt katsomaan hänen hyppyjään, kun pitää vahtia pienempiä lasten altaassa. Enkä ole nähnyt häntä koskaan lumilautailemassa, mikä on hänelle myös ylpeyden aihe. Kun ei joka paikkaan ehdi ja pienemmät tarvitsevat äitiä. Minä laitan ruokaa, pyykkään, vaihdan vaippaa, siivoan, syötän, laitan taas ruokaa, vaihdan taas vaippaa, tarkistan läksyt, luen satukirjaa, pakastan ruokaa tai kesällä marjoja jne. Välillä ehdin katsomaan tanssinäytöstä tai kuljettamaan harrastuksiin. Pienet ovat koko ajan äidin kanssa. Jos tähän tulisi vielä vauva, ei huomio riittäisi mitenkään kaikille.

Vierailija
53/71 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te ihan oikeasti ajattele yhtään, minkälaiseen maailmaan puskette noita lapsia? Ei tää tilanne tästä ainakaan paranemaan tule. Tiedättekö kuinka vaikeaa heillä tulee olemaan tulevaisuudessa?

Vierailija
54/71 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 teiniä maksaa 4 x 600€ kuussa. Onko teillä varaa? Miettikää kun kaksi vanhinta on ammattikoulussa, jolloin joudutte maksamaan asuntolat ja elämisen muualla. Vanhimmalla on lapsilisä loppunut ja opintotuki on 20€.

Tuo 600€ on pankkien laskema keskiarvo yhden lapsen kuukausikustannuksesta. Äidin ansionmenetyksiä tai eläkkeen laskua ei ole laskettu mukaan. Neljän lapsen kohdalla puhutaan helposti kymmenistä tuhansista.

Vierailija
55/71 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 10:38"]

4 teiniä maksaa 4 x 600€ kuussa. Onko teillä varaa? Miettikää kun kaksi vanhinta on ammattikoulussa, jolloin joudutte maksamaan asuntolat ja elämisen muualla. Vanhimmalla on lapsilisä loppunut ja opintotuki on 20€.

Tuo 600€ on pankkien laskema keskiarvo yhden lapsen kuukausikustannuksesta. Äidin ansionmenetyksiä tai eläkkeen laskua ei ole laskettu mukaan. Neljän lapsen kohdalla puhutaan helposti kymmenistä tuhansista.

[/quote]

Häh, ei minun yliopistossaoloaikana 10v sitten vanhemmat maksaneet kuin satunnaisia menoja pari kertaa vuodessa. Loput kustansin kesätöistä ja opintotuella. Turhaa pelottelua, meilläkin on neljäs tulossa ja hyvin menee.. Isot perheet on pop!

Vierailija
56/71 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo kuulostaa kyllä melko hurjalta tuo 4*600 kuussa! ei jotenkin jaksa uskoa että kulutus tällaista ja eiköhän täysiikäiset opiskelevat lapset jo jollain tasolla tienaa itsekkin...

Vierailija
57/71 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tämän maan talous-/työllisyystilanteessa tekisi yhtään lisää. Mistä sen tietää onko niitä töitä enää tulevaisuudessa. Palaisin töihin ja säästäisin tulevaisuutta varten. Hoitomaksutkin nousevat joten onko teillä varaa niihin. Sitten kun lapset ovat teini-iässä, menot kasvavat todella paljon - siinäkin tapauksessa että ei lasketa mukaan tietokoneita, kännyköitä ym. Jo ruokaa menee valtavasti. 

Vierailija
58/71 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se 600 vaan hurahtaa helposti. Laske mukaan asunnon koon kasvattaminen, tila-auto (6 hlö ei mahdu tavalliseen) ja teinien valtava ruoan kulutus.

Lapsilla on oikeus saada vanhemmaltaan koulutusavustus 21 -vuotiaaksi saakka. Jos huoltaja ei suostu maksamaan, niin oikeus määrää.

Vierailija
59/71 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä loppuu kun lapsi on 17. Joudutte kuitenkin maksamaan hänen kulunsa täysimääräisesti 18 ikävuoteen asti ja koulutusavustuksen 21-vuotiaaksi.

Vierailija
60/71 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta isoilla ikäeroilla. Yhtä aikaa ei ole ollut kahta lasta päivähoidossa. Vanhin on yliopistossa kun nuorin aloittaa koulun. Kaikille on ollut mahdollista tarjota harrastuksia, tukea ja aikaa. Myös toinen lapsi aikoo yliopistoon. Äitiyslomien välissä on ehtinyt käydä töissä ja opiskella itsekin lisää. Emme ole ns. rikkaita mutta lapsiin on panostettu ja kannustettu hyviin harrastuksiin ja opiskeluun. Murrosiässä ei ole tullut mitään tyypillisiä ongelmia. Neljättä lasta ei missään tapauksessa tule. Ap, kyse on niin isosta päätöksestä että teidän täytyy tehdä se itse eikä av-palstan mielipiteiden mukaan. Teidän lapsenne ovat nyt niin pieniä ettet vielä hahmota miten paljon menot tulevat kasvamaan + kuskausrumba päiväkotiin, kouluun, harrastuksiin jne. Jos teillä on varaa ja varallisuuttakin mahdollisten takaiskujen varalta - työttömyys, puolison sairastuminen, kuolema, mahdollisesti erityistarpeisen lapsen syntyminen jne niin siitä sitten vaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi