Suomessa jaksetaan kohkata laktoosi-intoleranssista
Maailmalla on jo monta vuotta sitten todistettu, ettlä laktoosi-intoleranssi on suurimmalla osalla ihmisistä pelkkä luulotauti. Mutta meillä... ei mitään kun kaikki paikat käyttävät kallista laktoositonta tai hyla-maitoa ruoissa jne. Täysin naurettavaa, mutta hyvin on mennyt perille Valion propaganda.
Tarjoan AINA vierailleni normimaitoa sisältävää ruokaa, väitän että se on laktoositonta, eikä koskaan ole tullut valituksia.
Kommentit (40)
Laktoosin sietäminen aikuisiällä on nisäkkäille (mukaanlukien ihminen) epänormaalia. Suurin osa maailman väestöstä on laktoosi-intolerantteja. Aasialaisista ja afrikkalaisista melkin 100% on laktoosittomalla ruokavaliolla. Vainnhassut pohjoisen ihmiset juovat aikuisena maitoa.
Mitähän ap ajatteli saavuttaa tuolla huijauksella? Miksei vaan voi sanoa, että ei ole laktoositonta tarjottavaa?
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:32"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:23"]
Ihmiset taas sekoittavat laktoosi-intoleranssin ja maitoallergian.
[/quote]
Kyllä meillä asiakkaat tasan tarkkaan tietävät laktoosittoman ja maidottoman eron. Ainakin ne asiakkaat, joilla on oikeasti maitoallergia. Se vain naurattaa joka kerta kun kysytään laktoosittomia ja kun kerrotaan, että jotkut ovat vain vähälaktoosisia, niin se ei sitten haittaakkaan.
t. se kahvilan työntekijä, joilla kävi laktoosi-intolerantikkoja ja keliaakikkoja espanjalaisia kahvilla
[/quote]
Niin? Joillekin käy, mutta laktoosillisesta voi tulla ikäviä vatsanväänteitä. Helpommin kysytään laktoositonta.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:58"]Mitähän ap ajatteli saavuttaa tuolla huijauksella? Miksei vaan voi sanoa, että ei ole laktoositonta tarjottavaa?
[/quote]
Ap ajatteli näin käydä ilmoittamassa, että on tietämätön, piittaamaton ja vitunmoisen tyhmä. Meilläkin käy kylässä ihmisiä, jotka eivät siedä tai muuten vain syö jotain, mitä minä syön. Aivokapasiteetti ja kukkaro kestää hyvin tarjota heille sitä, mitä voivat syödä.
Ap ei Suomessa ja Virossa matkailevana tiedä, että yleisesti ottaen niissä maissa, joissa lehmänmaitoa käytetään, on myös laktoosittomia tuotteita.
Ap voisi linkittää muutaman tutkimuksen väitteensä tueksi. Ai niin, mutta hän ei tiedä, mikä se sellainen tutkimus on.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:09"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:58"]Mitähän ap ajatteli saavuttaa tuolla huijauksella? Miksei vaan voi sanoa, että ei ole laktoositonta tarjottavaa?
[/quote]
Ap ajatteli näin käydä ilmoittamassa, että on tietämätön, piittaamaton ja vitunmoisen tyhmä. Meilläkin käy kylässä ihmisiä, jotka eivät siedä tai muuten vain syö jotain, mitä minä syön. Aivokapasiteetti ja kukkaro kestää hyvin tarjota heille sitä, mitä voivat syödä.
[/quote]
No hyvä että ymmärsit. Ei ole iso vaiva huomioida vieraat. Vaikka olisi itse sitä mieltä että kaikki muut ovat luulosairaita paitsi ap itse.
Sä olet ap varmaan semmonen urpo joka leipoo mokkapaloihin pähkinöitä ja tyytyväisenä syöttää niitä pähkinäallergikolle että itselle tulee hyvä mieli?
Päin vastoin. Maailmalla on todistettui, että suurin osa ei pysty laktoosia pilkkomaan. Suomalaiseen perimään kuuluu pilkkomiskyky joten täällä on käytetty maitoa paljon. Varmaan ne jotka ei maidon sokeri pilkkoneet kuolivat kovina talvina pois. Niin tämä valtava maidon käyttö on se ongelma. Muualla tehdään viinikastiketta, niin suomessa se on kermakastiketta.
Mulla ainakin on todettu laktoosi-intoleranssi ihan verikokeesta. Sori vaan.
Ja syy siihen, että kävin siinä kokeessa, oli, että vatsatauti oli kestänyt muutamia viikkoja. Se alkoi rajulla oksentelulla eikä maha kestänyt alussa mitään maitotuotteita. Muutaman viikon täysin maidottoman kuurin jälkeen pystyin vähitellen aloittamaan vähälaktoosisten tuotteiden nauttimisen.
Teini-iästä asti vaivanneet viiltävät mahakivut jäivät saman tien pois.
Joo, luulotautia varmaan koko juttu.
Mutta hei, ei se luomumaitokaan välttämättä vaaratonta ole. Siitäkin voi saada kaikenlaisia mielenkiintoisia tartuntoja ja mahan sekaisin. Kannattaa nauttia pastöroitua maitoa.
32 jatkaa: siis tarkoitan luomumaidolla sellaista, joka tulee suoraan navetasta. Tuli käytettyä väärää sanaa, anteeksi. Aihe vain hieman kiihdytti mieltäni.
Hymy hyytyy kun vedän ruikulit pitkin valkoista kylppäriäsi
Minä aina sanon tarjoiluistani, et laktoositonta ja maidotonta on kaikki. Kellään pahasti "intolerantilla" ei ole koskaan mennyt varsa sekaisin. Ja siis ihan tavallist maitoa, juustoa jne. olen käytyänyt.
Sitäkin on niin monenlaista. Itse voin juoda tavallista maitoa pienen lasin ilman oireita, muusin voin tehdä normimaitoon jne. Mutta jos raja ylittyy mulla se ei tosiaankaan jää pireskelyyn. Tulee tajuton vatsakipu ja ripuli.
Kun käsittelemättömästä tilamaidosta saa EHEC:n ja listerian niin silloin ei intoleranssi ole murheista suurin...
Todennäkösesti ne vieraat on siinä vaiheessa ehtinyt kotiin kun vatsanväänteet ja armoton ripuli ja parhaimmillaan jumalaton kutina ja iho-oireet alkaa. Kuka vieras haluaa todeta emännälle että "anteeksi kauheasti tulin tarjoiluistasi niin kipeäksi että nyt täytyy ehtiä vessaan ruikkupaskalle?
Aasialaisilla ja Afrikassa joissain maissa on laktoosi-intoleranssi lähes kaikilla, mutta kun he eivät maitotuotteita käytä, se ei ole ongelma.
Arvioiden mukaan 75 % maailman väestöstä on laktoosi-intolerantteja lapsuusiän jälkeen.
[1] Laktoosi-intoleranssi vaihtelee maantieteellisesti: Pohjois-Euroopassa laktoosi-intolerantteja on noin 5 % väestöstä, kun taas joissain Aasian ja Afrikan maissa jopa yli 90 %.[2] Suomalaisista aikuisista noin 83 % pystyy käyttämään maitoa ravinnokseen ainakin jossain määrin.[3]
Tuo on wikipediasta, mutta saa nyt kelvata silti
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:34"]Todennäkösesti ne vieraat on siinä vaiheessa ehtinyt kotiin kun vatsanväänteet ja armoton ripuli ja parhaimmillaan jumalaton kutina ja iho-oireet alkaa. Kuka vieras haluaa todeta emännälle että "anteeksi kauheasti tulin tarjoiluistasi niin kipeäksi että nyt täytyy ehtiä vessaan ruikkupaskalle?
[/quote]
Ovat kyllä olleet sekä aamupalan, päivällisen ja iltapalan, ja taas seuraavan aamun. Siitä olemme jatkaneet päivää yhdessä, ja yöpyneet 'intolerantin" kotona. Kyllä tässä ajassa jo huomaisi kuolettavan ripulin ja ilmavaivat!
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:28"]
Minä aina sanon tarjoiluistani, et laktoositonta ja maidotonta on kaikki. Kellään pahasti "intolerantilla" ei ole koskaan mennyt varsa sekaisin. Ja siis ihan tavallist maitoa, juustoa jne. olen käytyänyt.
[/quote]
Kovat juustot ovat laktoosittomia kaikki tai ainakin lähes kaikki, se on yleisesti tiedetty ja siksi asiasta ei ole juustoissa erikseen mainintaa. En minä ainakaan kylässä hirveästi huutele, että pierettää tai että maha on kipeä, mutta yleensä jo katson, että tuossa on maitoa, en ota. Mulla vatsa turpoaa ja kipeytyy alkuun, n. puolen tunnin päästä alkaa pierettämään ja kovaa. Asia on lääkärissä tutkittu, minulle oli yllätys että sietämättömyys oli niinkin kova, koska siedän hapanmaitotuotteita kohtalaisen hyvin.
Voisiko ap kertoa, mitä tarvetta ajaa tarjota vieraalleen ruokavalion vastaista ruokaa? Kun näitähän on: kasvissyöjälle tarjotaan liharuokaa, laktoosia sietämättömälle tavallisiin tuotteisiin tehtyjä ruokaa, jopa allergikoille heille täysin sopimatonta ruokaa. Kaiken huippuna vieläpä se, että tehdään tuo tieten tahtoen, valehtelemalla, että ruoka on täysin sopivaa.
Onko tuon tarkoitus olla jokin hauska kepponen, tiukka periaate vai opetus? Allergisten hengellä leikkimisestä ei varmaan edes uskalla kysyä, mitä tarkoitusta tuollainen toiminta ajaa.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:23"]
Ihmiset taas sekoittavat laktoosi-intoleranssin ja maitoallergian.
[/quote]
Kyllä meillä asiakkaat tasan tarkkaan tietävät laktoosittoman ja maidottoman eron. Ainakin ne asiakkaat, joilla on oikeasti maitoallergia. Se vain naurattaa joka kerta kun kysytään laktoosittomia ja kun kerrotaan, että jotkut ovat vain vähälaktoosisia, niin se ei sitten haittaakkaan.
t. se kahvilan työntekijä, joilla kävi laktoosi-intolerantikkoja ja keliaakikkoja espanjalaisia kahvilla