Te jotka puolustatte Kreikkaa ja kreikkalaisia, miksi?
Olen nyt niin monta kertaa lukenut ja kuullut, miten lehdistöjen uutisia ei pidä uskoa, miten hävettää olla suomalainen näiden uutisten ja kommenttien takia ja kuinka tavalliset kreikkalaiset ovat täysin viattomia Kreikan kriisiin. Voisiko joku kertoa asioiden oikean laidan? En osaa kreikkaa ja nämä Kreikan puolustajat ovat väittäneet suomen- ja englanninkieliset uutisoinnit virheellisiksi.
Olen nimittäin koko aika ollut siinä käsityksessä että verojen kierrolla, jota nämä tavalliset kansalaiset harjoittavat, on ollut suurikin merkitys tähän tilanteeseen.
Kommentit (59)
Ja lainanottajalla ei ole mitään vastuuta :) huijasivat vielä itsensä rahaliittoon, väärensivät lukujaan.
Nyt harmittaa kun vaan naureskeltiin kreikkalaisten huijaukselle. Pari vuotta sitten kun kaikkialla toitotettiin, että kuitti pitää saada niin oltiin kreikkalaisessa kahvilassa, meitä oli neljän hengen seurue ja pöytään tuotiin kolme kuittia pienessä kipossa, katottiin summat ja maksettiin pois, vähän ihmeteltiin kuittien määrää (ei pyydetty laskua erikseen kenellekään) kirjanpitäjä ystäväni katsoi sitten kuitteja tarkemmin ja joo, summat täsmäs mutta joka kuitissa oli eri kellonaika, päivämäärä oli kylläkin oikein. Eli olivat säästelleet aikasemmilta asiakkailta pöytiin jääneitä kuitteja. Kyllä on varmaan moni muukin asiakas ollut tyytyväinen kun oikein kuitilla sai maksaa.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 12:35"]
Tavalliset ihmiset on ahtaalla. Palkat puolitettu. Tekevät 7 päivää viikossa töitä kun töitä on. Se veronkierto ja korruptio on ihan muualla. Yhteiskunta ei enää toimi. Ei ole terveydenhuoltoa eikä koulut toimi. Sääli
[/quote]
Ja miten tämä on suomalaisten vika ja vastuulla?
[/quote]Jotkut miettivät kaikkien muiden maailman kansalaisten ongelmia ennen kuin suomalaisten. En pysty säälimään kreikkalaisia ollenkaan, aina ei voi elää kuin siat pellossa, joskus se arki koittaa jokaiselle.
Tietysti ongelma on ensisijaisesti poliitikkojen, mutta jos kaikki kiertävät veroja, mitä voi odottaa?
Isäni on kreikkalainen ja olen asunut Kreikassa.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 12:48"]
Tavalliset ihmiset on ahtaalla. Palkat puolitettu. Tekevät 7 päivää viikossa töitä kun töitä on. Se veronkierto ja korruptio on ihan muualla. Yhteiskunta ei enää toimi. Ei ole terveydenhuoltoa eikä koulut toimi. Sääli
[/quote]
Osa tavallisista ihmisistä on varmasti ahtaalla. Sitä minä vaan mietin, miten ihmeessä uutisissa haastatellut kreikkalaiset koko ajan osoittavat syyttävää sormea Eurooppaa kohti. Saksaa ja Suomea pidetään riistäjinä. Millä ihmeen oikeutuksessa muka meidän muiden pitäisi nyt maksaa kreikkalaisten itsensä aiheuttamat ongelmat? Että me suomalaiset olemme heidän mielestään kamalia, kun peräänkuulutamme, että velat pitää maksaa. En minä ymmärrä tätä logiikkaa. Koen itse olevani aivan täysin syytön Kreikan ongelmiin. Kuitenkin suomalaisena veronmaksajana olen nyt sitten heidän toilailuistaan vastuussa. Ja samalla minun pitäisi kokea suurta solidaarisuutta heitä kohtaan. pah.
[/quote]
Miten saksalaisiin tai suomalaisiin turisteihin on suhtauduttu Kreikassa, onko kokemusta tai tietoa? Ilmeisesti saksalaisiin suhtaudutaan melko nyrpeästi mutta mites meihin suomalaisiin? Ja tuo työskentely 7 päivää viikossa ei ole ihan noin mustavalkoista... Turistikautena monet työskentelevät 7 päivää viikossa, ilman vapaapäiviä, mutta turistikauden päätyttyä työt loppuvat ja muutama kuukausi hengaillaan kotona, tekemättä mitään työtä. Jotain tukia vissiin saavat talvella, mutta sekään ei taida koskea kaikkia.
Sitten on nämä yritykset jotka pyörivät vuoden ympäri, vuodenajasta riippumatta, mutta näitä yrityksiä käyttävät myös paikalliset eikä ainoastaan turistit.
[/quote]
Jaksaisitko itse tehdä työtä 7 kuukautta ilman vapaapäivää. Pitkiä päiviä
Olin juuri Kreikassa. Mitään ongelmia ei ollut. Meihin suhtauduttiin hyvin
Inhimillisyys ja ihmisarvo:
Inhimillisyys on toisen ihmisen arvostamista, kunnioittamista, loukkaamattomuutta ja hienotunteisuutta. Inhimillisyyttä on myös toisen kuunteleminen ja kiinnostus häntä kohtaan. Jokaiselle ihmiselle on taattava ihmisarvoinen elämä. Maailmanlaajuiset ihmisoikeudet pyrkivät turvaamaan tätä.
Ihmisarvo tarkoittaa sitä, että jokainen ihminen on yhtä arvokas omana itsenään, riippumatta ulkonäöstä, taustasta, sairaudesta tms. Jokaisella ihmisellä on oikeus saada osakseen kunnioitusta ja arvostusta sekä hyvää ja ystävällistä kohtelua.
Tahdon Suomen pääsevän Natoon asap. Kreikkalaiset voi torpata tän maan puolustuksen ihan totaalisesti, joten niiden kanssa kannattaisi olla väleissä. Kyllä meille kreikkalaisten tankit kelpaisi kun Putler alkaa kalistella itärajalla.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 18:05"]
Ja lainanottajalla ei ole mitään vastuuta :) huijasivat vielä itsensä rahaliittoon, väärensivät lukujaan.
[/quote]
Pankithan auttoivat Kreikkaa väärentämään lukujaan ja tekivät sillä suuria voittoja.
Kreikkalaiset on vitun idiootteja! Kehtaa syyttää muita vaikka ihan on oma syynsä, että tossa tilanteessa on. Ja vielä pitäis lisää rahaa antaa! Mitä vittua?
Onhan siellä tavalliset ihmiset myyneet tyhmemmille esim. valtion maita ominaan. Tai rakennettu luvatta torppa valtion maalle ja kun on jääty kiinni, niin väitetty perintömaaksi.
Tavalliset kreikkalaiset veljet ovat ihan itse ampuneet itseään jalkaan, kun ovat niitä touhujaan tehneet. Ja tästä on puhunut eräs kreikkalainen tuttavani, joka on jo vuosia asunut Suomessa. On fiksumpana onneksi tajunnut lähteä kaatuvasta kotimaastaan. En tosin tiedä, onko Suomi sen parempi. Perässä mennään ja lujaa.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 12:48"]
[/quote]
Osa tavallisista ihmisistä on varmasti ahtaalla. Sitä minä vaan mietin, miten ihmeessä uutisissa haastatellut kreikkalaiset koko ajan osoittavat syyttävää sormea Eurooppaa kohti. Saksaa ja Suomea pidetään riistäjinä. Millä ihmeen oikeutuksessa muka meidän muiden pitäisi nyt maksaa kreikkalaisten itsensä aiheuttamat ongelmat? Että me suomalaiset olemme heidän mielestään kamalia, kun peräänkuulutamme, että velat pitää maksaa. En minä ymmärrä tätä logiikkaa. Koen itse olevani aivan täysin syytön Kreikan ongelmiin. Kuitenkin suomalaisena veronmaksajana olen nyt sitten heidän toilailuistaan vastuussa. Ja samalla minun pitäisi kokea suurta solidaarisuutta heitä kohtaan. pah.
[/quote]
Miten saksalaisiin tai suomalaisiin turisteihin on suhtauduttu Kreikassa, onko kokemusta tai tietoa? Ilmeisesti saksalaisiin suhtaudutaan melko nyrpeästi mutta mites meihin suomalaisiin? Ja tuo työskentely 7 päivää viikossa ei ole ihan noin mustavalkoista... Turistikautena monet työskentelevät 7 päivää viikossa, ilman vapaapäiviä, mutta turistikauden päätyttyä työt loppuvat ja muutama kuukausi hengaillaan kotona, tekemättä mitään työtä. Jotain tukia vissiin saavat talvella, mutta sekään ei taida koskea kaikkia.
Sitten on nämä yritykset jotka pyörivät vuoden ympäri, vuodenajasta riippumatta, mutta näitä yrityksiä käyttävät myös paikalliset eikä ainoastaan turistit.
[/quote]
Haluaisitko itse työskennellä 7 kk ilman vapaata? Vaikka olisi palkatta vapaata 5 kk?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 18:17"]
Inhimillisyys ja ihmisarvo: Inhimillisyys on toisen ihmisen arvostamista, kunnioittamista, loukkaamattomuutta ja hienotunteisuutta. Inhimillisyyttä on myös toisen kuunteleminen ja kiinnostus häntä kohtaan. Jokaiselle ihmiselle on taattava ihmisarvoinen elämä. Maailmanlaajuiset ihmisoikeudet pyrkivät turvaamaan tätä. Ihmisarvo tarkoittaa sitä, että jokainen ihminen on yhtä arvokas omana itsenään, riippumatta ulkonäöstä, taustasta, sairaudesta tms. Jokaisella ihmisellä on oikeus saada osakseen kunnioitusta ja arvostusta sekä hyvää ja ystävällistä kohtelua.
[/quote]
Paitsi persuilla. Niitä saa haukkua.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:43"]
Tuossa se on selitetty mahdollismman yksinkertaisesti: http://www.businessinsider.com/greece-referendum-result-and-the-meaning-of-debt-2015-7?r=UK&IR=T
Jos tilanne olisi mennyt oikein, Kreikka olisi jättänyt maksukyvyttömänä velkansa maksamatta Goldman Sachsille ja kumppaneille, ja sijoittajakapitalistit olisivat joutuneet toteamaan, että harmi juttu, nyt sijoitusriski toteutui. Kreikka olisi saanut asiaankuuluvan näpäytyksen valuuttamarkkinoilta, sen lainansaantikyky olisi heikentynyt, mutta sen talous ja infrastruktuuri eivät olisi tuhoutuneet nykyisellä tavalla.
[/quote]
Kyllä Kreikan yhteiskunta olisi kokenut paljon enemmän kuin pelkän "näpäytyksen" jos maan rahoitus olisi loppunut kuin seinään. Pankit olisivat kaatuneet ja yksityishenkilöt menettäneet säästönsä, julkinen sektori, sairaalat, liikenne, koulut, kaikki sosiaalietuudet ja julkiset hankinnat (ml. lääkkeet) olisivat pysähtyneet kuin seinään.Nyt Kreikka on sentään saanut runsaasti lisäaikaa rakenteellisten muutosten tekemiseen, vaikka suurin osa velkarahasta onkin mennyt ulkomaisten velkojien maksuihin.
Täysromahdus olisi kuitenkin voinut olla Kreikan kohdalla tie täydelliseen rakenteelliseen uudistukseen, josta maa olisi saattanut nousta yllättävänkin nopeasti. Nyt on vuosia kitkutettu ja vitkutettu.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 16:49"]
Asia on taloustieteilijöillekin aika mutkikas, joten yleensä kadunmieheltä ei löydy tarpeeksi tietopohjaa arvioimaan tilannetta, ja itseäni ainakin ärsyttää suomalaisten suhtautuminen asiaan, kuin se olisi jokin moraalikysymys, johon voi muodostaa kannan ihan omien arvojen pohjalta sen kummempia miettimättä. Ylivelkaantuneet maat eivät ole yksin aiheuttaneet tilannettaan, vaan eurossa kaikki vaikuttaa kaikkeen, Saksaa varten räätälöidystä korkopolitiikasta saksalaispankkien täysin riskittömään "riskinottoon" ja lainantarjoamiseen reunamaissa. Nykyisten kriisimaiden velkapohjaisen kulutuksen ansiosta muuten Saksa sai oman taloutensa kuntoon 90-luvulla. Ylijäämäisten euromaiden voitot näkyvät alijäämänä muualla, eikä tämä ole tullut yllätyksenä yhdellekään europäättäjälle.
Ärsyttää myös stereotypioille perustuva tavallisen kansan dissaus, yleensä vieläpä samojen tyyppien suusta jotka valittavat veroista kotimaassa. Kreikassa on ollut paljon rakenteellista korruptiota, ja en ihmettele yhtään että kansan veronmaksuhalukkuus on ollut pieni, kun verovaroja on työnnetty lähinnä eliitin ja sen lähipiirin elämää sulostuttamaan. Nykyisinkään muuten suuri osa kansasta ei edes halua mitään tukipaketteja, siitäkään huolimatta että maassa on lähes humanitaarinen katastrofi. Eikä ne tukipaketit näitä ihmisiä tietenkään auttaisikaan, vaan Saksan ja Ranskan pankkeja. Ihmiset haluaisivat tähän tilanteeseen maan johtaneet pankit ja poliitikot vastuuseen, ei laiskotella suomalaisten rahoilla, kuten täällä luullaan.
[/quote]
Kiitos tästä, ihanaa lukea selkokielistä ja järkevää perustelua eikä sitä ikuista "SUOMALAISEN VEROM MAKSAJAN RAHOILLAKO MUKA KUSTANNETAAN KREIKKALAISTEN TÖPPÄILY EI KÄY" -ulinaa.
Koko kriisissä ja tukipaketeissa vaan on se ongelma, että pitäisi saada ne rakenneuudistukset Kreikassa tehtyä, eli korruptio ja veronkierto kuriin, ei pelkästään lyhentää lainaa ah-niin-ihanan-tutulla leikkauspolitiikalla.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:10"]Ärsyttää kun pankkeja syytetään tästä. Johonkinhan ne pankkien kreikkalaisille lainaamat rahat kreikkalaiset ovat työntäneet. Väkipakollako ne pankit rahaa kreikkalaisille lainasivat.
[/quote] Jep. Kyllä mun mielestä vastuu valtionhallinnosta ja -velasta on valtiolla, turha yrittää ulkoistaa sitä vastuuta pankeille.
Kreikka on geopoliittisesti liian tärkeä "menetettäväksi" EU:n riveistä. Kreikan pelastamisessa on kysymys suoraan itse EU-maiden omasta edusta. Ei jälki silti kaunista ole, mutta tappiot olisivat muuten liian suuret.
Näkee esim. kun puhutaan ilmastonmuutoksesta miten mahdotonta on saada suuri joukko ihmisiä toimimaan heille hyödyllisellä tavalla. Maapallo tuhoutuu, mutta osa on sitä mieltä ettei ilmastonmuutosta ole tai se on muttei sille voida mitään tai voitaisiin mutta jonkun muun pitäisi aloittaa tai en mä vaan jaksa kiinnostua. Eli päin helvettiä ollaan menossa.
Sama Kreikassa, monet on tajunneet ettei homma toimi, mutta mitkä ovat näiden henkilöiden mahdollisuudet kääntää tilanne kun osa porukasta on sitten niitä jotka ajattelee kuten ed. mainitut. Jos Costas ei maksa verojaan niin mitä se auttaa jos minä maksan jos lopputulos on ettei mulla oo sitten asiakkaita kalliimpien hintojen takia?
Jos minä velkaannun ottamalla kymppitonnien edestä pikavippejä shoppailuun, onko se minun vikani vai pikavippifirman vika?
Aika vähän täällä kreikkalaisia on mitenkään ihmisinä syytetty vaan sitä yleistä mentaliteettia että veroja kierretään ja etuuksia huijataan niin paljon kuin sielu sietää. Se nyt vaan on niin että veroja on maksettava jos halutaan että yhteiskunta toimii. Rahahanat kiinni vain niin oppivat, vaikka sitten kantapään kautta.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:10"]
Ärsyttää kun pankkeja syytetään tästä. Johonkinhan ne pankkien kreikkalaisille lainaamat rahat kreikkalaiset ovat työntäneet. Väkipakollako ne pankit rahaa kreikkalaisille lainasivat.
[/quote]
Pankeilla pitäisi olla vastuuta. Normaalisti pankinjohtaja saa potkut jos jakaa rahaa keppikerjäläisille, joiden tietää olevan jo ennestään vararikossa. Pankkitoiminta perustuu riskien arviointiin. Nämäkin pankit ovat tiennet lainanottajan tilanteen, mutta koska riskiä ei ole ollut niin on ollut sama antaa lainaa, hehän voittavat kuitenkin. Samalla tavalla tämän ovat tienneet Merkel sun muut. Enemmän syypäänä on kuitenkin EU:n rakenne ja pankkien vastuuttoman toiminnan mahdollistava politiikka.