Mies ei halua rotukissaa vaan "tavallisen…"
Meillä on kova kähinä päällä perheessä, koska olemme luvanneet tyttärellemme, 7 v., että hankimme perheelle lemmikkikissan. Itse haluaisin Ragdoll-rotuisen kissan, sen luonteen ja ulkonäön takia. Mieheni ulvoo kiukusta, että montaa sataa ei kissaan rahaa laiteta, kun sekarotuisen, "tavallisen" kissan saa ilmaiseksi... Ärsyttävä tilanne. Hänen mielestään sekarotuinen on se paras, koska ei ole luonnevikoja tms.. Kommetoisitteko, kiitos... Mistä näitä "tavallisia" ilmaisia kissoja edes nykyään saa, asumme kaupungissa, Turussa...
Kommentit (52)
Hyvä teko olisi antaa koti jollekin kodittomalle kissalle löytöeläinkodista, joskaan ei niitä sieltä ilmaiseksi haeta.
Oman kokemukseni mukaan rotukissat ovat sisäkissoina akiivisempia, vaikka taitaa kissa perusluonne siinäkin olla kaiken takan.
Molempi parempi, toivottavsti löydätte just teille sopivan kissan :)
Käykää valitsemassa kodittomista kissoista itsellenne sopiva. Teette hyvän työn. Sitäpaitsi kodittomien kissojen kissat ovat valmiiksi leikattuja ja rokotettuja.
Suosittelen!
Kissa valitsee ihmisen eikä toisinpäin. Kannattaa käydä katsomassa useampaa pentuetta. Terv. kissojen kasvattaja, myös maatiaisten kasvattaja ( näistä kissojen valinnoista vähiten valituksia vuosien varrella).
Oikeesti en anna kissaa kellekään , joka tulee sanomaaan että haluaa sen ja sen värisen kissan.
Ap yhtä pahalta se rotukissanki paska haisee joten mitä väliä?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 08:15"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 01:46"]
Mieluummin ilmainen ei-sairaaksi-jalostettu ei-pentutehtailtu maatiainen vaikka löytöeläinkodista.
[/quote]
Meillä on löytöeläinkodin leikattu ja sirutettu maatiaiskissa, hinta oli 80 €. Kissojen antamista ilmaiseksi vältetään, koska osa poruksta haalii ilmaisia kissoja ja hylkää ne sitten.
Meidän kissa on ainakin hieno luonne, ihmisystävällinen kehräyspakkaus.
[/quote] Meillä myös ihana maatiaiskissa. Hyvä hiirikissa ja pitää myyräkannankin kurissa. Tykkää sylistä ja hellyydestä. Minulla ollut kolme maatiaiskissaa ja jokainen ollut hieno persoona. No, rotukissasta toki ei hyvää hiirikissaa tulisikaan
Maatiaiskissan löytää nyt helposti. Katso apula.
Ilmoituksia on paljon.
Minä en raaski maksaa 1000 ja ylikin kissasta. Vaikka muuten käytän rahaa ruokaan eläinkaupasta ja lääkäriin
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 02:14"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 01:06"]Täh? Maatiaisissa just voi olla ties mitä luonnevikoja, sukusairauksia yms. joista ei tiedä mitään kun ei ole sukupuurekisteriä eikä rodulle ominaisia piirteitä. Kasvattajalta saatte käsitellyn, ihmisiin tottuneen kissan josta ns. saa mitä tilaa.
[/quote]
Mistä alapeukut? :D olen siis nuori kissakasvattaja ja kokemusta parista maatiaiskissasta ennen rotukissoja.
[/quote]
Kyllä niissä rotukissoissakin on sairauksia (itselläni on ollut sekä maatiaisia että rotukissoja). Ystävälläni on neljä rotukissaa kuollut alle kymmenvuotiaina erilaisiin perinnöllisiin sairauksiin.
Kumppanin valintakysymys :)
Meillä ei ole eikä tule sekarotuisia.
Kaikki lemmikkimme ovat rotupuhtaita.
Mulla on eläinsuojeluyhdistykseltä haettu maatiainen ollut jo seitsemän vuotta. Oli vähän vajaa 2-vuotias kun tuli mulle.
Parempaa kissaa saa hakea. Ei ole ikinä kynsinyt huonekaluja, ei tehnyt tarpeitaan muualle kuin laatikkoon eikä koskaan raavi tai pure. Ei ole varsinaisesti sylikissa, mutta kököttää sylissä kunnes laskee pois. Silityksistä tykkää ja varsinkin mulle jutustelee paljonkin. Lisäksi on vielä tosi nätti :)
Lähipiirissäni on kolme muutakin rescue-kissaa, joista yksi on viallinen, jos näin voi sanoa. Kaksi muuta ovat oikein mukavia kissoja.
Arpapeliähän se loppujen lopuksi on kun lemmikin ottaa.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 08:52"]Kissa valitsee ihmisen eikä toisinpäin. Kannattaa käydä katsomassa useampaa pentuetta. Terv. kissojen kasvattaja, myös maatiaisten kasvattaja ( näistä kissojen valinnoista vähiten valituksia vuosien varrella).
Oikeesti en anna kissaa kellekään , joka tulee sanomaaan että haluaa sen ja sen värisen kissan.
[/quote] Tuo on totta. Meille luvattiin harmaa naarttu. Mutta mustavalkoinen kolli tuli heti syliin, eikä suostunut pois. Harmaa narttu juoksi piiloon. Koollimme valitsi meidät
Ei noille nyt niin suurta hintaeroa tuu. Rotukissat on kuitenkin ensinnäkin eläinlääkärin tarkistamia, rokotettuja jne. Niihin menee sitten maatiaisessa rahaa. Ja tällä hetkellä ei ihan hirveästi oo edullisia maatiaisia, jopa neljääsataa on pyydetty.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 02:16"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 01:46"]Mieluummin ilmainen ei-sairaaksi-jalostettu ei-pentutehtailtu maatiainen vaikka löytöeläinkodista.
[/quote]
Sairaaksi ei jalosteta, vaan jalostetaan terveyttä ja rodulle ominaista ulkonäköä (näin koirillakin on, eivätkä kaikki halua sekarotuista koiraakaan löytöeläintalosta).
Rotukissojen pentutehtailua on lähinnä ulkomailla, Suomessa rotukissakasvattajien kissat asuvat heidän kotonaan ja kissoja saa käydä katsomassa ennen valintaa, usein jo pelkkää tiinettä emääkin.
Maatiaisilla on yhtälailla perinnöllisiä sairauksia ja sisäsiittoisuuttakin vapaasti lisääntyessään ulkona, kissan reviiri ei ole suuri. Maatiaisten kuolinsyytä tutkitaan harvoin, eikä perinnöllisiä vikoja lisääntymisessä arvioi mikään taho. On ylimääräisiä varpaita, kieroja silmiä, käyrää selkää, aneemisuutta, pentukuolemia, kuuroja, sokeita, sydänvikaisia, luonnevikaisia jne. Maatiaisuus ei ole automaattisesti terveen kissan tae.
Löytöeläinkoti on kuitenkin aina hyvä vaihtoehto. Perustelusi olivat vain ihan päin mäntyä.
[/quote]
Muuten olen samaa mieltä, mutta kyllä koirissa on jalostus vienyt monet rodut sairaampaan suuntaan kun sen rodunomaisen ulkonäön määrittelee ihminen. En kyllä siitäkään pidä, että esim itämaisista kissoista on jalostettu valtavan suipponaamaisia. Paljon paremmilta näyttävät vaikka 80-luvun itämaiset kuin nykyiset.
Hankkikaa koira! Kissat on laiskojen ihmisten lemmikkejä!!!
Itse olen vuosia toiminut aktiivisesti vapaaehtoisena löytöeläinten parissa. Hyvä että niille löytyy koteja, mutta on asioita joista vaietaan. "Ladon alle" syntynyt pentue on saanut eri alun kun päivittäin punnitut, eläinlääkärin tarkastamat puhtaissa oloissa syntyneet rotukissat. Sosiaalistaminen on vaikeampaa ja pentu voi tarvita jo tosi nuorena vahvat loishäädöt ja antibiootit pelastamisen jälkeen. Valitettavasti aikaiset infektiot voivat olla jo tehneet vahinkoa, esim. aivoille tai sisäelimille. Omilla löytökissoilla ollut munuaisten vajaatoimintaa, maksan vajaatoimintaa, hepatiittia. Esim. Calici virus oli meidän löytökodissa ongelma. Se hoidettiin tottakai pois ennenkuin kissaa luovutettiin, mutta kissoilla esiintyi myöhemmin käytöshäiriöitä. Vaikeista oloista tullut kissa saattaa myös olla traumatisoitunut esim. koiria tai lapsia kohtaan, jos on kasvanut epäsopivissa oloissa.
Kasvattajalta otetusta rotukissasta maksan mielelläni 400-700e. Ei ne nyt ainakaan mun kissat mitään tonnia ole maksaneet. Huomaa että taas kirjoitellaan vaikka faktoja ei tiedetä...
Käykää Tesyssä ( Turun löytöeläinyhdistys). Siellä on kisuja, jotka ovat ilman kotia, ehdottomasti koti jollekin heistä. <3 Ovat hoidettu,madotettu,rokotettu, leikattu ja sirutettu eikä maksa paljoa. Käykää katsomassa, kannattaa!
36 jatkaa. Olin muuten kova itsekin puhumaan rotukissoja vastaan, kun aatteeni ja missioni oli välittää niitä löytökissoja. Oli paljon mielipiteitä vaikken yhteenkään kasvattajaan ja hänen toimintaansa ollut tutustunut. Löytökissan ottamista pidetään hyvänä työnä, ja onhan se tavallaan. Toisaalta jos samalla välinpitämättömyydellä jossakin tulee koiranpentuja, sitä kutsutaan pentutehtailuksi, eikä toimintaa kehoiteta tukemaan. Ymmärretään mitä huono alku voi aiheuttaa koirille, mutta ei mitä se voi aiheuttaa kissoille. Tavallaan on kuitenkin joo hyvä että niitä koteja löytyy, mutta itse haluan nykyään terveen luotettavan kissan, jonka vaiheet ja taustat tiedän. On muuten tullut halvemmaksikin, ei olla eläinlääkärillä juostu.. Itsekästä tavallaan pedata terve lemmikki ennemmin kuin pelastaa ja ottaa mitä tulee, mutta mun mielestä järkevää. Painotetaan nyt vielä, että itse puhun kokemuksesta, enkä fiilispohjalta niinku moni täällä. Rotuna nykyään itämainen lyhytkarva.
Rotukissa on kyllä varmempi valinta, niiden terveyden eteen on tehty kaikki mahdollinen, madotukset ja rokotukset hoidettu ajallaan, mitä maatiaisilla ei ole. Eurooppalainen lyhytkarva on juuri maatiaiskissoista tehty rotu, joka on siis hyvin samankaltainen. Itse otin löytökissan keväällä ja kohta mennyt 1000 e eläinlääkäriin, vaikka olikin rokotettu ja steriloitu jo. Jos nyt valitsisin, ottaisin rotukissan, olisi pienempi todennäköisyys siihen, että joutuu stressaamaan kissaa ja tappelemaan sille lääkkeitä (kun ei ole edes käsittelyyn tottunut). Räsyt ovat käsittääkseni myös hyvin helposti käsiteltäviä ja kasvattaja yleensä on totuttanut jo.
Jos otat maatiaisen, ota löytöpentu jostain paikasta, jossa on se on madotettu USEASTI (taisi olla viisi kertaa tai enemmän) vähintään kahdella eri lääkkeellä, rokotettu ensimmäisen kerran sekä mielellään steriloitu/kastroitu ja sirutettu. Kissan voi steriloida/kastroida kilon painoisena, varhaisleikkuusta on monia terveysetuja, kuten nisäkasvainriskin huomattava aleneminen. Ottamalla ilmaisen pennun/maksamalla jonkin verran siitä tuet kissojen leikkauttamattomuutta, niitä ei todellakaan madoteta, ruokita kunnolla, rokoteta... Hyvin matoinen pikkukissa voi jopa kuolla matoihinsa. Muista myös, että kissan tulee saada kunnollista ruokaa, absoluuttisen lihansyöjän markettivehnämössöt sairastuttaa.
Jos mulla ois kissa, sen nimi olisi: Fucking Fucker, eli FF
Minulla on 4 maatiaiskissaa, jotka olen ottanut jokaisen eri aikaan. Halusin pelastaa ne piikiltä. Yksi tuli Apulan kautta, yksi erään lemmikkipalstan kautta ja kaksi tutuiltani. Yhdelle kissalle teetin sterilisaation, muut oli jo leikattu. Olihan se aina uuden tulokkaan muuttaessa vähän haastavaa muutaman viikon ajan. Hyvin ovat kuitenkin toisiinsa tottuneet, ovat seurallisia ja erittäin siistejä. Viihtyvät sisäkissoina mainiosti.
Rotu ei takaa luonnetta. Löytöeläinkodit ovat pullollaan kodittomia kissoja ja niihin saa käydä tutustumassa. Lisäksi löytöeläinkodit huolehtivat madotukset, rokotukset ja muut tärkeät toimenpiteet kuntoon ennen luovutusta.
Mielestäni olisi kompromissi käydä löytöeläinkodilla edes kerran tutustumassa kissoihin. Näet ne luonteet ja saatat jopa ihastua jonkun ulkonäköönkin. Jos ei edelleenkään nappaa niin hankkikaa sitten se rotukissa.