Saako muitten leikkipihoille mennä leikkimään?
Meijän taloyhtiön pihalla ei lasten leikkivälineitä, siispä käydään paljon muissa kerrostalon pihoissa. Voiko joku tulla sanomaan jos hoksaa ettei asuta täälä vai onko ihan yleistä että muutkin käy.
Kommentit (138)
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:31"]
Ihan totta, meidän avoimien suomalaisten pitäisi perustaa oma kunta, johon pääsee asukkaaksi vain jos ei ole mököttävä tuppisuun jota häiritsee kaikki! Tämä palvelisi kaikkia ihmisiä, toiset saisivat kaikki kököttää rauhassa omissa kodeissaan ja tonteillaan, toiset pitää hauskaa yhdessä! :)
[/quote]
Ihanko totta sinä otat kaikki vieraat ihmiset ilomielen pihallesi aina ja kellonaikaan katsomatta leikkimään, mekastamaan, grillaamaan jne. Älä viitsi.
[/quote]
Ei, vaan en jaksa kytätä sääntöjä ja pitää kiinni periaatteista silloinkin, kun se on ihan samantekevää. Ihan vaan koska SÄÄNNÖT KIELTÄÄ.
Kerrostalojen pihat ei ole yksityisaluetta, ellei niitä ole erikseen suljettu lukolla portin taakse. "Yksityisalue - kulku kielletty" -kylttejä ei tarvitse suurimmassa osassa tapauksista noudattaa ja päivää voi mennä viettämään niin kerrostalon pihalla olevaan hiekkalaatikkoon kuin penkillekin.
Rikkomista ja rauhan rikkomista pelkäävät, eikö olisi nimenomaan hyvä jos aikuinen on lapsen mukana katsomassa perään? Lapseni ei ole teini eikä juoppo grillaaja. Vaan kolmevuotias iloinen mäenlaskija.
Ap
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:51"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:48"] [quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:35"] No nyt olen kyllä iloinen siitä, että asutaan suomenruotsalaisella alueella. Meillä on neljä kerrostaloa (omistusasuntoja) sumpussa ja kaikissa omat taloyhtiöt. Lapset leikkivät vapaasti kolmella varustellulla pihalla ja satunnaisesta huonosta käytöksestä komennetaan ristiin. Grilli on vain meillä ja jos se on vapaana niin sitä saa muutkin käyttää. Asiasta on keskusteltu kaikkien talojen yhtiökokouksissa ja tämä sopii. [/quote] Niin ja sekin olisi ok, jos jotkut random äidit tulisi lapsineen teidän pihalle ja heidän miehet kaljoineen grillaamaan? Eihän se sitten enää olisi ok? [/quote] No niinhän mä juuri sanoin että on ok :D en minä tunne kaikkia kaikissa yhtiöissä asuvia joten en osaa arvioida asuvatko he alueella vai ei. Ja ihan yhtälailla meidän perhe ja muut talon asukkaat saattavat muutaman bissen grillatessa juoda. Välillä seuraan liittyy muitakin ja perheen grillihetkestä tulee pienimuotoiset kesäjuhlat. Ja kuten sanoin niin huonosta käytöksestä huomautetaan ristiin, niin lasten kun aikuisten. Ei mulla ole ongelmaa ilmoittaa ördaajalle nukkumaanmenoajasta jos lapsia on mukana tai pyytää roskaajia keräämään roskansa. Yleensä aina joku näkee kuka on rikkonut tai roskannut (tapahtuu harvoin koska kaikki haluaa kuitenkin säilyttää rauhan) ja silloin selvitetään asiat jälkikäteen. [/quote] Niin kauan kuin ne ovat teidän taloyhtiön ja naapureiden tyyppejä niin asia on ok. Sen jälkeen se ei ole ok, kun vieraalla ei ole mitään tarvetta suojella ympäristöä jne. Teinit tulee jostain kauempaa kaljottelemaan ja rikkoo pulloja jne. tumppeja pihalla aamulla. [/quote] No voi jestas. Vielä kerran, JOS pihalla, esim grillillä joka on meidän pihalla tai muiden talojen leikkipaikalla on huonosti käyttäytyviä nuoria/aikuisia/lapsia ihan sama mistä ovat, niin siitä huomautetaan heille ja pyydetään siivoamaan jälkensä tai pitämään pienempää meteliä. Ihan yhtälailla järjestyslaki pätee meidänkin pihoilla. 9v aikana jonka ollaan täällä asuttu, ei suurempia ongelmia ole ollut koskaan. Yksi tiukkapipo muutti tänne ja koitti sulkea pihat, mutta muiden asukkaiden painostuksella tämäkin pihanatsi saatiin hiljennettyä. Ja käytännössä niitä häiritseviä teineijä on pihoilla ehkä kerran vuodessa. Toi telttailujuttu oli jo aika kaukaa haettu.
[/quote]
Niin, teillä näin, mutta taloja on eri paikoissa ja erilaisissa ympäristöissä. Ihan turha väittää, että tilanne on ratkaistu sillä, että kerran sanoo ja sen jälkeen se on ok. Edelleenkään et halua niitä tumppeja pihallesi, joten et halua niitä teinejä sinne enää toistamaan tekosinaan.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:31"] Ihan totta, meidän avoimien suomalaisten pitäisi perustaa oma kunta, johon pääsee asukkaaksi vain jos ei ole mököttävä tuppisuun jota häiritsee kaikki! Tämä palvelisi kaikkia ihmisiä, toiset saisivat kaikki kököttää rauhassa omissa kodeissaan ja tonteillaan, toiset pitää hauskaa yhdessä! :) [/quote] Ihanko totta sinä otat kaikki vieraat ihmiset ilomielen pihallesi aina ja kellonaikaan katsomatta leikkimään, mekastamaan, grillaamaan jne. Älä viitsi. [/quote] Ei, vaan en jaksa kytätä sääntöjä ja pitää kiinni periaatteista silloinkin, kun se on ihan samantekevää. Ihan vaan koska SÄÄNNÖT KIELTÄÄ.
[/quote]
Suomalaisuus tiivistettynä
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:38"]
Mä en käy, ettei kenenkään tarvitse vetää herneitä nenäänsä. Meidän taloyhtiön pihalle on kyllä kaikki kaverit tervetulleita - tutut ja tuntemattomat :-) En kyllä jaksa ymmärtää, että ketä lasten leikkiminen voi haitata.
[/quote]
Sulla ei taida paljon olla mielikuvitusta jos et osaa kuvitella miten lasten leikkiminen voi häiritä ;)
Onko nämä pihanatsit samoja tyyppejä, jotka huutaa lapsensa pois hiekkalaatikolta yleisessä leikkipuistossa, jos sinne tulee vieras lapsi? Tai lähtevät pois, jos vieras lapsi yrittää tehdä tuttavuutta?
Olisin itse ollut ikionnellinen jos meidän pihalle olisi tullut muita lapsia leikkimään, olisin veljeni kanssa saanut ehkä ihan kavereitakin. Mutta ei, yrmyjä nillittäviä eläkeläisiä koko kerrostalo täynnä. Minut ja veljenikin koitettiin muutamaan kertaan huutaa pihalta pois vaikka asuimme ko. talossa.
En itsekään ymmärrä miksei joku pieni tai parikin voisi isän tai äidin kanssa mennä kerrostalon pihalle keinumaan. Onko se ihan oikeasti teiltä pois, jotka istutte sisällä katsomassa salkkareita? Ja nyt ei tarvi mennä ääripäähän, kukaan ei ole tulossa telttailemaan pihalle, eivätkä kaikki lapset riko leikkivälineitä, jopa jotkut koululaisetkin ovat oikein nätisti.
En tiedä, itse nautin ihan jo siitä että ikkunasta kaikuu lasten riemunkiljahduksia näin kesällä. Tulee olo että täällä on ihan oikeasti elämää ja iloisia ihmisiä. En koe sen olevan oman talon lapsilta pois jos muitakin lapsia pihassa käy. Kyllä, kaikki eivät tykkää ja se on ihan ok. Nillittäjät nillittää.
Jos pelkäätte niitä vieraita ihmisiä niin paljon, niin mitä ihmettä te teette kerrostalossa?
En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa tätä ketjua lukiessa.
MEIDÄN lapset leikkii MEIDÄN hyvällä pihalla ja naapurin vuokra-asuntolapset leikkiköön omallaan! :D
Ja vielä jatkokysymys pihanatseille: Miten pysytte perässä ketkä kaikki asuvat talossanne ja tiedätte onko grillimaisteri todella pihagrillauksensa ansainnut? Ihmisiä kuitenkin muuttaa usein, puolisot vaihtuu asukkailla ja ystäviä tulee grillailemaan.
Menettekö penäämään siihen makkaranpaistoon että kelläs teistä ne asunnon avaimet on ja tiiättehän että tää on vain meille!
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:03"]
Mä oon kyllä ymmärtänyt että taloyhtiöiden pihat ovat ns. yhteisiä. Niitähän koskee samat lainsäädännöt kuin muitakin leikkipaikkoja. Yksityisissä pihoissa taasen on vapaat mahdollisuudet esim. keinuille. Sinne ei tartte mennä. Meidän taloyhtiön pihassa käy aina silloin tällöin leikkimässä vieraita lapsia. Muutaman kerran olen joutunut sanomaan että joudutte lähtemään jos ette ole kunnolla. Leikkiä saavat,mutta tahallista rikkomista ja sotkemista ei tartte tehdä. Sitten otetaan vanhempiin yhteyttä. Hyvin nuo tuossa leikkivät ilman jatkuvaa nalkuttamista. Minä olen se kyttääjä, kun leikkipaikka on meidän valvovien silmien alla. Kertaakaan ei ole ollut tarve vanhemmille soittaa, kun ymmärtävät puhetta säännöistä.
[/quote]
Olet siis ymmärtänyt väärin. Taloyhtiölle kuuluva piha on sen taloyhtiön yksityinen piha. Tämä menee nyt jo vähän samaan sarjaan sen toisessa ketjussa olleen kommentin kanssa, jossa kuviteltiin että vain omistusasunto on yksityisasunto...
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:51"]
Rikkomista ja rauhan rikkomista pelkäävät, eikö olisi nimenomaan hyvä jos aikuinen on lapsen mukana katsomassa perään? Lapseni ei ole teini eikä juoppo grillaaja. Vaan kolmevuotias iloinen mäenlaskija. Ap
[/quote]
Tuo kysymys on aiheeton, koska kyse on siitä ettei se muiden pihojen käyttö ole sallittua. Turha siis jossitella miten sinne olisi parasta mennä jos sinne yksinkertaisesti sanottuna ei saa mennä.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:20"]Kerrostalojen pihat ei ole yksityisaluetta, ellei niitä ole erikseen suljettu lukolla portin taakse. "Yksityisalue - kulku kielletty" -kylttejä ei tarvitse suurimmassa osassa tapauksista noudattaa ja päivää voi mennä viettämään niin kerrostalon pihalla olevaan hiekkalaatikkoon kuin penkillekin.
[/quote]Koskee myös rivareita ja omakotitaloja.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:02"]
En tiedä, itse nautin ihan jo siitä että ikkunasta kaikuu lasten riemunkiljahduksia näin kesällä. Tulee olo että täällä on ihan oikeasti elämää ja iloisia ihmisiä. En koe sen olevan oman talon lapsilta pois jos muitakin lapsia pihassa käy. Kyllä, kaikki eivät tykkää ja se on ihan ok. Nillittäjät nillittää.
[/quote]
Tässä taas kilpailija Vuoden noloin kommentti -kilpailuun. "On ok olla eri mieltä mutta sitten on nillittäjä." Huoh.
On muuten harvinaisen tökeröä haukkua natseiksi niitä jotka ovat kanssanne eri mieltä, varsinkin kun he ovat objektiivisesti katsttuna oikeassa ja te väärässä.
Kuka sen sitten päättää, saako toiset tulla pihaan leikkimään vai ei?
Kerrostalon asukkailla on varmasti eriäviä mielipiteitä, toiset tykkää kun on leikkikavereita lapsilla ja toiset ei tykkää. Joten jos yksi pihanatsi ei tykkää, niin eihän se riitä!
Taloyhtiön päätös ja tieto siitä pihaan. Muutoin en kyllä näe ongelmaa, koska pihan omistajilta ei ole kantaa asiaan saatavilla.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:21"]
Kuka sen sitten päättää, saako toiset tulla pihaan leikkimään vai ei?
Kerrostalon asukkailla on varmasti eriäviä mielipiteitä, toiset tykkää kun on leikkikavereita lapsilla ja toiset ei tykkää. Joten jos yksi pihanatsi ei tykkää, niin eihän se riitä!
Taloyhtiön päätös ja tieto siitä pihaan. Muutoin en kyllä näe ongelmaa, koska pihan omistajilta ei ole kantaa asiaan saatavilla.
[/quote]
Tottakai se riittää? Miksi ihmeessä kuvittelet ettei riittäisi :D
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:20"]
Kerrostalojen pihat ei ole yksityisaluetta, ellei niitä ole erikseen suljettu lukolla portin taakse. "Yksityisalue - kulku kielletty" -kylttejä ei tarvitse suurimmassa osassa tapauksista noudattaa ja päivää voi mennä viettämään niin kerrostalon pihalla olevaan hiekkalaatikkoon kuin penkillekin.
[/quote]
Kenen aluetta ne sitten on, jos ei yksityisaluetta?
Jokamiehen oikeudet ei oikeuta toisten pihoihin menoa. Rakennettu ympäristö talojen vierellä on piha-aluetta, jos sitä ei ole merkitty leikkipuistoksi tai yleiseksi ulkoilualueeksi. Ulkoilualueet ja leikkipuistot on merkitty kaupungin kaavoihin ja selviävät monista kartoistakin. Yleensä leikkipuistoilla on ilmoitustaulutkin, joissa on ohjeet alueen käytön osalta ja aikataulut, jos samalla leikkipuistolla on eri käyttäjäryhmille varattuja käyttöaikoja.
Meidän kerrostaloalueella penskat leikkivät milloin milläkin pihalla vaikka taloilla on eri omistajat eikä ole ketään häirinnyt. Vanhemmatkin tykkää kun samalla tutustuu naapureihin. On teilläkin ongelmat.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:51"]
Rikkomista ja rauhan rikkomista pelkäävät, eikö olisi nimenomaan hyvä jos aikuinen on lapsen mukana katsomassa perään? Lapseni ei ole teini eikä juoppo grillaaja. Vaan kolmevuotias iloinen mäenlaskija. Ap
[/quote]
En halua, että omalla pihallani on vieraita, jos haluan lukea rauhassa kirjaa siellä.
Mä oon kyllä ymmärtänyt että taloyhtiöiden pihat ovat ns. yhteisiä. Niitähän koskee samat lainsäädännöt kuin muitakin leikkipaikkoja. Yksityisissä pihoissa taasen on vapaat mahdollisuudet esim. keinuille. Sinne ei tartte mennä. Meidän taloyhtiön pihassa käy aina silloin tällöin leikkimässä vieraita lapsia. Muutaman kerran olen joutunut sanomaan että joudutte lähtemään jos ette ole kunnolla. Leikkiä saavat,mutta tahallista rikkomista ja sotkemista ei tartte tehdä. Sitten otetaan vanhempiin yhteyttä. Hyvin nuo tuossa leikkivät ilman jatkuvaa nalkuttamista. Minä olen se kyttääjä, kun leikkipaikka on meidän valvovien silmien alla. Kertaakaan ei ole ollut tarve vanhemmille soittaa, kun ymmärtävät puhetta säännöistä.