Kuinka tarkkoja postissa ollaan?
Kirje painaa n. 102 grammaa omalla keittiövaa'allani. Vähän, kun puristaa ilmoja ulos, niin hetken pysyy 99 grammassa. Voinko laittaa postimerkkejä 1,40 euron verran vai täytyykö laittaa se 2 euroa? Jos kirje tarkastetaan postissa, niin tajuavatko he puristaa sitä vai katsovatko automaattisesti, että meni yli, joten lisämaksu menee sitten vastaanottajalle?
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 12:58"]
Siis mitä? Luuletteko, että kirjelaatikon kirjeet punnitsee joku postin työntekijä? Kirjelaatikkoon tiputetut kirjeet menevät automaattiseen lajitteluun ja lajittelukone punnitsee kirjeen ja tarkistaa postimaksun (ts lukee postimerkit).
[/quote]
Menevätkö kaikki kirjeet tuohon lajittelukoneeseen? Itse olen useammankin kerran lähettänyt kirjeitä, joissa ylipainoa 5-15 grammaa. Ei ole silti lisää maksua pyydetty. Kai siellä sitten on joku raja, että jonkin verran saa mennä yli. Kuitenkin vaaoissa voi olla eroja.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 12:58"]
Siis mitä? Luuletteko, että kirjelaatikon kirjeet punnitsee joku postin työntekijä? Kirjelaatikkoon tiputetut kirjeet menevät automaattiseen lajitteluun ja lajittelukone punnitsee kirjeen ja tarkistaa postimaksun (ts lukee postimerkit).
[/quote]
Menevätkö kaikki kirjeet tuohon lajittelukoneeseen? Itse olen useammankin kerran lähettänyt kirjeitä, joissa ylipainoa 5-15 grammaa. Ei ole silti lisää maksua pyydetty. Kai siellä sitten on joku raja, että jonkin verran saa mennä yli. Kuitenkin vaaoissa voi olla eroja.
[/quote]
Menevät, ainoastaan tavaraa sisältävät kirjeet (tai kuplakuoret tms) pyritään punnaamaan ja käsittelemään manuaalisesti. Tuo kone ei tosiaan ole mitenkään "tarkka", harvemmin sitä kautta kukaan lunarimaksuja saa.
Vaaka näyttää mitä näyttää ja sen mukaan mennään. Ei sitä kirjettä aleta siinä vekslaamaan ja puristelemaan, että mitä jos tulis alempi lukema. Juuri tuollaiset asiakkaat jotka vaatimalla vaativat jotain hinnanalennusta "koska kotivaaka näytti" saavat veren kiehumaaan.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 12:33"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 12:27"] :D :D siis mitä vittua? Ilma painaa siellä 3g? Tää on nyt saman tason höpöhöpöä kun se että solmu painaa hedelmäpussissa :D [/quote] Kyllä minulla ainakin vähenee paino kirjeestä, kun puristan siitä ilmat ulos. Postitan usein vaatteita ja kyllä sieltä vaatteesta sitä ilmaa lähtee, oikein ilma tuhisee ulos tullessaan. Myös postissa on pehmeää kirjettä puristeltu, että on saatu mahtumaan siitä 3 cm:n viivottimesta sisään eli kyllä postissakin nämä niksit näköjään osataan ;) [/quote] Ei saatana! Toki se että ilman puristaa pois pienentää kirjettä niin että se on sen alle 3cm mutta oikeastiko väität että se ilma PAINAISI siellä kirjekuoressa? :D Tässä on jo ainesta av:n klassikkoketjuksi!
[/quote]
No kerro minulle, että mikä siellä kirjeessä painaa, kun siitä saa painoa pois puristamalla kirjeen litteäksi?
[/quote]
Eikö kukaan osaa keksiä tähän syytä? Mikä siellä painaa? Puristan ilmat pois esim. t-paidan sisältävästä kirjeestä ja painoa on vähemmän. Kyllä tähän joku syy täytyy olla, jos se ei ole se ilman poistuminen.
Ap, oletko huomioinut, että postimerkkikin painaa?