Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sokeriton lapsi tulee viikoksi mökille

Vierailija
16.07.2015 |

Pojan 10-vuotias kaveri on tulossa meidän mökille ensi viikoksi. Ongelma on se, että tämän javerin kotona ei syödä mitään missä on sokeria. Poika tuo mukanaan yleensä omat ruisleivät ettei joudu syömään valkoista leipää. Kokemuksen ja oman lapsen kertoman mukaan kaveri on kuitenkin kova makean perään. Aina kun on meillä kylässä hän pyytää karkkia, keksejä ja limsaa. Lisäksi hän ostaa karkkeja äidiltään salaa ja on pyytänyt meidän poikaa säilyttämään herkkuja häntä varten ettei äiti saa tietää. Puhuin kaverin äidin kanssa eilen ensi viikon järjestelyistä ja kysyin mitä pitäisi tehdä ruuan suhteen, vihjasin että poika saattaa haluta herkkuja kun muutkin lapset niitä syövät. Äidillä oli täysin idealistinen käsitys lapsestaan, ei kuulemma edes osaa haluta mitään makeaa kun ei ole koskaan syönyt sellaista. Janojuomaksi riittää kurkkuvesi! Tiedän että poika tuhlaa ekana iltana kaikki taskurahansa herkkuihin ja sitten me joudutaan maksamaan vesipuistot ja muut huvitukset hänellekin. Se on sinänsä vaan huvittavaa mutta isoin ongelma on se, että meidän pitäisi kai kieltää lapselta se karkinsyönti mutta vaikeaa sekin on kun on tottunut syömään salaa. Mikä neuvoksi?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ois laittanu itteeni tähän tilanteeseen missä sä ap nyt oot. Kun ekan kerran tuli mökkireissu puheeks niin oisiko jo silloin kannattanu tän toisen äidin kanssa käydä läpi säännöt ja kertoa miten teillä toimitaan. Sitten tää toinen äiti ois sen jälkeen saanut itse päättää lähteekö poika teidän mukaan vai ei. En ikinä vois lähteä tässä tilanteessa toisen lapsen kanssa viikoks johonki. Se että sä oot jättäny näin paljon kertomatta on valehtelua ja väärin tätä toista äitiä kohtaan. Ei tartte nyt vetää hernettä nenään kenenkään, olen sitä mieltä että toisen äidin sokeriton ruokavalio on hanurista, mutta se ei nyt liittyny tähän kommenttiin mitenkään.

Vierailija
22/28 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin lisäyksenä vielä että sinne mökille tulee minun ja poikani ja tämän sokerittoman kaverin lisäksi vielä naapurin äiti ja poika joka on näiden kahden muun pojan luokkakaveri. Ja naapurimökillä on kolme lasta jotka on kanssa meidän pojan kavereita. Minä ja naapuri tykätään hyvästä ruuasta eli tarkoitus on grillata ja laittaa herkkujakin silloin tällöin. Yhden lapsen takia ei ruveta muuttamaan suunnitelmia, toki ruoka on perusterveellistä ja kasviksia syödään paljon. Kaupalle on matkaa 1,5 km ja lapset käy siellä lähes päivittäin eli karkkikieltoa on mahdoton valvoa. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hankala tilanne. Voisiko tehdä niin, että sovit lasten kanssa yhden säännön, että itse ei tällä viikolla osteta mitään syötävää. Eli niitä karkkeja yms. Muuten syötte just niinkun olit ajatellut. Leivot pullaa jos haluat.

Vierailija
24/28 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 13:08"]Mä en ois laittanu itteeni tähän tilanteeseen missä sä ap nyt oot. Kun ekan kerran tuli mökkireissu puheeks niin oisiko jo silloin kannattanu tän toisen äidin kanssa käydä läpi säännöt ja kertoa miten teillä toimitaan. Sitten tää toinen äiti ois sen jälkeen saanut itse päättää lähteekö poika teidän mukaan vai ei. En ikinä vois lähteä tässä tilanteessa toisen lapsen kanssa viikoks johonki. Se että sä oot jättäny näin paljon kertomatta on valehtelua ja väärin tätä toista äitiä kohtaan. Ei tartte nyt vetää hernettä nenään kenenkään, olen sitä mieltä että toisen äidin sokeriton ruokavalio on hanurista, mutta se ei nyt liittyny tähän kommenttiin mitenkään.
[/quote]
Olen tehnyt selväksi kaverin äidille mitä meillä syödään. Olen sanonut että tarjolla tulee olemaan kääretorttua, Brita-kakkua, mansikkarahkaa, jäätelöä, suklaata, croissanteja ja marmeladia ym ym. Ja sanoin etten aio vahtia kenenkään syömisiä. Kaverin äiti sanoi että ei ole mikään ongelma eikä tarvitse vahtia koska hänen poikansa ei tykkää makeasta eikä syö mitään noista maintuista. Mihin minä taas vastasin että poika on kyllä meillä pyytänyt esim karkkia. Ja äiti intti vaan että ei poika osaa edes haluta karkkia. Sanoin sitten että hyvä niin, en ryhdy poikaa kieltämään. Eli taidan luottaa siihen että pojan voi antaa tehdä mitä itse haluaa. Varmasti helpointa kaikille. Ap

Vierailija
25/28 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua yhtään tollasia kieltäjä vanhempia. Ja sitä, että velvoitetaan kylässä jiku muu vanhempi kyttäämään oman lapsen syömistä. Allergiat on asia erikseen. Iso lapsi kyseessä ja jos hänet päästetään kylään ja viikoksi muiden hoteisiin niin sitten se on niin, että elämä on..siellä tapahtuu mitä tapahtuu. Kyseessä on kuitenkin karkki ei mikään srn suurempi asia.

Vierailija
26/28 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 13:27"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 13:08"]Mä en ois laittanu itteeni tähän tilanteeseen missä sä ap nyt oot. Kun ekan kerran tuli mökkireissu puheeks niin oisiko jo silloin kannattanu tän toisen äidin kanssa käydä läpi säännöt ja kertoa miten teillä toimitaan. Sitten tää toinen äiti ois sen jälkeen saanut itse päättää lähteekö poika teidän mukaan vai ei. En ikinä vois lähteä tässä tilanteessa toisen lapsen kanssa viikoks johonki. Se että sä oot jättäny näin paljon kertomatta on valehtelua ja väärin tätä toista äitiä kohtaan. Ei tartte nyt vetää hernettä nenään kenenkään, olen sitä mieltä että toisen äidin sokeriton ruokavalio on hanurista, mutta se ei nyt liittyny tähän kommenttiin mitenkään. [/quote] Olen tehnyt selväksi kaverin äidille mitä meillä syödään. Olen sanonut että tarjolla tulee olemaan kääretorttua, Brita-kakkua, mansikkarahkaa, jäätelöä, suklaata, croissanteja ja marmeladia ym ym. Ja sanoin etten aio vahtia kenenkään syömisiä. Kaverin äiti sanoi että ei ole mikään ongelma eikä tarvitse vahtia koska hänen poikansa ei tykkää makeasta eikä syö mitään noista maintuista. Mihin minä taas vastasin että poika on kyllä meillä pyytänyt esim karkkia. Ja äiti intti vaan että ei poika osaa edes haluta karkkia. Sanoin sitten että hyvä niin, en ryhdy poikaa kieltämään. Eli taidan luottaa siihen että pojan voi antaa tehdä mitä itse haluaa. Varmasti helpointa kaikille. Ap

[/quote]

Nimenomaan. Äiti luottaa lapseensa ja asia on hänen ja äidin välinen. Sinä tarjoat syömiset tasapuolisesti kaikille.

Vierailija
27/28 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat asioiden mennä ihan omalla painollaan ottamatta niistä etukäteen mitään hikeä. Lapsi syö sen minkä syö ja se siitä. Oppinut kotona jo saalamisen niin tuskin hän mitään raporttia syömistään tekee vaan kertoo kaikista muista kivoista jutuista mitä on tehnyt lapsille tyypilliseen tapaan.

Vierailija
28/28 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 13:27"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 13:08"]Mä en ois laittanu itteeni tähän tilanteeseen missä sä ap nyt oot. Kun ekan kerran tuli mökkireissu puheeks niin oisiko jo silloin kannattanu tän toisen äidin kanssa käydä läpi säännöt ja kertoa miten teillä toimitaan. Sitten tää toinen äiti ois sen jälkeen saanut itse päättää lähteekö poika teidän mukaan vai ei. En ikinä vois lähteä tässä tilanteessa toisen lapsen kanssa viikoks johonki. Se että sä oot jättäny näin paljon kertomatta on valehtelua ja väärin tätä toista äitiä kohtaan. Ei tartte nyt vetää hernettä nenään kenenkään, olen sitä mieltä että toisen äidin sokeriton ruokavalio on hanurista, mutta se ei nyt liittyny tähän kommenttiin mitenkään.
[/quote]
Olen tehnyt selväksi kaverin äidille mitä meillä syödään. Olen sanonut että tarjolla tulee olemaan kääretorttua, Brita-kakkua, mansikkarahkaa, jäätelöä, suklaata, croissanteja ja marmeladia ym ym. Ja sanoin etten aio vahtia kenenkään syömisiä. Kaverin äiti sanoi että ei ole mikään ongelma eikä tarvitse vahtia koska hänen poikansa ei tykkää makeasta eikä syö mitään noista maintuista. Mihin minä taas vastasin että poika on kyllä meillä pyytänyt esim karkkia. Ja äiti intti vaan että ei poika osaa edes haluta karkkia. Sanoin sitten että hyvä niin, en ryhdy poikaa kieltämään. Eli taidan luottaa siihen että pojan voi antaa tehdä mitä itse haluaa. Varmasti helpointa kaikille. Ap
[/quote]

Jaa, tätä et kyllä aikaisemmin kertonut. Asiahan on siis ratkaistu jo ajat sitten. Nyt kyllä tiedän että olet Porvoosta