Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ovatko ihmiset vain itsekkäitä, vai mitä tämä on?

Vierailija
11.08.2026 |

Hei,

Autoilijana olen monta kertaa jarruttanut pikaisesti 30-alueella, kun katujuoksija on oikealla rinnalla ylittänyt suojatien ja kääntynyt edelleen juosten ylittämään edessäni olevaa suojatietä. Onko juoksijoilla oikeus tulla suojatielle juosten? Haluavatko katujuoksijat olla tuntemattomia sankareita, kuten pyöräilijät?https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/9639947 mukaan pyöräilijää ajoi huolimattomasti ja poliisi jyrähti siitä, että hän oli ajanut etenevän autojonon keskelle suojatiellä. Sankari ja hänen rike jäi selvittämättä, poliisi ei tavoittanut... 

Entä pitkälle jokamiehen oikeus oikein joustaa? Olin kavereni kanssa raivaamassa metsäämme, kun rouva kävelykeppien kanssa saapui minua kohti polkua pitkin. Etäisyys pieneni uhkaavasti, joten sammutin koneeni ja  kaveriani lopettamaan työt. Minä sanoin, että ei ole oikein tunkeutua metsätyöalueelle. Rouvan mielestä hanellä oli oikeus tulla. Sanoin ettei metsätyömaalle saisi tulle, näinhän se on kun on firma kaatamassa puita. "Kyllä minä sen tiedän". Hän kiisti meidän oikeuden tehdä töitä häiriöttä ja varmasti olisi kiistänyt oman osuuden vamman synnyssä, mikäli sellainen olisi tapahtunut, ja minä olisin tietysti ollut korvausvelvollinen. 

Erään metsäyhdistyksen mukaan raivaaja voi olla tilanteen mukaan koravausvelvollinen. Vakiintuneiden ohjeiden mukaan vähintään 20m turvallisuusväli on pidettävä ihmisiin ja eläimiin sekä huomioitava alueelle saapuvat liikkujat. Tästä voi päätellä rouvan jokamiehenoikeudet polkevat turvallisuusohjeet. "Minä voin kulkea tästä" oli  lopputulos ja niin rouva meni ja meni meidän ohi! Varmaankin se kävelijä ja pyöräilijä olivat oikeassa, kun he saapuivat huomaamatta selkäni ohi raivatessani metsätiemme reunaa. Onneksi ei lentänyt oksan pätkää tai palaa terästä tms. heitä kohti ja he ovat myös aiheuttaneet minulle  vaaratilanneuhan!

Metsän kaadon aikana metsäyhtiö ja minä olemme olemme olleet huolisamme marjastajista, sillä alueella on ollut marjastajia alueella sekä mahdollisesti viikonloppuna. Marjastajat eivät ole pitäneet 90m turvaväliä ja odottaneet paria kunnon sadetta; pikkukuuroja ei lasketa! Kaadon vuoksi maastoon joutuu koneista mineraaliöljyä ja kantokäsittelyaineta. Molemmat hajoavat biologisesti, kuten puutarha-aineet, ja on turvarajat. En ole testannut miltä öljyiset mustikat maistuvat! 

Olen sitä mieltä, että meillä kaikilla olisi mukavampi olla ellemme olisi niin itsekkäitä tai ajattelisimme muita ja ottaisimme asioista selvää ennen kuin toimimme Minä ensin -menttaliteetilla! Meillä on netti ja tekoäly, kyllä tietoa löytyy! 

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polun/alueelle johtavan tien alkupäähän kyltti että huomioi, alueella on metsätyöt käynnissä joten kulkemista ei suositella ja puhelinnumero johon soittaa jos kulkijalla on jotain kysyttävää.

Näin pöllikuskitkin toimivat hakiessaan puita kapeilta pikkuteiltä joille ei mahdu kahta autoa yhtäaikaa, jättävät tien alkuun kyltin numeroineen.

Vierailija
2/3 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 Ajoradan ylittäminen

Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä.

Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.

Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, näitä mä meen tästä -tyyppejä riittää, ovat kaikkien työmaiden riesa. Sellaista se on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi