Pitkä liitto takana ja mies ilmoitti eilen kauppareissulta
tultuaan että se oli nyt tässä. Hän muuttaa pois, on kuulemma löytynyt uusi kumppani joka antaa hänelle kokonaan uuden loppuelämän. Pakkasi pikaisesti pariin matkalaukkuun vaatteita ja ilmoitti tulevansa hakemaan suurempia tavaroita viikonloppuna. Kuulemma sitten voi miettiä isomman linjan asioita kuten omaisuuden jakoa kun on palannut lomiltaan elokuun lopussa.
Kummallisinta tässä on, että kun ensi yllätysshokki meni ohi, en tehnyt mitään. En möykännyt, itkenyt, paasannut tms. Tuli tunne kuin olisi vapautunut jostakin.
Ikää miehellä on 46 vuotta, mulla 42. Avioliitossa ollaan oltu 20 vuotta, lapsia kolme joista keskimmäinen on riparilla just nyt, vanhin 18 v on jenkeissä sukuloimassa ja vain nuorin eli 10v on kotosalla. Tosin hänkin on mummulassa eli mun vanhempien luona ja tulee huomenna.
Ei meillä varsinaista riitaa ole mistään ollut, mutta jo vuosia on ollut tunne, että eletään ihan erillisiä elämiä ja ollaan kuin kaverit. Seksiä hyvin harvoin. Varmaan siis olis pitänyt jotenkin arvata tämä, mutta jotenkin en ole jaksanut/viitsinyt puuttua asiaan, vaan olen vain ollut kun ei tässä nyt mitään kriisiäkään ole ollut. Tavallista perhe-elämää vain. Sen olen itsestäni viimeisen viiden vuoden aikana huomannut, että en ole paljon välittänyt, missä mies menee. Siis ei vain ole kiinnostanut vaan olen ollut enemmän helpottunut kun se ei ole kotona. Eikä nytkään harmita tai raivostuta yhtään vaan jotenkin päällimmäisenä ajatus, että aijaa tämmöinen juttu, no hoidetaan alta pois.
Eli tää oli varmaan tosiaan tässä.
Kommentit (153)
Aloitin täällä taannoin ketjun jossa kerroin tuntevani helpotusta eron takia. Sain syyttelyt siitä kuinka tunteeton paska olen eukä mies ole ansainnut mua.
Tajusin sitten että nämä pahimmat arvostelijat ovat niitä nuoria (tai vanhempia) vaimoja joille avioliitto vielä toistaiseksi on se lintukoto jossa ei koskaan tapahdu mitään ikävää. Toistaiseksi huom.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:01"]
Ihmettelen monien vahvaa reagointia tähän. Minusta tämä nyt vain menee niin kuin se normisti ihmisillä menisi, ellei meille tuputettaisi myyttiä siitä yhdestä oikeasta. Ei suhde ole mikään työpaikka, jossa aherretaan ja jota hoidetaan. Ihmisen elämä on matka, ja välillä se matkakumppani vaihtuu. Ap sai mieheltä heidän ihanat yhteiset lapsensa, ja nyt molemmat voivat jatkaa yhteistä matkaa. Turha takertua maan päällä mihinkään, hautaan ei saa sitä kuitenkaan mukaansa. Ei se ole mikään onnistumisen tai epäonnistumisen mittari, paljonko suhteella on vuosia. Sillä mitataan vain sitä, kauanko kunkin parin yhteinen matka kestää. SItten se pari vaihtuu.
Ap, sinulle kaikkea hyvää. Shokki voi tulla jälkijunassa, vaikka asia olisikin nyt näin. Voimia tulevaan, arjen järjestelyihin ja muuhun.
[/quote]
Tuo on hieno filosofia, jos olisi kyse vain kahden ihmisen liitosta, jonka päätökset eivät vaikuta muihin. Sitähän se ei tarkoita, että huonossa liitossa tulisi pysyä hautaan asti "lasten vuoksi", mutta lasten vuoksi olisi syytä edes yrittää hoitaa ero siististi, tai ainakin vähiten likaisesti.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:06"]
Aloitin täällä taannoin ketjun jossa kerroin tuntevani helpotusta eron takia. Sain syyttelyt siitä kuinka tunteeton paska olen eukä mies ole ansainnut mua. Tajusin sitten että nämä pahimmat arvostelijat ovat niitä nuoria (tai vanhempia) vaimoja joille avioliitto vielä toistaiseksi on se lintukoto jossa ei koskaan tapahdu mitään ikävää. Toistaiseksi huom.
[/quote]
Kaikkien avioliitoissa ei välttämättä tapahdu koskaan mitään ikävää. Kummallista yleistämistä sinulta.
Miksi te olette menneet parisuhteeseen, jos ette kykene sellaisessa elämään? Tunnen kymmenkunta naista ja miestä, jotka vaihtaa kumppania tämän tästä. Lapsiakin on siitetty joka ojankoloon. Miksi ette ole sinkkuja ja nussi ketä haluatte?
Ei parisuhteessa voi olla vapaa! Se on oxymoron, jos joku sanoo elävänsä vapaasti toisen kanssa. Aina on rajoitteita, ja usein todella paljon. Jos on pieniä lapsia, on usein todella sidottu!
Mitä vapautta te kaipaatte? Ihminen on elänyt aina laumoissa. Eikä saa päättää itse mitä haluaa tehdä.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:06"]
Aloitin täällä taannoin ketjun jossa kerroin tuntevani helpotusta eron takia. Sain syyttelyt siitä kuinka tunteeton paska olen eukä mies ole ansainnut mua. Tajusin sitten että nämä pahimmat arvostelijat ovat niitä nuoria (tai vanhempia) vaimoja joille avioliitto vielä toistaiseksi on se lintukoto jossa ei koskaan tapahdu mitään ikävää. Toistaiseksi huom.
[/quote]
Kaikkien avioliitoissa ei välttämättä tapahdu koskaan mitään ikävää. Kummallista yleistämistä sinulta.
[/quote]
Sitten mitataankin kuinka paljon löytyy ymmärrystä niitä pareja kohtaan joilla on kriisejä tai jotka jopa eroavat. Siihen ymmärtämiseen ei moni täydellisesdä liitossa elävä pystykään.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:30"]
Oon kateellinen sulle. Uusi elämä alkaa :) Aika munaton mies kyllä sinänsä, että ei hoida ilmeisesti osuuttaan lasten suhteen.
[/quote]
Sanottiinko jossain tuossa alkuperäisessä vuodatuksessa, että mies ei aio olla lasten kanssa tekemisissä? Jos on järkevät vanhemmat, niin huolehtivat lapsista kimpassa ja asiallisessa sovussa, silloinkin vaikka muista asioista tulisi riitaa. Lapsille vapaus olla kumman vanhemman luona vaan ja joku perussopimus siitä koska ollaan kenen luona ja miten lomat, ettei tule siitä riitaa sitten. Mutta siitäkin voi sitten yhdessä joustaa jos on tarvis. Tällain lasten ehdoilla, niin ei ne mitään järkkyjä traumoja saa, kuhan alkujärkytys menee ohi. Kyllä nekin jossain vaiheessa hiffaa, että jos parisuhde on kulissi, niin kukaan ei ole onnellinen.
Mitäpä jos se olisikin perheen äiti, joka ottaa ja häippäsee toyboynsa kanssa lomailemaan, vaikka on rippijuhlat tulossa ja toinen lapsi reissussa. Riittäisikö tuollaista ymmärrystä olankohautuksen kera? Shit happens, mitä sitten, kyllä ne lapset ymmärtää jne.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:15"]
Oon kateellinen sulle. Uusi elämä alkaa :) Aika munaton mies kyllä sinänsä, että ei hoida ilmeisesti osuuttaan lasten suhteen.
[/quote]
Sanottiinko jossain tuossa alkuperäisessä vuodatuksessa, että mies ei aio olla lasten kanssa tekemisissä? Jos on järkevät vanhemmat, niin huolehtivat lapsista kimpassa ja asiallisessa sovussa, silloinkin vaikka muista asioista tulisi riitaa. Lapsille vapaus olla kumman vanhemman luona vaan ja joku perussopimus siitä koska ollaan kenen luona ja miten lomat, ettei tule siitä riitaa sitten. Mutta siitäkin voi sitten yhdessä joustaa jos on tarvis. Tällain lasten ehdoilla, niin ei ne mitään järkkyjä traumoja saa, kuhan alkujärkytys menee ohi. Kyllä nekin jossain vaiheessa hiffaa, että jos parisuhde on kulissi, niin kukaan ei ole onnellinen.
[/quote]
Näinhän se kuuluisi mennä, mutta ei suomessa, missä nainen lähes poikkeuksetta erossa käyttää lapsia / lasten lähivanhemmuutta / huoltajuutta kostoaseena, ja pyrkii minimoimaan lasten ja isän yhdessäoloa ja arjen viettämistä. Noin 80% riitasista tapauksista päätyy siihen, että oikeus määrä lapset äidille ja elarit isälle, ja isä tapaa lasta joka toinen vkl (tai maks päivän kaksi enemmän). Poikkeuksetta perusteena on se, että äiti oikeidessa kertoo isän olevan alkoholisti ja väkivaltainen. Todisteita ei tarvitse esittää, eikä kukaan usko kun mies kiistää asian ja pyytää yhtäkin todistetta. Riittää että äiti kertoo näin. Suomen oikeudettomuuslaitoksen mukaan silloin uskottava näyttö on esitetty. Kuka realisti uskoo, että oikeasti väkivaltaiset alkoholisti-isät lähtisivät ylipäätään oikeuteen taistelemaan lapsistaan??? Silti 8 tapausta kymmenestä käräjäoikeudessa ratkaistaan äitien hyväksi. Googlatkaa tutkimus tästä, en jaksa nyt linkittää, kun ei se tietenkään äitejä edes kiinnosta. Mutta tämän on oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen (sinänsä puolueellinen ja tietelliseltä kannalta vähintään kyseenalainen) "tutkimus" osoittanut.
Sitten pääseekin voivottelemaan esim. tälle palstalle, että kuinka onkaan raskasta olla yh ja kun ei se mies ota vastuuta.
Sitten jos mies erikseen pyytää lisäaikaa lapsen kanssa, ylimääräsiä päiviä tms., niin ei suostuta tai vähintään asialla piinataan ja tehdään tahallaan kiusaa pitkittämällä vastauksia jne jne jne.
On niin kivaa tehdä kiusaa lapsilla, jos isä välittää lapsista ja haluaa viettää lastensa kanssa arkea ja muuta aikaa. Ja sitten kun mies väsyy siihen kiusaamiseen ja alkaa luovuttaa, niin voikin taas aloittaa sen itkun ja paasauksen siitä, kuinka ne isät ei sitten välitä lapsistaa yhtään.
Ja joo, tiedän että on nekin muutamat tapaukset, että isä ei välitä tai on alkkis. Mutta se, että joillakin on henkisiä ongelmia tai alkoholiongelmia ei tarkoita, että kaikilla tai suurimmalla osalla eroisistä olisi. Tätä ei vaan suomessa ymmärretä, vaan ajatus on, että jos erotaan, niin erotaan miehen ongelmien vuoksi.
Tasa-arvoa??? No joo, miesvihafemakoiden ajamaa tasa-arvoa.
ÄITI! Eihän tämä ole meidänperhe???
T. Milja riparilta
Hienoa, että mies kertoi!
Omani ei tehnyt mitään päätöstä, ei ottanut mitään vastuuta. Jätin lopulta hänet itse, kun asiat alkoi vähitellen hahmottua.
Sen halusin sanoa, että en ole katunut eikä tullut edes ikävä. Välit on nykyään ok lasten takia. Mies haluaisi ystävyyttäkin, mutta ei se tunnu minusta tarpeelliselta. Aikaa on mennyt pari vuotta ja uudet kumppanit on kummallakin. Olen tyytyväinen.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:25"]Mitäpä jos se olisikin perheen äiti, joka ottaa ja häippäsee toyboynsa kanssa lomailemaan, vaikka on rippijuhlat tulossa ja toinen lapsi reissussa. Riittäisikö tuollaista ymmärrystä olankohautuksen kera? Shit happens, mitä sitten, kyllä ne lapset ymmärtää jne.
[/quote]
Onko niistä rippijuhlista ollut mitään puhetta. Ellei ole, on tämä provo. Meillä oli rippijuhlat kesällä ja valmisteluista oli iso stressi. Täällä on lukuisia juhlatarjoiluketjuja. Ne on iso asia ja tässäkin tilanteessa ap kertoisi niistä ja harmittelisi
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 19:25"]Merkittävä osa naisista on huoria, jotka ei välitä tuon taivaallista miehestään. Kunhan mies siementää ja hoitaa osansa. 5-10 vuoden sisällä jakavat jo vittuaan kaupungilla muille. Sama koskee myös merkittävää osaa miehistä. [/quote]Suomessa vouhotetaan ihan liikaa yksiavioisuudesta. Muualla maailmassa puolisot käyvät sovussa vieraissa eikä nosta siitä mitään meteliä.
[/quote]Aikamoista yleistystä. Mutta on kyllä pakko sanoa,että miehet on 100% HUORIA. Paitsi teitenkin minun mies ja poika ja sitten minun isäkään ei tietenkään ole huora......... Ymmärtääkö nämä miehet miten typeriltä ne kuulostaa hokiessaan tuota kaikki naiset on huoria????????????Onko niiden äiti todellakin huora? sisko on huora? vaimo on huora? kaikki nais/tyttöpuoliset serkut on huoria? naapurin mummo on huora? Miten ne kaikki naiset voi olla huoria???? Ja kuka maksaa 80vuotiaalli mummolle seksistä? Eikö huora ole sellainen ihminen mies/nainen joka ottaa rahaa seksiä vastaan? Vai olenko ymmärtänyt jotakin väärin. Itse en tunne yhtään naispuolista huoraa vaikka tunnen todella paljon ihmisiä. Onko näillä miehillä pokkaa mennä sanomaan vaikka äidilleen päin naamaa,että hän on huora?
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:18"]
Liian helposti eroavat ihmiset ovat luusereita
[/quote]
No ap ei yksin voi eroa estää. Mies sen saa haettua yksinkin. Jos miehellä on toinen ja on sinne muuttamassa niin ei se taida enää erosta neuvotella tai pariterapiaan lähteä. Toki voi miettiä että ap:n olis pitänyt jo aiemmin tehdä jotain, mutta siinäkin on taas se sama, olisiko hän yksin saanut avioliittoa pelastettua. Ja kuten jo aiemmin joku sanoi, myös miehellä on vastuu. Hänenkin olis pitänyt tehdä liitolle jotain, kaikki ei ole vaan ap:n vastuulla. Mutta helppohan se on heittää, että liian helposti erotaan. Vaikeaksiko ap:n pitäsi se ero tehdä ja millä tavalla? Kun se ei loppupeleissä edes auttaisi mitään, ap:lla ei ole keinoja eroa estää.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:15"]
[/quote]
[/quote]
Johan tuo mies on heti tuuppaamassa vastuun ap:lle, esim. erosta kertomisen. Mies pakkaa matkalaukun ja lähtee. Jos hän ottais vastuun niin olis sopinut ap:n kanssa että milloin ja missä kerrotaan erosta. Sovitaan myös muut asiat mahdollisimman pian, ei sitten joksus loman jälkeen. Kyllä tossa nyt vähän se maku on, että mies pakenee paikalta ja jättää ap:n setvimään asioita yksin. Ei noin toimi vastuullinen isä, ei tosiaan.
Jospa mies tulee nyt onnelliseksi, kun ei ole sinun kanssasi ollut. Yritä nähdä asia toisen osapuolen kannalta. Jos rakastaa, haluaa myös toiselle parasta.
Olethan nyt itsekin vapaa hakemaan intohimoa itsellesi!
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:25"]
Mitäpä jos se olisikin perheen äiti, joka ottaa ja häippäsee toyboynsa kanssa lomailemaan, vaikka on rippijuhlat tulossa ja toinen lapsi reissussa. Riittäisikö tuollaista ymmärrystä olankohautuksen kera? Shit happens, mitä sitten, kyllä ne lapset ymmärtää jne.
[/quote]
Mun fb-kaveri (nainen) muuten teki noin, tosin se miesystävä ei ole mikään toyboy. Ei se kavereiltaan kauheasti ymmärrystä saanut. Enkä ymmärrä minäkään, en. Miten helvetissä kukaan pystyy jättämään lapset taakseen katsomatta, oli sitten isä tai äiti. En ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:32"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:25"]Mitäpä jos se olisikin perheen äiti, joka ottaa ja häippäsee toyboynsa kanssa lomailemaan, vaikka on rippijuhlat tulossa ja toinen lapsi reissussa. Riittäisikö tuollaista ymmärrystä olankohautuksen kera? Shit happens, mitä sitten, kyllä ne lapset ymmärtää jne. [/quote] Onko niistä rippijuhlista ollut mitään puhetta. Ellei ole, on tämä provo. Meillä oli rippijuhlat kesällä ja valmisteluista oli iso stressi. Täällä on lukuisia juhlatarjoiluketjuja. Ne on iso asia ja tässäkin tilanteessa ap kertoisi niistä ja harmittelisi
[/quote]
Ei kaikille rippijuhlat ole mikään iso juttu. Meillä on jo kolme käynyt rippiikoulun ja ei mitään stressiä. Kahvit, kakku ja jotain pientä ja lähimmät sukulaiset kävi kahvilla. Siinä töiden sivussa ne on leipaistu.
Mun mies on mua nuorempi ja mä olen vanha ja lihava. Seksiäkin on vähän. Jos toinen lähtee niin lähtee. En rakenna suhdettani niin että mietin miten toimin tai teen ettei mua jätetä. Ketään ei voi omistaa ja jos on mennäkseen niin sitten menee. 20v. ollaan oltu yhdessä.
Sanon vaan että 10v. on raskas paukku, kun vanhemmat eroaa. Meille suhteessa on kuitenkin koti tärkeä ja turvallisuuden tunne.
Oma äitini on ainakin huora, koska petti isääni vuosia, kunnes jäi vahingossa kiinni. Erosivat sitten. Rakastan tietenkin äitiä yhä.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:30"]Olisit miettinyt omaa käytöstäsi jo aikoja sitten. Mutta saatpahan av-mammoilta mies on sika ja sinä olet-uhri-jankkausta ja "hyväksynnän" sille ,että olet ollut itse huono puoliso, mutta vika on miehessä. AINA. Miesvihapalstalla on miesvihapalstan jutut. [/quote]Painu helvettiin, jankkaaja.
[/quote]
ULIULILIULIUUUUUUUUU!
NAINEN ON AINA UHRI! NAINEN ON AINA UHRI! NAINEN ON AINA UHRI! NAINEN ON AINA UHRI!
[/quote]
Oletpas sinä kiihkoissasi.