En ymmärrä miksi ihmisiltä pitäisi kysellä asioita keskustelun aikana!
En itsekään juuri pidä siitä, että minulta kysellään. Haluan valikoida mitä puhun ja kertoa vain niistä asioista, mistä haluan. Sitten valitetaan kun olen muka niin itsekeskeinen, että puhun vain itsestäni. En halua udella ja saada ympäripyöreitä tai keksittyjä satuja vastaukseksi. Jokainen kertoo mitä haluaa, kunhan puhuu totta. Miksi hitossa joku voi olettaa, että vieraan pitäisi kysellä yhtään mitään? En itsekään loukkaannu, jos minulta ei kysytä asioista. Kuuntelen kyllä mitä kukin raportoi ja vastaan mitä haluan. En halua paljastaa kaikkia asioitani puolitutuille. Muita?
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 10:35"]
Itselläni vähän sama homma, tosin riippuu henkilöstä ja puheen aiheesta. Itse yritän johdatella puheenaihetta puhumalla itsestäni ja toivon, että sillä saisin toisenkin "avautumaan" itsestään samalla tavalla . En aina kehtaa kokoajan kysellä toiselta teetkö sitä, entä tätä ja koska sitä? sillä se kuulsotaa tungettelevalta. Kysyn vain jos on oikeasti kysyttävää. Tämäntakia tulee mietittyä useasti, että mitä se toinen minusta ajattelee kun puhun kokoajan vain itsestäni. Yleensä kyllä puheenaihetta on ainakin tähänasti piisannut vaikken aina kyselekkään, mutta se tosiaan riippuu ihan henkilöistä.
On myös tullut sellaisia tapauksia vastaan, että vaikka kuinka yrittää olla kiinnostunut toisen tekemisistä, utelee,kyselee,kuuntelee niin saa vain lyhyitä vastauksia joissa keskustelu tyssää heti. Tällöin on aivansama puhutko loppupeleissä itsestäsi vai uteletko toisen asioita kun ei vastavuoroisuutta kuitenkaan ole tulossa tai oletko vain hiljaa.
[/quote]
Jep, just näin! Sitä paitsi toisilta saa olla koko ajan kysymässä samoja juttuja mitä itse on kertonut, jos ei ne itse tajua mistään mitään kertoa. Aivan päätöntä. Ehkä heitä ei kiinnosta kertoa niitä asioita, mutta ihmettelen silti, että he aloittavat kanssani keskustelun omatoimisesti kerta toisensa jälkeen ja kyselevät minulta! En minäkään useimmiten ole tosin heidän asioistaan kiinnostunut, vaikka jotain kysyisin. Tämän vuoksi puhunkin pääosin aina itsestäni ja asioista, joista olen aidosti kiinnostunut. Tällöin en ainakaan teeskentele olevani kiinnostunut, jos en aidosti sitä ole. Ap
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 10:24"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 10:20"]Keskustelu ap:n kanssa: Minä: Iltapäivällä taitaa ukkostaa, pitää ehtiä kotiin nappaamaan matot sisään, etteivät kastu. Ap: Outokummussa on joku ajanut tieltä ulos. Minä: Voi ei, autolla vai moottoripyörällä? Ap: Latte soijamaidolla olisi nyt paikallaan. Minä: Mennäänkö kahville? Ap: Junalippujen hinnat laskevat. [/quote] Ei kaukana. Vastaan kyllä yleensä yleisiin kysymyksiin, mutta ohitan myös kysymykset helposti ja alan puhumaan itsestäni jotain muuut, jos koen kysymyksen liian tunkeilevana. Ap
[/quote]
Kysymys: miksi kerrot mitään itsestäsi, jos et kuitenkaan halua keskustella asiasta enempää? Ole hiljaa ja anna muiden jutella. Ei ihmisiä kiinnosta sinun tekemisest pätkän vertaa vaan kohteliaisuuttaan ja keskustelun jatkamiseksi yrittävät keksitä jotain sanottavaa.
[/quote]
Kerron itsestäni kehuakseni itseäni ja omia kykyjäni, sekä kertoakseni asioita, jotka tuovat itselleni hymyn huulille. En piittaa siitä, miten muut reagoivat kertomiini asioihin, koska ne tuovat minulle hyvän olon. Osaan olla myös tarvittaessa hiljaa. En kuitenkaan kysele, vaan alan sitten kun toinen lopettaa kertomaan tarinaa itsestäni, jossa on samanlaisia piirteitä kuin kertojalla. Hän saa sitten jatkaa uudella tarinalla. Tämä on minusta paras kommunikointitapa tärkeiden asioiden vaihdon ohella. Tarkentavat kysymykset johtavat keskustelun usein vain harhapoluille ja tarinan juonikulku ikään kuin muuttuu liikaa. Jaksan kyllä puhua pitkään aiheesta, joka itseäni kiinnostaa. Ap
[/quote]
Niin mutta tarkoitin että miksi kerrot asioista MUILLE, jo sinua ei kiinnosta heidän reaktiot et halua kysymyksiä ja ainoa mikä kiinnostaa on oma mielihyvä. Miksi et voi jutella vaikka peilille tai seinille?
[/quote]
Haluan jäädä ihmisten mieliin ja tulla muistetuksi ja nähdyksi. Haluan olla esillä. Nautin huomion keskipisteenä olemisesta, mutta haluan itse kontrolloida pääosaa koko ajan, koska toisten kysymykset voivat helposti viedä minun pääroolini. Ap
Ap, olet rasittava jo tämän ketjun perusteella :)
Unohtui mainita, että juttelen kyllä paljon myös peililleni. Rakastan nähdä eleeni ja ilmeeni ja harjoitella itseäni yhä karismaattisemmaksi. Ap
Mihis taas tämäkin keskustelu tyssäsi? No, mihin kissa kielen vei? Enkö kysellyt tarpeeksi? Ap
Minusta se on nimenomaan hieman ahdistavaa, kun toinen aloittaa puheenaiheen tyyliin " hei haluan jutella kanssasi!". Sitten kun itse yrittää parhaansa mukaan vastata ja olla sosiaalinen, aloittaja lopettaa keskustelun kuin seinään. Aivan kuin ei haluaisi jatkaa keskustelua mihinkään. Yrittää siinä sitten keksiä
puheenaihetta ruohonjuuresta tähtitaivaaseen ja sama homma jatkuu.
Kyllä siinä sitten ihmettelee että jos ei kyseessä ole ujoutta tai muuta vastaavaa, niin miksi aloittaa keskustelu jos ei halua keskustella? Keskustelu mielestäni menettää merkitysken siinävaiheessa kun vuorovaikutus loppuu.
Ei se ole vain yhden tehtävä yrittää pitää puhetta yksikseen, itsekseen puhumalla pystyssä.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 11:06"]Mihis taas tämäkin keskustelu tyssäsi? No, mihin kissa kielen vei? Enkö kysellyt tarpeeksi? Ap
[/quote]
Mitä, mitä? Nytkö yhtäkkiä alkoikin kiinnostaa muiden mielipiteet?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 10:24"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 10:20"]Keskustelu ap:n kanssa: Minä: Iltapäivällä taitaa ukkostaa, pitää ehtiä kotiin nappaamaan matot sisään, etteivät kastu. Ap: Outokummussa on joku ajanut tieltä ulos. Minä: Voi ei, autolla vai moottoripyörällä? Ap: Latte soijamaidolla olisi nyt paikallaan. Minä: Mennäänkö kahville? Ap: Junalippujen hinnat laskevat. [/quote] Ei kaukana. Vastaan kyllä yleensä yleisiin kysymyksiin, mutta ohitan myös kysymykset helposti ja alan puhumaan itsestäni jotain muuut, jos koen kysymyksen liian tunkeilevana. Ap
[/quote]
Kysymys: miksi kerrot mitään itsestäsi, jos et kuitenkaan halua keskustella asiasta enempää? Ole hiljaa ja anna muiden jutella. Ei ihmisiä kiinnosta sinun tekemisest pätkän vertaa vaan kohteliaisuuttaan ja keskustelun jatkamiseksi yrittävät keksitä jotain sanottavaa.
[/quote]
Kerron itsestäni kehuakseni itseäni ja omia kykyjäni, sekä kertoakseni asioita, jotka tuovat itselleni hymyn huulille. En piittaa siitä, miten muut reagoivat kertomiini asioihin, koska ne tuovat minulle hyvän olon. Osaan olla myös tarvittaessa hiljaa. En kuitenkaan kysele, vaan alan sitten kun toinen lopettaa kertomaan tarinaa itsestäni, jossa on samanlaisia piirteitä kuin kertojalla. Hän saa sitten jatkaa uudella tarinalla. Tämä on minusta paras kommunikointitapa tärkeiden asioiden vaihdon ohella. Tarkentavat kysymykset johtavat keskustelun usein vain harhapoluille ja tarinan juonikulku ikään kuin muuttuu liikaa. Jaksan kyllä puhua pitkään aiheesta, joka itseäni kiinnostaa. Ap
[/quote]
Niin mutta tarkoitin että miksi kerrot asioista MUILLE, jo sinua ei kiinnosta heidän reaktiot et halua kysymyksiä ja ainoa mikä kiinnostaa on oma mielihyvä. Miksi et voi jutella vaikka peilille tai seinille?
[/quote]
Haluan jäädä ihmisten mieliin ja tulla muistetuksi ja nähdyksi. Haluan olla esillä. Nautin huomion keskipisteenä olemisesta, mutta haluan itse kontrolloida pääosaa koko ajan, koska toisten kysymykset voivat helposti viedä minun pääroolini. Ap
[/quote]
Ap, kuulostat narsistilta. Et kykene vastavuoroisiin suhteisiin vaan muut ihmiset ovat sinulle objekteja, joiden tehtävänä on olla ihastunut yleisö sinun erinomaisuudellesi. Et tiedä läheisyydestä mitään ja olet vastenmielinen.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 11:06"]
Mihis taas tämäkin keskustelu tyssäsi? No, mihin kissa kielen vei? Enkö kysellyt tarpeeksi? Ap
[/quote]Aloit kuulostaa aika pelottavalta.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 11:06"]Mihis taas tämäkin keskustelu tyssäsi? No, mihin kissa kielen vei? Enkö kysellyt tarpeeksi? Ap [/quote] Mitä, mitä? Nytkö yhtäkkiä alkoikin kiinnostaa muiden mielipiteet?
[/quote]
No en kai minä muuten tätä keskustelua olisi aloittanut. Haluan toki kuulla, mitä muut ovat mieltä tavastani toimia. En itse näe siinä mitään paheksuttavaa, toisin kuin jotkut ihmiset, joilta olen saanut palautetta asiasta. Tosin he olivatkin melkoisia satutätejä muutenkin. Lisäyksenä vielä: Miksi hemmetissä pitäisi olla kiinnostunut varsinkaan muiden perhe-elämästä tai vauvakuvioista? Inhoan lapsia yli kaiken ja sitten oletetaan että kun on mukuloita niin kaikki aikuiset olisivat niistä kiinnostuneita? Hei haloo! En aio ikinä saada lapsia, oma mies kyllä on ja erittäin taitava keskustelija myös. Ap
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 11:16"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 11:06"]Mihis taas tämäkin keskustelu tyssäsi? No, mihin kissa kielen vei? Enkö kysellyt tarpeeksi? Ap [/quote] Mitä, mitä? Nytkö yhtäkkiä alkoikin kiinnostaa muiden mielipiteet?
[/quote]
oma mies kyllä on ja erittäin taitava keskustelija myös. Ap
[/quote]
Kumpikin vetää omaa monologiaan kuuntelematta tai kyselemättä mitään toiselta? ;)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 11:16"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 11:08"] [quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 11:06"]Mihis taas tämäkin keskustelu tyssäsi? No, mihin kissa kielen vei? Enkö kysellyt tarpeeksi? Ap [/quote] Mitä, mitä? Nytkö yhtäkkiä alkoikin kiinnostaa muiden mielipiteet? [/quote] oma mies kyllä on ja erittäin taitava keskustelija myös. Ap [/quote] Kumpikin vetää omaa monologiaan kuuntelematta tai kyselemättä mitään toiselta? ;)
[/quote]
No ei kaukana. Kehutaan toisiamme siinä samalla ja kommentoidaan mitä mieltä ollaan. Tehdään parannusehdotuksia. Vaihdetaan mielipiteitä toistemme tekemisistä. Kyselläänkin jonkin verran. Me ollaan todellinen työpari! Ap
Tämäkin taas osoittaa että keskustelut hyytyvät täällä heti kun ovat edes alkaneet. Kerran kymmenessä vuodessa kun tänne jotain satun kirjoittamaan. Hah. Ap
Sitten on vielä se joukko tuttavapiirissä, joka kyselee kaikkea ihan typerää tyyliin "Miten perunat keitetään". Onko ne a) Niin tyhmiä. b) Olemattomat tiedonhakutaidot vai c) Yrittävätkö nämä tyypit saada muka jotain keskustelua aikaiseksi? Ap
Heh, hyvän provon olet ap kokoon kursinut, propsit siitä ;)
Tämä ei ole mikään provo. Taas on osoitus siitä, että kaikki tällä paskapalstalla tulkitaan provoksi, vaikka ei olisi mitään tekemistä sellaisen kanssa. Taas näette kuinka oikeassa minä olen sen suhteen, että ihmiset ovat keskustelutaidottomia. Jatkan oman monologini pitämistä aivan taatusti tästäkin eteenpäin, kun keskustelut kuitenkin aina tyssäävät. Toisin kuin ihanan aviomieheni ja ystävieni kanssa. Joku kyseli onko kavereita. On, mutta minun ystäväpiiriini mahtuu vain harvat ja valitut. En minä näe mitään järkeä viettää aikaani kenen tahansa kanssa, kyllä hänen täytyy myös olla itsenäinen eikä mikä tahansa perässäroikkuja-tyyppi. Ap
Ps. Okei okei, myönnän olevani tällä palstalla toimiva provo. Mutta tää on katsaus mun oikeasta elämästäni. Palstailen ja keksin uusia provojakin vaan huomionhakuisuuden toivossa. Oon huomionkipeä ja puhun kyllä aina vaan itsestäni. Ap
Ps. Yks asia lisättäväksi. Olen SAATANAN hyvä.
Minulla on ystävä joka sanoo että hänellä on aspergerin piirteitä, en sitten tiedä pitääkö oikeasti paikkansa. Hän on ystävistäni eniten tenttaaja. Hän haluaa nähdä asioista kokonaiskuvan, ja tietää ystäviensä kuviot hyvin tarkasti. Hän ei saa rauhaa jos ei hahmota koko kuvaa. Siksi hän utelee asiat hyvin yksityiskohtaisesti, samoin kertoo asiansa hyvin yksityiskohtaisesti. Hänellä on myös selkeät(joskin usein tilanteeseen sopimattomat) ratkaisut kaikkeen ja häntä häiritsee kun ihmiset eivät teekään asiat niin kuin hän parhaaksi näkee. Eli hänellä pitää olla lähiympäristönsä hyvin hahmotettavissa ja hallittavissa, ja tähän hän mielestäni hukkaa energiaansa liikaa.
Kyselyt onko lukenut hyvää kirjaa on hyvä mutta kaikki ei lue, televisiota ja salkkareita kaikki ei katso, elokuviakaan ei kaikki, mitä mieltä olet voi olla vaikea jännittäjätyypille vastata. Eli itse kuulostelen mistä asioista henkilön kanssa voi keskustella. Esim. en yleensä kysy onko sinulla lapsia, sillä jollekin lapsettomuus voi olla kova paikka. Jos henkilö mainitsee lapset, niin silloin on hyvä hetki hieman kysellä lisää lapsista.
24