Karmeaa ajatellakin, että pitäisi jättää koti ja lähteä tuntematonta kohti
Itkettää ajatuskin, että näin pitäisi tehdä. Pakata mukaan vain tärkeimmät asiat ja ajaa jonnekin kauas. Tietämättä milloin pääsee takaisin kotiin ja onko enää kotia minne palata. Tämä on todellisuutta nyt monella Ukrainassa. Järkyttävää.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt itkettää ja mietitään perheiden ja miesten kohtaloita kun sota on tarpeeksi lähellä. Syyrian, Jemenin, Tigrayn perheiden ja miesten kohtaloista ei kukaan ole Suomessa juurikaan ahdistunut. Puhumattakaan Rohigyoiden tai Kiinan Uiguurien kohtaloista. Miksi näin?
Kai tuo nyt on itsestäänselvää, että oman miehen kohtalo liikuttaa enemmän kuin aivan vieraassa kulttuurissa elävien miesten kohtalot. Eikä siinä ole mitään hävettävää eikä se tarkoita, etteikö tietäisi saman hädän olevan olemassa muuallakin maailmassa.
Onko sun oma mies siis Ukrainassa sotimassa?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ei kuulosta kovin pahalta. Meinasin pakata lapseni ja koiran autoon, ottaa meille vaatteet ja parit lautapelit ja suunnata johonkin jos tarvis. Mä oon jäänyt kerran ilman kotia ja mitään omaisuutta, eikä se ollut sit kuitenkaan mikään juttu. Pääasia että on omat ihmiset ja turvallista.
miksei teillä ole jo vaatteita? ei edes lautapeliä?
Part alap set vokeissa jo odottaa…. Suku kotonaan ja asiat hyvin. Videopuhelut sen todistaa.
Vierailija kirjoitti:
Köyhillä on aina tuo tilanne ja ei rahaa, ellei kunnissa ole tarpeeksi asuntoja. Mieti. Normaalituloinen taas löytää luultavasti uuden kodin vaikka lähtisi. Ja saa lähetettyä kontissa tai pakussa tavarat uuteen paikkaan. Tietenkin kukaan ei halua kotoaan sillä tavalla pois.
Tarkoitat varmaan asunnottomia?
Nykyään köyhillä voi olla paljonkin tavaraa, jota kaikkea voi olla hankala kuljettaa mukana, etenkin jos ei ole omaa autoa tai on vain pieni auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt itkettää ja mietitään perheiden ja miesten kohtaloita kun sota on tarpeeksi lähellä. Syyrian, Jemenin, Tigrayn perheiden ja miesten kohtaloista ei kukaan ole Suomessa juurikaan ahdistunut. Puhumattakaan Rohigyoiden tai Kiinan Uiguurien kohtaloista. Miksi näin?
Kai tuo nyt on itsestäänselvää, että oman miehen kohtalo liikuttaa enemmän kuin aivan vieraassa kulttuurissa elävien miesten kohtalot. Eikä siinä ole mitään hävettävää eikä se tarkoita, etteikö tietäisi saman hädän olevan olemassa muuallakin maailmassa.
Onko sun oma mies siis Ukrainassa sotimassa?
Ei, vaan Suomen sotilasreservissä. Oliko muita kysymyksiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä ei kannata erityisemmin kiintyä materiaan ja paikkoihin. Ei tunnu minusta erityisen pahalta ajatukselta, asua voi muuallakin.
Heh, eihän kyse ole pelkästään asuinpaikan muutosta.
Sotaa ei voi paeta muuttoauton kanssa ja sitä paitsi Suomesta jos lähtee länteen, niin monesta paikasta tulee ensin meri vastaan. Pitäisi matkustaa ensin pohjoiseen, jos yrittää länteen maatietä pitkin.
Mutta läpäksihän sinä vastauksesi tarkoititkin.
Kyllä tuosta ap:n kirjoituksesta saa sellaisen kuvan, että nimen omaan se kodin jättäminen olisi kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ei kuulosta kovin pahalta. Meinasin pakata lapseni ja koiran autoon, ottaa meille vaatteet ja parit lautapelit ja suunnata johonkin jos tarvis. Mä oon jäänyt kerran ilman kotia ja mitään omaisuutta, eikä se ollut sit kuitenkaan mikään juttu. Pääasia että on omat ihmiset ja turvallista.
Mistä saat sen auton? Ja jos ei ole ajokorttiakaan?
Että sellanen pelonlietsontaketju taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä ei kannata erityisemmin kiintyä materiaan ja paikkoihin. Ei tunnu minusta erityisen pahalta ajatukselta, asua voi muuallakin.
Sotaa ei voi paeta muuttoauton kanssa ja sitä paitsi Suomesta jos lähtee länteen, niin monesta paikasta tulee ensin meri vastaan. Pitäisi matkustaa ensin pohjoiseen, jos yrittää länteen maatietä pitkin.
Kyllä tuosta ap:n kirjoituksesta saa sellaisen kuvan, että nimen omaan se kodin jättäminen olisi kamalaa.
Koska se on.
Sitähän Karjalasta tulleet evakotkin ovat kertoneet.
Kodista viis tai muusta materiaalista, kunhan omat vanhemmat olisi turvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhillä on aina tuo tilanne ja ei rahaa, ellei kunnissa ole tarpeeksi asuntoja. Mieti. Normaalituloinen taas löytää luultavasti uuden kodin vaikka lähtisi. Ja saa lähetettyä kontissa tai pakussa tavarat uuteen paikkaan. Tietenkin kukaan ei halua kotoaan sillä tavalla pois.
Tarkoitat varmaan asunnottomia?
Nykyään köyhillä voi olla paljonkin tavaraa, jota kaikkea voi olla hankala kuljettaa mukana, etenkin jos ei ole omaa autoa tai on vain pieni auto.
Ei vaan asunnollisiakin köyhiä ja pienituloisia. On tarjolla huonosti asuntoja ja huono laatu, kaukana marketista. Pitäisi alkaa miettiä kuntien tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Afganistanilaistenkin kohdalla suurin huoli tuntui Suomessa olevan pelko siitä, että sieltä tulee tänne ihmisiä. Vaikka siellä on ollut vuosikaudet sanoinkuvaamatonta kärsimystä.
Viitekehys on niin kaukainen ja sen vuoksi asia ei tule niin iholle.
Minua ei haittaisi muuttaa toiseen paikkaan ja vähentää tavaramäärääkin. Sota tietenkin muuten haittaisi.
Äänestys Suomi Natoon alkanut Kansalaisaloitteessa.
Eipä mua haittaisi yhtään jättää kämäistä kerrostalolaatikkoani ja h&m:n rättejä ja Ikean kalusteita ja muuta roinaa, jos sillä henkeni säilytän. Mikään paskaroina ei kiinnosta minua pätkääkään, että mikä sen kohtalo on.
Arvaa miltä Karjalan evakoista tuntui ja suomalaiset halveksi ja pilkkasi. Naurettavaa jos elämä on tavaroissa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on.
Sitähän Karjalasta tulleet evakotkin ovat kertoneet.
Luulen, että siihen aikaan ihmiset olivat enemmän kiintyneitä asuinpaikkaansa kuin nykyään. Maa ja tupa toi toimeentulon, eikä matkustaminen ollut niin helppoa tai yleistä. Moni eli elämänsä samoilla kulmilla. Nykyään monet ovat jo muuttaneet opiskelujen tai töiden perässä toiselle puolelle Suomea ja synnyinkoti ja -seudut on jo hyvästelty.
Tuo tosiasia on hämmentänyt itseänikin läpi vuosikymmenten.