Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon osto tänä päivänä

Ihmine
25.02.2022 |

Harkitsen oman asunnon tai asumisoikeusasunnon ostoa, mutta kannattaako se tässä maailman tilanteessa? Mitä riskejä esim.aso-asuntoon liittyisi, jos hinnat kohoaisivat tai Suomeen tulisi jopa inflaatio? Voisiko vastikkeet nousta suhteettoman korkeiksi? Voisiko asomaksun menettää kokonaan? Entä jos talolle tapahtuisi jotain tai joutuisi häipyä Suomesta? Saisiko rahojaan koskaan takaisin? Olisiko järkevintä asua vain muiden omistamissa asunnoissa vuokralla, kuten tähänkin asti?

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

*lama tai taantuma piti kirjoittaa eikä inflaatio.

T. Ap

Vierailija
2/64 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aso-asunnon arvohan on sidottu rakennuskustannusindeksiin, osaako kukaan kertoa, mitä esim.taloudellinen taantuma vaikuttaa tuohon indeksiin? Nouseeko se vai laskeeko?

Vierailija
4/64 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
5/64 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upup

Vierailija
6/64 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule.. Et voi koskaan ennustaa mitään tilannetta. Asunto on kuitenkin asumista varten ja pitkäaikainen ”sijoitus”, jona aikana markkinat k-y ylhäällä ja alhaalla.

Vierailija
7/64 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainojen korkojen mahdollinen nousuhan tiedetään, mutta jos oletuksena olisi ostaa asunto ilman asuntolainaa. Millaisia riskejä näkisitte, arvon tietäjät?

Vierailija
8/64 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aso asunnossa koskaan mitään järkeä?

Ihan poskettomat vastikkeet..

Vierailija
9/64 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule.. Et voi koskaan ennustaa mitään tilannetta. Asunto on kuitenkin asumista varten ja pitkäaikainen ”sijoitus”, jona aikana markkinat k-y ylhäällä ja alhaalla.

Ei voi..Mutta faktatietoa ja tiettyjä markkinoiden lainalaisuuksia voi käyttää päätöksen teon tukena, että lähteekö yleensä asuntosijoittamiseen mukaan, sillä vuokrallakin voi aivan hyvin asua. Vaakakupissa painaa riskit ja niiden hallinta.

Vierailija
10/64 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikissa paikoissa, jos vertaa esim. vuokra-asumiseen..

Vierailija
11/64 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntolainojen korkojen mahdollinen nousuhan tiedetään, mutta jos oletuksena olisi ostaa asunto ilman asuntolainaa. Millaisia riskejä näkisitte, arvon tietäjät?

Ennemmin ottaisin asuntolainan (koska nollakorko) ja sijoittaisin varman tuoton kohteisiin rahat.

Sitten jos maailma mullistuu ja korot nousevat, maksaisin asuntolainan säästöilläni pois.

Vierailija
12/64 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kellään ole sellaista kristallipalloa, josta näkisi, kannattaako juuri sinun ostaa asuntoa. 

Itse ostaisin, jos olisin nyt harkitsemassa ensimmäistä asuntoani. Minulle on tärkeintä maksaa kotia itselleni. Hyväksyn sen riskin, että omia ei saa takaisin. 

Mikä on sinulle tärkeintä? 

Vierailija
13/64 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tällainen paikka on?

Itse en näe järkeä aso asumisessa jos vastike on 900€ versus vuokra 1000€/kk

Vierailija
14/64 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolaina ei ole tässä tapauksessa vaihtoehto.

Vierailija
15/64 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100e kuukaudessa on 1200e vuodessa..siitä voi laskea. Lisäksi aso-asunnoissa on parempi varustelutaso, jos vertaa saman hintaluokan vuokramurjuihin. Myös naapurit saattavat olla erilaisia verrattuna esim.kunnan vuokra-asuntoihin.

Vierailija
16/64 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kellään ole sellaista kristallipalloa, josta näkisi, kannattaako juuri sinun ostaa asuntoa. 

Itse ostaisin, jos olisin nyt harkitsemassa ensimmäistä asuntoani. Minulle on tärkeintä maksaa kotia itselleni. Hyväksyn sen riskin, että omia ei saa takaisin. 

Mikä on sinulle tärkeintä? 

Vapaus, turvallisuus, ennakoitavuus jne...

Siksi en esimerkiksi halua isoa velkataakkaa kannettavakseni, koska vapaus on tärkeä.

Vierailija
17/64 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin ottaisin asuntolainan (koska nollakorko) ja sijoittaisin varman tuoton kohteisiin rahat.

Sitten jos maailma mullistuu ja korot nousevat, maksaisin asuntolainan säästöilläni pois.

Voihan olla, että maailma mullistuu jopa siinä määrin, että säästösi sulavat tai et pääse käsiksi säästöihisi, koska ne ovat sähköisessä muodossa..

Vierailija
18/64 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi minulla Koillis-Helsingissä 615 euroa (1.3. alkaen 628e), neliöitä 59m2, löytyy sauna sekä tilava, lasitettu parveke.

Vierailija
19/64 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka ei ymmärrä aloitusta: luulen, että heillä on iso lainataakka eivätkä halua ajatella asiaa.

Vierailija
20/64 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100e kuukaudessa on 1200e vuodessa..siitä voi laskea. Lisäksi aso-asunnoissa on parempi varustelutaso, jos vertaa saman hintaluokan vuokramurjuihin. Myös naapurit saattavat olla erilaisia verrattuna esim.kunnan vuokra-asuntoihin.

Jos asut 10v. 1200e/vuodessa on 12 000e/10.v joten minkä kukakin näkee järkeväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi