Kesätyöläisen kohtelu
Olen kesätöissä sote-alan yksikössä, n.30 henk töissä. Ihmettelen muutamien suhtautumista kesätyöläisiin. Olemme vaan sijaisia, emme osaa mitään, heitukoita jne. Kuinka katkera pitää olla, että opiskelija uhkaa itsetuntoa ja ammatti-identiteettiä? En varmasti tule olemaan kilpailija valmistuessani maisteriksi, mutta pomona voin joskus ollakin. Oletteko huomanneet samaa? Mikä on katkeroittanut teidän työyhteisössä? Täällä nuo. ko rouvat jo vanhempia, huonossa fyysisessä kunnossa, aika pulleita ha elämänilonsa menettäneitä.
Kommentit (28)
Esimiehesi ovat surkeita opettajia jos et osaa mitään. Itse olen opettanut kesätyöläisille vaikeitakin juttuja ja hyvin ovat omaksuneet.
Minä olen usein ihmetellyt miksi joku kohtelee huonosti sijaisia, mutta keväällä kun esimmäiset sijaiset tulivat, ensimmäisten lomanviettäjien lähtiessä lomalle ajattelin että nyt ymmärrän. Koko talvi on tehty kiireessä töitä, lähes koko ajan on ollut opiskelija, selität ja selität ja kerrot ja kyselet ja taas huomaat että olet onnistunut hävittämään opiskelijasi johonkin osaston sokkeloihin omassa kiireessäsi.
Itsekin olet jo loman tarpeessa ja sitten tulee lähes valmis ja mielestään ihan valmis, mielestään kaikkitietävä ja osaava ja varmasti myös jonain päivänä tuleva esimies joka ei vaan näe että nyt ei ole aikaa jutustella 45min tämän asiakkaan kanssa vaan nyt on toimittava ihan toisin.Minä miten sanon kauniisti kuin toinen mielestään tietää ja osaa ja haluaa uudistaa kaiken juuri tässä ja nyt, ei nyt sitä ei tehdä vaan nyt hoidetaan ihan vaan nämä aamutoimet ja sitten mietitään onko 10minuuttia aikaa niille uudistuksille ja luultavasti ei ole kun minä joudun tekemään ne sinunkin aamurutiinisi.
Selvisin viimeisillä voimillani viimeisistä työviikoista ennen lomaa ihan vain rauhallisen ja kiltin luonteeni ansiosta, etten sanonut pahasti ja nakellut niskojani.
Kyse on mitä todennäköisimmin pelosta; he pelkäävät, että jos jotain opettaa, kesätyöläinen osoittautuu heitä paremmaksi ja saattavat itse olla lähtöpasseja saamassa.
Niin... Ehkä se ongelma onkin siinä, että nämä työntekijät pitävät tultään NIIN vaikeana ja NIIN haastavana, että eihän sitä normaaliälyllä vaan voi oppia tai tehdä jopa paremmin. Ja meillä kyllä tehdään just sama duuni, just samojen lakien mukaan ja tip top, vaikka oliskin sijainen. Ja kun niitä sijaisia ei sit syksyn flunssa-aallon tullen löydykään, niin huono työn laatu on siitä kiinni, ettei saatu sijaista ja voi voi voi. Huoh. Kaikille pitäis olla pakollinen duunipaikan vaihto 3 vuoden välein, kunnallisellahan se jo yleistyykin.
Tietysti opiskelijat ja kesäduunarit vaatii muiden työntekijöiden aikaa ja vaivaa mutta ei kauheesti motivoi työelämään asenne et kesäduunarit ja opiskelijat on ärsyttäviä ja huonoja ihmisiä. On varmaan omat oppimisen ajat unohtunu kokonaan.
MInä pelkään sitä, mitä omatoiminen ja itsenäinen kesätyöläinen menee tekemään ohi esimiesten. On iha kiva, että illalla jutellaan omaisten kanssa, mutta kun samaan aikaan pitäisi tehdä osa iltakiertoa, auttaa potilaita ja ymmärtää, että osa asioista nyt vaan on sen lääkärin kerrottavia, ei kesähoitajan. Hiukan ottaa päähän, kun illalla sijainen on selittänyt omiaan omaisille, jotka sitten aamulla soittaa ja ihmettelee, että miksi heille ei ole kerrottu, että äiti on sekava. No ei hän ole, kesähoitaja sekavuuslääkkeeksi tulkitsema rohto on verenpainelääke.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 18:32"]Keästyöläiset ei osaa kyllä yleensä mitään, mutta ei se ole heidän vikansa. Ei parin kk:n työsuhteessa tehdä mitään ammattilaisia
[/quote]Tähän. Olen itse vuoropöällikkö kemian alan tehtaassa ja perehdytysaika lyhenee vuosivuodelta. Kesäkuun ekalla viikolla mulle tuli iltavuoroon 2 "täysin perehdytettyä sijaista". Olivat olleet töissä kaksi aamuvuoroa ja molemmat ihan pihalla mikä ei todellakaan ollut heidän vikansa.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 18:44"]
näin tulee olemaan sittenkin jos ja kun olet pomona.
[/quote]
On kyllä senkin takia huvittavaa valitusta, että aikoo kuitenkin liittyä rahan perässä vihollisten puolelle.