MIelialat vaihtelee usein, olen yhtenä hetkenä iloinen ja kohta hetken päästä kaikki tympii.tätä tapahtuu siis päivittäin. Kaksisuuntainen mielialahäiriökö?
Kun nuo tunnetilat vaihtelee jopa saman tunnin aikana useasti. Lisäksi olen koko ajan levoton ja pelkään jopa ovikellon tai puhelimen pirinää .
Kommentit (17)
Sain dhd diagnoosin yli kk sitten ja olen lääkityksellä. Oikeaa annosta ei ole vielä löytynyt. Ap
Kaksisuuntainen ei kyllä ole mitään v-tutuksen ja ilon vaihtelua, vaan aika paljon vakavampi juttu.
Mulla sama ja adhd-diagnoosi myös. Lääkitys ei ole auttanut enkä saanut terapiaa. Mä olen itse työstänyt tunteitani ja opetellut säätelemään niitä. Paras neuvo, jonka voin antaa, on tunteiden hyväksyminen. Älä mitätöi tunnetta tai yritä muuttaa sitä. Tunnustele missä se tuntuu fyysisesti. Muista hengittää. Tarkkaile tunnetta myös henkisellä tasolla eli yritä määrittää ärsyttääkö/vihastuttaako sua vai mikä on. Älä kuitenkaan tuomitse sitä, mutta älä myöskään mene mukaan siihen. Jos olet kuten minä, se tunne laantuu aika pian ja huomio kiinnittyy kivempiin juttuihin.
Mä ajattelen, että noin käsittelen sen tunteen enkä vaan junttaa sitä jonnekin sisälle, josta se sitten purkautuu kamalana raivona ulos. Aloita pienemmistä tunteista, koska niitä on helpompi käsitellä.
Masennuslääkkeen sain noihin sosiaalisiin pelkoihin, katsotaan auttaako. Ap
Jos tuota on pitkään jatkunut päivästä toiseen niin voisin veikata nopeakiertoista kaksisuuntaista. Siinä mielialat heittelee tuolla tavalla.
Kaksisuuntainen mielialahäiriö ei oireile noin tiuhaan muuttuvilla mielialoilla vaan kyseessä voi olla ennemmin epävakaa persoonallisuushäiriö.
Epävakaaseen persoonallisuushäiriöön tuntuu kuuluvan olennaisena osana myös jätetyksi tulemisen pelko. Kun mun adhd:tä diagnosoitiin, oli toisena vaihtoehtona epävakaa persoonallisuushäiriö, mutta en uskonut, että mulla on se, kun en todellakaan pelkää jätetyksi tulemista.
T. Se toinen voimakastunteinen adhd
Vierailija kirjoitti:
Kaksisuuntainen ei kyllä ole mitään v-tutuksen ja ilon vaihtelua, vaan aika paljon vakavampi juttu.
Ärsyyntynyt olo on ihan tyypillistä niin maniavaiheessa kuin masennusvaiheessa. Jos mieliala aaltoilee vitutuksen ja ilon välillä voisi sanoa, että on maaninen vaihe päällä, jos käytökseen liittyy muutakin impulsiivisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Kaksisuuntainen mielialahäiriö ei oireile noin tiuhaan muuttuvilla mielialoilla vaan kyseessä voi olla ennemmin epävakaa persoonallisuushäiriö.
No kyllä vain oireilee jos on nopeakiertoinen vaihe päällä.
Tarkkana nyt näiden diagnoosien kanssa. Ap:n oireet ovat kuin myöhästyneessä murrosiässä, eivätkä välttämättä kerro jostain syvästä häiriöstä. Kyse voi olla myös temperamenttirakenteesta.
Joskus myös liiallinen itsensä tarkkailu, tekemättömyys ja huomion jatkuva suuntautuminen omaan itseen lisää näitä oireita.
Jos oireet suuresti vaikuttavat esim. työhön tai harrastuksiin, kannattaa kääntyä asiantuntijan puoleen.
Auttaisiko yhtään se kun ymmärrät ja tiedostat, että tunne syntyy aina ajatuksista. Negatiivisista ajatuksista huonoja tunteita, kuten pelkoa ja ahdistusta. Positiivisista ajatuksista hyviä tunteita, iloa, innostusta, rakkautta,mielenrauhaa.
Joten ajatusten hillitseminen ja niiden kääntäminen hyviin asioihin auttaa pysymään niissä hyviltä tuntuvissa mielialoissa. Ruoki itseäsi hyvillä ajatuksilla niin paljon kuin kykenet. Kun huomaat, että nyt tuntuu pahalta, eli ajattelen jotain negatiivista, käännät vain huomiosi johonkin mikä tuntuu paremmalta. Harjoittelemalla positiivisuudesta tulee pysyvä asenteesi.
Jätä alkoholi ainakin aluksi pois. Mulla välillä myös tuota. Puhelin usein kiinni myös pitkään. Mulla kaksisuuntainen. Huomioi, etteivät liian pitkään lääkitä väärää tautia. Menee muuten pahemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Auttaisiko yhtään se kun ymmärrät ja tiedostat, että tunne syntyy aina ajatuksista. Negatiivisista ajatuksista huonoja tunteita, kuten pelkoa ja ahdistusta. Positiivisista ajatuksista hyviä tunteita, iloa, innostusta, rakkautta,mielenrauhaa.
Joten ajatusten hillitseminen ja niiden kääntäminen hyviin asioihin auttaa pysymään niissä hyviltä tuntuvissa mielialoissa. Ruoki itseäsi hyvillä ajatuksilla niin paljon kuin kykenet. Kun huomaat, että nyt tuntuu pahalta, eli ajattelen jotain negatiivista, käännät vain huomiosi johonkin mikä tuntuu paremmalta. Harjoittelemalla positiivisuudesta tulee pysyvä asenteesi.
Kannattaa ruokkia niitä hyviä ajatuksia eikä muhinoida tarpeettomasti negatiivisissa ajatuksissa, mutta toi sun neuvosi on mun mielestä vähän myrkyllinen. Kukaan ei ole aina iloinen/onnellinen/kiitollinen eikä kaikkea ikävää aina tarvi kääntää positiiviseksi. Ihmisellä saa olla negatiivisia tunteita eivätkä ne itsessään ole pahoja. Ne on vaan tunteita.
Jos vaikka rakas koira kuolee, niin on ihan luonnollista surra sitä. On parempi surra se suru ja käsitellä se tunne kuin vähätellä omia tuntemuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä vain oireilee jos on nopeakiertoinen vaihe päällä.
Turha alapeukuttaa kun se on totta. Nopeakiertoisessa tunteet vaihtelee useita kertoja jopa tunnin sisällä laidasta laitaan. Sillä ei ole mitään tekemistä henkilön persoonallisuuden kanssa ja se on tuskallinen ja kiusalloinen vaiva. Minulla on ollut se vuosia sitten. Jos ap:lla on jokin lääkitys niin sitä kannattaa tarkistaa ettei aiheuta tunteiden nopeaa vaihtelua.
Hoitamaton adhd?